آموزش نحوه نوسان گیری

  چهارشنبه، 15 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
آموزش نحوه نوسان گیری
ساعد نیوز: به طور کلی فعالان بازار سرمایه، باهدف کسب سود، وارد بازار سرمایه می‌شوند. کسب سود موردنظر، می‌تواند از دو طریق حاصل شود: سود سرمایه‌ای و سود نقدی. سود سرمایه‌ای از تغییرات قیمت سهم حاصل می‌شود. سود نقدی، سودی است که شرکت در مجمع سالانه خود میان سهامداران تقسیم می‌کند.

به طور کلی فعالان بازار سرمایه، باهدف کسب سود، وارد بازار سرمایه می شوند. کسب سود موردنظر، می تواند از دو طریق حاصل شود: سود سرمایه ای و سود نقدی. سود سرمایه ای از تغییرات قیمت سهم حاصل می شود. سود نقدی، سودی است که شرکت در مجمع سالانه خود میان سهامداران تقسیم می کند. شرکتی که جریان درآمدی مشخص و پایدار داشته باشد، می تواند در طول یک سال مالی، سود خوبی شناسایی کرده و بخشی از آن را در مجمع میان سهامداران تقسیم کند. به این شرکت ها، اصطلاحاً شرکت های بنیاد محور یا DPS محور اطلاق می شود. برخی دیگر از شرکت ها، جریان درآمد پایداری ندارند و صرفاً می توان از نوسانات قیمتی سود کسب کرد. سهامدار موفق، سهامداری است که استراتژی مشخصی جهت کسب سود، با توجه به محدودیت های خود، در نظر بگیرد و هدفمند آن را پیش ببرد. بدیهی است که نداشتن استراتژی مشخص و معامله احساسی با نظر دیگران، می تواند باعث سردرگمی سهامدار و زیان مالی شود که برای رفع این موضوع می توانید از روش نوسان گیری استفاده نمایید

مثالی از مراحل نوسان گیری

در این بخش یک مثال از نوسان گیری را بیان می کنیم. فرض کنید پس از تحلیل و بررسی لازم، سهمی را برای نوسان گیری انتخاب کرده ایم. حال یک فرایند خرید و یک فرایند فروش برای سهم داریم. بنا به استراتژی خود می توانید اعداد و درصدهای این مثال را تغییر دهید.

فرایند خرید سهم این گونه است: ابتدا اولین قیمت را برای خرید سهم در پایین ترین قیمت مجاز قرار می دهیم. اگر خرید اول انجام نشود، قیمت قبلی را یک درصد بالا برده و دومین سفارش خرید را می گذاریم. اگر سفارش های خرید اول و دوم انجام نشود، یک درصد دیگر به قیمت خرید اضافه می کنیم و سومین سفارش خرید را می گذاریم. چنانچه موفق به خرید شدیم، باید برای فروش سهم تلاش کنیم.

برای فروش سهم نیز به این صورت عمل می کنیم: برای سفارش فروش، ۲۵ درصد سهم را در قیمت خرید به علاوه ۳ درصد، ۳۵ درصد از سهم را در قیمت خرید به علاوه ۳٫۵ درصد و ۴۵ درصد را در بالاترین قیمت مجاز روزانه قرار می دهیم. در نتیجه، نوسان گیری با میانگین سود ۳٫۸ درصد و پس از کسر کارمزد معاملات، با سود خالص ۲٫۶ درصد خواهد بود.

نکته ۱: سهامی را که برای نوسان گیری روزانه انتخاب می کنیم، معمولاً در فاز استراحت بوده و نوسان قیمت آن متعادل است. بنابراین، نگهداری آن برای سود بیشتر با ریسک همراه خواهد بود.

نکته ۲: نوسان گیری را باید از طریق پلتفرم های آنلاین انجام دهید، زیرا کمترین درصدها در نوسانات قیمت نیز تأثیر دارند.

فرض کنید ۱۰۰ میلیون ریال در اختیار داریم و سهمی را انتخاب کرده ایم که قیمت پایانی روز گذشته آن ۴۳۵۰ ریال بوده است. همچنین، حداقل قیمت امروز ۴۱۳۲ و حداکثر آن، ۴۵۶۷ ریال باشند.با این اطلاعات می توانیم خرید و فروش را آغاز کنیم. ابتدا باید قیمت خرید مرحله اول را محاسبه کنیم. این قیمت برابر با کمترین قیمت ممکن سهم به علاوه ۱ درصد است. بنابراین، قیمت ۴۱۷۶ را به دست می آوریم. سفارش خرید را روی این قیمت می گذاریم. اگر نتوانستیم در این قیمت سهمی بخریم، قیمت را یک درصد بالاتر، یعنی ۴۲۲۰ قرار می دهیم. اگر در مرحله دوم نیز موفق به خرید نشدیم، یک درصد دیگر قیمت پایانی دیروز را بالاتر می بریم (۳ درصد) و سفارش را روی ۴۲۶۳ قرار می دهیم.

حال فرض می کنیم در یکی سه قیمت که بیان کردیم، سهم مورد نظر را خریده ایم. در ادامه، نوبت به فروش سهام در قیمت های بالاتر می رسد. سفارش فروش را به سه بخش تقسیم می کنیم:25 درصد از حجم سهام را در قیمت خریداری شده به علاوه ۳ درصد از آن قرار داده و تاریخ سفارش را «نامحدود» تعیین می کنیم. 30 درصد از حجم سهام خریداری شده را در قیمت خریداری شده به علاوه ۳٫۵ درصد و برای تاریخ نامحدود قرار می دهیم.45 درصد از حجم سهام را در قیمت حداکثر رشد سهم روی سفارش فروش قرار می دهیم و تاریخ آن را نامحدود تعیین می کنیم. برای انجام سفارش ها باید منتظر بمانیم تا سهم در قیمت تعیین شده به فروش برسد.

نوسان گیری به وسیله اندیکاتورATR

اندیکاتور ATR نوسانات بازار را با دقت خوبی نشان میدهد و در زمان هایی که بازار رنج است (رنج به بازاری میگویند که کندل هایی با بدنه کوتاه پشت سر هم ایجاد میشود) کاربرد این اندیکاتور به این صورت میباشد که در زمانی هایی که نوسانات در بازار زیاد میشود با صعودی شدن نمودارش این مورد را به معامله گران نشان میدهد و دقیقا بلعکس در هنگامی که نوسانات در بازار کاهش پیدا میکند ، نمودار این اندیکاتور هم نزولی میشود.

نکته: به این نکته توجه داشته باشید که اندیکاتور atr جهت روند را نشان نمیدهد بلکه میزان نوسان بازار را به نمایش میگذارد این اندیکاتور بصورت پیشفرض بر روی اکثر بروکر ها نمیباشد و شما برای فعالسازی آن باید از نرم افزارهای تحلیلی مانند متاتریدر کمک بگیرید .برای فعالسازی ATR بر روی متاتریدر سربرگ insert را انتخاب کنید سپس در منوی بازشده گزینه indicators را کلیک کرده و در انتها Average True Range را کلیک نمایید.

به تصویر زیر دقت کنید :

در قسمت شماره 1 نوسانات در جفت ارز eur usd افزایش پیدا کرده در نتیجه اندیکاتور ATR نیز به سمت بالا حرکت کرده است .در قسمت شماره 2 مشاهده میکنید نمودار اندیکاتور نزولی شده که نشانگر کم شده نوسانات در جفت ارز میباشد.اگر دقت بیشتری به عملکرد اندیکاتور ATR نسبت به قیمت نمودار انجام دهید متوجه خواهید شد که هر زمان شیب ATR بیشتر شده میزان نزول یا صعود نمودار هم به همان نسبت سریعتر صورت گرفته است .همانطور که گفته شد ATR میزان نوسان در بازار را به شما نشان میدهد و اگر استراتژی شما بر پایه حجم است میتواند ابزار مناسبی برایتان باشد.به هیچ عنوان از این اندیکاتور به تنهایی استفاده نکنید صرفا مشخص کردن میزان نوسانات در بازار نمیتواند عامل مهمی برای تشخیص موقعیت معاملاتی باشد بلکه پیشنهاد میشود از این اندیکاتور در کنار استراتژی خودتان استفاده نمایید تا تصمیم های دقیقتر و حرفه ای تری در رابطه با وارد شدن به معامله بگیرید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (666 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان