مسجد جاما در دهلی، یکی از زیباترین مساجد هند!

  شنبه، 23 مهر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
مسجد جاما در دهلی، یکی از زیباترین مساجد هند!
مسجد جاما در دهلی نو در هند، یکی از زیباترین مساجد جهان محسوب می‌شود و برای ۲۵ هزار نمازگزار ظرفیت دارد. نام این مسجد اشاره به نماز جمعه دارد و در میان مردم به مسجد جمعه و یا مسجد جامع شهرت دارد.

مسجد جامع دهلی که با نام مسجد جهان نما نیز شناخته می شود، یکی از بزرگ ترین مساجد هند به شمار می رود و آخرین بنای ساخته شده به دستور شاه جهان است. ساخت این بنا در سال ۱۶۵۸ تکمیل شد. مسجد دارای سه مدخل، چهار برج زاویه دار و دو مناره ی قرمز رنگ سنگی با ارتفاع ۴۰ متر و خط های راه راه عمودی مرمری است. می توانید به بالای مناره ی جنوبی بروید و دهلی را از نمایی زیبا تماشا کنید. در صحن مسجد یک استخر بزرگ آب وجود دارد که برای وضو و طهارت استفاده می شود. برای ورود به مسجد باید لباس مناسب بپوشید.

مسجد جامع دهلی 

مسجد جاما در دهلی یکی از زیباترین مساجد هند

این مسجد دارای قدمتی بسیار طولانی است که به سال 1658 باز می گردد. با ورود به این مسجد حیاط مستطیلی شکل آن نظرتان را به خود جلب می کند. سه دروازه در این مسجد به چشم می خورد و در کنار آن می توانید مناره های مختلف را نیز مشاهده کنید. از مهمترین ویژگی های این مسجد می توان به موزه تاریخی در آن اشاره نمود. سالن بزرگی نیز در این مکان مذهبی وجود دارد که ۲۶۰ ستون را در خود جای داده است. از نکات حائز اهمیت در رابطه با این مسجد می توان به نام های دیگر آن به عنوان مسجد جمعه یا مسجد جامع در دهلی نو اشاره نمود.

اغلب کسانی که به این مسجد مراجعه می کنند مسلمانان هستند چرا که برای اقامه نماز می توانند در این مسجد به عبادت بپردازند. از نکات مهم و قابل توجه در رابطه با این مکان تاریخی و معنوی می توان به مراسم مختلفی که در آن برگزار می شوند اشاره کرد. معماری منحصر به فرد مسجد جاما در دهلی نیز باعث جذابیت بیش از حد آن شده است.

مسجد جامع دهلی 

نام های دیگر مسجد جاما

نکته قابل توجه در رابطه با مسجد جاما نام های مختلفی است که بر آن نهاده شده است. در ابتدا شاید با نام جاما این مکان تاریخی را می توان شناسایی نمود اما اغلب ساکنین هند و شهر دهلی این مکان را با نام مسجد جمعه می شناسند.

ظرفیت مسجد جاما

مساجد مختلفی در کشور هندوستان مخصوصاً در شهر دهلی بنا و تأسیس شده اند که هر کدام دارای ظرفیت مشخصی برای میزبانی از نمازگزاران مختلف از سراسر شهر و کشور هندوستان می باشند. در رابطه با مسجد جاما در دهلی نیز این گزینه کاملاً صدق می کند. با ورود به این مکان تاریخی و مذهبی متوجه وسعت بی نظیر آن خواهید شد.از مهمترین نکات در رابطه با این مسجد می توان به ظرفیت ۲۵ هزار نفری آن اشاره کرد در واقع ۲۵ هزار نمازگزار می توانند برای عبادت و راز و نیاز با خداوند به این مسجد مراجعه کنند.

نگاهی به تاریخچه ساخت مسجد جاما در دهلی

مسجد جاما در دهلی به عنوان یکی از مکان های تاریخی و قدیمی در کشور هندوستان و شهر دهلی شناخته می شود بنابراین می بایست از تاریخچه مشخص و مدون برخوردار باشد. مطالعه تاریخچه این مسجد تاریخی برای بسیاری از توریست و گردشگرانی که قصد سفر به هندوستان را دارند می تواند جالب و خواندنی باشد. زمان ساخت این مسجد به سال ۱۶۵۸ میلادی باز می گردد که خود گواه قدمت تاریخی این مکان مذهبی می باشد.

از مهمترین نکات در رابطه با تاریخچه این مسجد می توان به زمان ساخت آن در دوران سلسله گورکانیان اشاره کرد. این سلسله امپراتوری های مختلفی را به خود دیده است که در زمان پنجمین امپراتور شاه جهان این مسجد تاریخی ساخت و بنا شده است.

مسجد جامع دهلی 

معماری مسجد قدیمی جاما در دهلی

مسجد جاما در دهلی نو دارای معماری منحصربه فردی است. زمانی که وارد این مسجد می شوید حیاط مستطیل شکل آن نظرتان را به خود جلب می کند که دارای مساحت ۷۵ متر مربع می باشد. این مسجد از مناره، ستون و همچنین برج های مختلفی تشکیل شده است. سه دروازه در این مسجد به چشم می خورند که در کنار آنها می توان مناره های ۴۰ متری را نیز مشاهده کرد.

از مهمترین ویژگی های معماری مسجد می توان به چهار برجی که در آن به چشم می خورد اشاره نمود. سالن های مختلفی نیز در این مسجد وجود دارند که برای برگزاری نماز جمعه و کلاسهای دینی مورد استفاده قرار می گیرند. یک سالن بزرگ نیز در این مسجد وجود دارد که ستون های مختلفی را در خود جای داده است. تنها برای دیدن معماری این مسجد افراد بسیاری مسافتهای مختلف را طی می کنند.

مسجد جامع دهلی 

بخش های مختلف مسجد جاما در دهلی نو

مسجد جاما در دهلی نو از بخش های مختلفی تشکیل شده است. همانطور که در بخش قبلی اشاره شد سالن بزرگی در این مسجد به چشم می خورد که برای برگزاری کلاس های مختلف دینی مورد استفاده قرار می گیرد اما از مهمترین بخش های این مسجد می توان به موزه تاریخی در آن اشاره کرد که برای دیدن آثار ارزشمند تاریخی می توان به آن مراجعه نمود.

از مهمترین آثار برجسته این موزه در مسجد جامع دهلی نو می توان به قرآنی بسیار قدیمی اشاره نمود که بر روی پوست آهو به نگارش و تألیف درآمده است. با دیدن این قرآن مسلماً زیبایی و معنویت آن در دل ها خطور می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (701 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (27 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان