انواع جنس چرم مورد استفاده در کفش ها چیست؟

  یکشنبه، 22 تیر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
انواع جنس چرم مورد استفاده در کفش ها چیست؟
چرم یکی از دسته انواع پارچه هایی است که در واقع بسیار لوکس بوده و گران قیمت می باشد. از چرم ها در موارد زیادی استفاده می شود اما عمده استفاده از این نوع پارچه در ساخت کاپشن، کیف و کفش بوده اما در هر صورت از چرم در پوشاک مانند شلوار، کراوات، دستکش، کت، کاپشن و کفش وسایل جانبی مانند کیف، جاکلیدی نیز استفاده می شود.

انواع جنس چرم مورد استفاده در کفش ها

چرم یکی از دسته انواع پارچه هایی است که در واقع بسیار لوکس بوده و گران قیمت می باشد. از چرم ها در موارد زیادی استفاده می شود اما عمده استفاده از این نوع پارچه در ساخت کاپشن، کیف و کفش بوده اما در هر صورت از چرم در پوشاک مانند شلوار، کراوات، دستکش، کت، کاپشن و کفش وسایل جانبی مانند کیف، جاکلیدی نیز استفاده می شود. چرم ها از دباغی پوست خام جانوران خصوصا گاو بدست می آیند. دباغی کردن در واقع فرآیندی است که در آن پوست را به شکل یک ماده پایدار و انعطاف پذیر تبدیل می کنند که امکان فساد آن وجود نداشته باشد.

انواع چرم براساس روش تولید

چرم طبیعی

به طور کلی می توان انواع چرم را با توجه به روش تولید آنها به دو دسته چرم طبیعی و چرم مصنوعی تقسیم بندی کرد. چرم طبیعی از دباغی و آماده سازی پوست حیواناتی مانند گاو، گوسفند، کروکدیل، مار، مارمولک و شترمرغ ساخته می شود. این چرم بسیار باکیفیت است و خود به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود. در ادامه انواع چرم طبیعی را براساس استحکام و نرمی آن بررسی می کنیم.

چرم سبک

این چرم از پوست حیواناتی مانند گوسفند، بره، بزغاله و بز به دست می آید. چرم سبک نسبت به انواع دیگر چرم ها ضخامت کمتری دارد و به همین دلیل به این نام شناخته می شود. چرم سبک به دلیل راحتی و سبکی ذاتی خود بیشتر برای تولید دستکش، کلاه و لباس استفاده می شود. اگر از محصولاتی که دارای چرم سبک هستند استفاده می کنید باید مراقبت و نگهداری از آن را جدی بگیرید. چون احتمال آسیب دیدگی و ساییدگی در چرم سبک از دیگر چرم ها بیشتر است.

چرم نیمه سنگین

در میان انواع چرم طبیعی موجود در بازار، چرم نیمه سنگین یک چرم ویژه و خاص محسوب می شود. چرم نیمه سنگین از پوست حیواناتی مانند کروکدیل و شترمرغ به دست می آید و نسبت به بقیه چرم ها از قیمت بالاتری نیز برخوردار است. کمیاب بودن، کیفیت و قیمت بالای چرم نیمه سنگین موجب شده تا این نوع چرم بیشتر در ساخت کالاهای لوکس مورد استفاده قرار گیرد.

چرم سنگین

چرم سنگین بهترین و باکیفیت ترین چرم طبیعی موجود در بازار است. این چرم از پوست گاو، گوساله یا شتر به دست می آید و دوام زیادی دارد. نکته جالب در مورد این نوع چرم این است که با گذشت زمان ظاهر زیباتری را به خود می گیرد و استایل جذاب تری را برای شما به همراه خواهد داشت. به دلیل اینکه محصولاتی مانند کیف و کفش بیشتر از بقیه محصولات چرم در معرض آسیب قرار دارند، معمولا برای تولید انواع چرم کفش و کیف از چرم سنگین استفاده می شود تا دوام بیشتری داشته باشند. به این ترتیب درکنار ایجاد یک ظاهر زیبا و خاص، کیفیت محصول نیز بسیار بالا می رود.

چرم مصنوعی

در حال حاضر به دلیل قیمت بالای انواع چرم طبیعی، نوع دیگری از چرم به نام چرم مصنوعی نیز رواج دارد. چرم مصنوعی اگرچه کیفیت چندان بالایی ندارد اما به دلیل ظاهر مناسب و قیمت پایینش طرفداران خاص خود را دارد. چرم مصنوعی که با نام های چرم گیاهی و چرم وگان نیز شناخته می شود، کاربرد فراوانی در تولید روکش صندلی، پالتو، کیف، کفش و دیگر محصولات چرم دارد.

چرم جیر

جیر، شباهت زیادی به نبوک دارد. همانند چرم نبوک، این نوع چرم هم از لایه های گوشتی پوست حیوانات ساخته می شود، بااین تفاوت که چرم جیر، برخلاف نبوک، از پوست گوساله و بز تهیه می شود و عمر کمتری نسبت به چرم نبوک دارد.

چرم کرومی

چرم های کرومی که اخیرا در صنعت کفش بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، از چرم های نامرغوب گاوی تهیه می شود. طرح روی چرم هم از یک لایه کرومی تهیه می شود و روی آن چاپ می شود. بسیاری از چرم های طرح دار، چرم های کرومی به حساب می آیند.

چرم ورنی

چرم های ورنی از پوست گاو درست می شوند. این نوع چرم ها با یک ورق براق لاکی پوشانده می شوند تا ظاهری براق به خود بگیرند. عمر این چرم ها در مقایسه با چرم های کامل و نبوک، کمتر است.

چرم نبوک

این نوع چرم بافت مخملی دارد و از لایه های درونی تر و گوشتی پوست گاو ساخته می شود. ظرافت و لطافت بالای چرم نبوک، مهم ترین مشخصه آن است. البته تمیزکردن و نگهداری از این نوع چرم هم دردسرهای خودش را دارد.

چرم اشبالت

جرم اشبالت از ورقه ورقه شدن پوست گاو درست می شود. این نوع چرم مانند نبوک و جیر، سطحی مخملی دارد و پرز دار است. در تهیه چرم اشبالت، از رنگ های شیمیایی زیادی استفاده می شود و به همین دلیل، تنوع رنگ آن بالاست. از چرم اشبالت در تولید کیف و کیف پول، بیشتر استفاده می شود.

چه جنسی بهتر است؟

نکته واضح این است که دست شما در انتخاب چرم طبیعی باز است. شما می توانید بسته به سلیقه خودتان، از انواع چرم های دباغی شده استفاده کنید. البته فراموش نکنید که هرچقدر ظاهر چرم طبیعی تر باشد، یعنی چرم شما کیفیت بهتری دارد و در فرآیند دباغی آن، از دخالت های شیمیایی کمتری استفاده شده است.

چرم های کامل، بهترین انتخاب برای کفش چرم هستند و چرم نبوک، در رده بعدی قرار می گیرد. چرم خوب، چرمی است که بیش از اندازه طبیعی براق نباشد و وقتی آن را می پوشید، بیش از اندازه چین و چروک نخورد. چرم نباید بوی مواد شیمیایی بدهد و موقع بو کردن آن، بوی طبیعی پوست حیوانات به مشام تان برسد. چرم طبیعی، به راحتی نمی سوزد و اگر کبریت یا فندکی روی آن بگیرید، آتش نخواهد گرفت. (البته بعید است بتوانید چنین آزمایشی را در فروشگاه انجام بدهید!)


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (10 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان