اندازه طبیعی و نرمال بیضه ها چقدر است؟

  سه شنبه، 07 بهمن 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
اندازه طبیعی و نرمال بیضه ها چقدر است؟
در بدو تولد، بیضه ها در حدود 1 سانتی متر مکعب اندازه گیری می شوند و تا حدود 8 سالگی در این اندازه باقی می مانند. از این مرحله تا زمان بلوغ، رشد مداوم وجود داشته تا زمانیکه به اندازه بزرگسالی برسد. بلوغ همچنین برهه ای از زمان است که مو در بیضه و اطراف دستگاه تناسلی ظاهر می شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، سلامت جنسی نگرانی بسیاری از مردان است. بیضه که یکی از مهم ترین اندام های جنسی هر مردی به شمار می آید در معرض بیماری و مشکلات متفاوتی قرار دارد. برخی از این مسائل ژنتیکی بوده و برخی دیگر تحت تاثیر عوامل خارجی به وجود می آید. اگر بخواهیم نگرانی مردان نسبت به این موضوع را دسته بندی کنیم می توان گفت، اندازه ی نرمال بیضه، بیماری واریکوسل و مشکلات باروری جزء مهمترین نگرانی های مردان در مسئله ی سلامت جنسی به شمار می آید. سعی کرده ایم در این مطلب تا حد زیادی این موضوع را مورد بررسی قرار داده و راهنمایی کاملی برای افردا داشته باشیم.

بیضه طبیعی :

بیضه ها به طور معمول، صاف، بیضوی شکل و تا حدودی سفت بوده و در زیر آلت، در داخل کیسه های بیضه قرار گرفته اند. بیضه ها به طور طبیعی قبل از تولد در محل اصلی قرار می گیرند. اولیای نوزادان باید پس از تولد، از طریق پزشک اطفال از وجود بیضه ها در کیسه مطلع گردیده و اطمینان خاطر پیدا کنند. در صورت عدم استقرار بیضه ها در محل طبیعی خود، مشکل قرار گرفتن بیضه ها در محل طبیعی خود به راحتی با عمل جراحی برطرف می شود. 15 سال قبل، سرطان بیضه اغلب کشنده بوده و بسیار سریع به سایر اندام های بدن منتشر می شد، در حالی که امروزه به علت پیشرفت های انجام شده در اکثر مواقع کاملاً قابل درمان است، به خصوص اگر سریعاً تشخیص داده شود.

بیضه غیرطبیعی :

از نظر علایم، ابتدا برجستگی سخت، کوچک و بدون درد را می توان روی بیضه لمس نمود. گه گاه اندازه بیضه بزرگتر از معمول احساس می گردد. غالباً لازم است افراد با قوام و اندازه بیضه خود آشنا باشند تا هر نوع تغییری را حس نمایند.

احساس سنگینی و درد مبهم بیضه، کشاله ران و زیر شکم از دیگر علایم بیماری است. این اتفاقات ممکن است همراه با بعضی بیماری های دیگر مثل عفونت بیضه نیز مشاهده گردد. همین جا است که پزشک به شما در تشخیص و درمان کمک خواهد نمود.

اندازه طبیعی بیضه ها چقدر باید باشد؟

بیضه ها به دو دلیل عمده بخشی حیاتی در آناتومی مردان به حساب می آیند. بیضه ها تولید کننده مایع منی هستند، که برای بارداری ضروری است. از طرفی باید هورمون اصلی مردانه یعنی تستوسترون تولید کنند که مسئول بسیاری از ویژگی های مردانه است. بسیاری از مردان اندازه بزرگ بیضه را نشانه مردانگی و قدرت جسمانی بالا می دانند. در حقیقت، بسیاری از مردان اظهار می کنند که وقتی اندازه بیضه آنها از حد متوسط فراتر رود، اعتماد به نفس بیشتری نسبت به خود پیدا می کنند. به همین دلیل، برخی از مردان برای داشتن بیضه های بزرگتر تلاش می کنند.

هنگام بررسی عملکرد، اندازه طبیعی بیضه ها به اندازه داشتن وریدهای سالم ارزش چندانی ندارد. اگر بیضه ها کوچکتر از حد متوسط باشند اما به اندازه کافی منی سالم تولید کرده و منی از طریق یک سیستم مجرای سالم به آلت تناسلی منتقل شود، بنابراین مشکلی از لحاظ بارداری وجود ندارد. اندازه بیضه زمانی مهم می شود که غدد جنسی رشد نکرده و یا دچار انقباض پاتولوژیک شوند.

یکی دیگر از جنبه های مهم اندازه طبیعی بیضه به لحاظ زیبایی شناسی آن است. بعضی از مردان بیضه های کوچکتر از حد متوسط دارند و از ظاهر بیضه خود خیلی راضی نیستند. برخی دیگر هم آلت تناسلی بزرگتری داشته، که این خود باعث می شود اندازه بیضه های آنها کوچکتر از حالت نرمال به نظر برسد.

اندازه طبیعی بیضه سالم

بیضه ها بیضی شکل هستند و وزن آنها معمولاً حدود 20 گرم است. طول متوسط بیضه شامل 3.6 تا 5.5 سانتی متر طول و 2.1 تا 3.5 سانتی متر عرض است. به خاطر داشته باشید که یک بیضه به طور معمول کمی بزرگتر از دیگری است. با افزایش سن بیضه ها از نظر اندازه تغییر می کنند. در حالی که در دوران نوزادی بسیار کوچک هستند، بیضه ها به طور معمول در دوران بلوغ به سرعت رشد می کنند و در بزرگسالی شکل و اندازه نهایی خود را می گیرند.

یک نمودار مرجع برای اندازه گیری اندازه بیضه مردان تنظیم شده است که مراحل رشد بدن را از نوزادی تا بزرگسالی دنبال می کند. این نمودار متوسط اندازه طبیعی بیضه ها را در مراحل مختلف زندگی ارائه داده و حجم آنها را به میلی لیتر اندازه گیری می کند.

مراحل شکل گیری و اندازه طبیعی بیضه

دوران کودکی - 1 تا 3 میلی لیتر

بلوغ زودرس - 4 تا 6 میلی لیتر

بلوغ میانی - 8 تا 10 میلی لیتر

بلوغ آخر - 14 تا 16 میلی لیتر

بزرگسالی - 18 تا 25 میلی لیتر

رشد بیضه از چه زمانی شروع و در چه زمانی متوقف می شود؟

در بدو تولد، بیضه ها در حدود 1 سانتی متر مکعب اندازه گیری می شوند و تا حدود 8 سالگی در این اندازه باقی می مانند. از این مرحله تا زمان بلوغ، رشد مداوم وجود داشته تا زمانیکه به اندازه بزرگسالی برسد. بلوغ همچنین برهه ای از زمان است که مو در بیضه و اطراف دستگاه تناسلی ظاهر می شود.

آیا هم اندازه نبودن بیضه ها طبیعی است؟

به طور طبیعی، بین بیضه های شما اختلاف اندازه وجود دارد. یکی از آنها، معمولاً بیضه سمت راست، همیشه کوچکتر از بیضه سمت چپ بوده و یکی از آنها معمولاً همیشه پایین تر از دیگری آویزان است. با این وجود اگر احساس سنگینی در بیضه ها همراه با توده در آنها لمس شود بایستی توسط یک پزشک مورد ارزیابی قرار گیرند.

آیا می توان بیضه ها را کوچک کرد؟

افزایش سن باعث کاهش سطح تستوسترون می شود و این می تواند باعث کاهش اندازه بیضه شما شده، که به عنوان آتروفی بیضه شناخته می شود. این تغییر معمولاً به تدریج اتفاق می افتد و اکثر مردان حتی متوجه آن نخواهند شد. کوچک شدن بیضه های شما هیچ خطری برای سلامتی تان نخواهد داشت.

کاهش تستوسترون می تواند باعث کاهش میل جنسی و توده عضلانی شود، اما باز هم این یک دوره طبیعی از فرآیند پیری است. برخی از مشکلات سلامتی می تواند باعث آتروفی بیضه شود، که شامل موارد زیر است:

• بیماری های مقاربتی از جمله سوزاک و سیفلیس

• اوریون، سل و عفونت های ویروسی خاص بیضه ها

• ضربه به بیضه ها

عوامل بی خطر دیگری نیز می توانند باعث تغییرات موقتی در کیسه بیضه و خود بیضه شوند. به ویژه دمای سرد می تواند باعث جمع شدن آن شود، با این وجود تاثیری در اندازه طبیعی بیضه ها ندارد. هنگامی که در معرض آب سرد یا درجه حرارت پایین قرار می گیرید، بیضه ها ممکن است به طور موقت و از طریق مکانیزمی به نام جمع شدن کرماستریک به بدن نزدیک شوند. از آنجایی که بیضه ها سعی می کنند دمای خاصی را که برای تولید اسپرم ایده آل است حفظ کنند، این اتفاق می افتد. این دما نسبت به دمای متوسط بدن کمی سردتر است، به همین دلیل بیضه ها به دور از بدن آویزان می شوند. اما هنگامی که در معرض آب سرد یا دمای سرد قرار می گیرند، عضله کرماستار شروع به فعالیت کرده و بیضه ها را برای گرم شدن به داخل بدن می کشد.

چگونه قطر بیضه را اندازه بگیریم؟

اندازه گیری قطر بیضه را می توان با یک نوار اندازه گیری انجام داد. با اندازه گیری طول، عرض و دور بیضه می توانید حجم بیضه را به عنوان مرجع اندازه مناسب تعیین کنید. اگر درباره اندازه طبیعی بیضه خود کنجکاو هستید، می توانید به سادگی به متخصص اورولوژی مراجعه کرده و اندازه گیری را در مطب انجام دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (85 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (48 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (43 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان