انواع کفش طبی مناسب دیسک کمر

  چهارشنبه، 22 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
انواع کفش طبی مناسب دیسک کمر
در ستون فقرات بدن انسان بين مهره های کمری استخوانی بالشتک ها يا صفحاتی از جنس غضروف قرار دارند كه به آنها ديسک گفته مي‌شود و واضحا در کمر به آنها دیسک کمر  گفته می شود. دیسک کمر به انگلیسی lumbar disc hernistion گفته می شود. 

دیسک کمر چیست

در ستون فقرات بدن انسان بين مهره های کمری استخوانی بالشتک ها يا صفحاتی از جنس غضروف قرار دارند كه به آنها ديسک گفته مي شود و واضحا در کمر به آنها دیسک کمر گفته می شود. دیسک کمر به انگلیسی lumbar disc hernistion گفته می شود.

كمر انسان دارای 5 مهره کمر است كه در پايين آنها نیز استخوان مثلثي شكلي به نام استخوان خاجي قرار گرفته است. بنابراین در ناحيه كمر تعداد دیسک های بین مهره ای 5 عدد می باشد. وظيفه اصلي دیسک ها در ستون فقرات بدن انسان ضربه گير بودن آن است. به عبارتی دیسک ها، فشارهايی را كه به ستون فقرات وارد مي شود را جذب مي كند و همچنين کمک در بهبود حركت بين مهره ها می نماید. بنابراین همه افراد دیسک کمر دارند و منظور از دیسک کمر فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر می باشد که البته یکی از صعب العلاج ترین بیماری های ستون فقرات می باشد که در عین حال قابل درمان است.

دیسک کمر از چه جنسی ساخته شده است؟ در کمر افراد ساختار ژله ای شکلی وجو دارد که عمدتا از آب و کمی پروتئین و دیسک کمر را تشکیل می دهد. معمولا افراد دیسک را کمردرد هایی می دانند که بسیار دردناک بوده و مانع فعایتهای روزانه می شود. بنابراین همانطور که عنوان شد بیماری دیسک کمر در حقیقت به وضعی فتق دیسک کمر اطلاق می شود.

بیماری دیسک کمر هم در مردان و هم زنان تقریبا با شدت مساوی مشاهده می شود. بعضی از منابع معتقدند در مردان 30تا 50ساله فتق دیسک کمر کمی بیشتر دیده می شود. متاسفانه ما روز به روز با سونامی افزایش شیوع و کاهش سن ابتلا به کمر درد به علت دیسک کمر مواجه هستیم.به گونه ای که حتی در کلینیک ها جوانانی در رده سنی ۱۶ تا ۲۰ سال با کمردردهای که به علت فتق دیسک کمر روی داده روزانه مراجعه می کنند.

تشخیص علت کمر درد:

اگر کمر درد شما به آسانی و بعد از چند روز از بین نرفت حتما به تیم درمان جهت تشخیص علت مراجعه کنید.تیم درمان ستون فقرات را ارزیابی می کنند و ممکن است سوالاتی در رابطه با سابقه خانوادگی ابتلا به کمر درد، شغل و سبک زندگی از شما بپرسند.اگر کمر درد شدید باشد ممکن است نیاز به گرفتن عکس رادیولوژی باشد.
شایع ترین علل کمر درد شامل موارد زیر است :دیسک کمر، ضعف عضلات و بهم ریختن مهره ها، اسپاسم عضلات اطراف ستون مهره (عضلات پارااسپاینال)، ناهماهنگی در انقباض و عملکرد عضلاتی که در مرکز بدن قرار دارند(عضلات کور)، التهاب مفاصل و آرتروز.بسیاری از موارد ذکر شده به علت انجام کارهای روزمره به صورت نادرست ایجاد می شود.پس از شناسایی علت اصلی کمر درد باید سراغ اصلاح وضعیت بدنی، نحوه صحیحنشستن و قدم برداشتن و انتخاب کفش مناسب بروید.متخصصین مختلف ستون فقرات از دیدگاه های مختلفی به علت درد شما نگاه می کنند و رویکردهای متعددی برای درمان دارند.
برای مثال:

متخصص استئوپات:

بر ارتباط سیستم های بدن تاکید دارد و اعتقاد او بر این است که تغییر نامطلوب در یکی از بخش های بدن، عملکرد سایر قسمت ها را دچار اختلال می کند.

متخصصین کاریوپرکتیک:

عقیده دارند علت دردهای ستون فقرات بهم ریختن مهره ها است و درمان آنها مبنی بر تنظیم مهره ها بر روی یکدیگر با استفاده از تکنیک های دستی مانیپولاسیون (Manipulation) می باشد.

متخصصین کاردرمانی:

بر انجام کارهای روزمره به صورت صحیح تاکید دارند و معتقدند عدم هماهنگی در انقباضات عضلانی در کارهای روزمره سبب آسیب و درد های کمر می شود، لذا درمان آنها در مرحله اول مبنی بر آنالیز دقیق حرکات بدنی شما در حین کارهای روزمه زندگی و سپس رفع کوتاهی های عضلانی و افزایش قدرت عضلات ضعیف با دیدگاه بیومکانیکال است.
اگر پس از ابتلا به کمر درد موارد زیر را مشاهده کردید حتما هر چه سریع تر جهت تشخیص علت و شروع درمان به تیم درمان مراجعه فرمایید:

  • ضعف عضلات و کاهش حس در پاها
  • از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع
  • تب
  • از دست دادن ناگهانی وزن

انواع کفش طبی مناسب کمردرد

مدل های مختلفی از کفش طبی برای تسکین یا رفع علائم ناشی از عارضه های اسکلتی ـ عضلانی مانند درد کمر، لگن، زانو و کف پا وجود دارد. تمام این عارضه ها به نوعی با هم مرتبطند و نیرویی که به کف پا وارد می شود، در نهایت به کمر و ستون فقرات منتقل می شود.

نکته مهمی که هنگام خرید کفش طبی باید به آن توجه کنید، این است که بهترین نوع کفش را با توجه به مشکل خاص پایتان تهیه کنید.

قبل از هر چیز باید به قوس کف کفش توجه کنید، قوس کف کفش باید به گونه ای طراحی شده باشد که از قوس طبیعی کف پا حمایت کند. قوس کف پا به طور کلی در سه شکل اورپرونیشن (کم بودن قوس کف پا)، خنثی و سوپینیشن شدید (زیاد بودن قوس کف پا) وجود دارد.

  • کفش پیاده روی: کفش پیاده روی به طور کلی با هدف درمان مشکلات مختلف طراحی می شود؛ کنترل حرکتی کفش ورزشی به اصلاح پرونیشن کمک می کند. به علاوه کفش پیاده روی قوس خنثی کف پا را پایدار می کند و از قوس بیش از حد کف پا محافظت می کند.
  • کفش مینیمال: کفش مینیمال به گونه ای طراحی شده است که به جای پاشنه پا، بخش جلویی یا میانی پا به زمین برخورد کند. این سبک طراحی شیوه تماس و تعامل کف پا و پا را با زمین تغییر می دهد.
  • کفی طبی با طراحی خاص: کفی طبی به دلیل ارائه حمایت بیشتر از کف پا به تسکین کمر درد برخی بیماران کمک می کند.
  • کفی تجویزی: کفی فانکشنال یا عملکردی معمولاً از پلاستیک یا گرافیت تهیه می شود و می تواند مشکلات ناشی از حرکت غیرعادی را درمان کند. کفی تطبیقی نرم تر است و بیشتر برای ارائه حمایت و محافظتی که برای درمان عارضه های دردناک پا مورد نیاز است، به کار برده می شود و برای درمان کمر درد چندان کاربرد ندارد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (457 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (315 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (218 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (15 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (7 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (6 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند