چه کفش‌هایی باعث کمردرد میشوند؟

  چهارشنبه، 22 مرداد 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
چه کفش‌هایی باعث کمردرد میشوند؟
کفش‌هایی که می‌پوشیم و شیوه حمایت کردن کفش از کف پا تاثیر چشمگیری بر بدن دارد. چگونگی حرکت کردن پا هنگام راه رفتن روش حرکت کردن بقیه بدن را نیز تعیین می‌کند. هرچند فاصله بین کف پا تا کمر بسیار زیاد به نظر می‌رسد، اما این دو عضو ارتباط نزدیکی با هم دارند و مشکلات کف پا می‌تواند به کمر درد دامن بزند.

کفش مناسب برای پیشگیری از کمردرد

پیشگیری از کمردرد با روش های مختلفی صورت می گیرد مثلا شیوه درست خوابیدن و یا استفاده از کفش های مناسب. کفش ناجور می تواند علت بسیاری از مشکلات سلامتی مثل کمر درد باشد. مشکلات کمر درد امروزه دیگر مشکل یک سن یا جنسیت خاصی نیست. بین دوستان و اقوام و آشنایان معمولا افرادی را می بینیم که به مشکلات کمر درد مبتلا هستند.در این نوشتار با چند نکته ی اصولی درباره ی کفش مناسب برای پیشگیری از کمردرد آشنا می شویم.

۱. برای پیشگیری از کمر درد باید کفشی را پوشید که پاشنه کوتاه داشته باشد. (حدود ۲ تا ۳ سانتیمتر)

۲. کفش با پاشنه بلند باعث می شود به کمر فشار بیشتری وارد شده و فرد را دچار آسیب کند.

۳. افرادی که زیاد راه می روند باید کفشی بپوشند که کف آن ضربه گیری خوبی داشته باشد

۴. افرادی که کف پای آنها صاف است باید کفی طبی پوشیده ولی اگر میزان آن زیاد نیست باید کفشی را پوشید که در قسمت داخلی آن برجستگی برای پر کردن قوس داخلی کف پا وجود داشته باشد.برای پوشیدن کفش سعی کنید پاهای خود را خم کنید بجای اینکه کمر خود را خم کنید.مثلا میتوانید بر روی صندلی بنشینید و مچ پای خود را روی زانوی مقابل قرار دهید و کفش را به پا نمایید.البته در مواردی که درد تیر کشنده ای از ناحیه کمر تا کف پا دارید می توانید در حالت ایستاده زانوی خود را به سمت عقب خم کنید و وقتی که پاشنه پا به نزدیکی پشت ران رسید با دست کفش را به پا کنید ( البته این روش برای کفشهای بند دار خیلی کمک نمی کند)

چه کفش هایی باعث کمردرد میشوند؟

کفش هایی که می پوشیم و شیوه حمایت کردن کفش از کف پا تاثیر چشمگیری بر بدن دارد. چگونگی حرکت کردن پا هنگام راه رفتن روش حرکت کردن بقیه بدن را نیز تعیین می کند. هرچند فاصله بین کف پا تا کمر بسیار زیاد به نظر می رسد، اما این دو عضو ارتباط نزدیکی با هم دارند و مشکلات کف پا می تواند به کمر درد دامن بزند. ایده تاثیر گذاشتن حرکت یک مفصل بر مفصل دیگر اصطلاحاً زنجیره جنبشی گفته می شود. پوشیدن کفش مناسب می تواند از بروز کمر درد ناشی از کفش نامناسب جلوگیری کند، برای این منظور اول باید مشخص کرد که چه نوع کفش هایی عامل شروع کمر درد هستند؟

کفش تونینگ

کفش تونینگ با چند پوسته کوچک در کف، شبیه به صفحه های لرزان طراحی می شود تا راه رفتن با کفش تونینگ شبیه به راه رفتن روی سطوح ناپایدار شود. ایده طراحی کفش تونینگ این است که راه رفتن با این کفش ها باعث می شود که آن دسته از عضلات پا را به کار بگیرید که هنگام راه رفتن معمولی از آنها استفاده نمی کنید.

اما پاشنه غیرعادی کفش تونینگ باعث توزیع غیریکنواخت وزن بدن می شود، در نتیجه فشار بیشتری به تاندون های آشیل وارد می شود و مچ پا، زانو و کمر آسیب می بیند. مشتریانی که به دلیل کفی گرد کفش تونینگ اسکچرز که به منظور از حالت تعادل خارج کردن مصرف کننده طراحی شده است، دچار شکستگی استخوان، دررفتگی لگن و فتق دیسک شده اند، از این شرکت شکایت کرده اند.

پاشنه بلند

همه می دانند که کفش پاشنه بلند یکی از شایع ترین علل کمر درد است. هر کفشی که زاویه آن بیشتر از یک اینچ باشد، باعث بروز مشکلات بی شماری در بدن می شود. کفش پاشنه بلند علاوه بر ستون فقرات به کف پا، زانو و مفصل ران نیز آسیب می زند.پوشیدن کفش پاشنه بلند اجازه نمی دهد که پا عملکرد صحیحی داشته باشد و وزن بدن را رو به جلو به سمت برجستگی کف پا جابه جا می کند، در نتیجه فشار بیشتری به استخوان ها و مفصل ها وارد می شود. کفش پاشنه بلند دامنه حرکتی پا را محدود می کند و به بیماری های مفصلی استخوان های پا مانند انحراف انگشت شست، ناخن شست درون روییده و بدشکلی انگشت چکشی دامن می زند.به علاوه کفش پاشنه بلند عضلات ساق پا را کوتاه و منقبض می کند، در نتیجه کار عضلات چهارسر و کشیدن و دراز کردن پا سخت تر می شود. به این ترتیب فشار بسیار زیادی به مفصل های زانو وارد می شود و کشکک زانو از حالت هم ترازی عادی خارج می شود.

البته کشکک زانو تنها مفصلی نیست که در اثر پوشیدن کفش پاشنه بلند از حالت عادی خود خارج می شود. این فشار شدید به مفصل های ران نیز منتقل می شود؛ مفصل های ران نقشی کلیدی در حرکت پا هنگام دویدن، راه رفتن و ... دارند و به هم خوردن هم ترازی آنها می تواند باعث احساس درد در عضلات مختلف پا مانند عضلات ابداکتور (عضلات سمت داخلی ران)، همسترینگ و عضلات سرینی شود. پوشیدن کفش پاشنه بلند قفسه سینه و لگن را رو به جلو فشار می دهد. این حالت اندامی غیرعادی باعث احساس درد در بخش تحتانی ستون فقرات می شود، به علاوه پژوهشگران معتقدند که این وضعیت بر باروری خانم ها و شانس باردار شدنشان اثر می گذارد. پزشکان بر این باورند که کفش پاشنه بلند اندام های داخلی را به دیواره لگن فشار می دهد، در نتیجه عملکرد معده کند می شود و اختلالاتی در قاعدگی و باروری پیش می آید.

کفش تخت

کفش های کاملاً تخت از کف پا حمایت نمی کنند و عوارض پوشیدن آنها مانند کفش های پاشنه بلند کل بدن را درگیر می کند.پوشیدن کفش تخت باعث منقبض شدن تاندون های آشیل و کشیدگی پلانتار فاسیا می شود همان طور که می دانید پلانتار فاسیا از قوس کف پا حمایت می کند. سفت شدن تاندون ها موجب از بین رفتن گودی کف پا می شود و به پارگی یا کشیدگی شدید تاندون ها و رباط های پا دامن می زند. صافی کف پا باعث می شود که کف پا کاملاً روی زمین قرار بگیرد و به زمین فشرده شود، چنانچه صافی کف پا درمان نشود، به مرور زمان منجر به ابتلا به آرتروز زانو می شود.

کفش تخت فشار مضاعفی را به پاشنه پا وارد می کند، چرا که کف کفش تخت خاصیت ضربه گیری ندارد یا قدرت ضربه گیری آن بسیار کم است و بنابراین کف پا مجبور می شود که تمام نیروهای وارده را تحمل کند. به علاوه پوشیدن کفش تخت موجب چرخش رو به داخل پا (اورپرونیشن) می شود که به نوبه خود باعث عدم هم ترازی زانوها و مفصل های ران و در نتیجه کمر درد می شود.

دمپایی

احتمالاً از این که دمپایی هم از آن دسته پاپوش های نامناسبی است که باعث کمردرد می شود، اصلاً تعجب نکرده اید. برای این که دمپایی از پایتان خارج نشود، باید انگشتان پا را جمع کنید و به هم بچسبانید؛ این شیوه راه رفتن مسلماً تاثیر نامطلوبی بر بدن می گذارد.دمپایی مانند کفش باله ارزان غالباً هیچ کفی محافظی ندارد و کف پا یا انگشتان را پایدار نمی کند. در نتیجه وقتی دمپایی می پوشید، کف پا به شیوه متفاوتی با زمین تماس پیدا می کند. تحمیل شدن فشار مضاعف به لبه های خارجی کف پا و پاشنه باعث می شود پایین پا کمی بچرخد، در نتیجه زاویه لگن کج می شود و قوس کمر بیشتر می شود.

از این گذشته دمپایی بندی ندارد که آن را ثابت نگه دارد و به پا متصل کند، در نتیجه پای دمپایی پوش به راحتی پیچ می خورد. وقتی دمپایی می پوشید، قدم های کوتاه تری برمی دارید که مانند حالت پوشیدن کفش تخت باعث چرخش رو به داخل مچ پا می شود. گام های کوتاه تر که خاص دمپایی پوش ها است، فشار مضاعفی را به عضلات پایین کمر، مفصل ران و کف پا وارد می کند. دمپایی زیست مکانیک کف پا را به هم می زند و به آسیب دیدگی دائمی انگشتان، بدشکلی انگشت چکشی و انحراف شدید انگشت شست می انجامد. این عارضه ها اثر نامطلوبی بر روش راه رفتن می گذارد که به نوبه خود به اختلال در حالت اندامی و احساس درد در پایین کمر می انجامد.

بهترین کفش برای کمردرد

وقتی بحث تسکین علائم ناشی از مشکلات عضلانی -اسکلتی همچون درد پا، درد زانو، درد باسن و درد کمر مطرح می شود، می توان به تسکین این علائم از طریق عوض کردن کفش خود نیز فکر کرد. تمام این مشکلات عضلانی- اسکلتی باهم در ارتباط هستند و فشاری که روی پا وارد می شود درنهایت روی کمر شما وارد می شود.در انتخاب نوع کفش، مهم ترین چیزی که باید به آن توجه داشته باشید این است که کفش شما باید متناسب با نوع پای شما و شکل پای شما باشد. اولین چیزی که باید به آن توجه داشته باشید، قوس کف پایی است. کفش خریداری شده باید طوری طراحی شده باشد که متناسب با قوس طبیعی پای شما باشد.

انواع قوس کف پایی

به طورکلی، سه نوع قوس کف پایی داریم:

– چرخش به داخل بیش ازاندازه (over-pronation) یا پایین بودن قوس کف پایی.

– خنثی (Neutral).

– چرخش به خارج بیش ازاندازه (Excessive Supination) بالا بودن قوس کف پایی.

کفش های دویدن

این کفش ها طوری طراحی شده اند که می توانند برای افرادی مفید باشند که یکی از سه قوس مطرح شده را دارند.

کفش های برهنه یا مینیمال (Minima- Shoes)

این کفش ها طوری طراحی شده اند که با پوشیدن آن ها بیشتر جلو و وسط پا با زمین تماس پیدا می کند. به عبارت دیگر، این کفش ها طوری طراحی شده اند که پاشنه پا زیاد با زمین تماس ندارد. این کفش ها نوع تماس پا با زمین را دگرگون می کنند و تماس انتهای پا به زمین را کاهش می دهند.

کفی های مخصوص

استفاده از کفی های مخصوص می تواند در بعضی از موارد به تسکین کمردرد کمک کند، چون این کفی ها تکیه گاه اضافی را برای پا فراهم می آورند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (457 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (315 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (218 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (7 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (6 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند