انواع پایه ها در مخراج کاری چیست؟

  چهارشنبه، 08 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
انواع پایه ها در مخراج کاری چیست؟
همه زیبایی کار بستگی به نحوه سوار کردن جواهر در روی پایه دارد. با توجه به اینکه پایه های کار، یکسان نیست از روش های مختلفی برای اتصال این دو قطعه استفاده می شود. به طور معمول از سنگ های قیمتی نظیر  سنگ زمرد، عقیق، سنگ فیروزه، یاقوت، برلیان، الماس و .. در ساخت جواهرات زینتی استفاده می شود

از گدشته تاکنون کار بر روی فلز و سنگ برای ساخت ابزار آلات و لوازم توسط بشر مورد استفاده بوده. با کشف فلزات و سنگهای ارزشمند، با بهره گیری از هنر و خلاقیت دست به ساخت زیور آلات و لوازم تزئینی زدند که اغلب ترکیبی از فلزات و سنگهای ارزشمندی چون عقیق، فیروزه، مروارید، یاقوت، لعل، اوپال، الماس و....یکی از مهمترین مراحل ساخت زیور آلات ترکیبی فلز و سنگ، مرحله نهایی کار است. که مرحله قرار دادن نگین یا قرار دادن سنگ در پایه مخصوص طراحی شده روی کار است.که این عمل را مرصع کاری یا مخراج کاری (Stone Setting) می نامند. در واقع مرصع کاری یکی از حساس ترین بخش های طراحی یک جنس زینتی جواهر نشان است. بعنوان مثال انگشتری که با نهایت دقت و ظرافت طراحی شده و نقوش مختلفی بر رکاب آن زده شده باید در قسمت فوقانی آن سنگ زینتی قرار گیرد که ظریف ترین بخش کار است و به جرأت میتوان گفت که تمام زیبایی یک انگشتر میتواند همین قسمت سوار کردن نگین های ریز و درشت باشد. در واقع کار گذاشتن سنگ تزئینی در این قسمت خود هنر خاصی میطلبد. که این هنر هنر مخراج کاری می باشد و مخراج کار میبایست با تمام دقت و حوصله سنگ را در این قسمت قرار داده و آنرا در محل خود محکم نماید. در مخراج کاری سنگ بسته به نوع پایه طراحی شده، نگین به روش های مختلفی نصب می شود.

انواع پایه ها در مخراج کاری

همه زیبایی کار بستگی به نحوه سوار کردن جواهر در روی پایه دارد. با توجه به اینکه پایه های کار، یکسان نیست از روش های مختلفی برای اتصال این دو قطعه استفاده می شود. به طور معمول از سنگ های قیمتی نظیر سنگ زمرد، عقیق، سنگ فیروزه، یاقوت، برلیان، الماس و .. در ساخت جواهرات زینتی استفاده می شود. در فرایند ساخت جواهراتی که با سنگ های مصنوعی کار شده اند نیز از مخراجکاری استفاده می شود. با توجه به تنوع پایه های نگهدارنده از شیوه های متفاوتی برای سوار کردن جواهر روی فلز استفاده می شود.

برخی از رایج ترین پایه های نگهدارنده عبارتند از:

  • پایه چنگه ای (prong)
  • پا پایه کانالی (Channel)
  • پایه سنگفرشی (Pave)
  • پایه دیواره ای یا حفره ای (Bezel )
  • پایه بالرین (Ballerina)
  • پایه خوشه ای (cluster)
  • پایه مهره ای (Bead)
  • پایه تراز (Flush )

مخراج کاری ، مرصع کاری یا گوهر نشان کردن

پایه چنگه ای (prong)

وظیفه پایه نگهدارنده حفظ نگین است بنابراین همه طرح های پایه باید بتوانند نگین جواهر را به خوبی نگهدارند. پایه چنگه ای برای انواع جواهرات تک نگین مناسب تر است. در این طرح، تمرکز روی جواهر است و فلز قیمتی در حاشیه قرار دارد. بدیهی است میزان فلز نگهدارنده در ایمنی جواهر تاثیرگذار است. دو نوع پایه چنگه ای وی (V) شکل و اشتراکی در جواهرسازی به کار می رود. مخراجکاری بر روی پایه چنگه ای در مقایسه با دیگر شیوه ها ساده تر است.

پایه دیواره ای یا حفره ای (Bezel )

پایه نگهدارنده از فلز گرانبها به گونه ای طراحی شده تا به طور کامل اطراف جواهر را پوشش دهد. این پایه در ساخت زیورآلات با طرح های فانتزی کاربرد زیادی دارد. گاهی فلز به صورت نیمه دیواره نگین جواهر را احاطه می کند و بر زیبایی کار افزوده می شود.

پایه کانالی (Channel)

در عملیات مخراجکاری با توجه به نوع پایه نگهدارنده، نصب نگین انجام می شود. پایه کانالی برای جواهرات با تراش گرد مناسب تر است زیرا لبه های کار به هیچوجه در معرض آسیب و ساییدگی قرار دارد. به خصوص در جواهرات گرانبها نظیر الماس، محافظت کامل نگین ضروری است.

پایه سنگفرشی (Pave)

عملیات نشاندن سنگ های ریز و ظریف روی زیروآلات بسیار دشوارتر است. نصب نگین های ریز در مخراجکاری بر روی پایه سنگفرشی از تخصص های ویژه ای است که مخراجکاران با تجربه از عهده اش بر می آیند. در این پایه گوهرهای هم اندازه به صورت موزاییکی و با نظم هندسی روی پایه منتقل می شوند. کیفیت کار بستگی به نحوه مخراجکاری و شیوه نشاندن سنگ های ریز روی پایه دارد. این شیوه روی قیمت نهایی کار نیز تاثیرگذار است و ارزش زیور آلات را افزایش می دهد. درجه دشواری مخراجکاری در پایه سنگفرشی بیش از دیگر موارد است.

پایه بالرین (Ballerina)

شیوه کار به این صورت است که سنگ های مخروطی شکل به دور یک مرکز فرضی چیده می شوند. این طراحی دارای فرمی مخروطی شکل و شبیه به دامن بالررین هاست. انتخاب شیوه مخراجکاری بستگی به طرح و سفارش دارد. محل قرار گیری سنگ باید دارای عمق کافی نیز باشد تا جواهر به خوبی محافظت شود.

پایه خوشه ای (cluster)

برای مخراجکاری خوشه ای می بایست تعدادی جواهر ریز را به صورت فرضی یک گل بر روی پایه نشاند! معمولا شکل پایه طوری طراحی شده که سنگ ها در چند سطح و با اختلاف ارتفاع نصب می شوند. این طراحی می تواند به صورت باز و یا فشرده با تعدادی جواهر ریز کار شود.

حفظ کیفیت سنگ ها در مخراجکاری

حساسیت مرحله مخراجکاری در این است که، اگر در حین مخراجکاری پایه های نگهدارنده سنگ،به خوبی سنگ را در محل خود نگه ندارد به مرور به سنگ آسیب وارد می شود و از کیفیت آن کاسته می شود.
نکته دیگر اینکه، برای تثبیت بیشتر جواهرات بر پایه، استفاده از هیچ گونه چسب و مواد شیمیایی مجاز نمی باشدو جواهر بدون هیچ واسطه ای و با مهارت مخراجکار باید بر پایه نگین فلزی سوار شود.به همین دلیل دقت و ظرافت در فشردن پایه های جواهر حساسیت زیادی دارد،و در صورتی که اندکی فشار بیشتر بر روی سنگ وارد شود، پریدگی یا ترک خوردگی در سنگ ایجاد شدهو یا بر اثر استفاده نادرست از ابزار، روی پایه های نگه دارنده خط و خش ایجاد می گردد،که همه بر کیفیت و ارزش نهایی جواهر تاثیر داشته و در تعیین قیمت نهایی آن تاثیر چشمگیری دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (478 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (378 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (140 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (107 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (106 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (40 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (33 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (25 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (23 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (23 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (22 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فیلم قدیمی از حضور محمد علیزاده در تلویزیون در دهه 80 در برنامه فرزاد حسنی / چقد عوض شده کلا یه آدم دیگه شده نمیشه شناخت😨
(تصاویر) نوعروس سپند امیر سلیمانی چه مانتوهای خنک و شیک برا تابستون پوشیده!/انتخاب شما برای مانتوهای تابستونی چیه؟
(ویدئو) دو عصبانیت پارسا پیروزفر با فاصله 27 سال / از اول کراش همه بوده
(ویدیو) شوخی دلنشین رهبر معظم انقلاب با مهدی فخیم زاده"بازیگر سریال مختارنامه"/ شما طاغوتی هستید؟!
ماجرای ازدواج و مرگ همسر و پسر کوچک مسعود پزشکیان چه بود؟/ گزارشی از زندگی خصوصی مسعود پزشکیان ، از شغل همسر تا مهریه ازدواجشان
پزشکیان، ورزشکارترین رئیس جمهور ایران /حواشی داغ امروز دوشنبه 18 تیر 1403
اولین عکس منتشر شده از همسر مرحوم رئیس جمهور وفادار ایران/ قاب قدیمی ولی زیبا از مسعود پزشکیان در کنار همسر مرحومشان، فاطمه خانم
(عکس) خلاقیت بانمک یک مادر برای نشان دادن اینکه فرزندش چقدر خوردنی و خوشمزه ست همه را به خنده واداشت
روایتی از دوران بیماری رهبر معظم انقلاب: از انتخاب بیمارستان دولتی حاکی از ساده زیستی رهبر تا استفاده صحیح از بیت المال/زندگی رهبر همانند طبقه پایین جامعه...
برنده بهترین عکس عروسی سال 2023 چه کسی است؟/عروس دامادی که برنده جایزه 1500دلاری شدند!
اردوغان: پزشکیان ترک است، کردی می‌تواند صحبت کند و به فارسی مسلط است
(ویدئو) خوانندگی فرزاد فرخ در اتاق خوابش / صداش یه آرامشی داره
تصاویر مهدی طارمی در جشن قهرمانی پورتو/ببین چطور پرچم ایرانو گذاشته رو شونه هاش/ حامدآهنگی، شجاع خلیل زاده و حسین کنعانی چه قلبایی براش کامنت گذاشتن😍/اژدها همیشه خانه من خواهد بود
نامه تعیین جانشینی رهبری جعلی است!
توضیحات سخنگوی هیئت رئیسه درباره استعفای پزشکیان از مجلس
منتخب روز   
(عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!!