مرصع کاری چیست؟

  چهارشنبه، 08 مرداد 1399   زمان مطالعه 2 دقیقه
مرصع کاری چیست؟
از دوران قدیم تا کنون کار بر روی فلز و سنگ برای ساخت انواع ابزار آلات و لوازم توسط بشر مورد استفاده قرار میگرفته است. .مخراج کاری که در زبان انگلیسی به آن Stone Setting یا Stone Loading هم گفته می شود از حساس ترین بخشهای طراحی یک جنس زینتی جواهر نشان است.

مرصع کاری چیست و در کجا کاربرد دارد ؟

از دوران قدیم تا کنون کار بر روی فلز و سنگ برای ساخت انواع ابزار آلات و لوازم توسط بشر مورد استفاده قرار میگرفته است. به مرور زمان با کشف فلزات و سنگهای گرانبها و زیبا ، انسان توانست با بهره گیری از هنر و خلاقیت خود اقدام به ساخت زیور آلات و لوازم تزئینی نمایند که اغلب ترکیبی از فلزات و سنگهای ارزشمندی چون عقیق ، فیروزه ، مروارید ، یاقوت ، لعل ، اوپال ، الماس و… هستند.در فرایند ساخت زیور آلات چندین مرحله وجود دارد که هر کدام نیاز به تخصص خاص خودش دارد.یکی از مهمترین مراحلی که در زمینه ساخت زیور آلات ترکیبی از فلز و سنگ وجود دارد ، قسمت نهایی کار و قرار دادن سنگ در پایه مخصوص طراحی شده روی کار است. این عمل را مخراج کاری یا مرصع کاری نیز مینامند.مخراج کاری که در زبان انگلیسی به آن Stone Setting یا Stone Loading هم گفته می شود از حساس ترین بخشهای طراحی یک جنس زینتی جواهر نشان است.

انواع پایه ها در مخراج کاری

همه زیبایی کار بستگی به نحوه سوار کردن جواهر در روی پایه دارد. با توجه به اینکه پایه های کار، یکسان نیست از روش های مختلفی برای اتصال این دو قطعه استفاده می شود. به طور معمول از سنگ های قیمتی نظیر سنگ زمرد، عقیق، سنگ فیروزه، یاقوت، برلیان، الماس و .. در ساخت جواهرات زینتی استفاده می شود. در فرایند ساخت جواهراتی که با سنگ های مصنوعی کار شده اند نیز از مخراجکاری استفاده می شود. با توجه به تنوع پایه های نگهدارنده از شیوه های متفاوتی برای سوار کردن جواهر روی فلز استفاده می شود.

برخی از رایج ترین پایه های نگهدارنده عبارتند از:

  • پایه چنگه ای (prong)
  • پا پایه کانالی (Channel)
  • پایه سنگفرشی (Pave)
  • پایه دیواره ای یا حفره ای (Bezel )
  • پایه بالرین (Ballerina)
  • پایه خوشه ای (cluster)
  • پایه مهره ای (Bead)
  • پایه تراز (Flush )

انواع روشهای نشاندن سنگ یا گوهر سایز ریز بصورت :

  • ریلی
  • قلمزنی
  • کاسه ای
  • و چنگی میباشد که برای سنگهای ریز کاربرد دارند.

انواع روشهای نشاندن سنگ یا گوهر سایز درشت بصورت :

  • نبشی
  • چنگی
  • دیواره ای
  • و چنگی میباشد که برای سنگهای درشت کاربرد دارند.

برای حفظ زیبایی و آثار طبیعی سنگ و زیور آلات، عموماً استفاده از چسب و مواد شیمیایی که امکان از بین رفتن در اثر مرور زمان را دارند، نباید استفاده کرد. و به همین خاطر است که در مخراج کاری پایه های نگهدارنده سنگ باید به گونه ای برای محکم نگه داشتن آن تنظیم شوند که آسیبی به سنگ نرسانند.
در مخراج کاری باید نهایت دقت را داشت چرا که کمی فشار بیشتر ممکن است روی سنگف پریدگی یا ترک خوردگی ایجاد نماید، یا بر اثر استفاده نادرست از ابزار، روی پایه های نگه دارنده خط و خش ایجاد گرددف و حتی پایه ها بشکنند. امر مخراج کاری زمانی حساستر می شود که بجای انگشتر، و کارهای محکم بخواهیم روی زیورآلات ظریف مانند گوشواره و گردنبند سنگهای زینتی بسیار ریز و ظریف مخراج کاری انجام شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (474 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (379 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (124 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (112 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (109 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (41 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (32 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (24 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (21 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (20 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) نگاهی به طلاهای بهاره رهنما که همسر سابقش سر عقد به او هدیه داد+عکس/ از حلقه ایی زرد رنگ تا گردنبندی به شکل الله (13 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز