استفاده از طلا برای مردان در نظر مراجع تقلید

  سه شنبه، 07 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
استفاده از طلا برای مردان در نظر مراجع تقلید
تحقیقات پزشکان در سال‌های اخیر نشان داده است که طلا دارای خاصیت شبه القائی است که بر پوست و خون مردان اثر منفی می‌گذارد این خاصیت باعث می‌شود خون دچار غلظت خاصی شود و حالت کثیفی به آن دست دهد. البته نکات دیگری هم هست که در مجموع، موجب امراض قلبی و خونی و سکته می‌شود و این اثرات در مردان متفاوت است

برخی معتقدند برای استفاده ی مرد از طلا، آثار مخربی وجود دارد که می توان الف) تحریکات عصبى[1]، ب) ازدیاد بیش از حد گلبول هاى سفید[2]، را از جمله ی آن نام برد.اما باید به این نکته توجه داشت که علم متکفل «تندرستى» انسان است در حالى که پرورش ابعاد ملکوتى و معنوى انسان، باید دغدغه اصلى یک مسلمان باشد و به «تن» و «علم» در حد یک ابراز و مقدمه نگاه کند، زیرا انسان یک موجود خاکى و مادى، نیست و انسانیتانسان در گرو شکوفایى استعدادهایى است که خداى متعال به منظور نیل او به مقام شامخ خلافت الهى، به وى ارزانى داشته است. اما حقیقتا راه شکوفایى این استعدادها چیست؟ آفات و موانع این راه کدام است؟
خداوند در قالب احکام شرعى به عنوان یک لطف الهى، راه هاو موانع شکوفایی استعدادها را بیان کرده است.با در نظر گرفتن این اصل لابد توجه دارید که بدون شک احکام الهى داراى مصالح واقعى و فى نفسه مى باشند؛ لیکن در یافتن فلسفه آنها توجه به چند نکته ضرورى است:
1- آیا بشر مى تواند به فلسفه ی همه ی احکام دست یابد؟ قطعا پاسخ این سؤال منفى است؛ زیرا
الف) در متون دینى فلسفه همه احکام ذکر نشده است.
ب) احکامى که فلسفه آنها بیان شده، معلوم نیست که همه فلسفه هایش ذکر شده است؛ بلکه چه بسا فلسفه هاى بى شمارى در مورد یک حکم وجود دارد؛ ولى شارع مقدس به طور گزینشى برخى از آنها را یادآور شده است.
ج) علوم بشرى نیز قادر به کشف برخى از حکمت ها و فلسفه هاى احکام مى باشند، نه همه آنها.
بنابراین انتظار دانستن فلسفه ی همه ی احکام به طور جامع و کامل، انتظارى فراتر از توان علمى و تنگناهاى دانش بشرى است.
2- فلسفه احکام محدود به حکمت هاى مادى و فیزیکى- که در چنبره علوم تجربى قرار مى گیرند- نیست بلکه در بسیارى از موارد علت یا حکمت نهایى برتر و بالاتری دارند که از حوزه تحقیق و آزمون علمى و تجربى نیز بیرون است. مثلا در علوم بشرى از خواص بهداشتى روزه سخن به درازا گفته اند، ولى قرآن مجید بر نکته ی اساسى ترى انگشت مى گذارد و آن «تقوا یابى» است و شاید علت این که قرآن به نکات بهداشتى آن اشاره نکرده است این باشد که اساسا امت اسلامى را متوجه اهداف فروتر و در سطح پایین نکند، بلکه همواره به سوى ارزش هاى متعالى سوق دهد.
3. در رابطه با مسأله علت حرمت طلا براى مرد باید گفت که احتمال دارد علاوه بر نکات گفته شده، جلوگیرى از فرو افتادن مردها در دام زینت هاى گران بها و سنگین نیز، از علت های حرمت باشد.

چرا استفاده طلا برای مردان حرام است؟

تحقیقات پزشکان در سال های اخیر نشان داده است که طلا دارای خاصیت شبه القائی است که بر پوست و خون مردان اثر منفی می گذارد این خاصیت باعث می شود خون دچار غلظت خاصی شود و حالت کثیفی به آن دست دهد. البته نکات دیگری هم هست که در مجموع، موجب امراض قلبی و خونی و سکته می شود و این اثرات در مردان متفاوت است.طبق بررسی های متعددصورت گرفته، تعداد گلبول های سفید خون در مردان بیشتر از زن هاست. این در حالی است که تماس بدن مرد با طلا باعث بالا رفتن میزان گلبول های سفید می شود.

پیش از همه باید بدانیم که خداوند هر چیزی را که برای ما نهی کرده است ضرر هایی دارد که به خودمان برمی گردد. اما از جمله ضرر هایی که می توان برای استفاده طلا برای مردان برشمرد عبارتند از: از نظر پزشکی، طلا روی گلبول های قرمر خون مردان اثر سوئی دارد و سیستم ایمنی بدن آنان را دچار اشکال می کند. وقتی طلا با پوست تماس پیدا می کند، یون های آن وارد بدن می شوند. این یون ها در مردان در کبد جمع و همان جا متوقف می شوند و موجب اختلال می شوند.
تحقیقات پزشکان در سال های اخیر نشان داده است که طلا دارای خاصیت شبه القائی است که بر پوست و خون مردان اثر منفی می گذارد این خاصیت باعث می شود خون دچار غلظت خاصی شود و حالت کثیفی به آن دست دهد. البته نکات دیگری هم هست که در مجموع، موجب امراض قلبی و خونی و سکته می شود و این اثرات در مردان متفاوت است.

استفاده از طلا برای مردان در نظر مراجع تقلید :

حضرت آیت الله العظمی خمینی(ره) :

برای مردان پلاتین و طلای سفید اشکال ندارد؛ مگر آن که طلای سفید همان طلای زرد باشد و با مخلوط کردن تغییر رنگ داده باشد . (امام خمینی استفتائات، ج 1، س50)

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای :

اگر چیزی که طلای سفید نامیده می‏شود، همان طلای زرد است که بر اثر مخلوط کردن ماده‏ای رنگ آن سفید شده، حرام است، ولی اگر عنصر طلا در آن به قدری کم است که عرفاً به آن طلا نمی‏ گویند، مانع ندارد و پلاتین نیز اشکال ندارد. (آیت الله خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 443)

حضرت آیت الله العظمی سیستانی:

استفاده از طلا، اگر چه با آبکاری رنگ آن سفید شده باشد، مثل آویختن زنجیر طلا به سینه، انگشتر طلا به دست کردن، بستن ساعت مچی طلا به دست، برای مردان حرام و نماز خواندن با آنها باطل است، اما به کار بردن پلاتین در زیورآلات مردان بلامانع است. (دفتر استفتائات آیت الله سیستانی)

حضرت آیت الله العظمی بهجت تبریزی:

پلاتین غیر از ماده ی طلا است؛ لذا برای مرد حلال است و نماز با آن هم اشکال ندارد؛ ولی طلای سفید حرام و نماز با آن هم باطل است. (آیت الله بهجت، استفتائات، ج2، س 1612)

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی :

اگر واقعاً طلا باشد و صرفاً رنگش سفید باشد، جایز نیست، ولی اگر پلاتین که فلز دیگری است باشد و اسمش طلای سفید باشد مانع ندارد. (آیت الله گلپایگانی، مجمع المسائل، ج4، س 248)

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی :

زینت به طلا برای مردان به هر رنگی که باشد (حتّی طلای سفید) جایز نیست و نماز خواندن با آن باطل است، ولی استفاده از پلاتین که فلز دیگری است اشکالی ندارد. (آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات، ج1، س118)

حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی:

ظاهرا پلاتین غیر از طلای سفید است؛ لذا پلاتین برای مردان حلال است، اگر چه طلای سفید حرام است. (آیت الله فاضل لنکرانی، جامع المسائل، ج1، س 969)


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (475 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (378 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (135 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (106 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (103 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (39 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (33 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (25 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (17 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (13 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قاتلان اجاره ای افغان گفتند : کارمان این است که پول می‌گیریم و آدم می‌کشیم
عکس/ ترجمۀ سورۀ فاتحه به زبان ژاپنی و خط باستانی یک استاد اسلام‌شناس ژاپنی
بازگشت به تحصیل زن 105 ساله در دانشگاه استنفورد، پس از 83 سال وقفۀ تحصیلی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «بچه خوک و بادبادک» با زیرنویس فارسی/ یادگیری آسان اصطلاحات خاص
(ویدئو) دیگر با وجود این کیف به پاوربانک احتیاجی ندارید / چینی‌ها کیفی ساخته‌اند که تمام وسایل شما را شارژ می‌کند!
استایل لاکچری هلیا امامی بازیگر خوش چهره جوان سینمای ایران در کنار شهریار فوتبال ایران علی دایی +عکس
ویدیو/ اعتراض دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب ایران به عدم رعایت رقابت عادلانه در کنکور
(تصویر) دانستنی‌های عجیب اما واقعی (46)
ترانسفر علیرضا جهانبخش به مقصدی جذاب و غیرمنتظره کلید خورده است؟!
(فیلم) مرگ باورنکردنی استاد بزرگ شطرنج جهان جلوی دیدگان میلیون ها نفر
اگر ادعا می‌کنید هوش بالایی دارید... قاشق قرمز را در 6 ثانیه پیدا کنید، تا جزو 5 درصد از افراد با ضریب هوشی بالا قرار بگیرید
(عکس) کیک تولد خاص و متفاوت بانو سوسانو در کنار همسر فوتبالیستش / باورتون نمیشه تولد 43 سالگی !!!!
ویدیو/ مراحل ساخت مینی خانۀ سیمانی مناسب برای سکونت آدم کوچولوهای مینیاتوری/ حداقل سایز XXL میساختی!
صبحانه لوکس و سه نفره ی خانواده ی قوچان نژاد در آمستردام / عاشق آرامش این خانواده میشین
تست هوش/ با دقت ببینید و بگویید: چند نفر از افراد این تصویر شناختید؟/ شما جزو کدام گروه هستید؟