انواع تیتر نویسی (لید) در خبر

  دوشنبه، 20 مرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
انواع تیتر نویسی (لید) در خبر
ساعد نیوز: هر خبر با مقدمه ای شروع می شود که "لید، سرب، مقدمه یا تیتر" نامیده می شود این می تواند یک کلمه ، عبارت ، یک جمله مختصر ، یک پاراگراف کامل یا یک سری پاراگراف باشد. به شما یادآوری می کند که کارکرد اصلی سرب فقط معرفی داستان خبری نیست بلکه به سوالات خواننده می پردازد. رهبری خوب به همه اطلاعات مهم در مورد خبر پاسخ می دهد.

هر خبر با مقدمه ای شروع می شود که "لید، سرب، مقدمه یا تیتر" نامیده می شود این می تواند یک کلمه، عبارت، یک جمله مختصر، یک پاراگراف کامل یا یک سری پاراگراف باشد. به شما یادآوری می کند که کارکرد اصلی سرب فقط معرفی داستان خبری نیست بلکه به سوالات خواننده می پردازد. رهبری خوب به همه اطلاعات مهم در مورد خبر پاسخ می دهد.

سرب متعارف یا خلاصه

این نوع سرب در اخبار مستقیم استفاده می شود ، بلافاصله به همه عناصر خبری اعم از چه؟ چه کسی؟چه چیزی؟ یا هر یک از عناصر چرا و چگونه پاسخ می دهد، ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

عنصر خبری چه کسی: زمانی بعنوان لید استفاده می شود که شخص انجام دهنده عمل از سایر عناصر خبری اهمیت بیشتری داشته باشد مثلا عناصر خبری چه چیزی، چر ا و چگونه کم اهمیت از از عنصر چه کسی باشند.مثال: رئیس جمهور رودریگو دوترت در 20 آوریل خطاب به فارغ التحصیلان PMA در شهر Baguioعنصر خبری چه چیزی: زمانی از این لید استفاده می شود که این رویداد یا آنچه اتفاق افتاد مهمتر از شخص درگیر در داستان است.مثال: NSAT در 24 نوامبر به کلیه دانش آموزان فارغ التحصیل دبیرستانی که مایل به ثبت نام در دوره کالج چهار ساله هستند، داده می شود.عنصر خبری کجا: زمانی استفاده می شود که مکان منحصر به فرد باشد و هیچ شخص برجسته ای درگیر داستان نباشد.مثال: فیلیپین محل مسابقه بعدی Miss Universe جهان خواهد بود.عنصر خبری چه زمانی: زمانی استفاده می شود زمان وقوع به طور حتمی برای خوانندگان مهم می باشداین عنصر از هنگام، تعطیلات و تاریخ های مهم صحبت می کند. مثال: امروز تقریباً به مدت کم، دولت انقلابی توسط جوزف استرادا رئیس جمهور پیشین اعلام شد.

عنصر چرا: هنگامی که دلیل برجسته تر و منحصر به فرد تر از آنچه اتفاق می افتد استفاده می شود.مثال: به دلیل فقر، سال گذشته حدود صد دانش آموز از مدرسه خارج شدند.عنصر چگونه: وقتی استفاده می شود که شیوه، حالت، روش و یا روش دستیابی به داستان به روش غیر طبیعی و یا مهم است. مثال: با مراجعه به هیئت مدیره مدرسه ، دبیرستان علوم مانیل توانست یک ساختمان بتونی سه طبقه را بسازد.

لید (تیتر) نوظهور

در نوشتن ویژگی های خبری بهترین نوع هدایت استفاده می شود. آنها به گونه ای نوشته شده اند که توجه را به خود جلب می کنند یا هدف مشخصی را انجام می دهند.از جمله انواع لید های نوظهور عبارتند از: لید شگفت آور، لید متضاد، لید تقلید، لیدکنایه آمیز، لید پانچ، لید تصویری، لید نقل قول،لید توصیفی، لید پرسشی.

لید شگفت آور: از یک جمله انتقادی یا کلمه ای استفاده می کند.مثال: قهرمان منطقه 1! بهتر است نگاهی بیاندازیم به بهترین های خود در این هفته!لید متضاد: برای تأکید دو افراط یا مخالف را توصیف می کند.لید متضاد هر چه واضح تر باشد موثر تر خواهد بود. مثال: چهار ماه قبل از درایو زیباسازی و پاکسازی ، منطقه 15 در تاندو ، مانیل کثیف ترین منطقه بود. سه ماه بع ، این مسابقه مقام اول را در مسابقه CLEAN با حمایت وزارت جامعه و دولت محلی کسب کرد.لید کنایه دار: این لید به علت اشاره به یک لطیفه یا سخن کنایه دار نام آشنا برای عموم باعث اثر بخشی و نفوذ متن وارائه چشم اندازی از متن به مخاطب می شود.لید ذهنی: توصیف یک شخص ، یک مکان یا یک رویداد و در عین حال ، ایجاد یک تصویر ذهنی از موضوع در ذهن خواننده است.مثال: مدیر جدید اگرچه فقط در اوایل دهه سی سالگی او است، اما در حال حاضر موی نقره ای است. او به ندرت صحبت می کند، اما وقتی این کار را انجام داد ، با حس صحبت می کند.

لید پیش زمینه: مشابه با ذهنی، به جز اینکه تنظیماتی را توصیف می کند که مهمتر از آن رویداد یا شخص درگیر باشد.مثال: پردیس PNU در تاریخ 1 سپتامبر در جشن 104 امین سالگرد چهار روزه خود، به یک کارناوال مینیاتوری تبدیل شد. چهار گوشه تزئین شده با نرده ها و چراغ های چند رنگ، چهارگوش یک مکان عالی برای یک باریو فیستا بود.لید توصیفی: در مقایسه با تعداد کمی از کلمات توصیفی استفاده می شود که به وضوح می توان یک تصویر را بیان کرد. مثال : 1500 فارغ التحصیل دبیرستان با لبلس های مبدل و در دست داشتن دانشنامه خود با صدای بلند و لحن شاد سرود سر دادند.لید تقلیدی :متشکل از یک تقلید از یک ترانه ، شعر یا خط مشهور است.مثال: آب، آب در همه جا،آب مایه ی حیات اما آب برای نوشیدن وجود ندارد. این همان چیزی بود که قربانیان مواد غذایی در وحشت خود پیدا کردند.

لید پانچ: یک کلمه یا عبارات کوتاه و نیرومند.بندرت استفاده می شود.مثال: روز پیروزی! دبیرستان Magsaysay در 18 مارس پنجمین پیروزی خود را در مسابقه روزنامه نگاری در سطح شهر جشن گرفت.لید نقل قول: متشکل از سخنان مستقیم گوینده است که بسیار چشمگیر است و معمولاً از گفتار، آدرس عمومی یا مصاحبه نقل می شود.به عنوان مثال: "جوانان در جمهوری جدید در تلاش برای پیشرفت و پیشرفت شریک دولت شده اند."نقل شده از Edilberto. لید پرسشی : پاسخ به سؤالی که اساس خبر است. مثال: چه کسی امسال به عنوان Miss Intramural سلطنت خواهد کرد؟این موضوع در تاریخ 8 آگوست پس از نمایش نهایی که در مرکز بدنسازی و هنرهای نمایشی PNU برگزار می شود ، مشخص خواهد شد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
داریوش ارجمند: خانومه میره وزنه بردار میشه 2 سال دیگه نه رحم داره نه تخمدان همشو عمل میکنه میریزه دور! من پدر سنتی رو دوست دارم تا پدری که سفره عرق پهن میکنه+فیلم (488 نظر) نگاهی به سینی غذای ساده رهبر انقلاب با 2 استکان چای و قند و پنیر +عکس / آقا چهار زانو روی زمین نشسته اند (481 نظر) نگاهی به خانه بدون تجملات محمود احمدی نژاد با فرش ماشینی و مخده های قدیمی و مزین به تصویر امام خمینی و رهبر معظم انقلاب (عکس) (299 نظر) عکسی از اولین روز مادر شدن فرح پهلوی/ قرق بیمارستان و نمایش زندگی سلطنتی... (219 نظر) ساده زیستی رهبر انقلاب به روایت تصویر / از عینک شکسته و کفش ساده تا سفره غذای ساده در کنار سیاستمداران (215 نظر) مادر علی دایی: پسرم به بیمارستانها گفته اگه کسی توان مالی نداشت به من خبر بدین؛ به هر نیازمندی که من بگم به حسابش پول واریز می‌کنه +ویدیو (200 نظر) سفره غذای ساده و دورهمی صمیمی رهبر معظم انقلاب با فرماندهان ارشد سپاه+عکس/ آقا هم مثل همه روی زمین غذا می خورد (179 نظر) محمدرضا گلزار: تا میتونین دعا کنین تا میتونین نماز بخونید؛ آدم بی‌اعتقاد هیچ چیز در زندگیش نداره+ویدیو (174 نظر) نگاهی به لباس عروس های زنان شاه پهلوی؛ از لباس عروس 30 کیلویی ثریا اسفندیاری تا پیراهنی مزین به پرهای لک‌لک آفریقایی! / به نام مردم به کام خاندان منحوس پهلوی+عکس (169 نظر) مهنوش صادقی همسر دوم مهدی هاشمی: 20 سال با مهدی هاشمی رابطه داشتم و گلاب آدینه خبر داشت (168 نظر) داریوش ارجمند: من مختار رو خوب میشناسم! مختار خیلی علیه السلام نیست/ اصلا از مختار و فریبرز عرب نیا خوشم نمیاد! (148 نظر) خنده رهبر انقلاب از پیشنهاد عجیب احمدی‌نژاد: ساخت اتوبان از فرودگاه امام به مسجد جمکران تا امام زمان در ترافیک و شلوغی اتوبان قم گیر نکنند! (146 نظر) علی دایی: همسرم بهترین مشاورم هست؛ ویلای به شکل توپ در کلاردشت ندارم؛ میلیون‌ها علی دایی هم برای مردم کم است+عکس (117 نظر) تصویری از اعلامیه ترحیم همسر تایلندی یوسف تیموری/ روحش شاد و یادش گرامی (113 نظر) نگاهی به مجلل ترین مدرسه در سوئیس که بچه های پهلوی در آنجا درس خواندند/ زمانی که بچه های مردم از امکانات کم تحصیلی هم برخوردار نبودند! (106 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 29 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز پنجشنبه 29 تیر 1403 + فیلم
4 هنرمند محبوب ایرانی که همسر خارجی دارند/ از ازدواج ساعد سهیلی با دختر فرانسوی تا زن هندی بنیامین بهادری+عکس
فال روزانه پنجشنبه 29 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه پنجشنبه 29 شهریور 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 29 شهریور 1403
برگزاری مسابقات فوتبال جام شهدای خدمت در ارومیه
بیوگرافی و زندگی خصوصی محمدرضا هلال زاده، ضیا سریال طوبی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
عموی تتلو: تتلو گیاهخوار است، ماموران زندان هم برای گیاهخواری او شرایط را فراهم می‌کنند
آتش سوزی کارخانه تولیدی فولاد در تیکمه داش + فیلم
اهدای زمین به آموزش و پرورش شهرستان مرند
از پرستاری تا طبابت/کتاب"سمفونی موگادیشو" خاطرات من از سومالی است
نجات معجزه آسای مرد 55 ساله از چاه 35 متری در مرند
امین فردین با آبروی الناز شاکردوست بازی کرد! ادعای روابط عجیب و غریب بازیگر فیلم بی بدن با هنرمندان ایرانی!
فوزیه همسر اول شاه پهلوی: کاخ نشینی در شان ما نیست/ شاه به من خیانت می کرد، با یک سرهنگ ازدواج کردم و دختری به نام نادیا دارم
منتخب روز   
توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW جمله امروز پزشکیان که گفت «خیلی خراب نکردم که؟» در فرهنگ آذری زبان ها یعنی چه؟ +عکس کیک تولد خاص و شکلاتی شهاب حسینی برای تولد 13 سالگی پسرش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : یه آقایی با کیف سامسونِت و کت و شلوار آبی استخری اومد صداشو کلفت کرد مغرورانه گفت آقای مدیری من برای اینکه وارد سینما شم باید چیکار کنم گفتم باید بلیط بخری+ویدئو کیک تولد خاص و شکلاتی همسر هاشمی رفسنجانی برای تولد 82 سالگی یارش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس تصویر رهبر معظم انقلاب در دستان وزیر کودک‌کش+عکس انتشار غزل جدیدی از رهبر معظم انقلاب + فیلم/ دیدن این ویدیو با صدای دلنشین رهبری رو از دست ندید نگاهی به کیک تولد 44سالگی شهاب حسینی با دیزاین خاص در خانه اش/مبارکا باشه +عکس