انواع روزنامه نگاری

  یکشنبه، 05 مرداد 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
انواع روزنامه نگاری
ساعد نیوز: روزنامه نگاری انواع مختلفی وجود دارد که بسته به موضوع و ترجیح نویسنده مورد استفاده قرار می گیرد. اگر به حرفه روزنامه نگاری علاقه دارید، محدود کردن جستجوی شما برای تمرکز روی یک تخصص خاص، به شما امکان می دهد موقعیت هایی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با مهارت ها، مدارک تحصیلی و علایق شما مناسب باشد.

روزنامه نگاری انواع مختلفی دارد که بسته به موضوع و ترجیح نویسنده مورد استفاده قرار می گیرد. اگر به حرفه روزنامه نگاری علاقه دارید، محدود کردن جستجوی شما برای تمرکز روی یک تخصص خاص، به شما امکان می دهد موقعیت هایی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با مهارت ها، مدارک تحصیلی و علایق شما مناسب باشد. یادگیری در مورد انواع مختلف روزنامه نگاری می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که تخصص خاصی را برای چه کار ترجیح می دهید. این لیست به شما در درک انواع مختلف روزنامه نگاری کمک می کند و مواردی را که علاقه مند به دنبال آن هستید، می توانید انتخاب می کند.

روزنامه نگاری چیست؟

روزنامه نگاری حرفه ای است که شامل جمع آوری اطلاعات در مورد یک موضوع خاص، سپس گزارش یافته ها و نتیجه گیری برای مخاطبان گسترده تر از طریق رسانه های چاپی، دیجیتالی یا پخش می شود. روزنامه نگاران اطلاعات را در قالب گزارش های تحقیقاتی، اخبار، ویژگی ها، ستون ها و بررسی ها گزارش می دهند. گزارش های تحقیقاتی و مقالات برجسته فرم های طولانی تری هستند که داستانی را کاملاً توسعه می دهند و جزئیات بیشتری را در بر می گیرند. اخبار، ستون ها و بررسی ها فرم های مقاله کوتاه تری هستند که برای پرداختن به یک موضوع خاص و بدون جزئیات بیشتر به آن پرداخته شده اند. هدف روزنامه نگاری تحقیق و گزارش وقایعی است که به روش های مختلف زندگی و جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد. انواع مختلف روزنامه نگاری، جنبه های مختلف زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد که جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد، به مخاطبان متناسب متوسل می شود و برای گزارش عینی واقعیت ها نیازهای مختلفی دارد.

انواع متداول روزنامه نگاری

روزنامه نگاری تحقیقی

روزنامه نگاری تحقیقی شامل تحقیق کاملی درمورد موضوعی مبتنی بر شواهد و ارائه یافته های ارقام یا سازمان ها در صدد افشاگری برای مخاطبان گسترده تر است. روزنامه نگاران تحقیقی، تحقیقات عمیقی را انجام می دهند و از روشهای مختلفی برای جمع آوری اطلاعات استفاده می کنند. روزنامه نگاران تحقیقی پس از جمع آوری و ارزیابی شواهد، گزارش های جامعی را برای افشای موضوع و ارائه مدارکی برای حمایت از نتیجه گیری خود می نویسند. این نوع روزنامه نگاری اغلب به زمان بیشتری برای برنامه ریزی، تهیه و تحقیق نیاز دارد و به طور معمول یک فرم طولانی تر برای گزارش کامل جزئیات تحقیقات، یافته ها و نتیجه گیری است. روزنامه نگاری تحقیقاتی می تواند هم شامل رسانه چاپی و هم پخش شود. نمونه ای از روزنامه نگاری تحقیقی شامل تحقیق در مشاغل برای تعیین اینکه آیا آنها شیوه های منصفانه را ترویج می کنند یا خیر.

روزنامه نگاری سگ دیده بان

روزنامه نگاری سگ سازمان دیده بان ژانری است که با هدف محافظت از جامعه در برابر فعالیت های غیرقانونی یا ناکارآمدی قدرت های اجتماعی مانند شرکت ها و سیاستمداران انجام می شود. مانند روزنامه نگاری تحقیقی که قصد کشف و افشای اقدامات ناشایست است. خبرنگاران سگ دیده بان فعالیت شرکت های بزرگ و چهره های با نفوذ را رصد کنند و فعالیت هایی را گزارش کنند که ممکن است تأثیرات منفی بر جامعه داشته باشد. این نوع روزنامه نگاری به تضمین قدرت های اجتماعی در قبال اقدامات خود کمک می کند. روزنامه نگاری سگ دیده بان می تواند هم رسانه چاپی و هم پخش شود. نمونه ای از روزنامه نگاری سگ دیده بان شامل تحقیقات مربوط به امور مالی مبارزات انتخاباتی سیاسی برای اطمینان از پایبندی نامزدها به قانون تأمین مالی تبلیغات انتخاباتی است.

روزنامه نگاری آنلاین

روزنامه نگاری آنلاین حقایق را از طریق رسانه های اینترنتی، مانند روزنامه های دیجیتال، وبلاگ ها یا رسانه های اجتماعی گزارش می دهد. همه نوع اطلاعات بصورت آزاد در اینترنت موجود است، اما منابع همیشه معتبر نیستند. روزنامه نگاران آنلاین به خبرنگاران این امکان را می دهند تا بدون تأخیر در طرح چاپ، پردازش و تحویل یا پخش فاصله زمانی سریع، اطلاعات را از طریق رسانه های آنلاین به مخاطبان تحویل دهند.

روزنامه نگاری را پخش کنید

روزنامه نگاری Broadcast اطلاعات را از طریق رسانه هایی مانند رادیو و تلویزیون به اطلاع مردم می رساند. شعب روزنامه نگاری پخش شامل ورزش، هواشناسی، ترافیک، اخبار و سرگرمی ها است. روزنامه نگاری پخش نیز می تواند به صورت انواع تحقیق، سگ دیده بان و افکار باشد. روزنامه نگاری پخش می تواند شامل خواندن گزارش بدون فیلم مربوطه، روایت گزارشی با پخش ویدیوی مرتبط در پس زمینه یا انجام گزارش در این زمینه هنگام ضبط فیلم زنده باشد.

روزنامه نگاری افکار

گزارش روزنامه نگاری نظر در مورد موضوعی با استفاده از ایده های ذهنی و نه واقعیت های عینی گزارش می دهد. روزنامه نگاران Opinion داستان ها را از دیدگاه خودشان از جمله افکار و سوگیری های خودشان گزارش می دهند. روزنامه نگاری Opinion از دیگر انواع منحصر به فرد است زیرا نویسنده می تواند دیدگاه خود را در بر بگیرد. تشخیص تفاوت بین عقاید و حقایق می تواند مهم باشد. روزنامه نگاری افکار برای کمک به مردم در درک نظرات و ارزش های خود و همچنین برای تهیه یک تصویر کامل تر از واقعیت در هنگام تهیه گزارش از چندین منظر مفید است. مثالی از روزنامه نگاری افکار شامل خبرنگاران سیاسی است که از منظر خود گزارش فعالیت سیاسی را ارائه می دهند.

روزنامه نگاری ورزشی

روزنامه نگاری ورزشی به موضوع اخبار ورزشی می پردازد. خبرنگاران ورزشی از نمرات ، جدول رده بندی و رده بندی تیم ها یا ورزشکاران مختلف در مسابقات ورزشی مختلف خبر می دهند. روزنامه نگاری ورزشی می تواند به شکل ژانر خاصی مانند سبک های تحقیق و تفسیر شکل بگیرد. این می تواند هم رسانه چاپی و هم پخش شود. اظهارنظر ورزشی نوعی روزنامه نگاری ورزشی در روزنامه نگاری پخش و آنلاین است.

روزنامه نگاری تجارت

گزارش های روزنامه نگاری تجارت در یک صنعت یا حوزه خاص گزارش می شود. روزنامه نگاران تجارت حرکات و پیشرفت های کسب و کار را تحت تأثیر قرار می دهند که افراد درگیر در آن زمینه را تحت تأثیر قرار می دهد. این شامل اخبار ویژه ای از صنعت برای محصولاتی مانند نفت، فلزات و کشاورزی و همچنین بخش های تجاری مانند مسافرت، امور مالی و مراقبت های بهداشتی است. روزنامه نگاران تجارت درباره مقادیر قابل توجهی از اطلاعات مربوط به شرایط بازار معاملاتی که آنها پوشش می دهند، پردازش و گزارش می کنند.

روزنامه نگاری سرگرمی

روزنامه نگاری سرگرمی به وقایع جاری چهره ها و گرایش های محبوب مربوط می شود. روزنامه نگاران سرگرمی از فعالیت های سرگرمی، از جمله افراد مشهور، فیلم، تلویزیون، کتاب و رویدادها خبر می دهند. روزنامه نگاران سرگرمی ممکن است مراسم های برتر فیلم ها و جوایز فیلم و همچنین اخبار مربوط به صنعت سرگرمی را پوشش دهند. این نوع روزنامه نگاری می تواند به شکل ژانرهای مختلف باشد و در رسانه های چاپی، دیجیتال و پخش رایج است.

روزنامه نگاری سیاسی

روزنامه نگاری سیاسی بر نامزدهای دولت، سیاست و نامزدهای سیاسی متمرکز است. این نوع روزنامه نگاری بخش های مختلف فعالیت های سیاسی، مانند اخبار محلی، ملی یا بین المللی را در بر می گیرد. روزنامه نگاران سیاسی اغلب از فعالیت مقامات منتخب، روند سیاسی و نتایج کار سیاسی خبر می دهند. این شامل گزارش اخبار سیاسی و انجام گزارش های تحقیقاتی و روزنامه نگاری سگ دیده بان برای اطمینان از دسترسی عموم مردم به اطلاعات مربوط به فعالیت های سیاسی است. روزنامه نگاران سیاسی همچنین ممکن است اخبار را در قالب ژانر ژورنالیسم افکار گزارش دهند. روزنامه نگاری سیاسی در رسانه های چاپی، دیجیتال و پخش اعمال می شود.

نکاتی برای انتخاب نوع مناسب روزنامه نگاری

مسیر شغلی خود را در نظر بگیرید: انواع مختلف روزنامه نگاری مسیرهای شغلی مختلفی را برای متخصصان در نظر گرفته است. در نظر بگیرید که اهداف شغلی خود در روزنامه نگاری می تواند به شما در انتخاب بهترین مسیر برای شما کمک کند. برای مثال، اگر می خواهید مدیر اصلی شوید، باید یک مسیر شغلی در ویرایش روزنامه نگاری انتخاب کنید اگر می خواهید گزارشگر پخش شوید، ممکن است ابتدا به عنوان دستیار شغل های این سطح رادیو یا تلویزیون باشید.

تصمیم بگیرید که کدام رسانه مناسب است: روزنامه نگاری در رسانه های چاپی، آنلاین و پخش وجود دارد. باید انتخاب کنید که کدام رسانه را ترجیح می دهید در آن کار کنید. بعضی اوقات، می توانید در رسانه های مختلف کار کنید. به عنوان مثال، برخی از روزنامه ها و مجلات دارای دو قالب چاپی و اینترنتی هستند.

تحقیق در مورد الزامات: بسته به نوع کار و شغل، باید شرایط خاصی را برآورده کنید. بسیاری از مشاغل روزنامه نگاری شما را ملزم به داشتن لیسانس روزنامه نگاری یا یک رشته مرتبط می کند. برای مشاغل سطح بالاتر، ممکن است شما نیاز به مدرک کارشناسی ارشد یا تجربه در این زمینه داشته باشید. هنگام انتخاب نوع خود، اطمینان حاصل کنید که الزامات آموزشی و تجربه را تکمیل کرده اید.

یک تخصص را انتخاب کنید: بسیاری از انواع روزنامه نگاری در مورد یک موضوع خاص، مانند ورزش یا سیاست گزارش می دهند. انتخاب یکی از این تخصصها می تواند به شما کمک کند تمرکز جستجوی شغلی خود را محدود کنید یا تجربه خاصی را بدست آورید. در نظر داشته باشید تخصصی را انتخاب کنید که در آن سال ها احساس راحتی کنید و بتوانید در مسیر شغلی خود سرآمد شوید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
داریوش ارجمند: خانومه میره وزنه بردار میشه 2 سال دیگه نه رحم داره نه تخمدان همشو عمل میکنه میریزه دور! من پدر سنتی رو دوست دارم تا پدری که سفره عرق پهن میکنه+فیلم (507 نظر) نگاهی به سینی غذای ساده رهبر انقلاب با 2 استکان چای و قند و پنیر +عکس / آقا چهار زانو روی زمین نشسته اند (482 نظر) نگاهی به خانه بدون تجملات محمود احمدی نژاد با فرش ماشینی و مخده های قدیمی و مزین به تصویر امام خمینی و رهبر معظم انقلاب (عکس) (299 نظر) عکسی از اولین روز مادر شدن فرح پهلوی/ قرق بیمارستان و نمایش زندگی سلطنتی... (225 نظر) ساده زیستی رهبر انقلاب به روایت تصویر / از عینک شکسته و کفش ساده تا سفره غذای ساده در کنار سیاستمداران (217 نظر) مادر علی دایی: پسرم به بیمارستانها گفته اگه کسی توان مالی نداشت به من خبر بدین؛ به هر نیازمندی که من بگم به حسابش پول واریز می‌کنه +ویدیو (201 نظر) سفره غذای ساده و دورهمی صمیمی رهبر معظم انقلاب با فرماندهان ارشد سپاه+عکس/ آقا هم مثل همه روی زمین غذا می خورد (179 نظر) محمدرضا گلزار: تا میتونین دعا کنین تا میتونین نماز بخونید؛ آدم بی‌اعتقاد هیچ چیز در زندگیش نداره+ویدیو (174 نظر) مهنوش صادقی همسر دوم مهدی هاشمی: 20 سال با مهدی هاشمی رابطه داشتم و گلاب آدینه خبر داشت (169 نظر) نگاهی به لباس عروس های زنان شاه پهلوی؛ از لباس عروس 30 کیلویی ثریا اسفندیاری تا پیراهنی مزین به پرهای لک‌لک آفریقایی! / به نام مردم به کام خاندان منحوس پهلوی+عکس (169 نظر) داریوش ارجمند: من مختار رو خوب میشناسم! مختار خیلی علیه السلام نیست/ اصلا از مختار و فریبرز عرب نیا خوشم نمیاد! (150 نظر) خنده رهبر انقلاب از پیشنهاد عجیب احمدی‌نژاد: ساخت اتوبان از فرودگاه امام به مسجد جمکران تا امام زمان در ترافیک و شلوغی اتوبان قم گیر نکنند! (146 نظر) علی دایی: همسرم بهترین مشاورم هست؛ ویلای به شکل توپ در کلاردشت ندارم؛ میلیون‌ها علی دایی هم برای مردم کم است+عکس (117 نظر) تصویری از اعلامیه ترحیم همسر تایلندی یوسف تیموری/ روحش شاد و یادش گرامی (113 نظر) نگاهی به مجلل ترین مدرسه در سوئیس که بچه های پهلوی در آنجا درس خواندند/ زمانی که بچه های مردم از امکانات کم تحصیلی هم برخوردار نبودند! (110 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 29 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز پنجشنبه 29 تیر 1403 + فیلم
4 هنرمند محبوب ایرانی که همسر خارجی دارند/ از ازدواج ساعد سهیلی با دختر فرانسوی تا زن هندی بنیامین بهادری+عکس
فال روزانه پنجشنبه 29 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه پنجشنبه 29 شهریور 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 29 شهریور 1403
برگزاری مسابقات فوتبال جام شهدای خدمت در ارومیه
بیوگرافی و زندگی خصوصی محمدرضا هلال زاده، ضیا سریال طوبی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
عموی تتلو: تتلو گیاهخوار است، ماموران زندان هم برای گیاهخواری او شرایط را فراهم می‌کنند
آتش سوزی کارخانه تولیدی فولاد در تیکمه داش + فیلم
اهدای زمین به آموزش و پرورش شهرستان مرند
از پرستاری تا طبابت/کتاب"سمفونی موگادیشو" خاطرات من از سومالی است
نجات معجزه آسای مرد 55 ساله از چاه 35 متری در مرند
امین فردین با آبروی الناز شاکردوست بازی کرد! ادعای روابط عجیب و غریب بازیگر فیلم بی بدن با هنرمندان ایرانی!
فوزیه همسر اول شاه پهلوی: کاخ نشینی در شان ما نیست/ شاه به من خیانت می کرد، با یک سرهنگ ازدواج کردم و دختری به نام نادیا دارم
منتخب روز   
توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW جمله امروز پزشکیان که گفت «خیلی خراب نکردم که؟» در فرهنگ آذری زبان ها یعنی چه؟ +عکس کیک تولد خاص و شکلاتی شهاب حسینی برای تولد 13 سالگی پسرش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : یه آقایی با کیف سامسونِت و کت و شلوار آبی استخری اومد صداشو کلفت کرد مغرورانه گفت آقای مدیری من برای اینکه وارد سینما شم باید چیکار کنم گفتم باید بلیط بخری+ویدئو کیک تولد خاص و شکلاتی همسر هاشمی رفسنجانی برای تولد 82 سالگی یارش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس تصویر رهبر معظم انقلاب در دستان وزیر کودک‌کش+عکس انتشار غزل جدیدی از رهبر معظم انقلاب + فیلم/ دیدن این ویدیو با صدای دلنشین رهبری رو از دست ندید نگاهی به کیک تولد 44سالگی شهاب حسینی با دیزاین خاص در خانه اش/مبارکا باشه +عکس