نگاهی به تاریخچه روزنامه نگاری

  شنبه، 28 تیر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
نگاهی به تاریخچه روزنامه نگاری
ساعد نیوز: به نظرتان روزنامه نگاری در چه سالی وچگونه راه افتاد؟ باید بگویم تاریخ کشف روزنامه به سال های بسیار دور برمی گردد نوشته ها حاکی از آن است که اولین روزنامه در زمان ژولیوس سزار یکی از امپرطور های کهن وقدرتمند روم باستان می باشد که "اكناسفاتوس" نام داشت. این روزنامه به صورت کاملا ابتدائی نوشته می شد و از چارچوب خاصی پیروی نمی کرد.

تاریخچه روزنامه نگاری

به نظرتان روزنامه نگاری در چه سالی وچگونه راه افتاد؟ باید بگویم تاریخ کشف روزنامه به سال های بسیار دور برمی گردد نوشته ها حاکی از آن است که اولین روزنامه در زمان ژولیوس سزار یکی از امپرطور های کهن وقدرتمند روم باستان می باشد که "اكناسفاتوس" نام داشت. این روزنامه به صورت کاملا ابتدائی نوشته می شد و از چارچوب خاصی پیروی نمی کرد این روزنامه خبرهای مجلس سنا را به اطلاع می رساند که جذابیتی برای مردم نداشت و مورد استقبال آنان قرار نگرفت. پس از آن روزنامه "اكتاديورنا" به وجود آمد که نسبت به روزنامه ی قبلی بهتر بود و توانست ارتباط بیشتری با مردم برقرار کند چرا که دارای ستون های حاوی مطالب در رابطه با مذهب، سیاست و ورزش بود شایان ذکر است بدانید که هر دو روزنامه به صورت دست نویس ودیواری منتشر می شدند.

تاریخچه روزنامه نگاری در جهان

اولین روزنامه معتبر جهان در آلمان با نام فرانکفورت ژورنال در سال 1615 به نشر رسید که گام موثر در جهت توسعه ی روزنامه ناری محسوب می شود و پس ان در سال 1632 مطبو عات نقش بسیار زیادی در انقلاب کبیر فرانسه داشتند وپس از انقلاب فرانسه، روزنامه "پاری سوار" با انتشار روزانه 2 میلیون نسخه در روز توانست رقابت بسیار زیادی را در مطبوعات سراسر اروپا به وجود آورد و مطبوعات تلاش کردند تا با استفاده از تکنولوژ ی های ان زمان کا روزنامه نگاری را توسعه دهند واز رقابت با رقیبان خود عقب نمانند.

در اواخر قرن نوزدهم و واویل قرن بیستم روزنامه نگاری در سطح جهان بسیار گسترش یافته بود و مطبوعات در سرار جهان با عناوین مختلف به نشر روزنامه هی خود پرداختند روزنامه های امریکایی برای اوین بار با استفاده از تبلیغات بازرگانی در روزنامه ستون تبلیغات را به روزنامه ها افزودند. شایاین ذکر است بدانیم که اولین خبرگزاری جهان با نام "هان.تي.جي" در کشور ایتالیا تاسیس شد.

در اواخر دهه 1600 ، مردم شروع به زیر سوال بردن خطوط آزادی مطبوعات کردند، تنها قوانینی که قبل از قانون تمبر در سال 1712 وضع شده بودند، قوانینی بودند که از خیانت جلوگیری می کردند، گزارش اقدامات پارلمان و تهمت های عصیان آمیز بودند روزنامه نگاران نسبت به انتشار مطالبی که علیه دولت صحبت می کردند محتاط عمل می کردند تا اینکه بعداً قوانینی که از آزادی مطبوعات نام داشت اعمال شد، هنگامی که روزنامه نگاری رشد کرد و به حرفه ای مورد احترام تبدیل شد، شروع به ایفای نقش مهمی در معاملات سیاسی و عمومی بسیاری از کشورها نمود. دنیای روزنامه نگاری با افزایش سواد آموزی و علاقه سیاسی شروع به رشد چشمگیری در قرن 18 کرد

تاریخچه روزنامه نگاری در ایران

اولین روزنامه با نام "کاغذ الاخبار" توسط میرزا صالح شیرازی در سال 1253 منتشر شد که فارغ التحصیل رشته زبان انگلیسی از انگلیس بود. و دومین روزنامه ایران توسط صدر اعظم ناصر الدین شاه قاجار امیر کبیر با نام وقایع اتفاقیه در 4تا8 صفحه منتشر شد. پس از این روزنامه در دوران مشروطیت روزنامه های حبل المتین، صور اسرافیل و روح اقدس به انتشار رسیدند. در دوران رضا خان روزنامه های آزادگان، اینده ایران، اطلاعات، آزادگان ، عدل، تجرد، و ... به انتشار رسیدند.

تحول در مطبوعات

پیشرفت فنی در زمینه ی چاپ و ابزار های الکترونیکی تحولات عضیمی در صنعت مطبوعات به وجود آورده است، این صنعت همواره در تمامی زمان ها توانسته است مخاطبان خود را حفظ کند و با وجود پیشرفت های عظیم در صنعت رادیو وتلویزیون و ظهور اینترنت ورسانه های انلاین مطبوعات چاپی هنوز طرفداران خاص خود را دارند وتوانسته اند با سایر خبرگزاری ها رقابت کنند با پا گذاشتن رايانه و نرم افزارهاي متعدد طراحي و صفحه آرايي به عرصه مطبوعات، سير روبه رشد عرصه مطبوعات كامل تر شد و توانايي جذب مخاطبان بيشتر را، در مطبوعات بالا برد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (459 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (314 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (213 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (123 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (30 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند