دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

عوامل موثر بر عمر و ماندگاری روغن موتور 

چهارشنبه، 18 بهمن 1402
روغن موتور نقش مهمی در حفظ عملکرد موتور دارد؛ زیرا از آن در برابر سایش و سایر آسیب‌های ناشی از اصطکاک درون موتور محافظت می‌کند. ما در ادامه این مطلب از ساعد نیوز درباره زمان ماندگاری روغن موتور بحث می کنیم. با ما همراه باشید.

تمامی خودروها برای داشتن عملکردی صحیح و مناسب به روغن موتور نیاز دارند. موتور خودرو قلب تپنده‏ی خودرو محسوب می شود و عدم توجه کافی به آن می تواند خسارات سنگین و جبران ناپذیری را به وجود آورد. با استفاده از روغن موتور مناسب می توان عملکرد موتور خودرو و طول عمر آن را افزایش داد.

مدت زمان ماندگاری روغن موتور چقدر است؟


روغن موتور از لحظه ای که خودرو آغاز به کار کند، در معرض اکسیده شدن و تجزیه قرار می‌گیرد. در نتیجه از کیفیت آن کاسته شده و مواد افزودنی که خاصیت پاک کنندگی دارند مصرف می‌شود. به همین دلیل برای تعویض روغن موتور با توجه به پارامترهای مختلف زمان خاصی در نظر گرفته می‌شود که باید به آن پایبند بود.

در حالت معمول پس از طی کردن 4000 تا 6000 کیلومتر مسافت، باید برای تعویض روغن موتور و فیلتر آن اقدام کرد. اگر به خاطر سپردن زمان مناسب تعویض روغن، برای شما امری دشوار است به کمک ردیاب رادار و هشدار سرویس دوره ای آن میتوانید به راحتی از این موضوع مطلع شوید.

البته این موضوع برای خودروهای مختلف تا حدودی متفاوت است. در واقع زمان تعویض روغن موتور پراید، تیبا، سمند به علت شرایط کار موتور مثل یکدیگر نخواهد بود و باید برای تعویض روغن عوامل مختلفی که روی آن تاثیرگذار است را نیز در نظر داشت. برخی از این عوامل عبارتند از:

صدای نامناسب موتور


اگر در حین رانندگی صدای نامناسبی از موتور خودرو شنیدید، باید برای تعویض روغن موتور اقدام کنید. داستان این صدای نامناسب از این قرار است که روغن برای پیشگیری از تماس قطعات موتور با هم، یک لایه نازک بین آن ها ایجاد میکند. اما روغن موتوری که کارایی نداشته باشد قادر به ایجاد چنین لایه ای نیست. بنابراین نباید برای تعویض آن دست نگه داشت.

دود غیر طبیعی اگزوز


لقب آشکارترین نشاته برای تعویض روغن ترمز هم می‌رسد به دود نامناسب اگزوز! البته منظور ما آن بخاری نیست که در هوای سرد از خودرو شما خارج می‌شود. اما اگر از اگزوز ماشینتان دود زیادی خارج شود، احتمال بالا روغن موتور ماشین دچار نشتی شده و یا اینکه قطعات موتور خودرو شما مشکل پیدا کرده است.

رنگ روغن موتور


یکی از مهم ترین نشانه هایی که به غلط به عنوان نشانه برای عوض کردن روغن موتور قلمداد می‌شود، سیاه شدن روغن است. این باور از جایی غلط به حساب می‌آید که روغن شفاف و تمیز به علت جمع آوری ذرات آلودگی موتور، خواه نا خواه به مرور کثیف و تیره خواهد شد. پس بهتر است برای بررسی روغن موتور کارکرد آن را در نظر بگیرید. دقت کنید که اگر در یک خودرو، روغن پس از مدتی تیره نشد، باید آن را تعویض کرد. زیرا این وضعیت به معنی این است که روغن قدرت جذب و معلق نگه داشتن مواد زائد را نداشته و منجر به ته نشین شدن آن ها شده است. در نظر داشته باشید که این ته نشین شدن میتواند خساراتی مثل روغن سوزی خودرو را به بار بیاورد.

روشن شدن چراغ تعویض روغن


این چراغ زمانی روشن خواهد شد که روغن درون موتور سطح پایینی داشته باشد. پس بهتر است با قرار گرفتن در این موقعیت سریعاً برای بررسی آن اقدام کنید، قبل از اینکه به قطعات خودرو اسیب وارد شود!

سخن پایانی


تعویض روغن موتور برای حفظ عملکرد بهینه و برطرف کردن خطرات جانبی مرتبط به خرابی موتور بسیار حائز اهمیت است. با تعویض روغن موتور به‌طور منظم، روانی مورد نیاز قطعات به‌خوبی حفظ شده، مواد آلوده و رسوبات از موتور تخلیه می‌شوند و عمر مفید موتور با افزایش کیلومتر افزایش می‌یابد.


1 پسندیدم 1 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 27 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ترجمه تخصصی متن
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
ویراستاری تخصصی مقاله
نگاهی به چیدمان هنرمندانه اتاق خواب رامین رضاییان+عکس/ از لوسترهای ژاپنی بالای تخت‌خواب تا گلهای استوایی و سرسبز کنار تخت/ اینجا خود بهشته😍
مقایسه شگفت انگیز استایل جورجینا با آنتونلا همسر مسی/ رقابت سرسخت همسران فوتبالیست/ بنظرتون کدوم جلوتره؟ +عکس
(تصاویر) چیدمان مدرن و اروپایی پنت هاوس شیک رضا گلزار با مبلمانی با رنگ های متضاد هم، ستون های طرحدار و باشگاه خانگی
ناگفته‌هایی از زندگی شخصی داماد پزشکیان و اعضای خانواده رئیس جمهور منتخب + فیلم
(ویدئو) بازی صبحگاهی گربه زیبای محمدرضا گلزار / وقتی گلزار سر به سر گربه اش میذاره
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه