ساعدنیوز
ساعدنیوز

عوامل موثر بر رنگ موی نوزاد

  سه شنبه، 26 بهمن 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
عوامل موثر بر رنگ موی نوزاد
نوزادان بیشتر ویژگی های ظاهری خود را از والدین به ارث می برند، منتها در رنگ مو نوزاد عومل دیگری هم دخیل است که در ادامه بیان می شود.

بسیاری از خانم ها و آقایان به محض این که متوجه می شوند که فرزندی در راه دارند، احتمالاً رویای تولد او را در سر می پرورانند و به این فکر می کنند که فرزندشان چه شکلی خواهد بود؟رنگ چشم، رنگ مو و مدل موی او چه خواهد بود؟ اصلا چه زمانی و چگونه رنگ موی او مشخص می شود؟ این مقاله به پیش بینی رنگ موی جنین می پردازد. با ما همراه باشید.

چه زمانی رنگ موی جنین مشخص می شود؟

تمامی صفات جنین از جمله رنگ مو وچشم، دقیقا هنگام لقاح تنظیم می شود. هنگامی که اسپرم با تخمک روبرو می شود به یک زایگوت (سلول تخم یا همان نطفه ) تبدیل می گردد، و به طور معمول ۴۶ کروموزوم دریافت می کند که ۲۳ عدد آن را از زن ( مادر) و ۲۳ عدد آن را از مرد ( پدر) می گیرد. تمام صفات ژنتیکی کودک شما مانند رنگ مو، رنگ چشم، جنسیت و ... در این مرحله مشخص و قفل می شوند، به این معنی که دیگر نمی توان تغییری در آن ها ایجاد کرد. جالب تر این که هر مجموعه کروموزومی که والدین به فرزندان خود منتقل می کنند کاملاً منحصر به فرد است. یعنی چه ؟ یعنی این که بعضی از کودکان بیشتر شبیه به مادرشان می شوند و بقیه ی آن ها به پدران خود شباهت دارند.

آیا مو های نوزادان بیشتر شبیه مادرشان است یا پدرشان؟

وقتی نوبت به رنگ موی نوزادان می رسد والدین از لحظه ای که متوجه می شوند نوزادی توراه دارند شروع به حدس زدن می کنند که آیا مو های نوزادان بیشتر شبیه مادرشان است یا پدرشان. اگرچه با نگاه کردن به آینه می توان حدس زد که مو های نوزادان چه رنگی خواهد بود، عوامل متعددی وجود دارد که در رنگ نهایی نقش دارند. در حالی که تشخیص رنگ موی نوزاد تنها با نگاه کردن به مادر یا پدر نوزاد به اندازه کافی ساده به نظر می رسد، زیرا مو ها در طول سه سال اول زندگی نوزاد با روشن تر شدن در نهایت چندین بار تغییر می کنند. با این حال از سه تا پنج سالگی مو ها دوباره تیره تر می شوند، قبل از اینکه در نهایت مشخص شود که رنگ موی دائمی چیست. به همین دلیل دانستن اینکه رنگ موی واقعی یک نوزاد چه خواهد بود تا سال ها پس از تولد نوزاد مشخص نخواهد شد.

نوزاد

ژن ها چه نقشی در رنگ موی کودک دارند؟

هنگامی که نوزادان تشکیل می شوند در نتیجه کروموزوم هایی که والدین به آن ها داده اند ژن های غالب و مغلوب دارند که هر نوزاد را منحصر به فرد می کند. در حالی که منطقی است که ژن غالب مسئول رنگ موی کودک باشد تعیین رنگ مو به این سادگی نیست. در حالی که ژن های غالب بیشترین شانس را برای تعیین رنگ موی نوزاد دارند، همیشه این احتمال وجود دارد که ژن های مغلوب در نهایت به رنگ مو تبدیل شوند. به این ترتیب بهترین کاری که والدین می توانند انجام دهند این است که پیش بینی کنند رنگ موی نوزادشان همان ژن غالب باشد.

رنگدانه ها چه نقشی در رنگ موی کودک دارند؟

در حالی که ژنتیک تعیین می کند که مو چه رنگی خواهد بود، رنگدانه است که به مو ها و چشم ها رنگ واقعی می دهد.

Eumelanin

قدرت اوملانین تعیین می کند که آیا نوزادان با مو های سیاه، قهوه ای یا بلوند متولد می شوند. آن هایی که مقادیر زیادی ملاتونین دارند مو های مشکی خواهند داشت.

فئوملانین

اگر مقداری فئوملانین وجود داشته باشد مو ها رنگ قرمزی به خود می گیرند. جنب و جوش آن مو های قرمز با مقدار اوملانین تعیین می شود. با افزایش سن رنگ مو نیز تغییر می کند. به همین دلیل است که نوزادانی که با مو های روشن به دنیا می آیند می توانند در دوران نوجوانی مو های تیره تری داشته باشند. به این ترتیب، رنگ مو به طور مداوم تغییر می کند و رنگی که یک روز روی سر است ممکن است در ماه های بعد وجود نداشته باشد.

نقش تغذیه در رنگ موی کودک

تغذیه همان گونه که در رنگ پوست نوزاد تاثیر گذار است ، در رنگ موی کودک نیز اثر دارد و می تواند موی کودک را مشکی کند.اگربه کودک مو مشکی علاقه دارید و هم اکنون در دوران بارداری به سر می برید باید:

  • آفتاب بگیرید و از غذاهای حاوی ویتامین د استفاده کنید زیرا برای مشکی شدن موی سر نوزاد ویتامین د لازم است.
  • از غذاهای دارای مواد گوگردی مانند پیاز، سفیده تخم مرغ، کلم، خیار، ترب استفاده کنید.
  • اگر می خواهید کودکتان مو مشکی شود شنبلیله مصرف کنید.

برای خرمایی شدن موی نوزاد

اگر دوست دارید فرزندی با موهای خرمایی زیبا به دنیا آورید و هم اکنون در دوران بارداری به سر می برید باید:

  • از مواد غذایی دارای ویتامین آ استفاده کنید.
  • در طول دوران بارداری روغن ماهی مصرف کنید.

برای این که نوزاد قرمز رنگ شود

برخی از کودکان هنگام تولد موهای قرمزرنگی و پوست کم چربی دارند که عواملی سبب قرمز شدن رنگ موی این نوزادان می شود :

  • آفتاب به بدن مادر باردار نرسد.
  • ویتامین د مادر باردار کم باشد.
  • مادر زیاد حمام برود.
  • پدرو مادر کودک فردی الکلی باشد و یا آمیزش به هنگام مستی پدر باشد.
  • پدر جنین مرد پیری باشد که توان جنسی کمی دارد.

چرا رنگ موی نوزادان تغییر می کند؟

دانشمندان دقیقاً مطمئن نیستند که علت تغییر رنگ موی نوزاد دقیقا چه چیزی است، اما آن ها معتقدند که این امر با تغییرات هورمونی ارتباط دارد و ملانین را در فولیکول های مو فعال می کند. این مثال در مورد کودکان موهای بلوند صادق می باشد. بیشتر این افراد، هنگام رسیدن به سن نوجوانی یا با ورود به سن بلوغ ، تناژ تیره تری از رنگ مو خواهند داشت.

رنگ موهای منحصر به فرد کودک

اگر تا به حال عبارت "بی نظیر ترین رنگ موهای کودکان" را در وب جستجو کرده باشید، ممکن است با رنگ های بسیار زیبا و شگفت آوری رو به رو شده باشید. در برخی شرایط ممکن است طبق گفته ی پزشکان، بعضی از عملکرد های مربوط به تعیین رنگ مو متوقف شده و باعث تغییر و منحصر به فرد شدن رنگ مو شود.

1. جو گندمی یا Poliosis

رنگ جو گندمی یا " سفید شدن جلوی مو" شرایطی است که در آن یک نقطه خاص از مو کاملاً سفید است. با نگاهی دقیق تر به این پدیده، پزشکان به این نتیجه رسیدند که فولیکول های مو در آن نقطه فاقد ملانین هستند. با این حال، بقیه موها دارای رنگ طبیعی قهوه ای یا سیاه می باشند. این امر ظاهری بسیار متمایز را ایجاد می کند. معمولاً این پدیده زمانی رخ می دهد که به طور همزمان چندین سندروم ژنتیکی اتفاق بیافتند. سندروم هایی مانند: توبر اسکلروزیس، سندروم ژنتیکی piebaldism و سندروم واردنبرگ.

با این حال، کارشناسان همچنین به این نتیجه رسیده اند که این امر می تواند به دلیل مجمومه ای از شرایط محیطی و اکتسابی رخ دهد. این عوامل می تواند شامل بیماری های التهابی، مصرف داروها یا بیماری های نئوپلاسم ملانوسیتیک خوش خیم و بدخیم (تومورهای پوستی) باشد. جو گندمی شدن همچنین می تواند سایر قسمت های بدن را نیز تحت تأثیر قرار دهد. بعضی از نوزادان آن را در ابرو یا مژگان خود دارند. اگرچه ممکن است این اتفاق جدی به نظر برسد، اما بیشتر افراد مبتلا به آن کاملاً سالم هستند.

2. آلبینیسم (زالی)

آلبینیسم یک بیماری ژنتیکی است که منجر به تولید نشدن ملانین در مو، پوست و چشم می شود. افرادی که مبتلا به زالی هستند، اغلب با داشتن پوستی بسیار لطیف و زیبا و موهای سفید مشخص می شوند. با این حال، طی این بیماری تغییرات مختلفی می تواند به وجود بیاید. زالی در تمام مناطق جهان بسیار شایع است، طوری که از هر 3000 تولد در دنیا، یک نفر مبتلا به این بیماری است. در ایالات متحده آمریکا ، این بیماری از هر 18000 تا 20000 نفر، یک نفر را درگیر می کند. آلبینیسم بیماری نیست که فرزند شما بتواند بعد از تولد به آن مبتلا شود، زیرا به دلیل جهش در ژن ها رخ می دهد. احتمال اینکه فرزند شما مبتلا به این شرایط شود بسیار کم است.

به طور کلی، برای تولد یک نوزاد مبتلا به آلبینیسم، مادر و پدر او باید حامل ژن جهش یافته باشند. با این حال، مطالعات بیشتر بر این موضوع نشان داد که یک جهش در مادر حامل این ژن وجود دارد که این نوع جهش ژنتیکی معمولاً فقط پسران آن مادر را تحت تأثیر قرار می دهد.

آلبینیسم برای زندگی تهدید کننده نیست، اما می تواند باعث ضعف بینایی شود. خوشبختانه در بیشتر موارد، این امر قابل اصلاح و درمان است.نوزادان و کودکان مبتلا به آلبینیسم باید همیشه در برابر آفتاب محافظت شوند. از آنجا که پوست آن ها فاقد رنگدانه است، آن ها بسیار حساس هستند و ممکن است به راحتی آفتاب سوخته شوند. استفاده از کرم ضد آفتاب و پوشیدن لباس های مات، و کلاه و پیراهن های گشاد، برای افراد مبتلا ضروری است.اگر از آن دسته والدینی هستید که نگران ابتلای فرزند خود به آلبینیسم می باشید، بهتر است به یک مشاور ژنتیک مراجعه داشته باشید. هر چند هیچ روش مطلقی برای حدس بروز این بیماری وجود ندارد. زیرا نمونه های DNA حتی برای آلبینیسم نیز متفاوت هستند. اما ممکن است با انجام مشاوره، دریابید که آیا شانس (هرچند کم) برای بروز این مشکل در نسل شما وجود دارد یا خیر.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (76 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (76 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (28 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (27 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (15 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (15 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس بدرقه مهدی هاشمی برای رفتن به اوین توسط پدرش هاشمی رفسنجانی +ویدئو (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز دفاع جانانه محمدحسین میثاقی از بانوان پرسپولیسی هتک حرمت شده / از اون سربندت خجالت بکش ...
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...