دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

عوارض و موارد مصرف ایباندرونیک اسید 

دوشنبه، 21 مهر 1399
ایباندرونیک اسید (Ibandronie Acid) با نام تجاری برای کاهش صدمه به استخوان در بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان و یا سرطان استخوان و نیز برای کاهش سطح کلسیم خون در شرایطی که میزان کلسیم خونی بالاست (در شرایطی که ناشی از سرطان باشد) به کار می‌رود.

ایباندرونیک اسید (Ibandronie Acid) با نام تجاری برای کاهش صدمه به استخوان در بیماری هایی مانند پوکی استخوان و یا سرطان استخوان و نیز برای کاهش سطح کلسیم خون در شرایطی که میزان کلسیم خونی بالاست (در شرایطی که ناشی از سرطان باشد) به کار می رود.

هنگامی که ایباندرونیک اسید برای درمان پوکی استخوان به کار رود تنها برای زنانی مورد استفاده قرار می گیرد که دوران قاعدگی قرار داشته باشند. در پوکی استخوان، استخوان ها ضعیف و شکننده شده و احتمالاً شکستن آن ها بالا می رود. در طی زندگی بافت های قدیمی استخوان با بافت های جدید جایگزین می شوند.

پس از سن ۳۵ سالگی، تراکم استخوان کمتر می شود. دلیل آن این است که سلول های قدیمی استخوان سریع تر از بین می روند در حالی که فرایند نوسازی کندتر انجام می شود. به دلیل آنکه تغییرات هورمونی در یائسگی، زنان بیشتر از مردان در خطر پوکی استخوان قرار دارند. ایباندرونیک اسید با کاهش سرعت از بین رفتن بافت های قدیمی از کاهش تراکم استخوان جلوگیری می کند.

ایباندرونیک اسید برای درمان بیماری های مرتبط با سرطان نیز به کار می رود. در بعضی از سرطان ها کاهش تراکم استخوان بیشتر می شود. در این شرایط، استخوان ضعیف و شکننده می شود که منجر به بالا رفتن مقادیر کلسیم در خون می شود. ایباندرونیک اسید با اتصال به استخوان از جدا شدن کلسیم جلوگیری می کند.

عوارض جانبی ایباندرونیک اسید

عوارض شایع :

آرترالژی، آنفولانزا، کمر درد، افزایش فشار خون، درد شکمی، علائم شبه آنفولانزا، هایپرکلسترولمی، دیس پپسی، تهوع، یبوست، سردرد، عفونت ادراری، سرگیجه، خستگی، راش، اسهال، درد انتهای اندام ها، گاستریت، میالژی ، درد و ناهماهنگی اندام های حرکتی، گاستریت، بی خوابی، افسردگی، استئوآرتریت، کرامپ عضلانی

عوارض جدی :

واکنش های حساسیتی، سندرم استیونس جانسون، آنافیلاکسی، هیپوکلسمی، استئونکروزیس مفاصل و ناحیه ای، درد شدید اسکلتی عضلانی، شکستی فمور، التهاب مشیمیه چشم، تورم صلبیه چشم، نارسایی حاد کلیوی (تزریقی)، دیسفاژی، ازوفاژیت و زخم، پارگی یا حساسیت مری و زخم گوارشی در نوع خوراکی.

اسهال , سردرد , تهوع , افزایش فشارخون , درد عضلانی , پنومونی , دردهای شکمی , درد مفاصل و عضلات , اختلالات هضم غذا , درد مفاصل , عفونت تنفسی فوقانی , عفونت مجاری ادراری , برونشیت , درد پشت , درد در اندام های انتهایی , درد گوارشی

عوارض در فرم تزریقی دارو: درد پشت, درد مفاصل , افزایش فشار خون و دردهای شکمی
سایر عوارض در فرم خوراکی دارو می باشد.

نکات قابل توصیه

  • در صورت وجود هرکدام از موارد زیر قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت شود:
  • بارداری یا قصد بارداری, شیردهی, آلرژی به دارو, سابقه مشکلات گوارشی و بلع, مشکلات کلیوی, سطح ناکافی ویتامین د3, سرطان, آنمی, آسم, اختلالات انعقادی, عفونت, اختلالات متابولیسمی کلسیم, سندرم سوء جذب, ناتوانی در دریافت مکمل کلسیم و ویتامین د3.
  • در صورت وجود اختلالات دندانی و استخوان لثه و جراحی دندان مورد باید گزارش شود.
  • در صورت فراموش کردن برنامه مصرف دارو , توجه شود فرم تزریقی دارو با فاصله کمتر از 3 ماه نباید تزریق شود.
  • در صورت مصرف خوراکی به بیمار در مورد عوارض گوارشی توضیح داده شود :
  • از بیمار خواسته شود دارو را با یک لیوان پر از آب یک ساعت پیش از اولین وعده ی غذایی روزانه ببلعد و حداقل تا یک ساعت پس از مصرف دراز نکشد و خم نشود.
  • در صورت مصرف دارو های ضد درد (NSAIDs) با پزشک مشورت نماید.
  • پیش از شروع قرص خوراکی این دارو سطح Cr و Ca اندازه گیری شود و در مدت درمان نیز بیمار از نظر هایپوکلسمی، سطح Mg و PO4 بررسی گردد.
  • پیش از شروع فرم تزریقی، وضعیت دهان و دندان بیمار بررسی گردد. همچنین سطح Cr, Ca, Mg و PO4 پس از هر بار تزریق بررسی گردد.

نحوه نگه داری داروی ایباندرونیک اسید

  • تمام داروها را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • دارو را در جایی خنک، خشک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم آفتاب نگه دارید.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
(فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ...
ماجرای تسبیح رایگانی که به زائران حج امسال هدیه داده می شود!
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
گردش لاکچری شبنم قلی خانی بازیگر نقش مریم مقدس در یک کافه سر سبز در دبی/ خوش بگذره +عکس
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس