آرامگاه مولانا کجاست؟

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آرامگاه مولانا کجاست؟
موزه مولانا در شهر قونیه، یکی از مهم ترین شهرهای کشور ترکیه قرار گرفته است و می توانید به راحتی از آن دیدن کرده و بیشتر با این بزرگ مرد تاریخ آشنا شوید. با بازدید از این مکان، گردشی تاریخی، علمی، فرهنگی و هنری خواهید داشت و مولانا را بیشتر خواهید شناخت.

نام مولانا با ادبیات و عرفان و فرهنگ ایران زمین، پیوندی ناگسستنی دارد. مثنوی اش به تعبیر دکتر شفیعی کدکنی، بزرگ ترین حماسه عرفانی بشر و هدیه ای به زبان شیرین فارسی و دیوان کبیر او بزرگ ترین دفتر شور و شیدایی عالم است. مولانا در بلخ به دنیا آمد، زبانش فارسی بود و در قونیه برای همیشه آرام گرفت؛ ولی به راستی چه مرزی می توان برای این دریای معرفت و محبت و آگاهی قائل شد؟ امروزه تفکر و اشعار عارفی که وسیع می اندیشید و شاعری که عاشقانه تغزل می کرد، به وسعت همه اندیشمندان جامعه جهانی گسترش پیدا کرده است.

آرامگاه مولانا اینک به محل ملاقات شیفتگان آگاهی و درک لامکان تبدیل شده تا در چرخش آیین سماع، وجود زمینی را به آرامش مطلق الهی پیوند بزنند. در این مقاله به قونیه می رویم و در هوای آرامش ابدی او، نفسی تازه می کنیم.

موزه مولانا

چرا بازدید از موزه مولانا؟

  • مهم ترین جاذبه گردشگری در شهر قونیه است.
  • می توانید با مولانا که از بزرگترین عارفان و شاعران در سراسر دنیاست، بیشتر آشنا شوید.
  • از تاریخی ترین بناهای موجود در ترکیه به شمار می رود.
  • حدود یک و نیم میلیون نفر در سال از این مکان دیدن می کنند.

موزه مولانا

مولانا که بود؟

مولانا جلال الدین بلخی بین سال های ۶۰۴ - ۶۷۲ هجری قمری زندگی می کرد. وی به نام های مولانا یا مولوی و رومی شناخته می شود؛ سازمان جهانی یونسکو سال ۲۰۰۷ میلادی را به عنوان سال مولانا نام گذاری کرده است. مولانا از بزرگترین و معروفترین شاعران ایرانی است که در سراسر دنیا شهرت دارد. خانواده مولانا به دعوت پادشاه سلجوقی به قونیه مهاجرت کردند و زندگی وی پر از فراز و نشیب بود که در کتاب های هزار صفحه ای نیز نمی توان به طور کامل توضیح داد.

تاریخچه موزه مولانا

همانطور که در بخش آشنایی با مولانا گفتیم، خانواده مولانا توسط خاندان سلطنتی سلجوقی به قونیه دعوت شدند و به این شهر مهاجرت کردند. پس از سال ها زندگی زیر سایه خاندان سلطنتی در سال ۱۲۳۱ میلادی باغ گل رز قونیه به خانواده مولانا هدیه داده شد تا پیکر پدر مولانا در آن دفن شود و این کار آغازی برای ساخت موزه مولانا بود.

آرام آرام و با مرگ مولانا و دیگر اعضای خانواده اش این باغ به یک گور خانوادگی تبدیل شد، جانشین و شاگرد مولانا که حسام الدین چلبی (Hüsamettin Çelebi) نام داشت به خاندان سلطنتی کمک کرد که پس از مرگ مولانا یعنی در سال ۱۲۷۴ روی مزارش مقبره ای بسازند. لازم است ذکر کنیم که گنبد مخروطی در سال ۱۸۵۴ میلادی با سفال تزیین شد.

بارها و بارها قسمت های مختلفی به بنای موزه مولانا اضافه شد و در سال ۱۹۵۴ هم به صورت رسمی به دراویش اجازه داده شد که در موزه مولانا به رقص و ساز و آواز بپردازند، همین موضوع باعث جاری شدن سیل سالانه گردشگران به سوی قونیه شد. البته برپایی رسم های صوفی گرایانه در این موزه همیشه مخالفان زیادی داشته است؛ اما معتقدان به این آداب آن را رقصی مذهبی و راهی برای رسیدن به خدا می دانند و به دلیل نقش مهم این مراسم در صنعت گردشگری هنوز درویش ها اجازه برپایی مراسم شان را در این مکان دارند.

موزه مولانا

معماری آرامگاه مولانا

در کتب تاریخی چنین آمده که اولین معمار هنرمند بارگاه حضرت مولانا، مردی ایرانی از دیار تبریز، با نام بدر الدین تبریزی بود. معماری خاص این بنا با گنبد فیروزه ای هرمی شکل و زیبا نیز، از این مرد هنرمند آذری به یادگار مانده که امروزه به عنوان نماد و وجه تسمیه مقبره مولانا از آن یاد می شود. گنبد سبز یا قبّة الخضرا که به زبان ترکی به آن کابای هدرا (Kubbe-i Hadra) می گویند، نامی است که مزار و موزه جناب مولوی را با آن می شناسند. اولین معمار آرامگاه مولانا، مردی ایرانی با نام بدرالدین تبریزی بود.

این گنبد زیبا و منحصربه فرد با ۲۵ متر ارتفاع، از قسمت پایین استوانه ای شکل و در قسمت بالا مخروطی کثیرالاضلاع را تشکیل می دهد و بر فراز آن میله و هلال ماه طلایی نصب کرده اند. این گنبد بی شباهت به کلاه صوفیان نیست و معمار شیعی مذهب آن، دوازده ترک به تعداد دوازده امام شیعیان برای گنبد در نظر گرفت. دو مناره سمت چپ گنبد، به مسجد سلیمیه تعلق داشته و مناره سمت راست هم مربوط به مسجد مولانا است. قبور مولانا و پسرش سلطان ولد هم درست زیر گنبد قرار دارد. به طور کلی، معماری بنای موزه و آرامگاه مولانا، از ترکیب سه سبک معماری اسلامی، سلجوقی و عثمانی تبعیت می کند.

موزه مولانا

قسمت های مختلف موزه مولانا

این مکان تاریخی و فرهنگی دارای بخش های مختلفی است در ادامه به توضیح مختصری از هرکدام می پردازیم:

  • اتاق آرامگاه: دقیقا زیر گنبد فیروزه ای رنگ پیکر مولانا دفن شده است. تمام قسمت های این اتاق با حکاکی روی سنگ، خوش نویسی، نقاشی و منبت کاری تزیین شده است و در همه قسمت های این اتاق آیه های قرآن به شکل زیبایی خوش نویسی شده اند.
  • محل برگزاری مراسم: در سه بخش Mevlana Museum مراسم عرفانی برگزار می شود؛ مطبخ، مسجد کوچک و محوطه سنگ فرش شده. یکی از مهم ترین مراسم رقص سماع، هال یا شمانه است. این جشن ها با رقص و موسیقی همراه هستند و از آلات موسیقی مانند ویولون، دف، سنج کوچک، دایره زنگی، گیتار، درام، فلوت و... استفاده می کنند. مسجد این مجموعه نیز بسیار دیدنی است و از تزییناتی مانند فرش های باشکوه، لوسترهای دیدنی و ... استفاده شده است. در دور تا دور این مسجد ویترین هایی از جنس شیشه قرار داده شده است که در داخل آنها قرآن های ارزشمندی به نمایش گذاشته شده اند.
  • مطبخ: در موزه مولانا مکانی به نام مطبخ یا آشپزخانه برای آموزش مراسم و عقاید مختلف صوفیانه است. این قسمت در سمت جنوب غربی بنا واقع شده است و مجسمه هایی با لباس های سنتی ترکی و صوفی در مطبخ قرار داده شده اند تا بازدیدکنندگان با آداب صوفی آشنا شوند. مراسم رقص سماع نیز در همین قسمت برگزار می شود.
  • اتاق تلاوت : تلاوت با اینکه کلمه ای عربی و به معنای خواندن با صوت و آوایی زیباست، در طی سال ها انواع کاربری گوناگونی داشته است. در زمان های گذشته در این اتاق به تلاوت قرآن می پرداختند، اما امروزه کتب نفیس و تاریخی به نمایش گذاشته شده است.
  • سنگ قبر مولانا: در موزه مولانا ۱۰ قبر وجود دارد. بر روی قبر مولانا پارچه طلاکوب و زرین کشیده شده است و همچنین جمله زیبای قبر ما را روی زمین مشخص نکنید، مقبره ما داخل قلب های روشن است، بر روی سنگ قبر نوشته شده است.
  • سلول دراویش: ۱۷ سلول در موزه مولانا با گنبدهای کوچک وجود دارد و محلی برای تزکیه نفس مریدان است. البته امروزه این اتاق ها کاربری دیگری دارند؛ ۴ سلول در سمت راست این مجموعه به عنوان باجه فروش بلیت و بخش اداری استفاده می شود و دو اتاق دیگر نیز محل نگهداری کتاب های نفیس هستند. بقیه اتاق ها نیز محلی برای فروش صنایع دستی، فرش و اشیا تبدیل شده است.

نحوه دسترسی به آرامگاه مولانا

برای دسترسی به آرامگاه مولانا راه های مختلف دارید برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی می توانید از تمامی خیابان های اصلی قونیه دسترسی داشته باشید و در هر نقطه از شهر می توانید توسط اتوبوس به مزار مولانا برسید، هزینه اتوبوس نیز به صورت دیجیتالی اخذ می شود. ترم یا متروهای روگذر نیز دارای ایستگاه های زیادی در قونیه هستند که شما را سریع تر از اتوبوس به موزه می رساند.
در ابتدا توجه داشته باشید که باید بدون کفش به همه اتاق ها وارد شوید، می توانید کفش های تان را در کیسه های پلاستیکی قرار داده و به همراه خود به داخل ببرید. در این موزه عکاسی بدون فلش مجاز است. در زمان برگزاری رقص سماع ورود به مجموعه مولانا با پرداخت هزینه همراه است. بانوان نیز باید هنگام ورود به این موزه پوشش مناسبی داشته باشند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (531 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (161 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (144 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (66 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (43 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان