اردوغان در دوراهی سازش با اسرائیل و همدردی با فلسطین

  پنجشنبه، 20 مهر 1402 ID  کد خبر 359310
اردوغان در دوراهی سازش با اسرائیل و همدردی با فلسطین
تحولات چند روز اخیر در سرزمین های اشغالی فلسطین بازتاب گسترده ای در عرصه سیاست منطقه ای و بین المللی داشته است. علی حیدری کارشناس مسائل ترکیه واکنش دولت اردوغان به این تحولات را در یادداشتی تحلیلی مورد کندوکاو قرار داده است.

اپیزود اول: «وان مینت، وان مینت»(یک دقیقه)، این آغاز اوج‌گیری منطقه‌ای رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور فعلی و نخست‌وزیر وقت ترکیه بود که در بهمن ماه 1387 در حاشیه اجلاس داووس در نشستی درباره بحران غزه ایراد شد. اردوغان که در مقابل شیمون پرز، رئیس وقت رژیم صهیونیستی نشسته بود، در پاسخ به اظهارات او که چرا آنها(مقاومت فلسطین) با ما می‌جنگند، در حالی‌که کمبودی ندارند، گفت: «به یاد می‌آورم دو نخست‌وزیر پیشین کشور شما (اسرائیل) را که گفته بودند، وقتی که تانک‌های آنها قادر شدند وارد مناطق فلسطینی شوند، خیلی خوشحال شدند. این اندوهناک است که مردم برای آنچه که شما گفتید، دست بزنند. بسیاری از مردم کشته شدند. این بسیار اشتباه و بربریت است. شما راه کشتن کودکان را خیلی خوب می‌دانید.»

مناظره جنجالی اردوغان و پرز


این اظهارات تنها مدتی بعد از جنگ 22 روزه غزه در سال 2008 انجام شد. بعد از آن بود که در اعتراض به تلاش‌های مجری برای پایان دادن به جلسه در حالی‌که اجازه سخن گفتن نیافته بود، جلسه را ترک و اعلام کرد دیگر در داووس شرکت نخواهد کرد. آن شب برای اردوغان کافی بود تا به عنوان منجی و پشتیبان بزرگ ملت فلسطین در جهان اسلام و به‌خصوص مردم منطقه معرفی شود. در حالی‌که مردم ترکیه از این اظهارات به وجد آمده بودند و در خیابان‌ها شادی می‌کردند، «وان مینت» تبدیل به نمادی برای نشان دادن حمایت آنها از فلسطین بود و دستگاه تبلیغاتی و رسانه‌ای در ترکیه شروع به بازتولید آن در سطوح مختلف حتی در نمایشنامه‌نویسی، برنامه‌های تلویزیونی و حماسی کرده بود. اگرچه بعدها مشخص شد که روز بعد از این واقعه، اردوغان و پرز به صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌و‌گو کردند و به گفته احمد داوود اوغلو وزیر خارجه وقت ترکیه، اردوغان به پرز گفت که منظور او از بربریت، دولت اسرائیل نبوده و تندی او نه با پرز بلکه خطاب به مجری برنامه بوده است.با این وجود تیر از چله کمان رها شده بود و ظاهراً دنیای اسلام برای فلسطین یک حامی جدید پیدا کرده بود.

کشتی ماوی مرمره



اپیزود دوم: اردیبهشت سال 1389 کاروانی متشکل از چند کشتی برای شکست محاصره دو ساله غزه بعد از جنگ 22 روزه از مبدأ ترکیه راهی دریای مدیترانه شد تا محموله خود متشکل از اقلام غذایی و دارویی را به این منطقه که بزرگترین زندان روباز دنیا لقب گرفته، برساند که در نزدیکی سواحل غزه و در آب‌های بین‌المللی مورد حمله نیروهای نظامی صهیونیستی قرار گرفت و حداقل 10 شهروند ترکیه‌ای مسافر کشتی ماوی مرمره کشته شدند و دیگر فعالان که تعداد آنها 800 نفر می‌شد، به زندانی در بندر اشدود منتقل شدند.

حمله سربازان اسرائیلی به ماوی مرمره


این اقدام واکنش تند مقامات آنکارا را به همراه داشت؛ به طوری که سفیر خود از سرزمین‌های اشغالی را فراخوانده و سفیر اسرائیل را نیز اخراج کردند تا در سطح سیاسی وارد سخت‌ترین دوران روابط شوند. مردم ترکیه و مسلمانان جهان اسلام در حمایت از فعالان انساندوست ترکیه و همچنین دولت ترکیه به خیابان‌ها رفته و حمایت خود را از آنکارا و به‌خصوص اردوغان نشان دادند. اگرچه بعدها مشخص شد که روابط سیاسی به سطح پایینی آمده اما در سطوح امنیتی، نظامی و اقتصادی این روند نه‌تنها کاهشی نداشت بلکه سال به سال بر حجم و عمق آن افزوده شد. 3 سال بعد یعنی در سال 2013، نتانیاهو و اردوغان با وساطت اوباما با یکدیگر به صورت تلفنی گفت‌و‌گو کردند و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از اردوغان بابت حادثه کشتی ماوی مرمره عذرخواهی کرد و قرار بر این شد، رژیم اسرائیل غرامت پرداخت کند. با این وجود، این اتفاق نیفتاد و موضوع عادی‌سازی روابط بین دو طرف در سطح سیاسی برای 10 سال بعد به تعویق افتاد.

سخنرانی اردوغان


اپیزود سوم: اسفندماه سال 1400 اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه سفر کرد تا پروسه عادی‌سازی روابط تل‌آویو-آنکارا کلید بخورد. این روند در راستای راهبرد اردوغان و دولت ترکیه برای عادی‌سازی روابط با تمامی کشورهایی بود که ترکیه طی یکی، دو دهه گذشته با آنها به اختلاف و مشکلات اساسی خورده بود و حالا اردوغان تلاش داشت تا تغییر فرمان دهد. در این چهارچوب، کشورهای امارات، عربستان، مصر، سوریه، یونان و رژیم صهیونیستی در دستورکار عادی‌سازی روابط بودند.

سفر هرتسوگ به ترکیه


اپیزود چهارم: ابتدای هفته جاری شاهد عملیات طوفان الاقصی از سوی مقاومت فلسطین بودیم که طی آن نیروهای مقاومت به شهرک‌های اطراف غزه نفوذ کرده و در عملیاتی برنامه‌ریزی شده، دقیق، حساب‌شده و غافلگیرکننده بیش از هزار صهیونیستی را به هلاکت رسانده و حدود یکصد صهیونیست شهرک‌نشین را نیز به اسارت در آوردند. این بزرگترین و پیچیده‌ترین عملیات مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی بود که همه ارکان این رژیم را در شوک فرو برد.
بعد از آن تل‌آویو شروع به حملات هوایی سنگین به غزه کرد تا با ضربه زدن به مردم، مقاومت را وادار به تسلیم شدن در برابر خواسته‌های خود و آزاد کردن گروگان‌ها کند.


از آنجا که این درگیری از معادله درگیری‌های گذشته مبنی بر حمله رژیم صهیونیستی و دفاع مقاومت برای یک، دو یا سه هفته خارج شده بود و معادله‌ای جدید شکل گرفته بود، کشورهای زیادی تلاش کردند و هنوز هم در تلاش هستند تا وضعیت را از حالت فوق‌العاده آن خارج کرده و تحت کنترل درآورند؛ ازجمله امریکا که اعلام کرد دو ناو هواپیمابر را به منطقه ارسال کرده است، یا اروپا که اعلام کرد تمام قد در کنار رژیم صهیونیستی ایستاده است. در این سوی دیگر میدان نیز کشورهای اسلامی از جمله قطر و ترکیه تلاش دارند تا نقش میانجی را ایفا کنند.

در این بین، اردوغان که حدود 15 سال است نزد مردم منطقه به عنوان حامی فلسطین شناخته می‌شود، تلاش دارد تا نقش میانجیگری خود را ایفا کند. این تلاش ناشی از دو انگیزه اساسی است:

اول: در راستای بازی سیاسی ترکیه و اردوغان به عنوان میانجی که طی سالیان گذشته در خصوص بحران‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مانند جنگ اوکراین و روسیه یا جنگ‌های مقاومت فلسطین با رژیم صهیونیستی وجود داشته و دنبال شده ، این رویکرد باعث افزایش اعتبار و وجهه سیاسی ترکیه در منطقه و دنیا شده است.

دوم: در راستای تداوم روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی که به واسطه جنگ اخیر با اختلال روبه‌رو شده، قرار بود اردوغان در پایان ماه میلادی جاری یا آغاز ماه آینده به فلسطین اشغالی سفر کند و برخی پروژه‌های اقتصادی و تجاری عظیم مانند نقش‌آفرینی ترکیه در انتقال گاز فلسطین اشغالی به اروپا از طریق ترکیه و نیز عملیات کشف و استخراج میادین نفت و گاز در بستر مدیترانه به صورت مشترک را کلید بزند. همکاری سیاسی دو طرف در سطح منطقه‌ای برای پیشبرد اهداف آنکارا-تل‌آویو که در گذشته تحت طرح کلان پروژه «خاورمیانه بزرگ» دنبال می‌شد، از دیگر اهداف اردوغان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل بود.با تداوم جنگ و وخیم‌تر شدن شرایط، امکان عادی‌سازی روابط برای ترکیه و عربستان سخت خواهد شد و بر همین اساس اردوغان همه تلاش خود را به کار بسته تا هر چه زودتر به این بحران خاتمه دهد و بتواند برنامه‌های خود را پیش ببرد.به همین دلیل است که دیپلماسی تلفنی را فعال کرده و طی روزهای گذشته با سران اغلب کشورهای اسلامی، رئیس تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی گفت‌و‌گو کرده تا بتواند راهی برای برون‌رفت از بحران بیابد.
رئیس‌جمهور ترکیه تلاش دارد تا همچنان خود را حامی ملت فلسطین نشان دهد و در سخنرانی‌های خود ضمن «دعوت دو طرف به آرامش» و «پیروی از عقل سلیم»، راه‌حل مسأله فلسطین را تشکیل دولت فلسطینی بر مبنای سرزمین‌های 1967 می‌داند.
هر چند می‌داند رژیم اسرائیل به آن تن نخواهد داد.این تلاش‌ها همچنان از سوی اردوغان دنبال می‌شود، اگرچه سفارت رژیم صهیونیستی در ترکیه در بیانیه‌ای مدعی شد، اردوغان در تماس تلفنی با همتای اسرائیلی خود، کشته شدن صهیونیست‌ها را به وی تسلیت گفته است اما در رسانه‌های ترکیه به این بخش از تماس تلفنی اشاره‌ای نشد و چنین چیزی اگر واقعیت داشته باشد، مسکوت ماند.

برش

آغاز محبوبیت اردوغان بین حامیان فلسطین اظهارات اردوغان که تنها مدتی بعد از جنگ 22 روزه غزه در سال 2008 انجام شد، برای او کافی بود تا به عنوان منجی و پشتیبان بزرگ ملت فلسطین در جهان اسلام و به‌خصوص مردم منطقه معرفی شود. در حالی‌که مردم ترکیه از این اظهارات به وجد آمده بودند و در خیابان‌ها شادی می‌کردند، «وان مینت» تبدیل به نمادی برای نشان دادن حمایت آنها از فلسطین بود و دستگاه تبلیغاتی و رسانه‌ای در ترکیه شروع به بازتولید آن در سطوح مختلف حتی در نمایشنامه‌نویسی، برنامه‌های تلویزیونی و حماسی کرده بود.

** این یادداشت با عنوان "اردوغان سردرگم در پازل ناهمگون سازش" در روزنامه ایران 20 مهر 1402 منتشر شده و با هماهنگی با نویسنده در اینجا بازنشر می شود.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (380 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (166 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (55 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (43 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس