دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / آشپزی / اصول آشپزی /

آشنایی با گوشت های سفید و روش های گوناگون پخت مرغ  

یکشنبه، 11 شهریور 1397
قیمت پایین گوشت مرغ نسبت به گوشت های دیگر وتنوع زیاد غذاهایی که با مرغ آماده می شوند؛همچنین کم بودن کلسترول مرغ نسبت به دیگر گوشت هاسبب افزایش روز افزون مصرف این گوشت شده است باید دقت داشت که ماکیان ومرغ های تازه سریع فاسدمی شوند وبهتر است به سرعت تمیز،شسته ،بسته بندی وسپس منجمد یا داخل یخ نگهداری شود.

مرغ در شرایط عادی باید در عرض ۲۴ ساعت استفاده شودوهیچ گاه بیشتر از ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری نشود.

برای نگهداری مرغ را پاک کنید وداخل شکم آن را خالی کنید.سپس آن را بشویید و خشک کنید و آن را در ظرف درب دار داخل یخچال قرار دهید(مرغ را درون نایلون در یخچال قرار ندهید).بهتر است مرغ تمیز و آماده را در ظرف درب دار بگذارید و در یخچال قرار دهیددر صورت نیاز به نگهداری طولانی مدت،آن را داخل فریزر قرار دهید تا منجمد شود.هنگام استفاده از مرغ منجمد،برای باز شدن یخ آن بهتر است آن را از بسته بندی اصلی جداکرده ودر ظرف درب دارداخل یخچال قرار دهید تا به تدریج یخ مرغ ،آب شود.اگر زمان کافی برای این کار را ندارید،می توانید مرغ را با همان بسته بندی زیر آب سرد قرار دهید.

دقت داشته باشید مرغ آب شده را دوباره منجمد نکنید.

مدت پخت ومیزان چربی در قسمت های مختلف بدن مرغ

برش های مرغ میزان چربی مدت پخت
سینه مرغ چربی کمتر پخت سریع
ران چربی بیشتر پخت طولانی تر
ماهیچه چربی بیشتر پخت طولانی تر
کتف چربی کمتر پخت سریع
بال چربی کمتر پخت سریع
کمر

چربی بیشتر

پخت طولانی تر

در تمامی برش ها پوست روی مرغ را بکنید و آن را بدون پوست خرد کنید.در ضمن توجه داشته باشیدانواع مرغ حاوی باکتری «سالمونلا»هستند،بنابراین از دستکش استفاده کنیدو پس از آماده کردن مرغ،تمام ابزار برش وسطوح کار را بشوییدتا از انتقال باکتری به مواد غذایی دیگر جلوگیری شود.

مدت زمان نگهداری ماکیان در فریزر

خام پخته روش یخ زدایی
۳-۴ماه ۱۰ روز به تدریج وداخل یخچال

روش های گوناگون پخت مرغ 

  • آب پزکردن
  • تفت دادن
  • کباب کردن
  • بریان کردن(پخت در فر)

آب پز کردن در این روش ،تکه های مرغ با مقداری آب وسبزیجاتی مانند پیاز ، هویج و کرفس پخته می شود.

در این روش بهتر است از یک ساعت قبل ، روی تکه های مرغ نمک بپاشید و آن را در یخچال قرار دهید.بعد آن را با آب کم وحرارت ملایم بپزید.توجه داشته باشید پخت بیش ازحد مرغ ،به خصوص سینه مرغ،سبب خشکی وریش ریش شدن آن می شود.در نظر داشته باشید که هنگام آب پز کردن مرغ ،گوشت قسمت ران وماهیچه زودتر می پزد.

تفت دادن تکه های مرغ،پیش از آب پز کردن تفت داده می شوند،که این کار به غلیظ شدن آب مرغ کمک می کند؛به ویژه تفت دادن بال مرغ،آب آن را لعابدار وژلاتینه می کند.در روش هایی از پخت مرغ که داخل آن نمی پزد، سینه مرغ زودتر از ران وماهیچه می پزد.در این روش از پخت،تکه های مرغ خرد شده،از یکی دو ساعت قبل در محلول روغن،نمک وفلفل خوابانده می شودوبهتر است از سینه مرغ استفاده شود،زیرا سریع تر می پزد وپخت سریع ،موجب می شود مرغ لطیف بماند.

کباب کردن در این روش از پخت نیز،تکه های مرغ باید از قبل مزه دار شوندتا حین پخت،خشک وریش ریش نشوند.همچنین در حین پخت نیز ،بهتر است روی برش های مرغ چرب شوند.

بریان کردن (پخت داخل فر) در این روش،برش های مرغ داخل فر پخته وبرشته می شوندیا مرغ به صورت درسته ، بریان می شود.در این روش نیز ، بهتر است مرغ از قبل مزه دار شود ودر طول مدت پخت ، روی گوشت مرغ چرب شود تا خشک نشود.در مرغ هایی که درسته بریان می شوند مرغ را طوری در سینی قرار دهید که سینه ی مرغ به طرف پایین باشد تا رطوبت و چربی به طرف سینه مرغ کشیده شود و گوشت سینه مرغ هنگام پخت لطیف بماند.


7 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
(فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ...
(فیلم) داماد کم شعور گریه عروس را درآورد! / وقتی مامان و بابات برات زن می‌گیرن و تو جنبه نداری!
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس
هزینه چاپ یک کتاب
عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت!
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
ماجرای تسبیح رایگانی که به زائران حج امسال هدیه داده می شود!