آشنایی با آداب و رسوم مردم آلمان

  چهارشنبه، 23 مهر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با آداب و رسوم مردم آلمان
آشنایی با آداب و رسوم خاص آلمانی‌ها نظیر سر وقت بودن، حفظ حریم شخصی، رک بودن، اهمیت به محیط زیست و تفکیک زباله می‌تواند کمک زیادی به شناخت هر چه بیشتر فرهنگ و رفتار مردم آلمان کند در ادامه با ساعدنیوز همراه باشید.

آداب و رسوم مردم آلمان

ستاره ای درخشان در قاره اروپا، کشور آلمان، به پایتختی شهر زیبای برلین، از محبوبترین مقاصد در این قاره محسوب می شود. آلمان در مرکز قاره اروپا جای خوش کرده و به آب های آزاد از طریق دریای شمال و دریای بالتیک دسترسی دارد.

کشور آلمان در واقع جذابیت زیادی برای اکثر گردشگران به همراه دارد و مردمش با آداب و رسوم خاصی از خریداران بلیط هواپیما آلمان پذیرایی می کنند.

ارزش های مردم آلمان

آلمانی ها ارزش بسیار زیادی برای ساختار، حریم و دقت قائل هستند. این مردمان پایداری، سخت کوشی و پشتکار را نیز در آغوش کشیده و تأکید خاصی روی حرکت به موقع قطارها دارند. آلمانی ها زمانی که بتوانند دنیای خود را به بخش های کوچک تر تقسیم کرده و امور را به قسمت های قابل کنترل خرد کنند آرامش بیشتری داشته و با توجه به این امر، مدیریت زمان نیز بسیار در این کشور اهمیت دارد. تقویم ها، برنامه ها و دستور جلسه در این کشور مورد احترام ویژه ای هستند.

مردم آلمان بسیار کمال گرا بوده و دقت را در تمام جوانب زندگی خود به کار می گیرند. آن ها هرگز خطا را حتی به صورت شوخی نمی پذیرند و به ندرت از چیزی تعریف می کنند. ممکن است در اولین نگاه نگرش آن ها غیر دوستانه به نظر بیاید اما حس اجتماع، آگاهی اجتماعی و میل به تعلق داشتن را می توان در این مردم مشاهده کرد.

تصویر

زبان و مذهب در آلمان

همان طور که انتظار می رود زبان اصلی این کشور آلمانی بوده و بیش از ۹۵ درصد جمعیت به عنوان زبان مادری به این زبان صحبت می کنند. در شرق کشور، برخی از مردم به زبان صربی تکلم کرده و در نزدیکی مرز دانمارک زبان این کشور را نیز در صحبت ها می شنوید. رمانی، ترکی و کردی نیز از سایر زبان های مورد استفاده اقلیت در آلمان هستند. مسیحیت مذهب رسمی آلمان بوده و حدود ۷۰ درصد جمعیت، خود را پیرو این مذهب می دانند. این عدد شامل ۲۴ میلیون کاتولیک می شود. مسلمان ها ۳/۷ درصد جمعیت را تشکیل می دهند و حدود ۲۸/۳ درصد نیز بدون دین یا پیرو سایر ادیان هستند.

احوال پرسی و خداحافظی

معمولا وقتی وارد مکانی می شوید یا آن جا را ترک می کنید با حضارش تعاملی خواهید داشت، چه خانه، مغازه، اداره یا هر جای دیگری باشد. شاید در کشوری مثل آمریکا یا انگلستان وقتی به مهمانی دعوت شوید، هنگام ورود همان سلام کردن کفایت داشته باشد ولی در آلمان به دیگران معرفی می شوید و در ادامه باید با اکثر حضار دست بدهید.

رسمی یا غیر رسمی

معمولا برای انگلیسی زبان ها روش مشخصی برای صحبت رسمی یا مودبانه تر وجود دارد و با جایگزینی تعدادی از کلمات می توان صحبت هایمان را رسمی تر جلوه دهیم، مثلا با خانم یا آقا خطاب کردن مخاطبمان ولی به هیچ وجه ضمایر را عوض نمی کنیم. در زبان آلمانی این روش کمی متفاوت تر است، نه تنها ضمایر را با کلمات دیگری جایگزین می کنند بلکه اگر شخصی با نام خانوادگی و عنوان حرفه اش به شما معرفی شد بهتر است همان گونه خطابش کنید. مثلا پروفسور دکتر مولر.

آن تایم باشید

برخی ها تصور می کنند آن تایم بودن یعنی نیم ساعت زودتر سر قرار حاضر شوند ولی آلمانی ها چنین رفتاری را نمی پسندند. وقتی قرار کاری یا شخصی در آلمان داشته باشید می توانید فقط چند دقیقه زودتر به محل مورد نظرتان بروید و صد البته فقط چند دقیقه دیرتر. رسیدن به اتوبوس و قطار هم دنگ و فنگ های خودش را دارد، اگر دیر برسید و راننده شما را در حال دویدن به سمت اتوبوس یا قطار ببیند باز هم شما را سوار نمی کند. در قرارهای کاری نیز منتظرتان نمی مانند و مکان را ترک می کنند.

غذاهای آلمانی

آلمانی ها عاشق غذای غنی و سالم هستند و البته هر منطقه از این کشور از غذای سنتی تعریف خاص خود را دارد. در بین غذاهای آلمان گوشت طرفداران زیادی دارد و برخی از غذاهای سنتی نیز با آن درست می شوند. «برات ورست» (Bratwurst)، یک نوع سوسیس بوده و رابطه بسیار نزدیکی با غذای آلمان دارد. کلم، چغندر و شلغم در طبخ خوراک ها مورد استفاده قرار می گیرند. این گیاهان جزو گیاهان خوراکی بومی منطقه هستند. انواع سیب زمینی و کلم رشته شده (sauerkraut) نیز از ستاره های آشپزی آلمانی محسوب می شوند.

هنر آلمانی

فرهنگ تنها به معنی تعامل یا ظواهر مردم یک کشور نیست. فرهنگ علاوه بر این، طرز تفکر و دستاوردهای هنری و خلاقانه را نیز شامل می شود. آلمان بخش بزرگی از موسیقی کلاسیک دنیا را متحول کرد و سنت های آهنگ سازان بزرگ آلمانی و اتریشی مانند باخ، موتزارت، بتهوون، برامس، واگنر و ماهلر تا به امروز نیز زنده اند. با علاقه وافری که آلمانی ها به دقت و مهندسی دارند، سنت های پر قوتی که در چاپ، حکاکی چوبی و کنده کاری به یادگار گذاشته اند چیز دور از انتظاری نیستند. نمایندگانی از تمام دوره های زمانی مهم مانند رمانسک، گوتیک، کلاسیک، باروک، روکوکو و رنسانس را نیز در معماری این کشور می توان مشاهده کرد. این سبک ها در کلیساهای جامع، قلعه ها و ساختمان های عمومی قابل بازدید و بررسی هستند.

فرهنگ کار در آلمان

تمایل به نظم و ترتیب در زندگی تجاری آلمان نیز ریشه دوانده است. سورپرایز یا شوخی با استقبال روبه رو نمی شوند. همه چیز از قبل کاملاً برنامه ریزی شده و تصمیم ها پیشاپیش گرفته می شوند و معمولاً بعد از آن که توافقی صورت گرفت تغییرات بسیار نادر هستند. مهندسین در کشور آلمان جایگاه خاصی دارند و این امر را در موفقیت صنعت اتومبیل آن ها نیز می توان دید. کارمندان در تمام سطوح بر اساس شایستگی و سخت کوشی به شدت مورد قضاوت قرار می گیرند. رابطه با همکاران و همچنین خارجی ها بیشتر مستقیم بوده و همیشه از سیاست در آن استفاده نمی کنند.

به افراد لخت زل نزنید

لختی در فرهنگ آلمانی ها به شکل گسترده ای پذیرفته شده است، مثلا برای رفتن به سونا هم باید بدون لباس بروید. ضمنا در سواحل آلمان، استخرها و رختکن های این کشور ایرادی ندارد که لباسی به تن نداشته باشند و آن ها حتی سعی نمی کنند خود را بپوشانند، باید بدانید که برای خود آن ها این موضوع مسئله خاص و غیرعادی نیست. برای همین زل زدن به این افراد رفتار ناشایستی است و ممکن است با عکس العمل آن ها مواجه شوید.

جنگ، کفش داخل خانه

برای اقامت در آلمان یا حضور در خانه آلمانی ها باید کفش مخصوص خانه هم داشته باشید، چون آلمانی ها انتظار دارند که هنگام ورود به خانه شان کفشتان را دربیاورید. حتی ممکن است اکثر آن ها در این مواقع به شما تذکر دهند، پس از این برخورد ناراحت نشوید. وقتی داخل خانه نشسته اید و یکی از اعضای خانواده در را به روی شما می بندد از رفتارش ناراحت نشوید، این لزوما به این معنی نیست که تمایلی به حضور شما در خانه ندارند بلکه می خواهند روی کارشان تمرکز کنند. ضمنا در طول صحبت خود هیچ اشاره ای به جنگ های آلمانی ها نکنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (435 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (231 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (142 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (98 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW