آشنایی با آداب و رسوم مردم جیبوتی

  شنبه، 03 دی 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با آداب و رسوم مردم جیبوتی
جیبوتی کشوری واقع در شاخ آفریقا دارای قومیت های مختلف با فرهنگ های متفاوت است. می خواهیم با فرهنگ مردم جیبوتی آشنا شویم. همراه ساعد نیوز باشید.

کشور جیبوتی در شاخ آفریقا قرار دارد و جمعیت ۸۰۰ هزار نفری را در دل خود جا داده است. جیبوتی کوچک ترین و کم جمعیت ترین کشور آفریقایی محسوب می شود. این کشور از سمت شمال با اریتره و از سمت غرب و جنوب با اتیوپی همسایه است همینطور از سمت جنوب شرقی با سومالی هم مرز است. پایتخت جیبوتی شهری هم نام با خودش است. دسترسی آسان جیبوتی به آب های بین المللی از یکسو، و ارتباط زمینی آن با کشورهای مرکزی قاره آفریقا از سوی دیگر، بر اهمیت راهبردی آن افزوده اند.

تاریخ جیبوتی

آنچه در تاریخ کشور جیبوتی دیده می شود شعر و آوازه های عشایری است و تداعی واقعی از فرهنگ زندگی مردان نخست در جیبوتی خواهد بود. مردم این کشور هزاران سال پیش دریاها و همینطور خشکی ها را برای تجارت انتخاب کرده و بسیار مهاجرت به چین صورت گرفته است. حتی مصر نیز از کشورهای مهمی است که در تاریخ جیبوتی بسیار دیده می شود. جیبوتی به شبه جزیره عربستان نزدیک است و به طورکلی مردم این کشور اولین مردمی هستند که در آفریقا دین اسلام را انتخاب کردند. خوشبختانه جیبوتی از نظر تاریخی سختی های کمی را پشت سر گذاشته است.

مردم سنتی جیبوتی

فرهنگ مردم جیبوتی

مردم جیبوتی بسیار مهربان هستند و محبت و مهربانی بخشی از زندگی مردم این کشور است. در جیبوتی هیچ کس به دنبال فخرفروشی نیست و کلام نامناسب رد و بدل نمی شود. در فرهنگ مردم این کشور سلام گفتن به بزرگ و کوچک صورت می گیرد و سن نمی شناسد. حقیقت این است که سیستم فرهنگ اقتصادی در جیبوتی در سال های اخیر تغییرات زیادی داشته است و مشخص است که تعریف و تمجید در این راستا رویکرد مشخصی دارد. تشویق در جیبوتی بسیار مهم است و کودکان برای انجام هر کاری می بایست تشویق شوند. بسیار مهم است که در فرهنگ این کشور زندگی بسیار آسان گرفته می شود و خبری از تجملات نیست. تحصیل در جیبوتی روز به روز بیشتر از قبل شده است و فرهنگ تحصیل نیز به درجه مشخصی رسیده است. افراد تحصیل کرده سعی به ایجاد اشتغال در جیبوتی دارند و در این زمینه ثابت قدم هستند. وضعیت حجاب کشور جیبوتی آزاد است اما چون این کشور اسلامی است پوشش های نامناسب کمتر دیده می شود اگر به پوشش هر یک از شهرهای کشور جیبوتی دقت کنید مشخص می شود که هنوز استفاده از لباس های سنتی بسیار زیاد است.

قوانین عمومی در جیبوتی

در کشور جیبوتی اگر بخواهید از کسی پول قرض بگیرید باید آداب مشخصی را رعایت نمایید به طوری که فرد مطمئن شود قصد بازپرداخت قرض خود را دارید. در قوانین جیبوتی زندگی جریان مشخصی دارد یعنی افراد برای داشتن یک سیستم زندگی صحیح می بایست قوانین درستی را دنبال نمایند مشخص است که سیستم زندگی در این کشور بر اساس امنیت و ثبات اقتصادی دنبال می شود. قوانین کسب و کار در جیبوتی جدی است و کسی نمی تواند در این زمینه سهل انگاری داشته باشد مشخص است که مردم نیز در این راستا بسیار جدی هستند. تنبیه کودکان در جیبوتی به صورت کلامی صورت می گیرد و زمان زیادی می بایست برای کودکان در نظر گرفته شود. مشخص است که به طور کلی قوانین این کشور به نسبت ایران تغییرات مشخصی دارد. مردم این منطقه به پرچم کشور جیبوتی بسیار احترام می گذارند و حتی معتقد هستند که زبان کشور جیبوتی نیز باید به طور دقیق استفاده شود.

دین و زبان مردم جیبوتی

حدود ۹۴٪ مردم این کشور مسلمان و ۶٪ مسیحی می باشند. ۴۶ ٪ نژاد مردم جیبوتی را ایساس یا سومالیایی تبارها، ۳۵ ٪ را عفار و ۱۱ ٪ را نیز عرب تشکیل می دهند، غالب مسلمانان این کشور مسلمان سنی (شافعی) و درصدی هم اهل فرقه صوفیه هستند. زبان های رسمی آن عربی و فرانسوی است اما بیشتر مردم به دو زبان عفاری و سومالی صحبت می کنند. دو قوم اصلی ساکن این کشور عفارها و سومالی ها هستند بقیهٔ جمعیت هم اروپایی (عمدتاً فرانسوی و ایتالیایی)، عرب و اتیوپیایی می باشند. هم اینک نزدیک به ۸۳٫۱ درصد از جمعیت جیبوتی در مناطق شهری ساکن هستند.

فرهنگ غذایی در جیبوتی

محصولات لبنی و گوشت و همچنین غذاهای غلاتی از غذاهای سنتی هستند. در شهر، رژیم غذایی تحت تأثیر غذاهای ایتالیایی و دیگر غذاهای اروپایی است. یکی از ویژگی های قابل توجه رژیم غذایی، مصرف برگ در سبد دارویی شیرین، وارد شده از اتیوپی است. تقریباً همه مردان چرخ دستی ها را برای اوقات فراغت استفاده می کنند، ترجیحاً بعد از ناهار وقتی دفاتر دولتی و کار در گرمای ظهر متوقف می شود. عادات غذایی در طول مراسم کورت، در مراسم مذهبی، برای بهبود تمرکز، تاخیر در خواب و کاهش اشتها استفاده می شود.

سخن آخر

کشور جیبوتی در سال ۱۸۴۳ میلادی تحت استعمار فرانسه قرار گرفت، ولی مردم در سال ۱۹۷۷ میلادی در پی رأی گیری به استقلال کشور خود رأی دادند و مستقل شدند و به عضویت سازمان ملل درآمدند. قانون اساسی آن چهار سال بعد تصویب شد و رئیس جمهور با رأی مستقیم مردم به مدت شش سال و حداکثر دو دوره انتخاب می شود. جنگ های قومی بین عفار و ایساس (سومالیایی نژادها) بعد از استقلال نیز در جیبوتی ادامه داشت، تا اینکه بالاخره در سال ۱۹۹۴ موافقتنامه صلح میان اقوام درگیر جیبوتی به امضا رسید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (639 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان