آشنایی با آداب و رسوم مردم روستای ماسوله

  یکشنبه، 18 دی 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با آداب و رسوم مردم روستای ماسوله
خانه‌های پلکانی و بالکن‌های چوبی تزیین شده با گل‌های شمعدانی رنگارنگ، اولین تصویری است که به با شنیدن نام ماسوله به ذهنمان می آید. همراه ساعد نیوز باشید تا با آداب و رسوم مردم ماسوله آشنا شویم.

حدود ۶۰ کیلومتر که از رشت دور شویم، در ۳۵ کیلومتری شهرفومن به شهر پلکانی ماسوله می رسیم. برای فرار از شلوغی شهر و به در کردن خستگی، ماسوله بهترین انتخاب است؛ چون در دل کوچه های باریک و پله پله ی این شهر خبری از هیچ وسیله نقلیه ای نیست و هر صبح با صدای سکوت طبیعت و منظره مه گرفته و بوی نان محلی از خواب بیدار می شوید. ماسوله با داشتن خانه های زرد رنگ پلکانی در آغوش جنگل مه گرفته، به «زیباترین شهر پلکانی ایران» و «شهر تاریخی زنده» معروف است. برخی افراد معتقدند که نام ماسوله از نام کوه «ماه سالار» که در نزدیکی ماسوله قرار دارد، گرفته شده. روایت دیگری هم هست که کلمه ماسوله را ترکیبی از دو واژه «ماس» به معنای کوه و کلمه «اوله» به معنای بلند، می دانند و بر اساس این روایت ماسوله را «کوه بلند» ترجمه می کنند.

تاریخچه روستای ماسوله

قدمت روستای زیبای ماسوله به ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سال پیش نسبت داده شده است، ولی عمر بناهایی که در حال حاضر در این روستا وجود دارد فراتر از دوره پهلوی، قاجار و زندیه نمی رود. ماسوله ای که امروزه به عنوان یک جاذبه گردشگری و توریستی می شناسیم، در زمان گذشته محل زندگی مردم بوده است. علت اصلی کوچ مردم به این روستا دقیقا مشخص نیست، اما روایت های مختلفی برای آن وجود دارد. برخی اعتقاد دارند در قرن سوم هجری قمری، عون بن محمد بن علی از چوپانی درخواست کرد که پس از مرگش او را در این منطقه دفن کنند. پس از این اتفاق چوپان ها دور مزار او جمع شدند و کم کم شروع به ساخت بنا در این منطقه کردند و کهنه ماسوله شکل گرفت. برخی دیگر معتقدند که زلزله شدیدی که در سال ۸۹۰ هجری قمری اتفاق افتاده باعث کوچ مردم به این منطقه شده است. همه گیری بیماری طاعون نیز احتمال دیگری برای ساکن شدن مردم در منطقه ماسوله است.

روستای ماسوله

فرهنگ مردم ماسوله

مردم ماسوله اکثرا به زبان تالشی صحبت می کنند، البته به نقل خودشان این زبان “موسلی” نام دارد که بسیار شبیه به زبان تالشی است. مردم ماسوله مانند دیگر مردم گیلان بسیار مهربان و مهمان نواز هستند و سنت در بین آن ها جایگاه ویژه ای دارد. لباس های رنگارنگ زیبای محلی گیلانی در تن بسیاری از زنان ماسوله دیده می شود. آیین محرم و صفر در این مکان بسیار پرشور و دیدنی برگزار می شود که سالانه باعث جذب مسافران زیادی به ماسوله می شود. پخت غذاهای خوشمزه محلی و خوش عطر میان زنان ماسوله رایج است. مردم محلی ماسوله علاقه زیادی به پخت غذاهای محلی، ساخت صنایع دستی سنتی و عروسک سازی دارند، به طوری که اگر به این منطقه سفر کنید، هنر دست آن ها را در مغازه ها مشاهده می کنید.

آداب و رسوم خاص مردم ماسوله

مردم ماسوله هم مثل سایر ساکنان این سرزمین به آداب و رسوم خاصی پایبند هستند که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم و سپس در مطالبی جداگانه به طور مفصل به آنها خواهیم پرداخت:

  • آیین عروس گوله در روزهای پیش از نوروز: عروس گوله، نام مراسمی سنتی است که برای استقبال از نوروز اجرا می شود و در طی آن یک گروه نمایشی به راه می افتد و خبر آمدن فصل بهار را می دهد. زمان برگزاری نمایش متفاوت است و به طور تقریبی از حدود نیمه دوم اسفند ماه بین یک هفته تا یک ماه به طول می انجامد. گروه نمایش، پس از غروب آفتاب، به راه می افتند و از خانه ای به خانه دیگر می روند تا در حیاط و فضای باز جلوی هر خانه، برنامه خود را اجرا کنند و از صاحب خانه هدایایی مثل برنج، تخم مرغ، شیرینی و گاهی هم پول بگیرند.
  • آیین علم بندان در محرم: با فرا رسیدن غروب ششم ماه محرم، مردم ماسوله خود را برای اجرای مراسم تاریخی - مذهبی علم بندی آماده می کنند تا این آیین را که قدمتی حدود هشت قرن دارد، به بهترین شکل ممکن، برپا دارند. در ابتدا عزاداران بر روی بام ها و حیاط مساجد محله ها سنج ها و شیپورها را به صدا در می آورند تا محله ها و عزاداران چهار دسته شهر را از آغاز مراسم باخبر سازند. همزمان با این نواها، همه مردم گرد هم می آیند و دسته های عزاداری یکی پس از دیگری در کوچه های شه سینه زنی می کنند. دسته ها به نوبت و یکی پس از دیگری وارد صحن امامزاده عون بن علی می شوند و علم های مساجد از قدیمی ترین علمدار و بزرگ شهر تحویل می گیرند. آنچه که باعث تمایز علم های ماسوله می شود، شکل عمودی میل علم است.

سخن آخر

ماسوله را می توان نگین گیلان دانست. با سفر به ماسوله و قدم زدن در لابه لای این شهر پلکانی حال و هوای خاص و متفاوتی را تجربه خواهید کرد. علاوه بر خانه های پلکانی و بازار جذاب ماسوله و آبشارها و همه جاذبه هایی که در این نوشتار به آن اشاره کردیم، باید از مردم مهمان نواز ماسوله هم حرف زد. مردم خوش اخلاق و مهربانی که همیشه پذیرای گردشگران این شهر بودند و با روی خوش از آن ها پذیرایی کردند و بعضی از آن ها هم خانه های سنتی خود را برای اقامت در اختیار مهمانان قرار می دهند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (600 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان