آشنایی با آداب ورسوم مردم بلغارستان

  یکشنبه، 13 آذر 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
آشنایی با آداب  ورسوم مردم بلغارستان
آیا به بلغارستان سفر کرده اید؟ بلغارستان کشور زیبایی است با آداب و رسوم جذاب. همراه ساعد نیوز باشید برای شناخت مردم این کشور.

فرهنگ و آداب و رسوم بلغارستان دستخوش تحولات تاریخی و بسیاری بوده است و نقش قوم ها و مردم مختلف در شکل گیری آن بی تاثیر نبوده است، سالانه حدود 7 میلیون گردشگر از انگلیس، ایرلند، آلمان و اسکاندیناوی تور بلغارستان را انتخاب می کنند تا از دیدن این کشور شگفت انگیز لذت ببرند، گذشته از لذت های فرهنگی پایتخت بلغارستان، صوفیه، این کشور دارای اماکن شگفت انگیزی تاریخی دیگری است که قدمت بعضی از آنها به 3500 سال قبل از میلاد باز می گردد. بلغاری ها به میراث فرهنگی خود بسیار افتخار می کنند، از این رو، از شما انتظار می رود که در سفر به بلغارستان با این مناطق دیدنی فرهنگی و تاریخی به درستی رفتار کنید، و همچنین به فرهنگ مردم این کشور احترام بگذارید.

زبان و دین مردم بلغارستان

زبان بلغاری متعلق به گروه اسلاوی جنوبی، همراه با صربی-کرواسی و اسلوونی تعلق دارد، تعدادی از گویش ها در زبان رایج باقی مانده و خط بلغاری در الفبای سیریلیک نوشته شده است. با اصلاحات دهه 1990، پس از دوره کمونیست بی خدایی تحت حمایت دولت و آزادی کامل دین برقرار شد، هیچ مذهبی رسمی وجود ندارد و اکثر بلغاری ها مذهبی طرفداران کلیسای ارتدکس بلغارستان هستند، گروههای مذهبی اقلیت شامل مسلمانان، پروتستانها، کاتولیکها، یهودی ها و ارمنی های گرگوری هستند و گروه پروتستان ها، مسیحیان و انجیلیها بزرگ هستند، اقلیت کاتولیک پیروان کلیسای کاتولیک بلغارستان هستند، که در مقایسه با کلیسای کاتولیک رومی، از الگوی ادیان بیزانس استفاده می کند.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم بلغارستان

جالب است بدانید که 9/83% جمعیت بلغارستان را بلغاری ها و 10% را ترک ها و کولی ها شامل می شوند و در ضمن بسیاری از دانشمندان سراسر دنیا ریشه بلغارها را از قبایل ترک زبان آسیای میانه می دانند؛ همچنین گروه هایی از روس ها ، رومانی ها ، ارمنی ها ، یونانی ها و سایر اقلیت های کوچک دیگر در این کشور ساکن هستند و اینکه زبان رسمی این کشور ، بلغاری می باشد و اگر چه جوانان بلغاری امروزه تکلم به انگلیسی را ترجیح می دهند چرا که می توانند با گردشگران نیز ارتباط خوبی برقرار کنند. لازم به ذکر است که 76% جمعیت پیرو آیین مسیحیت نوع ارتدوکس هستند و 10% جمعیت را مسلمانان تشکیل می دهند و 8/11 درصد نیز بی دین می باشند ، ضمنا در بلغارستان هشتاد هزار مسلمان علوی نیز سکونت دارند و گسترش اسلام در بلغارستان را می توان در تصرف این کشور توسط امپراتوری عثمانی ریشه یابی نمود که تاثیرات بسزایی داشته است.

رقص بر آتش افروخته

از جمله رسم های مردم بلغارستان راه رفتن و یا رقصیدن بر روی آتش می باشد. این مراسم به زبان محلی به نام نستیناری معروف است. این مراسم در دهکده کوچکی به نام بالگاری برگزار می شود. این سنت در کشور بلغارستان حدود یک قرن پیشینه دارد و هر ساله مردم این کشور در ۳ ژوئن به رقص و پایکوبی با استفاده از نشان هایی بر روی دست خود می پردازند. این رقص از جمله آداب و رسوم مردم بلغارستان است که در منطقه کوهستانی استرانژا نیز برگزار می شود.

مراسم صبح جولای

یکی دیگر از آداب و رسوم مردم بلغارستان که هر ساله در یک جولای برگزار می شود، مراسم صبح جولای است. این مراسم از زمان شروع براندازی حکومت کمونیستی بلغارستان تا به امروز برقرار بوده است. نحوه اجرای مراسم به این شکل است که مردم در کنار ساحل جمع شده و یک روز را به شادی، رقص و جشن می پردازند. معمولا این جشن در صبح یک جولای در کنار ساحل دریای سیاه در این کشور برگزار می شود. دهکده کامن بریاگ از جمله بهترین مناطق برای برگزاری این جشن است.

مراسم ازدواج

مراسم ازدواج در بلغارستان مانند یک رویداد آشپزی است، در این رویداد پراهمیت، غذاها و نوشیدنی های فراوان به میهمانان ارائه می شود، که عنصر بسیار مهمی در این مراسم هستند، این جشن بلافاصله پس از عروسی کلیسا شروع می شود و بلغاری ها اغلب مراسم عروسی را در زمستان یا پاییز جشن می گیرند و این امر به این دلیل است که در تابستان مردم بلغارستان در بخش کشاورزی و گردشگری فعالیت می کنند، مراسم عروسی در بلغارستان معمولاً یکشنبه برگزار می شود و در این روز، داماد به همراه دوستا ، خانواده و همسایه های خود به خانه عروس می روند و عروس را با لباس های معمولی ملاقات می کنند و به او پیشنهاد می کند تا لباس عروسی خود را بپوشد، در همین زمان خانواده دختر پولی را که به عنوان مهریه از داماد گرفته بودند به او برمی گردانند و بعد از اینکه عروس لباس عروسی خود را پوشید، زن و شوهر پس از دریافت هدایا از والدینشان به کلیسا می روند و پس از اتمام مراسم عروسی در کلیسا، زن و شوهر متاهل به خانه عروس فرستاده می شوند ، جایی که مادر عروس در انتظار آنها است و به آنها شیرینی، نان و نوشیدنی پیشنهاد می دهد اما در بلغارستان امروزی ممکن است این مراسم ساده تر انجام شود و نیاز به تشریفات سنتی پیشین نباشد.

مراسم ازدواج

هدیه دادن

هدیه دادن در بلغارستان معمولا در روزهای کریسمس، تولد و وقتی که شما به خانه ای دعوت هستید انجام می گیرد، قاعده کلی هدیه دادن این است که آن هدیه باید بیشتر ارزش فکری و معنوی داشته باشد تا ارزش مالی، در واقع بلغاری ها هدایای خیلی گران قیمت نمی دهند زیرا این ممکن است باعث خجالت هدیه گیرنده شود همچنین، هنگام رفتن به خانه یک بلغاری برای شام، بهتر است که برای او گل و یک بطری نوشیدنی ببرید و سعی کنید از دادن گل داودی، نسترن و یا زنبق خودداری کنید زیرا در مراسم خاکسپاری از آنها استفاده می شود همچنین اطمینان حاصل کنید که تعداد شاخه ها حتما فرد باشد و همچنین اگر می خواهید به یک نوزاد تازه متولد شده هدیه بدهید، باز هم سعی کنید که عدد هدیه ها فرد باشد و انتظار این را داشته باشید که هدایا جلوی چشم خودتون باز شده و دیده شوند.

آداب غذا خوردن

رفتارهای هنگام غذا خوردن در بلغارستان می توانند گاه غیر جدی تلقی شوند، اما قوانین و مقرراتی وجود دارند که باید در هنگام غذا خوردن رعایت شوند، به عنوان مثال هنگامی که برای نشستن بر سر میز ناهار خوری دعوت شده اید صبر کنید تا صندلی شما نشان داده شود، دستمال سفره را باید کنار بشقاب بگذارید و اگر دیگران آنها را باز کردند و آنها را بر روی زانوهای خود قرار دهید و صبر کنید تا فرد میزبان برای شروع غذا، به شما چراغ سبز بدهد، اگرچه ممکن است شما میهمان افتخاری باشید، اما مودبانه است که اصرار کنید پیرترین فردی که در آنجا حضور دارد، غذا خوردن را شروع کند همچنین سعی کنید که آرنج های خود را روی میز قرار ندهید، اگرچه دستان شما باید همیشه دیده شود و دقت داشته باشید که خوردن غذای بیشتر قدردانی از آن را نشان می دهد، بنابراین در اولین وعده غذایی کمی غذا مصرف کنید تا وعده بعدی به شما ارائه شود و لازم است که بدانید لیوان های شما همیشه چند بار پر می شوند، اگر نمی خواهید که پر شوند کمی نوشیدنی را در ته لیوان خود باقی بگذارید.

آداب معاشرت

در بلغارستان، سنت های محافظه کار هنوز فراوان است، بنابراین هنگام ملاقات با یک نفر برای اولین بار باید حتما ارتباط چشمی با او داشته باشید و به او سلام کنید و همچنین باید افراد را با نام خانم و آقا و به دنبال آن نام خانوادگی شان خطاب کنید و توجه داشته باشید که فقط دوستان و خانواده ها یکدیگر را به اسم کوچک صدا زده و در آغوش می گیرند و باید همیشه منتظر این باشید که فرد بلغاری برای شما مشخص کند که کی با آنها صمیمی خواهید شد، با این حال، بسیاری از آداب و رسوم و سنت های بلغارستان هنوز هم کاملاً عجیب و غریب هستند، مثلا روشی که کاملاً گیج کننده است این است که بلغاری ها سر خود را برای گفتن ” بله ” و ” نه ” تکان می دهند.

خانواده

مانند بسیاری از کشورهای جهان، خانواده و ارزش های خانوادگی بخش مهمی از زندگی و جامعه بلغارستان هستند، یک قانون اساسی وجود دارد که با اعضای خانواده به ویژه سالمندان باید با احترام و عزت رفتار شود، ممکن است چندین نسل هنوز هم در یک سقف با هم زندگی کنند، اگر با خانواده بلغاری آشنا شدید، حتماً با احترام ملاقات کرده و سلام و احوالپرسی کنید.

فرهنگ غذایی

غذاهای بلغاری نوعی غذای اروپای شرقی بشمار می رود که از آشپزی ترکی و یونانی هم تأثیراتی گرفته است ، این غذاها به علت شرایط آب و هوایی و جغرافیایی منطقه دارای سبزیجات ، گیاهان دارویی و میوه های متنوع و خوشمزه می باشند؛ همچنین انواع سوپ های سرد و گرم در اینجا به وفور وجود دارد که " Tarato " از سوپ های سرد معروف بلغارستان است و یکی از سالادهای مخصوص این کشور که شوپسکا ( Shopska ) نام دارد که بی نظیر است و مخلوطی از گوجه فرنگی ، خیار ، پیاز و فلفل خام یا کباب شده می باشد که به همراه نمک و روغن زیتون سرو می شود که قطعا در خاطره تان نقش می بندد.

در ضمن موساکا (Moussaka) هم یکی از غذاهای معروف بلغارستان بشمار رفته که شامل سیب زمینی پخته ، گوشت قیمه شده و نوعی سس مخصوص می باشد و در این کشور نیز شیرینی های گوناگونی هم تهیه می شود که از آن جمله می توان به بانیتسا (Banitsa) اشاره نمود، دو نوع پنیر سنتی در بلغارستان نیز وجود دارد که کلی هم طرفدار آن هستند اولی Kashkaval است که زرد رنگ و شبیه به پنیر آلمانی Dutch Gouda می باشد و دومی پنیر منحصر به فرد Sirene است که نوعی از پنیر فتا می باشد و از نظر مزه شبیه پنیر فتای یونانی نیز هست و در ضمن این پنیر از شیر گوسفند ساخته می شود ، اما گاهی از شیر گاو یا بز یا مخلوط اینها هم استفاده می شود.

همچنین یک ماست محلی بلغاری هم هست که معروفیت خاصی دارد که Kiselo Mlyako نام دارد ، این ماست معمولا از شیر گوسفند یا گاو تهیه شده اما گاهی از شیر بوفالو هم استفاده می شود که طعم ویژه ای به آن می دهد و بی نظیر است؛ شاید شنیده باشید که بیش از 600 چشمه آب معدنی در بلغارستان وجود دارد که مزه کردن آنها می تواند از بهترین و طبیعی ترین و جالب ترین تجربه های شما در این کشور باشد و نیز دو نوشیدنی محلی در بلغارستان نیز هست که یکی دوغ محلی که به آن Ayran می گویند و دیگری نوشیدنی به نام boza است که از ارزن درست می شود.

میدان ادیان

همزیستی و زندگی پیروان ادیان در کنار هم همواره منظره خوشایندی برای گردشگران محسوب می گردد. این بار این اتفاق در شهر "صوفیه" (Sofia) رخ داده که 4 عبادتگاه از 4 دین متفاوت الهی در کنارهم در صلح و امنیت قرار گرفته اند و مردم می توانند از هر مذهب و دینی که هستند، در آرامش کامل در کنار یکدیگر به عبادت بپردازند. این مکان را "میدان هم زیستی ادیان" نام گذاری کرده اند. در این میدان، یک کلیسا ارتدوکس، یک مسجد مسلمانان، یک کلیسای جامع کاتولیک و یک کنیسه یهودیان وجود دارد، البته قابل توجه است که بدانیم کشور بلغارستان در طول تاریخ در تصرف کشورها و امپراطوری هایی با ادیان متفاوت بوده که این امر می تواند تاثیرگذار بوده باشد.

سخن آخر

کشور بلغارستان در سال 2004 میلادی به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درآمد و نکته مهم اینجاست که در سال 2005 میلادی اتحادیه اروپا ، درخواست عضویت بلغارستان را در این اتحادیه را پذیرفت؛ مهمترین صادرات بلغارستان اسانس گل رز می باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دیدار خصوصی خانواده ابراهیم رئیسی، امیرعبداللهیان، آل هاشم و دیگر شهدای خدمت با رهبر انقلاب+عکس/ چهره غمگین پسران وزیر امورخارجه و امام جمعه شهید (16 نظر) اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (11 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (4 نظر) نگاهی به عروسک بامزه و گوگولی پسر مینا مختاری و بهرام رادان/ الهی چه لُپی داره آقا پسر+ عکس (4 نظر) شرط عجیب محمود احمدی نژاد برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری 1403/ احمدی نژاد پیروز قطعی انتخابات! (4 نظر) من در حد و اندازه ای نیستم که کاندیدا شوم / یک نامزد قطعی ریاست جمهوری مشخص شد (2 نظر) تیپ و چهره ناز لنا دختر نیوشا ضیغمی با عینک جدیدش+عکس / چقدر بهش میاد😍 (2 نظر) سجده غم انگیز پدر شهید مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی بر مزار پسرش / خدا بهشون آرامش بده... (2 نظر) فال انبیاء روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403 (2 نظر) خاطره جالب شهید موسوی سرتیم حفاظت شهید رئیسی از یک اتفاق بامزه روی آنتن زنده تلویزیون+ویدئو (2 نظر) حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخصی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو (2 نظر) سفر به «اندرونی»؛ وقتی عکس‌های عادی کسالت‌آور می‌شدند!+ عکس (1 نظر) بررسی هوآوی آیتو M7 مکس: شاسی‌بلند لوکس و قدرتمند چینی (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) نگاهی به کیک تولد مردانه دارا حیایی پسر امین حیایی/ مبارکا باشه خوش تیپ +عکس (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تصویری از شناسنامه علی لاریجانی، نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با محل ولادتی غیر از ایران+عکس راز سر به مهر و گفته نشده شهید رئیسی از زبان دخترش / محال است باورتان شود! تصویری از یک برگه چک قدیمی مربوط به دوره قاجار/ مبلغ چک را ببینید شبنم مقدمی بر سر قبر نیکولای مارکوف روس تبار/چه کسی این درخت را کاشته‌است تا همنشین ِ همیشگی ِ شما باشد آقای مارکوف؟ دعوای ناموسی قیمت با سیامک انصاری/ ولش کن کُشتیش!!+ فیلم شبنم مقدمی داور صداتو: بچه ندارم من دختر بزرگ همسرم هستم اونم پسر بزرگ من!+ویدیو فال انبیاء روزانه دوشنبه 7 خرداد 1403 کنده کاری روی خودکار روش جدید یک دانشجو برای تقلب سر جلسه امتحان+عکس/ همین وقتو میذاشتی درسو می‌خوندی دیگه! واکنش شگفت‌انگیز یک عنکبوت به مشاهده تصویر خود در آینه+ فیلم نگاهی به عروسک بامزه و گوگولی پسر مینا مختاری و بهرام رادان/ الهی چه لُپی داره آقا پسر+ عکس سرگیجه ایران اینترنشنال پس از شهادت سیدابراهیم رئیسی بهترین روش های شستن توت فرنگی و از بین بردن کرم های آن ناگفته‌های شنیدنی از محافظ رئیس جمهور؛ از رفتن به ماموریت با پای شکسته تا مسئول امنیت نهاد ریاست جمهوری+ویدیو عیادت آیت الله آل هاشم از دهقان فداکار در بیمارستانی در تبریز+عکس میز پذیرایی متفاوت وزارت خارجه در دیدارهای دیپلماتیک پس از شهادت امیرعبداللهیان+ عکس نگاهی به کیک تولد مردانه دارا حیایی پسر امین حیایی/ مبارکا باشه خوش تیپ +عکس شوخی رئیس جمهور شهید با الهام علی اف در هنگام افتتاح سد قیز قلعه سی+ویدیو و آبی که برای ما روشنایی نداشت! مادر شهید موسوی از بیمارستان مرخص شد (تصاویر) عجیب‌ترین خانه 59متری جهان! (ویدئو) شامپانزه‌ای که 3 ماه است نوزاد مرده خود را رها نمی‌کند دورهمی خانوادگی «مادر جومونگ» با «تسو» و نامزدش+عکس تصویری که رئیس‌دفتر شهید رئیسی دقایقی پس از سقوط بالگرد از آن منطقه ثبت کرد +ویدئو پست ویژه پسر عابدزاده برای تولد پدرش +عکس خداوند ابراهیم را دوست داشت+ ویدئو مرد در سایه سیاست ایران به زودی کاندیدا می شود خشک کردن سیر تازه در خانه با ترفندهای ساده شهید رئیسی حکم اعدام این گروه را بی‌سروصدا لغو کرد! +ویدئو فال ابجد روزانه دوشنبه 7 خرداد 1403 روستای ونان قم: معروف به عروس خلجستان +تصاویر جذاب و دیدنی فال روزانه امروز دوشنبه 7 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز دوشنبه 7 خرداد 1403 من در حد و اندازه ای نیستم که کاندیدا شوم / یک نامزد قطعی ریاست جمهوری مشخص شد عکسی از بدرقه سیدابراهیم رئیسی که طی ساعات اخیر وایرال شد عاشقانه های مارال بنی آدم و همسرش در طبیعت سرسبز بهاری+ عکس ادعای عجیب مجری تلویزیون درباره محافظ رئیسی+ویدئو تصاویر تازه از آرایش هلی کوپتر حامل شهید رئیسی قبل برخورد به کوه +ویدئو چرا رئیس‌جمهور بعد از افتتاح سد قیز قلعه‌سی با خودرو به تبریز بازنگشت؟+ویدیو قایق موتوری خاص و هوش پران نیما شاهرخ شاهی/ این قایق نیست جت جنگیه😍+فیلم حال بد نفس بازغی بعد از فوت دوستش آیسان اوجی تصویری از گوشه دنج و معنوی ستاره سادات قطبی/سجاده ای ساده با حال و هوای روحانی +عکس
منتخب روز   
تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله تبریزی+عکس حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخصی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو انتشار فیلم جلسه دفاع شهید رئیسی از رساله دکتری؛ چه کسی در جلسه بود؟ دعای شهادتِ شهید مالک رحمتی استاندار دهه شصتی آذربایجان شرقی+ویدئو/آخرش هم به آرزوی دلت رسیدی قدیمی ترین عقد نامه دستنویس 133 ساله/ این عقد نامه یک سال قبل از ناصرالدین شاه نوشته شده روایت آیت الله آل هاشم از تعداد برادران و فرزندانشان بر سر مزار مادر مرحومش+ ویدیو/ با مدیریت برادرانم در سطح استان مخالفت کردم/صاحب 4 تا نوه هستم وداع تلخ همسر و دختر و خانواده شهید رحمتی با مالک آذربایجان+ویدئو/دنیا به احترام شما ایستاده... صحبت های شنیده نشده شهیدجمهور در لباس رزم در دوران دفاع مقدس/ زمین مال صالحان است+ فیلم رئیس جمهوری که با اسکورت خاص و تشریفات به دیدار مادرش میرفت!/ روایتی از اهالی محل خانه پدری رئیس جمهور شهید+ فیلم ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم