آشنایی با عده طلاق در اسلام

  یکشنبه، 23 مرداد 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با عده طلاق در اسلام
عده به معنای مدتی است که زن بعد از جدایی از شوهر خود در حالت انتظار بسر میبرد.برای آشنایی بیشتر یا ساعدنیوز همراه باشید.

عده طلاق در اسلام چیست؟

ازدواج امری شایسته در جامعه انسانی است که رضایت طرفین را به دنبال دارد. اما گاهی زوجین، رضایت کافی را کسب نکرده و تصمیم به طلاق می گیرند. طبق قانون اسلام، پس از طلاق لازم است که زن مدتی را به عنوان عده طلاق یا فوت شوهر حفظ کرده و همسر دیگری اختیار نکند. عده طلاق به مدتی زمانی گفته می شود که خانم بعد از فوت یا طلاق اجازه ازدواج را ندارد و در صورتی که ازدواج کند، عقد او باطل است. خانم هایی که از همسرشان جدا شده اند باید ایام حیض نگه دارند که اگر طلاق شان رجعی بود همسر بتواند به ایشان رجوع کند و در صورتی که طلاق رجعی نبود هم باید به احترام زندگی مشترک ایام حیض نگه داشته شود. خانمی که از همسرش جدا شده باید به احتمال بارداری هم ایام حیض نگه دارد حتی اگر گواهی عدم بارداری برای طلاق در اختیار داشته باشد. تا اگر جنینی وجود داشت در سلامت رشد و نمو کند. همچنین خانمی که همسرش فوت شده باید به احترام زندگی مشترک شان و سلامتی جنین (در صورت وجود) ایام حیض نگه دارد.

طلاق

حکم ازدواج در زمان عده چیست؟

در صورتی که زن در هنگام عده با مردی ازدواج کند ازدواج آنان باطل است و در صورت آگاهی از حکم عده، ازدواج آن مرد و زن با یکدیگر برای همیشه حرام است.

حکم رجوع بعد از طلاق رجعی در زمان عده

شوهر در هنگام عده طلاق رجعی حق دارد از طلاق رجوع کند. به طور کلی در عده طلاق رجعی حقوق و تکالیف زن و شوهر نسبت به یکدیگر همچنان برقرار است؛ مثلاً شوهر باید به زن نفقه بدهد، در صورت مرگ یکی، دیگری از او ارث می برد و اگر در زمان عده طلاق رجعی رابطه جنسی خارج از چارچوب ازدواج با شخصی از جنس مخالف برقرار کنند در صورت وجود شرایط احصان (امکان تمتع در هر زمان) به حد زنای محصنه یعنی سنگسار محکوم خواهند شد.

شرایط عده طلاق در ازدواج دائم چگونه است؟

عده طلاق در ازدواج دائم سه طهر (پاک شدن از حیض) است و در مورد زنی که قاعده نمی شود ولی به سن یائسگی نرسیده ۳ ماه می باشد.

شرایط عده طلاق در عقد موقت چگونه است؟

عده طلاق در عقد موقت در صورت حیض نشدن در سن حیض یک ماه و نیم (۴۵ روز) است. در صورت حیض شدن عده بنا بر مشهور، دو حیض است. سه قول نادر نیز در این زمینه وجود دارد: یک حیض، یک حیض و نیم، دو طهر (پاکی از حیض). در قوانین ایران بر خلاف نظر مشهور، نظر دو طهر به عنوان قانون تعیین شده است.

چه زنانی عده طلاق ندارند؟

زن یائسه، پا به سن گذاشته که عادات ماهیانه ندارد و زن نابالغ، حتی اگر با شوهرش آمیزش جنسی داشته باشد، پس از طلاق عده ندارند.

خواستگاری در زمان عده طلاق بائن چگونه است؟

خواستگاری در زمان عده طلاق بائن برای دختری که دوشیزه و یا باکره باشد صحیح است. اما برای زنی که طلاق بائن همراه با رابطه زناشویی و نزدیکی داشته، جایز نمی باشد اما حرام هم نیست. حکم خواستگاری در طلاق رجعی حرام محسوب است چرا که زن هنوز امکان مراجعه شوهرش را دارد و شوهردار به حساب می آید.

عده همسر مفقوالاثر چگونه است؟

در صورتی که آقا برای مدتی طولانی حضور نداشته باشد و هیچ اثری از ایشان نباشد که زنده هستند یا مرده خانم می تواند اعلام مفقودالاثری کند. در صورتی که در این مدت شوهر مالی برای همسرش گذاشته باشد یا خانم سرپرستی داشت باشد که بتواند مخارج ایشان را دهد طلاق جایز نیست. ولی اگر دو حالت بالا وجود نداشت خانم می تواند به دادگاه مراجعه و اعلام مفقوالاثری کند. بعد از آن به مدت چهار سال به جستجوی همسر می گذرد که اگر باز هم پیدا نشدند حاکم می تواند صیغه طلاق را جاری کند بعد از جاری شدن صیغه طلاق غیابی خانم باید چهارماه و ۱۰ روز ایام حیض نگه دارد که اگر در این مدت همسر برگشت می تواند به همسرش رجوع کند.

مجازات نگه نداشتن عده چیست؟

اگر زن و مردی در زمان عده ازدواج کنند، ازدواج آن ها باطل به شمار می رود و برای خانم ازدواج باطل است. اما اگر مردی در ایام عده اقدام به ازدواج کند علاوه بر این که ازدواج او باطل است، مجازات هم می شود. در صورتی که همسر او نیز از این موضوع آگاه باشد، او نیز مجازات می شود، حتی اگر رابطه با او برقرار نکرده باشد.بر اساس قانون مجازات اسلامی اگر کسی عمداً عده نگاه ندارد، به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال محکوم شده و یا باید 3 تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی بپردازد، که این افراد شامل هر زنی می شود که در قید زوجیت با شخصی که از او عده نگه داشته با دیگری باشد و خود را به عقد دیگری در آورد. همچنین اگر زنی شوهر دار باشد یا در عده دیگری قرار دارد، نباید برای خود ترویج کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (599 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان