آشنایی با انواع گیربکس اتوماتیک خودرو

  پنجشنبه، 11 فروردین 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با انواع گیربکس اتوماتیک خودرو
با توجه به فراگیرشدن انواع خودروھای دارای گیربکس اتوماتیک در بازار کشورمان و لزوم آشنایی با انواع گیربکس‌ھای اتوماتیک ، گزارش مذکور در این راستا منتشر می‌گردد.با ما همراه باشید.

انواع گیربکس اتوماتیک و داشتن اطلاعات درباره اینکه گیربکس اتوماتیک چیست از جمله نکات اساسی در زمینه آشنایی با تجهیزات و قطعات فنی خودرو است. از دیگر مزایای شناخت انواع گیربکس اتوماتیک بهره گیری بهترین نوع گیر بکس اتوماتیک برای انواع ماشین است. ساختار گیر بکس اتوماتیک برای اکثر خودرو ها متفاوت است. انواع گیر بکس اتوماتیک و مشاهده تفاوت بین گیر بکس دستی و اتوماتیک از دیگر نکات تکمیل کننده ویژگی های یک خودرو با گیر بکس اتوماتیک است. تمایل افراد به داشتن اطلاعات در مورد عملکرد انواع گیر بکس اتوماتیک، ارائه آموزش ها و تعاریف زیادی را در خصوص ساختار گیر بکس اتوماتیک به دنبال داشته است.

گیربکس اتوماتیک چیست؟

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه گیربکس اتوماتیک بیااندازیم باید گفت که برای اولین بار یک مخترع کانادایی به نام آلفرد هورنر مونرو(Alfred Horner Munro) مفهوم گیربکس اتوماتیک را معرفی کرد. او از هوای فشرده شده برای تعویض دنده ها بهره برد، یک مخترع امریکایی به نام اسکار بانکر نیز این مفهوم را توسعه بخشیده و اولین گیربکس عملی را در سال 1940 به تولید انبوه رساند.

انواع گیر بکس اتوماتیک و گیر بکس دستی دقیقا مانند هم عمل می کنند، اما از راه های کاملا مجزا و متفاوت در واقع گیر بکس اتوماتیک سیستم کلاچ را از انواع ماشین حذف کرده و تا حد زیادی تعویض دنده را سهولت می بخشند. این به این معناست که گیر بکس اتوماتیک امکان رانندگی با دو پدال گاز و ترمز را ایجاد کرده و عمل تعویض دنده از دنده 1 به بالا را به صورت خودکار انجام می دهد. در ادامه با انواع گیر بکس اتوماتیک آشنا می شویم.

گیربکس اتوماتیک

انواع گیربکس اتوماتیک

انواع گیر بکس اتوماتیک در ماشین های مختلف متفاوت بوده و در نمونه های مختلف قابل جایگیری در بین قطعات خودرو به جای گیر بکس دستی می باشد. دو عامل اصلی که در تفکیک دو نوع گیر بکس اتوماتیک و دستی تاثیر بسزایی دارند به شرح ذیل است:

  • خودرو های دارای گیربکس اتوماتیک فاقد پدال کلاچ هستند.
  • خودرو های مجهز به انواع گیربکس اتوماتیک نیاز به دنده ی دستی نداشته و با یک بار قرار دادن خودرو در حالت drive امکان رانندگی بصورت خودکار برای افراد ایجاد می شود.

در این بخش با انواع گیر بکس اتوماتیک تحت عنوان های زیر آشنا می شویم.

گیربکس اتوماتیک AMT

یکی از انواع گیربکس اتوماتیک گیربکس AMT است. همانطور که از نام آن مشخص است ، سیستم های انتقال خودکار اتوماتیک ( AMT) بر اساس سیستم های انتقال دستی ساخته شده اند ، اما سوئیچینگ و عملکرد کلاچ به صورت خودکار است.خودروهای با گیربکس AMT دارای پدال کلاچ و اهرم دنده واقعی نیستند. محرک های اضافی برای باز و بسته کردن کلاچ و تعویض حلقه های هماهنگ سازی بر روی جعبه دنده نصب می شوند. فرآیند کامل باز کردن کلاچ ، تعویض دنده جدید و بستن کلاچ به صورت الکترونیکی کنترل می شود. راننده می تواند حالت اتوماتیک یا حالت دستی را انتخاب کند. در حالت دستی راننده می تواند از کلیدهای چرخدار روی فرمان یا اهرم دنده برای تعویض دنده استفاده کند.

مزایای گیربکس اتوماتیک AMT

  • مصرف سوخت پایین
  • زمان تعویض کوتاه تر (در مقایسه با گیربکس دستی)
  • هزینه تولید پایین

خودرو هایی که از گیربکس اتوماتیک AMT استفاده می کنند

Selespeed (Alfa Romeo)
SMG (BMW)
Sensodrive (Citroën & Peugeot)
Allshift (Mitsubishi)
Quickshift (Renault)
Sequentronic (MB)
Easytronic (Opel)
MMT (Toyota)
Daimatic (Daihatsu)
Hondamatic (Honda)
NAVi5 (Isuzu)

گیربکس اتوماتیک AT

یکی از انواع گیربکس اتوماتیک گیربکس AT است. به دلیل فشار روغن کنترل شده در گیربکس اتوماتیک AT ، سرعت دنده به سرعت دنده بالاتر تغییر می یابد. به محض کند شدن خودرو ، گیربکس به دنده پایین باز می گردد و هنگامی که خودرو متوقف می شود ، گیربکس به طور خودکار به پایین ترین دنده تغییر می کند. در حالت ایستاده ، لازم است که ترمز را نگه دارید ، یا خودرو را در حالت خلاص قرار دهید. در گیربکس های مدرن ، ماژول انتقال فشار و زمان تعویض را بر اساس تعدادی سنسور (از موتور و گیربکس) کنترل می کند. در نتیجه ، انتقال سریعتر پاسخ می دهد و راحت تر سوئیچینگ را انجام می دهد.

مشابه گیربکس دستی ، گیربکس های اتوماتیک AT دارای دنده های ثابت هستند که می توان آنها را تغییر داد. گیربکس های AT با اتصال اتصالات با محورهای مشخص بر روی سیستم دنده ، سیستم سیاره ای را تغییر مکان می دهند. هر محور نسبت انتقال متفاوتی دارد و در نتیجه دنده های مختلفی ایجاد می شود.جابجایی به طور خودکار توسط فناوری هیدرولیک انجام می شود. مبدل گشتاور نیروی محرکه گیربکس را به شافت کاردان منتقل می کند.

مزایای گیربکس اتوماتیک AT

  • پاسخ سریعتر انتقال (در مقایسه با AMT)
  • افزایش راحتی سوئیچ دنده (در مقایسه با AMT)
  • فناوری اثبات شده
  • گشتاور مناسب

خودرو هایی که از گیربکس اتوماتیک AT استفاده می کنند

Tiptronic (Audi, Volkswagen, Porsche)
Steptronic (BMW)
G-Tronic (MB)
Q-Tronic (Alfa Romeo)
Matic (Nissan)
Cruise-O-Matic (Ford)
Powertech (Hyundai)

گیربکس اتوماتیک DCT

یکی دیگر از انواع گیربکس اتوماتیک گیربکس DCT است.گیربکس اتوماتیک DCT فناوری جدیدی است که آئودی در اواخر دهه نود با نام “DSG” (گیربکس Dual Shift Gearbox) معرفی کرده است. گیربکس Dual Clutch) DCT) دارای دو محور است که سیستم دنده روی آن قرار می گیرد. از یک محور برای چرخ دنده های مساوی استفاده می شود ، از محور دیگر برای چرخ دنده های عجیب و غریب و چرخ دنده های معکوس استفاده می شود که هر یک دارای مکانیزم تغییر و کلاچ مخصوص به خود هستند. مزیت بزرگ این است که دنده بعدی همیشه آماده است. هنگام رانندگی در دنده اول ، محور دیگر غیرفعال است اما فوراً برای استفاده آماده است زیرا با محور فعال همراه است. این فناوری زمان تعویض دنده بسیار سریع را امکان پذیر می کند.

مزایای گیربکس اتوماتیک DCT

  • سوئیچینگ دنده ای سریع
  • افزایش راحتی تعویض دنده
  • مصرف سوخت پایین

خودرو هایی که از گیربکس اتوماتیک DCT استفاده می کنند

DCT (BMW, Honda, Hyundai, Renault)
DSG (Audi, Volkswagen)
S-Tronic (Audi)
PowerShift (Volvo, Ford)
PDK (Porsche)
SpeedShift (MB)
Twinamic (Smart)
TCT (Fiat, Chrysler)
TC-SST (Mitsubishi)

گیربکس اتوماتیک CVT

بر خلاف گیربکس اتوماتیک دستی ، گیربکس اتوماتیک CVT در هنگام تعویض ، نیروی کشش را قطع نمی کند. از آنجا که CVT با چرخ دنده های مختلف کار نمی کند ، یکدست می شود. قلب گیربکسCVT متغیری است که از دو مجموعه دیسک مخروطی وجود دارد که روی آن کمربند در حال اجرا است. هنگامی که فاصله بین دو دیسک تغییر می کند ، شعاع در حال اجرا از کمربند اقتباس می شود و باعث می شود نسبت انتقال متغیر یکپارچه شود. انتقال متغیر مداوم برای بارهای بسیار زیاد تا گشتاور تقریبی 450 نیوتن متر کاربرد دارد.

مزایای گیربکس اتوماتیک CVT

  • راحتی تعویض دنده بسیار خوب
  • شتاب خوب

خودرو هایی که از گیربکس اتوماتیک CVT استفاده می کنند

Variomatic (DAF)
CVT (Chrysler, Jeep, Ford, Mitsubishi, Honda)
Multitronic (Audi, Seat)
M-CVT (Nissan)
SECVT (Suzuki)
E-CVT & HSD (Toyota)
LHD (Lexus)
Lineartronic (Subaru)
VTi (GM)

Autotronic (MB)

بهترین نوع گیربکس اتوماتیک

برای اینکه بخواهیم بهترین نوع گیربکس اتوماتیک را انتخاب کنیم باید چندین فاکتور را در نظر بگیریم. انتخاب مدل انواع گیربکس اتوماتیک متناسب با نوع ماشین و قطعات آن شکل می گیرد. بنابراین برای گزینش یک گیربکس اتوماتیک مناسب باید تناسب آن را با دیگر اجزا و قطعات ماشین در نظر گرفت. بنابراین اساسا انتخاب بهترین گیربکس اتوماتیک بدون در نظر گرفتن موارد بیان شده کار اشتباهی است و در این زمینه تنها یک تعمیرکار خوب و با تجربه می تواند به افراد کمک کند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (165 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (92 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (73 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (62 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (54 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (48 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (47 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (38 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...