آشنایی با ارز دیجیتال فانتزازما (Phantasma)

  چهارشنبه، 26 مرداد 1401   زمان مطالعه 15 دقیقه
آشنایی با ارز دیجیتال فانتزازما (Phantasma)
فانتازما، یک شبکه مقیاس‌پذیر و پرسرعت است که هدف آن ایجاد بستری برای توسعه‌دهندگان NFT و بازی‌های بلاکچینی است.. ما در ادامه این ارز دیجیتال را معرفی می کنیم.

Phantasma با سیستم توکن دوگانه، مکانیسم نوآورانه سهام و همچنین مدل توکنومیک پایدار و هوشمند NFT های سازگار با محیط زیست پیشرفته همراه می باشد. Phantasma جهت استفاده برای کالاها و خدمات دیجیتال برای ارتباطات، بازارها، سرگرمی و راه حل های ذخیره سازی زنجیره ای برای مشتریان سازمانی و سازندگان dApp طراحی شده است. زنجیره ی Phantasma یک راه حل بلاک چین سریع، ایمن و مقیاس پذیر است که امکان همکاری با سایر بلاک چین ها را در عین حفظ یک سیستم مدیریت غیر متمرکز فراهم می کند.

فانتازما چیست؟

فانتازما در واقع یک راه حل بلاکچینی مقیاس پذیر و پر سرعت است که فضایی را برای ایجاد یک سیستم غیرمتمرکز به منظور همکاری با سایر بلاکچین ها فراهم کرده است.ویژگی های فانتازما باعث شده تا پروژه های بسیاری از جمله NFTها و بازی های بلاکچینی به سمت آن جذب شوند.بلاکچین فانتازما مبتنی بر استیکینگ یا سهام گذاری است و با استفاده از دو توکن بر روی بلاکچین خود، خدمات مختلفی را در حوزه سرگرمی و NFT ارائه می دهد.

از قابلیت های اصلی این بلاکچین، برقراری ارتباط با سایر بلاکچین ها (بلاکچین های اتریوم و نئو) به کمک پل ها (Bridge) و قراردادهای هوشمند است؛ همچنین از چند بلاکچین جانبی(Side Chain) نیز پشتیانی می کند.با توجه به گسترش بازی های بلاکچینی و کسب درآمد از آن ها، فانتازما نیز از این قافله عقب نمانده و با همکاری پروژه های دیگر، قصد راه اندازی یک استیم (Steam) بلاکچینی را دارد.این استیم در واقع پلتفرمی برای فروش بازی های بلاکچینی و اجرای بازی ها به صورت چند نفره است.

اعضای تیم فانتازما

بنیانگذار فانتازما یک برنامه نویس ارشد به نام Sergio Felores است. او متخصص قراردادهای هوشمند و سازنده Neo Debugger و Nacho Men است.از اعضای دیگر تیم، می توان به Bill Petridis اشاره کرد که در ارائه نرم افزارهای سازمانی با تمرکز بر تجارت الکترونیک 20 سال سابقه کار دارد.Scott Gallagher از دیگر افراد تیم است که بیش از 10 سال سابقه کار در زمینه بازاریابی دارد.و در آخر Vincent Geneste، متخصص بلاکچین و سازنده کیف پول فانتوم است که از افراد کلیدی در فانتازما به شمار می رود.

زنجیره Phantasma چطور کار می کند؟

فانتازما یک بلاکچین نیست، بلکه مجموعه ای از چندین زنجیره است که توسط Nexus به یکدیگر متصل شده اند. Nexus مکانیسمی است، که کل اکوسیستم از جمله شبکه اصلی Phantasma و تمام زنجیره های جانبی، توکن ها، سازمان ها و اپلیکیشن های غیرمتمرکز مرتبط با آن را به هم متصل می کند.برخلاف بسیاری از بلاک چین ها که به طور مداوم هر X ثانیه یک بلاک تولید می کنند حتی اگر بلاک خالی باشد، در فانتازما بلاک ها تنها در صورتی ایجاد می شوند که تراکنشی انجام شده باشد. این موضوع به دلیل مکانیزم اجماع بکار رفته در فانتازما امکان پذیر است و به کاهش هزینه های ذخیره سازی کمک می کند.

زمان مورد نیاز برای ایجاد یک بلاک جدید، تنها به میزان تراکنش های در انتظار بستگی دارد و حتی می تواند چند ثانیه باشد. وقتی مقدار تراکنش های انجام نشده کم است، گره یا نود فانتازما بلاک های کمتری تولید می کند؛ اما در هر کدام تراکنش های بیشتری قرار می دهد.هر تعاملی با اکوسیستم فانتازما یک تراکنش است. به بیان ساده تر، یک تراکنش مجموعه ای از اقدامات است که چیزی را در زنجیره های فانتازما تغییر می دهد. موارد زیر مثال هایی از تراکنش در این شبکه هستند:

فانتازما نوعی از مکانیزم اجماع گواه اثبات سهام را استفاده می کند و دارای دو مدل اعتبارسنج تولیدکننده بلاک فعال ( Active Block Producer) و آماده به کار (Standby) است. برای تبدیل شدن به اعتبارسنج، کاربران باید میزانی سول (SOUL) توکن حاکمیتی فانتازما که در ادامه به طور کامل معرفی شده است، سپرده گذاری کنند تا سهمی از کارمزد تراکنش ها داشته باشند. برای مشخص شدن تولیدکننده بلاک فعال در هر زنجیره جانبی (Side Chain)، اعتبارسنج ها از یک برنامه زمانی چرخشی استفاده می کنند.

  • انتقال دارایی از یک آدرس به آدرس دیگر.
  • تعامل با یک Dapp.
  • خرید NFT از بازار.
  • انتقال دارایی از اتریوم به Phantasma از طریق سواپ های زنجیره ای.

هر تراکنش Phantasma حاوی یک اسکریپت کوچک است. این اسکریپت هنگام اجرا در ماشین مجازی، به نودها می گوید که کاربر می خواهد چه عملیاتی را انجام دهد. کارمزدی که کاربر پرداخت می کند، به پیچیدگی تراکنش و به طور خاص به میزان و نوع عملیات انجام شده بستگی دارد. برای تراکنش های عادی کارمزد بسیار کمی در حدود ۰.۰۰۳ الی ۰.۰۰۵ KCAL (سوخت شبکه فانتازما که در ادامه به طور کامل معرفی شده است) از کاربر گرفته می شود. برای ایجاد یک قرارداد هوشمند باید معادل ۱۰ دلار KCAL و برای ایجاد یک توکن معادل ۱۰۰ دلار KCAL به عنوان کارمزد باید پرداخت شود.

زنجیره فانتازما با ۱۰ اعتبارسنج فعال و ۱۵ اعتبارسنج آماده به کار شروع می شود و تعداد کل تولیدکنندگان بلاک، هر سال ۳ عدد افزایش می یابد. هر اعتبارسنج مسئول پذیرش تراکنش های کاربران، تایید امضاها و محتویات تراکنش است. انتخاب Block Producerها با رای گیری بین کسانی که کوین سول سپرده کرده اند انجام می شود. هر نوع تولیدکننده بلاک در ازای ارائه منابع محاسباتی خود به شبکه Phantasma، پاداش متفاوتی دریافت می کند. پاداش توزیع شده بین تولید کنندگان بلاک به شرح زیر است:

  • تولیدکنندگان بلاک فعال  ۷۵ درصد تورم توکن حاکمیتی SOUL به اضافه حداقل ۲۵ درصد کارمزد تراکنش های بلاک را دریافت می کنند.
  • تولیدکنندگان بلاک آماده به کار ۲۵ درصد از تورم روزانه توکن حاکمیتی SOUL را دریافت می کنند.
    پوستر پلتفرم فانتازما

فرمت آدرس ها و سیستم سازمانی در فانتازما چگونه است؟

آدرس ها در شبکه فانتازما سه مدل مختلف دارند:

  • آدرس های معمولی که با P شروع می شوند و یک حساب کاربری را نشان می دهند، مانند آدرس زیر: P2KACviijLauSeNPYDyov9g9Tsqn45eHGw6jCg4D3YzcNsh
  • آدرس های سیستمی که با S شروع می شوند و می توانند قراردادها، توکن ها، زنجیره ها یا سازمان ها را نشان دهند، مانند آدرس زیر: S3d7TbZxtNPdXy11hfmBLJLYn67gZTG2ibL7fJBcVdihWU4
  • آدرس هایی که با X شروع می شود و نشان دهنده یک آدرس خارجی، متعلق به زنجیره های دیگر (مثلا Ethereum یا NEO) است و برای مبادله زنجیره ای استفاده می شود، مانند آدرس زیر: X2KK7BD2keGusLwMwuGpd33r1s6Yo3JxYtCbogwDveq2wpZ

در فانتازما هر اکانت نیز با یک آدرس شناخته می شود، اما به صورت اختیاری می تواند یک نام هم داشته باشد. این نام باید یک رشته ای از اعداد و حروف کوچک، با طولی بین ۳ تا ۱۵ کاراکتر باشد. هر جایی که نیاز به وارد کردن آدرس باشد، به جای آن می توان از نام استفاده کرد. همچنین می توان قراردادی را به صورت اختیاری به حساب کاربری ضمیمه کرد که امکان سفارشی کردن رفتار اکانت را فراهم می کند، به عنوان مثال کاربران می توانند با اضافه کردن یک قرارداد، قابلیت چندامضایی را به حساب کاربری خود اضافه کنند.

Phantasma از سازمان های غیرمتمرکز پشتیبانی می کند و سیستم سازمانی برای قدرت بخشیدن به جامعه غیرمتمرکز از توسعه دهندگان و مشارکت کنندگان اصلی فانتازما (Phantom Force) استفاده می شود. Phantom Force به عنوان یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز (DAO) عمل می کند و توسعه دهندگان در آن با یک سوم از تورم سه درصدی سالیانه فانتازما تامین مالی می شوند.

سازمان ها هم دارای یک حساب کاربری بوده و با یک آدرس شناخته می شوند. تفاوت اصلی حساب کاربری سازمانی این است که می توان اکانت های دیگری را به عنوان اعضای آن اضافه کرد و هر عملیاتی نیاز به امضای اکثریت اعضا دارد. همچنین می توان به صورت اختیاری قراردادی را به اکانت یک سازمان ضمیمه و رفتار آن را سفارشی کرد، مثلا قوانینی خاص برای اعضا و نحوه انتقال دارایی ها مشخص کرد.

Phantasma چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از قابلیت های فانتازما، فضای ذخیره سازی غیرمتمرکز آن است که Dappهای روی این شبکه، می توانند از آن استفاده کنند. فایل های موجود در راه حل ذخیره سازی غیرمتمرکز Phantasma رمزگذاری شده و در بین تمام تولیدکنندگان بلاک فعال توزیع می شوند. این فایل ها تنها از طریق یک کلید خصوصی خاص قابل دسترس هستند.

به هر کیف پول مقدار مشخصی کیلوبایت (KB)، متناسب با مقدار SOUL سپرده گذاری شده اختصاص داده شده است. هر آدرس در ازای هر SOUL استیک شده، ۴۰ کیلوبایت فضای ذخیره سازی به دست می آورد؛ این یعنی یک Soul Master (کاربرانی که ۵۰٬۰۰۰ سول سپرده گذاری می کنند) می تواند تا ۱.۹ گیگابایت داده را ذخیره کند.

یکی از اقدامات نوآورانه فانتازما که توجه سایر تیم ها و پروژه ها را جلب کرده است، ارائه یک استاندارد جدید و منحصر به فرد برای توکن های بی همتا به نام Smart NFT است. بیشتر همکاری های فعلی این این زنجیره و تعداد زیادی درخواست در حال بررسی، به دلیل همین استاندارد است. مهم ترین ویژگی های این استاندارد عبارتند از:

قابلیت برنامه ریزی

Smart NFT از یک ایده جدید برای متادیتای توکن ها استفاده کرده و آن را به ROM و RAM تقسیم می کند. داده های ROM در Smart NFT تغییرناپذیر بوده و پس از ایجاد، توسط هیچکس قابل تغییر نیستند. در این قسمت توسعه دهندگان و هنرمندان می توانند ویژگی های اصلی اثر خود را ذخیره کنند و هرگز نگران دستکاری یا تغییر آن نباشند.

RAM در Smart NFT یک لایه انقلابی جدید است که قابلیت برنامه ریزی بدون نیاز به اعتماد را در اختیار توسعه دهندگان می گذارد. این لایه توانایی تکامل در طول زمان بدون به خطرانداختن اعتماد بین سازندگان و کاربران را برای توکن های غیرمثلی ایجاد می کند. توسعه دهندگان می توانند تغییر نام شخصیت های درون بازی، ارتقا سطح، سن و مهارت های آن ها با گذر زمان را فعال کنند و آیتم های منحصر به فردی بسازند. با توجه به این که متادیتای ان اف تی ها (ROM و RAM) از طریق راه حل ذخیره سازی غیرمتمرکز بومی Phantasma در بلاکچین ذخیره می شود، کاربر نهایی مطمئن است که هیچ سازنده ای نمی تواند ویژگی های آیتمش را بدون اجازه او تغییر دهد.

قابلیت چند لایه بودن

یک Smart NFT فانتازما می تواند از تعداد نامحدودی NFT تشکیل شده باشد. این ویژگی در حال حاضر توسط GOATi (یکی از شرکای پروژه در حوزه بازی) در مسابقه 22 Racing Series استفاده می شود. در این بازی هر هایپرماشینی که با سرعت بالای ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت مسابقه می دهد، از ۲۰ تا ۳۰ قطعه مختلف ماشین که هرکدام ان اف تی هستند تشکیل شده است. در داخل بازی ماشین ها را می توان به بخش های جداگانه ای تقسیم و سپس یک هایپرکار NFT مونتاژ کرد. این قابلیت پیشگامانه و در فضای NFT بی سابقه است.

قابلیت محدود کردن زمان

GOATi در طول کنوانسیون بازی PAX Australia، برای اولین بار در دنیا مجوزهای بازی محدود ارائه کرد. این مجوزها به صورت NFT در کیف پول گیمرها توزیع شده و به آن ها فقط در طول مدت کنوانسیون، اجازه دسترسی کامل به بازی را می داد. این ویژگی امکان ارائه آیتم ها با مدت زمان محدود را فراهم می کند؛ مثلا دسترسی به یک موسیقی، فیلم یا محتوا در یک مدت زمان مشخص، امکان تست یک آیتم قبل از خرید یا حتی اشتراک یک ماهه نتفلیکس.

قابلیت ضرب یا Mint کردن توکن های بی همتا بر حسب تقاضا

در بلاکچین های گران و کند، ممکن است فرآیند ضرب توکن یکتا چند روز طول بکشد. اگر شبکه شلوغ باشد یا باید هزینه زیاد بدهید یا صبر کنید تا اوضاع آرام شود. در Phantasma توسعه دهندگان و هنرمندان مجبور نیستند منتظر بمانند و پیشاپیش هزینه های گزاف بپردازند، بدون اینکه حتی بدانند آیا توکنشان فروش می رود یا خیر. در این زنجیره لحظه ای که خرید توسط مشتری انجام می شود، NFT فورا با هزینه کسری از سنت برای توسعه دهنده ضرب می شود و مستقیم به کیف پول مشتری می رود.

قابلیت ساخت مجموعه NFT ها

می توانید یک توکن غیرمثلی را در یک ان اف تی دیگر تزریق کنید و در قالب یک مجموعه به فروش برسانید. برای مثال با استفاده از این قابلیت، هنرمندان می توانند چندین اثر NFT خود را درقالب یک توکن و با تخفیف به فروش برسانند. هیچ محدودیتی در قراردادن ان اف تی ها داخل یکدیگر وجود ندارد.

قابلیت قفل کردن ویژگی های توکن های بی همتا

از طریق پیاده سازی GhostMarket در بازار NFT، سازندگان می توانند یک کد مخفی را در هر توکن یکتا رمزگذاری کنند. این ویژگی جاسازی یک URL مخفی برای دسترسی به جایزه، شماره سریال یا کدها برای باز کردن توانایی ها، سطوح یا سایر محتواها را امکا ن پذیر می کند. این محتوا فقط توسط صاحب NFT قابل دسترسی است.

فانتازما چه خدماتی را ارائه می دهد؟

وقتی به سایت فانتازما مراجعه می کنیم، لیستی از خدمات و برنامه های غیرمتمرکز را می بینیم که تعدادی از آن ها راه اندازی شده و تعدادی به زودی راه اندازی خواهند شد. درادامه تعدادی از این سرویس ها را معرفی می کنیم.

  • Ghostmarket: یک مارکت پلیس میان زنجیره ای (Cross chain) برای توکن های غیرقابل تعویض است. معاملات در این بازار به کمک قراردادهای هوشمند انجام می شود.
  • Pavillion: یک هاب است که شکاف بین بازی های رایج و بلاکچین را پر می کند. این سرویس برای میزبانی و اتصال بازی های بلاکچینی به کیف پول های شخصی به کمک Phantasma طراحی شده است. پاویلیون خرید، گشت و گذار، ترید و دسترسی به دارایی های آن چین را برای کاربران آسان می کند و همچنین دارای اتصال یکپارچه بلاک چین به Steam است.
  • Phantasma Pharming: پروتکل میان زنجیره ای و بومی فانتازما است که برای تشویق تامین کنندگان نقدینگی در یونی سواپ و پنکیک سواپ ایجاد شده است. با ایجاد نقدینگی، توکن های فانتازما یعنی SOUL و KCAL را روی شبکه اصلی به عنوان پاداش دریافت می کنید.
  • 22 Racing Series: اولین بازی بلاکچینی AAA که روی Phantasma راه اندازی شده است و ترکیبی قوی از سرعت بالا، فیزیک واقعی و استراتژی را به کاربر ارائه می کند. در دنیای بازی ها، آن هایی که بودجه زیادی هم برای تولید و هم برای بازاریابی در اختیار دارند، سه A دریافت می کنند و انتظار می رود که کیفیت و فروش بالایی داشته باشند. در این بازی می توانید ماشین دلخواه خود را از ابتدا بسازید یا با ماشین های ازپیش ساخته شده مسابقه دهید. همه دارایی های درون بازی به صورت NFT در زنجیره فانتازما و کاملا قابل خرید و فروش هستند.
  • The Gardens Between: یک بازی ماجراجویی و معمایی است که داستان دو دوست را دنبال می کند. آن ها در یک دنیای مرموز و زیبا از جزایر سقوط می کنند. شما باید زمان را برای حل معماها مدیریت و اسرار هر جزیره را کشف کنید.

آشنایی با کوین های SOUL و KCAL

توکن حاکمیت زنجیره فانتازما SOUL است و میزان عرضه اولیه آن نیز ۹۴ میلیون واحد بوده است. با استیک کردن این توکن، کاربران و توسعه دهنده ها علاوه بر استفاده از منابع شبکه، حق رای نیز به دست می آورند. برای حفظ بهبود اکوسیستم زنجیره فانتازما در سال های آینده، ۳ درصد تورم سالانه درنظر گرفته شده است. این تورم صرفا برای به حداکثر رساندن کیفیت اکوسیستم و ایجاد انگیزه پایدار در توسعه دهندگان، برای ساخت اپلیکیشن های غیرمتمرکزاستفاده می شود. به علاوه ۱۲۵٬۰۰۰ توکن SOUL ماهانه بین Soul Masterهای واجد شرایط توزیع می شود. از سه درصد تورم، یک درصد به اعتبارسنج ها، یک درصد به Phantom Force و یک درصد دیگر برای مشوق های مختلف اختصاص پیدا می کند.

ویژگی های توکن SOUL و KCAL

  • در بلاکچین فانتازما، امکان دریافت پاداش استیکینگ و انتقال آن به آدرس های دیگر را خواهید داشت؛ بنابراین فانتازما به هرکسی اجازه می دهد تا با استیک توکن SOUL، به راحتی دوستان و آشنایان خود را با اکوسیستم فانتازما آشنا کند. همچنین هر کسی می تواند بدون داشتن دانش قبلی در مورد بلاکچین، به صورت کاملا رایگان از برنامه های غیرمتمرکز در این شبکه استفاده کند.
  • بعد از استیک SOUL و دریافت KCAL، توکن های SOUL شما در کیف پول خاصی به مدت 24 ساعت قفل می شوند؛ بعد از این مدت می توانید توکن های خود را برداشت کنید و یا برای دریافت KCAL بیشتر آن ها را نگه دارید.
  • کاربرانی که بیش از 50000 توکن SOUL استیک کنند، عنوان Soul Master را به دست می آورند و هر ماه از یک استخر نقدینگی دارای 125000 توکن SOUL، پاداش اضافی دریافت می کنند.
  • به ازای استیک هر توکن SOUL، هر روز 0.002 توکن KCAL تولید می شود. اگر 1000 توکن SOUL استیک کنید، 2 توکن KCAL رایگان در روز به دست می آورید که برای پوشش انواع تراکنش های معمولی در این شبکه کافی است.

خرید و نگهداری کوین های SOUL و KCAL

رمزارز سول را می توان از صرافی های متمرکز کوکوین، Gate.io و هات بیت خریداری کرد. هر دو کوین SOUL و KCAL در صرافی های غیرمتمرکز یونی سواپ و پنکیک سواپ وجود دارند.فانتازما برای نگهداری امن از رمزارزهای شبکه اش، دو کیف پول توسعه داده است. مورد اول کیف پول Poltergeist است که برای موبایل (اندروید و Ios) و دسکتاپ (ویندوز، مک و لینوکس) مناسب است. مورد دوم والت Ecto که همانند متامسک برای مرورگر ساخته شده است.همچنین با توجه به وجود این توکن ها روی شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین، کیف پول های دیگری نظیر تراست والت، متامسک و بایننس چین والت هم گزینه های مناسبی هستند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (435 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (231 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (142 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (98 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW