آشنایی با اصول موفقیت در تجارت

  یکشنبه، 31 مرداد 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
آشنایی با اصول موفقیت در تجارت
تجارت یکی از بهترین کسب و کارها برای افرادی به شمار می‌رود که به دنبال درآمدهای بالا و ثروتمند شدن هستند. اما رقابت در بازار امروز چندان آسان نیست و بدون یادگیری اصول و قواعد تجارت و استفاده از ساختارهای تجاری مناسب، نه تنها احتمال موفقیت در این زمینه کاهش پیدا می‌کند، بلکه امکان ضرر و زیان نیز وجود دارد.

خصوصیات تاجر موفق چیست؟

تاجر ایرانی که امروزه به موفقیت صحبت های بسیاری رسیدند از ویژگیهای فوق العاده برخوردار نبودند. که افراد عادی در انجام آنها ناتوان باشد، آنها به مسائلی که در زندگی وجود دارد، به طور جدی نگاه می کند و نگرش آنها در مورد زندگی و موفقیت با سایرین متفاوت است.

از این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • جسور و صبور بودن
  • قانع نبودن به درآمد های محدود
  • باور کردن درآمدهای بی انتهای تجارت
  • به دنبال یادگیری تجارب تازه
  • جهانی اندیشیدن و میدانی عمل کردن
  • انتخاب راهنمای مناسب
  • جسور و صبور بودن

مهم ترين اصول موفقيت در تجارت

آغاز تجارت و اجراي طرح، مهم ترين و حساس ترين مقطع و مرحله براي بنا نهادن پايه هاي يك سازمان و شركت است. پس از بررسي و كارشناسي طرح، اجرايي منظم وهماهنگ، هدايت و پيشبرد طرح و آغازي ثمربخش، جزو آخرين مراحل عملياتي يك مدير كارآزموده است. در اين مرحله سرمايه، زمان و اهداف شما بايد از طرح درآمده و به اجرا گذاشته شوند. براي اينكه با اطمينان كامل و برنامه اي حساب شده به تجارت خويش ادامه دهيد، به اصولي احتياج داريد كه شما را دربرابر خطرها و خطاهاي تجاري مصون نگه دارد و شما نيز با پيروي از اين اصول، تجارت خويش را توسعه دهيد و در اين عرصه پايدار بمانيد.

موفقیت شغلی

1. اولویت بندی و بهینه کار کنید

وقتی شما کسب و کار خود را شروع می کنید، راه حل های مختلفی جلوی پای شما گذاشته می شود. باید ببینید واقعا کدام یک تجارت شما را پیشرفت می دهد و کدام یک صرفا یک کار تبلیغاتی بی فایده و لوکس کاری می باشد. لوکس کاری یعنی شما از راه هایی استفاده کنید که فقط هزینه های مجموعه تان را به فنا می دهد و نتیجه خوبی ندارد. وقتی چند راه مختلف برای تبلیغات و نحوه فروش به شما پیشنهاد شد، شما باید بتوانید اولویت بندی و ارزش گذاری کنید. اولویت بندی به این معنا نیست که راه های کم هزینه را انتخاب کنید، بلکه راه هایی با بهترین نتیجه را باید برگزینید.

2. سرمایه خود را درست حفظ و خرج کنید

وقتی پول درآوردید، حتی اگر مقدار کمی بود، در صورت امکان پس انداز کنید و سرمایه تان را حفظ کنید. حفظ سرمایه منجر به فروش بیشتر می شود. اصولا، عموم مردم دارایی خود را از راه پس انداز زیاد می کنند. حتما این را شنیده اید که پول، پول می آورد. واقعیت هم همین است. لازم است یاد بگیریم سرمایه را درست خرج کنیم. درست خرج کردن، یعنی استفاده بهینه از همه چیز برای پیشرفت کسب و کار. این را البته جدی بگیرید. این را بدانید هزینه کردن برای تبلیغات و فروش تماما حفظ می شود اگر راه درستی را انتخاب کنید. مثلا امروزه راه های مبتنی بر فضای مجازی، سئو و اینترنت بسیار روی بورس است، پس استفاده از آن را اولویت دهید. گرچه روش های سنتی هنوز هم به کار می آیند اما کارآمدی آن ها محدود است. آن هم در زمانه ای که بیشتر رقبای شما به استفاده از شیوه های نوین تبلیغاتی روی آورده اند. این روش ها، بهترین بازدهی را در کمترین زمان ممکن دارند و به همین جهت به خوبی استقبال می شوند.

3. تبلیغات و بازاریابی را جدی بگیرید

هر کاری را شروع کردید از همان ابتدا به تبلیغات و فروش آن توجه ویژه داشته باشید. کارخانه های بسیاری هستند که سریع تولید می کنند اما سریع نمی توانند بفروشند. دلیل آن این است که همه وقت، انرژی و زمان خود را گذاشته اند تا تولید کنند. در حالی که از همان ابتدای تولید باید به فکر فروش باشند. افرادی که ایده های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات IT و دیگر رشته های دانشگاهی دارند و نمی توانند اسپانسر پیدا کنند، به همین دلیل موفق نمی شوند. چون باید برای فروش و جلب توجه مشتری و پیدا کردن جامعه هدف به خوبی وقت گذاشت؛ اگر ایده جدیدی دارید.

4. اعتماد به نفس داشته باشید

مطمئن باشید که می توانید این کار را به سرانجام برسانید. آدمی در درون خود دنیایی پر از توانمندی و استعداد دارد که هنوز ناشناخته است. مخصوصا اگر می خواهید تغییر رویه دهید و نوع تجارت خود را عوض کنید، در مورد مشکلات احتمالی نیندیشید. وقتی خواستید روی یک محصول و خدمات جدید وقت و هزینه بگذارید، از حرف های ناامید کننده نترسید. به این فکر کنید مشتریان نوآوری را به شدت دوست دارند. شاید تا چند سال مجبور باشید راه های جدید را تست کنید و این برای عموم کسب و کارها طبیعی است و اتفاق می افتد.

خانم با اعتماد به نفس

5. هدف گذاری کنید

رکن اصلی موفقیت در زندگی و کار، تعیین اهداف است. بدون داشتن هدفی مشخص و تلاش برای رسیدن به آن، فقط عمرتان را تلف کرده اید.اهداف سالانه داشته باشید و آن ها را به اهداف ماهانه و حتی روزانه تبدیل کنید.برای رسیدن به این اهداف، برنامه ریزی کنید و مشخص کنید چه کارهایی باید انجام دهید تا به هدفتان برسید.سخت نیست، به همین سادگی رویاهایتان محقق می شود.اهدافتان را روی کاغذ بنویسید و مکتوب کنید و درجایی قرار دهید که همیشه جلوی چشمتان باشد.

هدفگذاری

6. بازار هدف خود را درست انتخاب کنید.

بازار هدف درست بازاری است که، بزرگ و رو به رشد باشد و متناسب با محصولات و خدمات شما باشد. تصور کنید، محصولی را تولید کرده اید؛ صرف اینکه بخواهید آن محصول را وارد بازار کنید تا همه افراد از آن استفاده کنند، کافی نیست و موفق نخواهید شد. برای اینکه بتوانید فروش خوبی داشته باشید، باید مشخص کنید که مصرف کننده های محصول شما دقیقا چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی دارند. مهمترین نکته از راهکارهای موفقیت در تجارت این است که برای محصولات تان مشتری پیدا نکنید بلکه برای مشتریانتان محصول تولید کنید.

برای تشخیص بازار هدف خود به این ۵ سوال پاسخ دهید.

  • مشتریان شما و مشتریان بالقوه ی شما چه کسانی هستند؟
  • چه چیزی به مشتریان هدف شما انگیزه می دهد؟
  • روال خرید مشتریان شما چیست؟ تکراری، ثابت یا یک مرتبه ای ؟
  • رشد مشتریان شما از کجا ناشی خواهد شد؟
  • خودتان را چطور نسبت به رقبا متمایز می کنید؟

7. طرح تجاری برای خود بنویسید

طرح تجاری باعث خواهد شد که شما تمامی مراحل تجاری خود را روی کاغذ بیاورید و از دوباره کاری ها و هدر دادن وقت و زمان خود جلوگیری خواهید کرد.
اولین فایده یک طرح تجاری این است که شما را به یک تجارتی که به موفقیت ختم می شود رهنمود می سازد .

نوشتن با لب تاب

8. محصولات و خدمات مناسب ارائه دهید.

برای اینکه بتوانید محصولات و خدمات متناسب با افراد تولید و ارائه دهید باید ابتدا نیازهای افراد را درک کنید. یکی از رازهای موفقیت در تجارت پرسش این سوال از خود است که چطور می توانید با محصول یا خدمتی، نیاز مشتری را رفع کنید. محصولات و خدمات شما چه مشکلی از مشتری را حل می کند و چه مزیتی نسبت به دیگر رقبا دارید که خریداران، شما را انتخاب کنند. اگر می خواهید نانتان در روغن باشد، مشتری و نیازهایش را درک کنید و سعی کنید خدمات ارزشمندی ارائه دهید. مثل اسنپ که خدمات حمل و نقل و جابجایی را انجام می دهد و شرکت تاکسیرانی تا چندسال آینده محکوم به شکست قطعی است.مشتریان خود را شگفت زده کنید و فراتر از انتظارشان به آن ها خدمات دهید تا به شما وفادار بمانند. در دنیای امروز اگر مزیت رقابتی نداشته باشید، مشتری ها به سادگی شما را رها خواهند کرد.

9. استخدام درست داشته باشید.

یک تجارت خوب باید دارای یک تیم کاری، متشکل از اعضایی خلاق، نو آور و با استعداد باشد. باید کارمندان شما از کار در شرکت شما احساس غرور کنند و به خود ببالند. برجسته ترین نکته در رازهای موفقیت در تجارت این است که رهبر پرورش دهید تا کسب و کارتان رشد کند. با به کار گرفتن افراد نادرست و ترسو کسب و کارتان رشد نخواهد کرد. مهارت های مدیریتی را فرا بگیرید، روی نیروهایی که استخدام می کنید، بسیار بسیار حساس باشید و روی آن ها سرمایه گذاری کنید.

10. به افرادی که برای تان کار می کنند احترام بگذارید

نیروی کار راضی رابطه مستقیم با کیفیت کار دارد. حتی لحن صحبت کردن شما در جمع با نیرو های کاری تان می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. نکات مثبت افراد را هر از گاهی به آن ها یادآوری کنید و حس مهم بودن را به آن ها القا کنید. به افرادی که برای تان کار می کند بفهمانید که کارها و تلاش های شان را می بینید. آن گاه خواهید دید چقدر با انگیزه تر از قبل به کارشان ادامه خواهند داد. داشتن افراد با انگیزه و پر انرژی در کار فقط یک نتیجه دارد. موفقیت آن کسب و کار. کارکنان شما نیاز به شنیده شدن دارند. به صحبت ها و عقاید آن ها گوش دهید و سعی کنید از آن ها در پیشرفت هرچه بیشتر کسب و کارتان کمک بگیرید. مطمئن باشید ایده های خیلی خوبی به دست تان خواهد رسید.

11. احساسی عمل نکنید

هیچ گاه بر مبنای احساسات عمل نکنید. در مسیر تجارت همواره مشکلات و مسائلی به وجود می آید که می تواند به راحتی شما را احساسی کند. در این مواقع نباید تصمیم بگیرید. بلکه برای هر حرکتی که می خواهید انجام دهید حداقل 1 روز زمان بگذارید تا به آن خوب فکر کنید. باید هر نتیجه محتملی که از اقدام و تصمیم شما به دست می آید را مورد بررسی قرار دهید.

12 ریسک پذیر باشید

هر سرمایه گذاری همراه با خطرات و منافعی است که شما با شناخت آنها می توانید گام های مستحکم و استوار در راه سرمایه گذاری بردارید. پیش از اینکه قدم در مسیر سرمایه گذاری بگذارید، به دقت شرایط را بسنجید، مزیت ها و خطرها را مشخص کنید، به ریسک ها و میزان آن ها پی ببرید و بعد شروع کنید. جمله ای که همیشه علی درجزینی،استاد دانشگاه تهران، در گفته هایش می گوید این است که عمق رودخانه را با دوپای خود اندازه نگیرید. بنابراین یکی از رازهای موفقیت در تجارت این است که موفقیت بدون ریسک تقریبا غیرممکن است اما فرصت ها را به درستی بشناسید و ریسک معقول انجام دهید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (228 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (93 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (64 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (60 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (59 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (30 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (29 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (24 نظر) خلاقیت خنده دار بَقال اهوازی برای فرار از گرما حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (24 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (22 نظر)
تیتر امروز   
ویدیو/ رهاسازی یک گربه از بالای "برج خلیفۀ" دبی/ آیا واکنش خاص گربه هنگام افتادن از ارتفاع او را نجات می‌دهد؟
فال ابجد روزانه یکشنبه 7 مرداد 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد 1403
فال انبیاء روزانه یکشنبه 7 مرداد 1403
15 کاربرد شگفت انگیز مسواک کهنه در خانه داری!
چه کنیم حمام و سرویس بهداشتی همیشه خوشبو باشد؟
کرم کاپوچینو پنیری، یک دسر فوق‌العاده و جذاب
آلیشا لیمن اینفلوئنسر معروف و محبوب سوئیسی در یوونتوس هم تیمی نامزدش شد +تصاویر
پرسپولیس مرگ هوادارش را به فسخ قرارداد بیرانوند نسبت داد! / شکایت عجیب درویش از دورازه‌بان یاغی
دیدار جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح کشور با خانواده امیرسرلشکر شهید کریم بیاتی اشکفتکی
آیین تکریم از پیشکسوتان رسانه ملّى برگزار شد
تصادف وحشتناک و له شدن خودروی سواری پژو 206 در مرند
کونگ فو آزاد آذربایجان شرقی جایگاه نخست استان را کسب کرد
انتصاب نماینده انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌