آشنایی با بوستر پدال گاز و عملکرد آن

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با بوستر پدال گاز و عملکرد آن
در مطلبی که می‌خوانید قصد داریم شما را با بوستر پدال گاز آشنا کنیم . پس با ما همراه باشید

اگر اهل بررسی قطعات و اجزای فنی خودروها و نحوه ی عملکرد هریک از سیستم های مختلف آن ها باشید قطعا متوجه شده اید که وظیفه ی بسیاری از این اجزا برای تامین آسایش و راحتی راننده و کمتر کردن فشار روی او هنگام رانندگی است. درواقع فلسفه ی پیدایش بسیاری از اجزای ریز و ناآشنای زیر کاپوت، برطرف کردن سختی های رانندگی است. یکی از این قطعات تسهیل کننده ی رانندگی، بوستر است. معمولا این قبیل قطعات چندان آشنا نیستند و مورد توجه قرار نمی گیرند اما از قضا، بوستر نامی تقریبا شناخته شده است که معمولا رانندگان آن را از زبان تعمیرکاران زیاد شنیده اند.

بوستر پدال گاز چیست و چگونه کار می کند ؟

در سیستم های قدیمی ، انتقال اطلاعات مربوط به پدال گاز به صورت مکانیکی و توسط یک سیم فولادی به دریچه گاز منتقل می شد و دریچه گاز متناسب با فشرده شدن پدال گاز توسط این سیم فولادی ، باز و یا بسته شده و میزان هوای ورودی به موتور تغییر می یافت .حال آنکه در سیستم های جدید اطلاعات مربوط به پدال گاز توسط یک سنسور به نام ECM ( ماژول کنترل الکترونیکی موتور ) به ECU موتور منتقل شده و پس از تجزیه تحلیل های صورت پذیرفته ، سیگنال های الکترونیکی برای موتور دریچه گاز ارسال و این موتور الکتریکی باز و بسته شده و هوای ورودی را تنظیم می نماید و قدرت را به تایرها منتقل می کند .

این سیستم با تاخیر بسیار زیاد در انتقال اطلاعات ارسالی از پدال به دریچه گاز مواجه بوده که منجر به تاخیر در شتاب گیری و سرعت می گردد .خصوصا در هنگام رانندگی در مسیرهای شیب دار و نیز مواقعی که خودرو تحت بار می باشد این نقیصه بسیار ملموس بوده و لذت رانندگی را بعلت تاخیر عملکرد خودرو نسبت به فرمان راننده مختل کرده که این باعث شده محصولی به عنوان بوستر پدال را برای اولین بار در سال 2005 وارد بازارهای اروپا شود .این دستگاه به طور مداوم با اندازه گیری و تبدیل سیگنال های دیجیتال ارائه شده توسط پتانسیومتر ETC، و ارائه ECM با یک سیگنال جدید و تغییر یافته باعث بهبود شتاب خوردو می شود .

پدال های خودرو

بوستر ترمز خلا و نحوه عملکرد آن

از زمان تولید اولین خودروها همیشه بوستر ترمز هم در ماشین نصب شده است . سیستم بوسترهای خلا امروزی در مقایسه با بوسترهای کاسه ای ، تفاوت زیادی دارد . البته به لحاظ کارکرد هر دو یک وظیفه را انجام می دهند . بوستر ترمز خلا وسیله ای برای کمک به توقف در سیستم ترمز اتومبیل است . بوستر یک قوطی فلزی شامل یک دیافراگم و سوپاپ هوشمند است .این وسیله موجب می شود تا با کمترین فشار روی پدال، سیستم ترمز عمل کند . گاهی برخی از راننده ها متوجه خرابی و ایراد در بوستر نمی شوند و به موقع برای تعمیر ماشین اقدام نمی کنند . آیا برای ترمز کردن مجبورید فشار بیشتری روی پدال ترمز وارد کنید ؟ با مکانیک سیار هوم سرویز تماس بگیرید تا با مراجعه به محل ، وضعیت ترمز و بوستر را بررسی کند . این وضوعی نیست که نادیده بگیرید .

عملکرد این بوستر چندان هم پیچیده نیست . یک سیستم ساده موجب می شود تا فشار هوا توسط نیروی کشش خلا وارد دیافراگم بشود . همین کشش ، اساس کار بوستر خلا است . به این ترتیب با کوچک ترین فشار روی پدال ترمز ، سیستم ترمز عمل می کند . در واقع بوستر ترمز خلا ، فشار وارده بر پدال را تقویت می کند . همه بوستر ها دارای دو قسمت هستند جنس بدنه اغلب فولادی است و دیافراگم با نوعی پلاستیک کار شده است . میله فشاری فلزی داخل دیافراگم متحرک است . با ایجاد خلا توسط موتور و فشار هوای جو ، ترمزگیری به سادگی انجام می شود . طرز کار بوستر در دو حالت متفاوت است.

  1. عدم ترمز گیری
  2. هنگام ترمزگیری
  3. ترمزگیری

در هنگام حرکت اتومبیل همیشه از ترمز استفاده نمی شود . وقتی پا روی پدال ترمز قرار ندارد ، در دو طرف دیافراگم حالت تعادل وجود دارد . در واقع یک سوپاپ دو طرفه موجب تنظیم مساوی خلا در دو طرف دیافراگم می شد . در این حالت بدنه بوستر ترمز خلا کاملا ساکن بوده و مثل یک مخزن ، خلا موتور را ذخیره می کند . این قسمت را اصلا نمی بینید ولی کافیست بدانید که برای عملکرد بوستر لازم است تا به آن فشار وارد شود . تا زمانی که پا روی پدال ترمز نباشد ، سیستم خلا در حالت ساکن قرار دارد . اگر عادت دارید در هنگام رانندگی پا را بدون علت روی پدال ترمز فشار دهید ، حتما این کار را ترک کنید .

با کوچک ترین فشار روی پدال ترمز ، سیستم بوستر خلا فعال می شود . تعادل فشار دو طرف سوپاپ بر هم خورده و ترمز ها فعال می شوند . پدال ترمز ، فنر داخل دیافراگم در بوستر ، میله فشاری ، سوپاپ دو طرفه همگی در ترمز اتومبیل نقش دارند . هر گونه ایراد و خرابی در این سیستم ، موجب ایراد در ماشین شده و وضعیت ترمز را تحت تاثیر قرار می دهد . اگر بوستر ترمز خلا دچار آسیب شود ، پدال ترمز کاملا سفت می شود . به این ترتیب موقع ترمز کردن راننده مجبور است تا فشار زیادی را روی پدال وارد کند . اگر چه بوستر از قطعات بسیار با دوام در اتومبیل است ولی این وسیله نیز به هر حال روزی ، کارایی خود را از دست می دهد .

پدال بوستر چگونه نصب می شود ؟

طراحی پدال باکس اجازه می دهد تا برای راه اندازی آسان آن در همه مدل های خودرو ، بدون نیاز به قطع هر گونه سیم و یا دخالت در سیستم الکترونیک خودرو نصب آن انجام شود . ( این دستگاه در سیستم های دیگر خودرو مانند : سیستم سوخت رسانی ، کامپیوتر موتور ، ABS ، و غیره تاثیر نمی گذارد . ) پدال باکس به کابل الکترونیکی پدال گاز متصل می شود . تنها کاری که باید انجام دهید این است که کابل الکترونیکی پدال گاز را جدا کرده و پدال باکس را در مسیر کابل و پدال گاز قرار می دهید . ( از یک طرف به پدال و از طرف دیگر به کابلی که از کامپیوتر خودرو آمده متصل می شود . )بگونه ای که با انتخاب حالتهای مختلف رانندگی و اشاره به پدال گاز ، فرمانده بلامنازع خودروی خود بوده و از اقتدار خودروی خود لذت خواهید برد .

  1. در دور موتور پایین زمان پاسخگویی موتور خودرو به فرمان راننده در مقایسه با قبل به شدت کاهش می یابد .
  2. تاخیر در شتاب خودرو در دنده های 3 و 4 و حالتی که دور موتور در میانه است تقریبا به صفر می رسد .
  3. تغییرات زیادی در دور موتور بالا و پایین احساس خواهید کرد .
  4. دنده معکوس به نهایت اثر بخشی می رسد و در نتیجه می توانید با امنیت بیشتری در جاده های کوهستانی سبقت بگیرید .
  5. لذت رانندگی در جاده ها پر پیچ و خم کوهستانی را برای شما به ارمغان می آورد .
  6. عملکرد سریع تر و دقیق تر دریچه گاز و پدال گاز
  7. شتاب گیری بهتر در سواری های کوتاه شهری جهت فرار از ترافیک
  8. شروع حرکت پر قدرت تر در سر بالایی ها با شیب زیاد

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (467 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (327 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (318 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (248 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (215 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (166 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (120 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (96 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (84 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
(ویدیو) جنجال جدید و باورنکردنی سریال گردن زنی/ شاید باورتون نشه ولی تو سریال گوش های مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش😲😲
(عکس) سنگ تمام بیرانوند برای تولد لاکچری پسرش با تم شیک و خاص/ فقط قیافه اون سگ با ابهت کنار پسرش
(تصاویر) 5 خانه‌ی حیرت‌انگیز جهان در سال 2024 از نگاه معماران/ جالبه که نه لوکسن نه لاکچری ولی میخکوب‌کنندن
اگه اولین نفر برای قبر خریدن باشی جایزه میگیری! 🤣جایزه اولین کسی که تو بهشت زهرا دفن شد چی بود؟ + عکس
همزاد جنی باور خرافی یا واقعی؟/آیا شما به وجود همزاد باور دارید؟+تصاویر
(ویدئو) روایت افتخارآمیز رضا ناجی از لحظه برنده شدن بهترین بازیگر جشنواره برلین بین چند ابر بازیگر دنیا برای فیلم آواز گنجشک ها
ماجرای جمله ای که امام خمینی(ره) به سید حسن نصرالله گفت/ پیام مهم آیت‌ الله بهجت به سید مقاومت چه بود؟
جلسه غیرعلنی مجلس در مورد مسائل منطقه و حوادث لبنان آغاز شد
سردار عباس نیلفروشان در حملهٔ تروریستیِ رژیم صهیونیستی به هم‌رزمان شهیدش پیوست
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس