آشنایی با غذاهای سنتی گیلان

  شنبه، 30 بهمن 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
آشنایی با غذاهای سنتی گیلان
پیشینه هر شهری را می توان از غذاهای محلی آن تشخیص داد، در هر شهر یا کشوری غذا به عنوان نماد فرهنگی به شمار می رود. گیلان نیز از جمله شهرهایی میباشد که از تنوع غذایی بسیار بالایی برخوردار است. در این بخش از ساعد نیوز شما را با غذاهای سنتی معروف گیلان آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

غذاهای سنتی گیلان بدون اغراق یکی از جاذبه های این استان شمالی در کنار سایر زیبایی هایش محسوب می شود. در هنگام سفر به گیلان علاوه بر طبیعت سرسبز و روح نواز، وجود غذاهای رنگین و متنوع محلی توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند. در وصف تنوع غذایی این استان همین بس که در سال 1394، نام شهر رشت به نمایندگی از استان گیلان، به عنوان شهر خلاق غذا در یونسکو به ثبت رسید. از مهم ترین و معروف ترین غذاهای محلی این استان می توان به کته کباب، گمج کباب، کباب ترش، مرغ ترش گیلانی، کال کباب، خورشت انار بیج، اردک شکم پر، سیر ابیج، میرزا قاسمی، خورشت فسنجان، ناز خاتون، ترش تره، واویشکا، شوید قرمه، خورشت غوره مسما، دوشواره، باقلا قاتق، ماهی شکم پر و… اشاره کرد. در ادامه شما را با تعدادی از این غذاها آشنا می کنیم.

ترشه شامی (شامی ترش)

این شامی بسیار لذیذ از ترکیب موادی مثل گوشت چرخ شده، تخم مرغ، سبزیجات معطر (چوچاق، خالواش)، پیاز داغ، سیب زمینی و پیاز رنده شده تهیه می شود. برای این کار ابتدا در ظرفی جدا گوشت چرخ شده را به همراه سیب زمینی و پیاز رنده شده با ادویه هایی مثل نمک، فلفل و زردچوبه وَرز می دهند. در ظرفی دیگر تخم مرغ را با سبزیجات معطر مخلوط و به ترکیب گوشت اضافه می کنند. سپس مقداری از مواد را برداشته و مثل کتلت در روغن سرخ می کنند. در آخر شامی ها را در سسی مخصوص که ترکیبی از پیاز داغ، ادویه، سبزی جات معطر، رب (به دلخواه) و آبغوره است، می خوابانند و می گذارند حسابی مغز پخت شود.

ترشه شامی (شامی ترش)

کته کباب

در هر استانی یکی از غذاهای پر طرفدار کباب می باشد اما شکل تهیه و پخت کباب ها در هر نقطه ممکن است با دیگری متفاوت باشد. گیلان نیز کباب های مخصوص به خود را دارد که کته کباب یکی از معروفترین و محبوبترین آن هاست. برای تهیه غذای کته کباب از گوشت گوساله استفاده می شود و قبل از پخت گوشت را با ماست، آب لیمو، آب پیاز، روغن زیتون و ادویه، طعم دار می کنند. سرو کباب کته به همراه سماق، نارنجی یا گوجه کبابی طعمی بی نظیر به آن می بخشد.

کته کباب

باقلاقاتق

این خورش بسیار مشهور با ترکیب پاچ باقلا (نام دیگر: لوبیای کشاورزی)، شوید، سیر و تخم مرغ تهیه می شود. شاید تا به حال در شمال کشور چنین لوبیاهایی را دیده باشید که برخلاف سایر حبوبات بدون پوست و به شکل خیس خورده و تازه فروخته می شوند. پاچ باقلا را پس از خیس خوردن به همراه شوید و سیر و ادویه در روغن تفت می دهند، با افزودن آب و پس از جا افتادن خورش، روی باقلا قاتق تخم مرغ می شکنند. مردم گیلان خورش ها را در ظروف سفالی مخصوص این استان به نام گَمَج می پزند. این خورش لذیذ به همراه پلو سرو می شود.

باقلاقاتق

قورمه سبزی گیلانی

مواد اصلی این خورش لذیذ چندان تفاوتی با قورمه سبزی رایج ندارد؛ اما چند ترکیب لذیذ به آن اضافه می شود و مزه آن را به طور کل عوض می کند. برای تهیه قورمه سبزی گیلانی علاوه بر مواد اولیه قورمه سبزی به بادمجان های قلمی و کوچک و مقداری آبغوره و گوجه فرنگی احتیاج دارید.بعد از آماده سازی قرمه سبزی، به صورت جداگانه بادمجان و گوجه ها را سرخ کرده و روی خورش می چینند و مهلت می دهند تا خورش کاملا جا بیفتد. حالا خورش قورمه سبزی گیلانی شما آماده است.

قورمه سبزی گیلانی

میرزا قاسمی

غذای دیگری که به دلیل طعم بی نظیرش شاید در اغلب سفره های ایرانی حاضر باشد میرزاقاسمی است. طعم دودی میرزا قاسمی که باعث شده این غذا از زمره ی طعم های تکراری حذف شود، به دلیل کباب کردن بادمجان است. مواد اصلی و تشکیل دهنده این غذا عبارتند از: بادمجان، گوجه، سیر و تخم مرغ. بادمجان ها را پس از کباب شدن ساطوری کرده، به همراه سیر تفت داده و سپس با گوجه می پزند. در انتها نیز تخم مرغ به غذا اضافه می شود. میرزا قاسمی را مانند خورش در کنار پلو هم سرو می کنند.

میرزا قاسمی

کباب ترش

کباب ترش یکی دیگر از غذاهای سنتی گیلان است که می توان آن را در منوی بسیاری از رستوران های شمال کشور یافت. برای این که بتوان این کباب را به بهترین شکل طبخ کرد، یکی از مهم ترین نکات توجه به روش طعم دار کردن کباب است. برای طعم دار کردن آن گوشت را قبل از پخت به مدت زمان زیاد در آب انار یا رب آلوچه و پیاز رنده شده می خوابانند. انتخاب کباب ترش به همراه برنج یه وعده غذایی به یاد ماندنی خواهد بود.

کباب ترش

کوکوی اشپل

برای طبخ این کوکوی لذیذ شمالی، ابتدا سیب زمینی را با سیر، پیاز و سبزی های معطر مخلوط کرده و به آن اشپل و تخم مرغ اضافه می کنیم. حال نوبت آن است که کوکو را با حرارت ملایم سرخ کنیم. این کوکوی لذیذ بیشتر در مراسم های سنتی مردم گیلان مثل شب عید طبخ می شود و در بین مردم بسیار محبوب است.

کوکوی اشپل

سیر قلیه

سیر قلیه خورش گیلانی است که با ترکیب اصلی برگ سیر، تخم مرغ، لپه، گوشت مرغ یا اردک و کمی آبغوره تهیه می شود. گوشت پس از تفت دادن با آبغوره طعم دار شده و همراه با لپه آن را می پزند. در این زمان برگ سیر خرده شده را سرخ کرده و با تخم غ هم زده می پزند و بعد آن را به گوشت اضافه می کنند.

سیر قلیه

انار بیج

یکی دیگر از غذاهای سنتی گیلان که پخت آن در شب یلدا مرسوم است، غذای انار بیج می باشد. از مواد اصلی این غذا همانطور که از اسم آن پیداست، انار است. دیگر مواد مورد نیاز برای تهیه انار بیج، گوشت چرخ کرده، سبزی قرمه، رب انار، آب انار، گردو، پیاز، رب گوجه فرنگی و ادویه جات می باشد.

انار بیج

کال کباب

شاید با شنیدن اسم این غذاها، انتظار غذایی که از گوشت تهیه شده است را داشته باشید در حالی که اینطور نیست و بادمجان، گردو، نعنا، سبزی معطر محلی و آب انار موادی هستند که در این غذا به کار می روند. بادمجان به عنوان یک مواد غذایی در پخت غذاهای شمالی مرسوم است و در غذای کال کباب به صورت کبابی پخته می شود.

کال کباب

کولی غورابیج

همان طور که از نام این غذا پیداست ماده اصلی آن کولی یا همان ماهی های ریزی است که به وفور هم در بازار یافت می شود. برای طبخ این غذا ابتدا گردو را آسیاب کرده و می جوشانند تا روغن بیندازد سپس کولی ها را پاک کرده و سرخ می کنند. در ظرفی جداگانه سبزی های معطر را نیز سرخ کرده و به گردو و ماهی اضافه می کنند تا با حرارت ملایم بپزد و جا بیفتد.

کولی غورابیج

واویشکا

واویشکا یا جغوربغور همان خوراک جگر مرغ یا گوسفند است که انواع مشابه آن در دیگر استان ها مانند آذربایجان نیز دیده می شود. این غذا از تفت دادن و سرخ کردن دل، جگر و قلوۀ گوسفند به همراه ادویه و پیاز و رُب گوجه تهیه می شود.

واویشکا

شامی رودباری

برای تهیه این شامی بسیار خوشمزه به گوشت گوساله، پیاز رنده شده، سبزیجات معطر مثل ترخون، مرزه، ریحان، گوجه فرنگی رنده شده، رب گوجه و روغن احتیاج دارید. ابتدا شامی ها را سرخ کرده و کنار می گذارند. حالا نوبت به سس خوشمزه شامی می رسد که که ترکیبی از رب، سبزی های معطر، گوجه فرنگی های رنده شده و ادویه است. این مواد را با هم ترکیب کرده و شامی ها را به آن اضافه می کنند تا حسابی مغز پخت شده و سس به خورد گوشت برود. در آخر می توانید برای خوش طعم شدن آن کمی روغن زیتون اضافه کنید.

شامی رودباری

خورشت فسنجان

یکی دیگر از غذاهای گیلانی ها که پخت آن در نقاط دیگر نیز مرسوم است، خورشت فسنجان می باشد. این غذا که ترکیبی از گوشت، گردو و رب انار است بر اساس ذائقه به شکل های متفاوتی پخت می شود. برخی این غذا را شیرین و برخی دیگر ترش می کنند، گیلانی بیشتر به صورت ترش آن را پخت می کنند. همچنین برخی برای تهیه این غذا از گوشت مرغ و عده ای دیگر از گوشت اردک استفاده می کنند. خورشت فسنجان از غذاهای پرکاربرد در مجالس و مهمانی ها می باشد.

خورشت فسنجان

شش انداز

شش انداز یکی دیگر از غذاهای بدون گوشت گیلانی است. برای تهیه این غذا باید از بادمجان، گردو، پیاز، آب مرغ، رب انار و شکر (به دلخواه) استفاده کنید. ابتدا پیازها را سرخ و سپس گردو آسیاب شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید. بعد آب مرغ را به مخلوط اضافه کنید تا آرام آرام بجوشد. حالا وقت آن است که بادمجان ها را مربع مربع خرد و سرخ کنید. هر زمان مخلوط گردو روغن انداخت، رب انار را اضافه کنید و پس از چند دقیقه بادمجان ها را بیفزایید. در صورت تمایل برای شیرین شدن غذا در آخرین مرحله کمی شکر در غذا بریزید. شش انداز مثل کوکوی اشپل در مراسم های سنتی مثل چهارشنبه سوری و عید نوروز جایگاه خاصی دارد. این غذا علاوه بر گیلان در شیراز با هویج و در زنجان با خرما پخته می شود. گفته می شود علت نام گذاری آن استفاده از شش ماده غذایی اولیه است.

شش انداز

خورش ترش واشه

برای طبخ این خورش اول سبزی های معطر مثل نعنا، گشنیز، چغندر، ترش واش، چوچاق و... را با پیاز رنده شده سرخ و بعد ادویه های لازم را به مخلوط اضافه می کنید. در تابه ای جدا تکه های مرغ را سرخ کرده و به سبزی اضافه کنید. حالا بادمجان های سرخ شده را در مخلوط مرغ و سبزی بچینید. سپس باید رب را داخل خورش ریخته و بعد از اضافه کردن آب و جوش آمدن خورش، حرارت آن را کم کنید و بعد گوجه های از قبل سرخ شده را به آن بیفزایید. بعد از 15 دقیقه خورشت شما آماده می شود.

خورش ترش واشه

خورش طلا کوله (طلا کوله غورابه)

این خورشت شباهت بسیار زیادی به فسنجان دارد با این تفاوت که به آن سبزیجات معطر اضافه می کنند و همین کار طعم غذا را کاملا عوض می کند. برای تهیه آن به مرغ یا گوشت، سبزی های معطر مثل (گشنیز و نعنا، جعفری)، آرد برنج و گردو احتیاج دارید. ابتدا مرغ یا گوشت را با پیاز و ادویه تفت داده و به آن آب اضافه کنید تا بجوشد. سبزی های خرد شده را تفت داده و به مرغ یا گوشت در حال پخت بیفزایید. پس از آن که کمی جوش زد گردو آسیاب شده و کمی آبغوره داخل خورش بریزید. در مرحله آخر آرد برنج را با آب سرد هم زده و به خورش اضافه می کنیم تا خورش غلیظ و جا افتاده تر شود. اگر این خورش با مرغ تهیه شود به آن طلا کوله غورابه می گویند.

خورش طلا کوله (طلا کوله غورابه)

ماهی شکم پر یا فیبیج

یکی از غذاهایی که برای سلامتی بدن بسیار مفید است ماهی " شکم پر " می باشد. در تهیه این غذا از نمک، گلپر و فلفل برای طعم دار کردن داخل شکم و بدنه ماهی استفاده می کنند. سپس مخلوطی از گردوی ساییده شده، دانه های انار ترش، رب انار، سیر، سبزی های معطر، نمک، آلو، گلپر و فلفل را برای پر کردن شکم ماهی استفاده می کنند و در نهایت با برنج سرو میکنند.

ماهی شکم پر

گیلان مهد غذاهای سنتی، شیرینی ها و خوردنی های ایران است. مسافران گیلان طعم و عطر خاص غذاهای محلی را فراموش نخواهند کرد. پیشنهاد میکنیم این شهر را حتما در برنامه سفر خود لحاظ کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد بازیکنی که 4 سال بعد از مرگ مادرش متولد شد! هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان
دیگران می‌خوانند   
(عکس) باغ‌نشینی بهاره رهنما در اردیبهشت اصفهان (عکس) این بازیگر زن مشهور خواهرزاده «اخوان ثالث» است؛ پرستو گلستانی در 43 سالگی (عکس) دورهمی «خانم فدوی» سریال پایتخت با بازیگران زن مشهور فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 بهادر زمانی بازیگر نقش همایون در سریال قطب شمال در کنار همسرش (ویدئو) نحوه پرورش درخت انگور با کمک دانه انگور در آب فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 خواستگاری علی مصفا از لیلا حاتمی چه شکلی بود؟ + تصاویر همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس گریم الناز ملک در زخم کاری 3؟! +عکس تأثیر باورنکردنی خَرها در تغییر مسیر بشریت حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم اقدام تحسین برانگیز یک بستنی فروش رشتی بامعرفت و مهربون برای کودکان/ دست مریزاد+عکس خوانندگی شاد و هوش پران یک طوطی سخنگو برای دلبری از صاحبش جهانی شد+ویدیو اشک ها و ناله های احساسی لیلا حاتمی در سوگ مادرش/ این سکانس ارزش صدبار دیدن رو داره+ویدیو اجرای شاهکار و باشکوه علی طولابی با آهنگ شجریان مقابل چشم احسان علیخانی/ با صدای بهشتیش کولاک کرد+ویدیو دکوراسیون زیبا و شیک 3 آشپزخانه ایرانی/هنرمندان عاشق این چیدمان می‌شوند+عکس مجری‌گری نوستالژیک تازه داماد سینمای ایران و طنز جالب حسن ریوندی در برنامه‌اش+ویدیو چهره معصوم و دلنشین مادر قهرمان پرور خواهران منصوریان/ خدا حفظش کنه+عکس تفریح لاکچری مرجان سریال نون خ در سواحل دبی+ عکس شباهت بی حد و اندازه ترلان پروانه به مادر جوان و کم سن و سالش+عکس عکس عاشقانه شاهرخ استخری، سعید فاصله ها و همسرش در یک کافه شیک بلژیکی/ همیشه به شادی و گردش اسامی خاص فرزندان بازیگران معروف و معانی آنها دور دور هادی چوپان با موتور سنگین در شهر+ فیلم رونمایی نهال از کلاه صورتی که از رهبر انقلاب هدیه گرفت+ویدیو نوه های ناز و زیبای زری خوشکام از دخترش لیلا حاتمی، بانوی اصیل و باکلاس سینمای ایران+عکس فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 رونالدو و جورجینا در ساحل دریای‌سرخ+ عکس تغییرچهره زمین تا آسمون برادر ناتنی جومونگ بعد 18 سال در جشن تولد دخترش+عکس اقدام تحسین برانگیز شهرداری شیراز در زیباسازی شهر با درختان خشکیده/ هنر یعنی این! +عکس آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع عکس دیده نشده از بازیگر فیلم مست عشق با روسری/ هانده ارچل مسلمان شد؟ سحر قریشی هم به سندرم محمدرضا گلزار مبتلا شد!+فیلم نگاهی به باغ تالار عروسی خاص و هوش پران شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران جذابیت خاص پیراهن دنباله دار آیشواریا، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن/ چه گرد و خاکی هم به پا کرده😍 نگاهی به اولین روز مادر شدن زری خوشکام و خوشحالیش از به دنیا آمدن لیلا حاتمی+عکس/ روحش شاد لباس عروس خاص و دنباله دار شیدا خلیق و دسته گل ساده ولی با کلاسش / به به چه عروسی
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403
فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم
همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس
فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403