دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / پرورش گل و گیاه /

آشنایی با گیاهان آفتاب دوست 

سه شنبه، 07 مرداد 1399
در مقابل گیاهان سایه دوست، گیاهان آفتاب دوستی نیز وجود دارند که نور زیاد و آفتاب مستقیم را می‌پسندند. گیاهان بومی آفریقای جنوبی و استرالیا عموما از این دسته از گیاهان آپارتمانی آفتاب دوست هستند و تابید نور خوشرنگ خورشید در یک اتاق پرنور بر آنها، زیبایی خانه را چندین برابر خواهد کرد.

گیاهان آپارتمانی آفتاب دوست به شدت به نور زیاد نیاز دارند. این گیاهان برعکس گیاهان آپارتمانی سایه دوست، مناسب افرادی هستند که به خاطر وجود پنجره های بزرگ و بالکن، خانه ای نورگیر دارند. در مجموع گیاهان آپارتمانی برای رشد کردن نیازهای مختلفی به شدت نور دارند؛ گروهی از گلهای آپارتمانی سایه دوست و برخی گیاهان آفتاب دوست هستند.

گیاه یشم از گیاهان آفتاب دوست

این گیاه ممکن است در ابتدا بسیار کوچک باشد ولی در طول زمان و در شرایط مساعد می توانید به یکی از گیاهان اصلی خانه شما تبدیل شود. گیاه یشم تا دو متر ارتفاع و یک متر عرض هم رشد می کند ولی اغلب مواقع به اندازه یک متر رشد می کند. گیاه یشم که اعضای ساکولنت هاست، به جهت برگهای نرمی شناخته می شوند که برای سالها زنده هستند. اگر شانس خوبی داشته باشید می توانید گلدهی این گیاه را هم ببینید.

گیاه یشم در خاک با زهکش مناسب، دمای محیط ۱۸-۲۴ درجه سانتیگراد در روز، ۱۰-۱۳ درجه سانتیگراد در شب و رطوبت نسبتا پایین رشد مناسبی دارد.

بین دو آبیاری سطح خاک باید به عمق ۲ سانتیمتر خشک باشد و بعد از آب دادن مطمئن شوید که آب اضافی از زیر گلدان خارج می شود.

گیاه یشم در زمستان شرایط خشکتری را می طلبد.

اگر برگها قهوه ای شدند، نور بسیار زیادی به گیاه یشم تابیده است. این مشکل در بسیاری از واریته های چند رنگ بیشتر دیده می شود.

کپک پودری نیز در صورت عدم وجود تهویه مناسب ایجاد می شود.

برگهای پژمرده و تغییر رنگ یافته را حذف کنید.

هرس ساقه های این گیاه زمانی انجام می شود که می خواهید گیاه را به حالت رشد بوته ای نزدیک کنید.

با استفاده از پارچه مرطوب یا اسپری برگی گرد و غبار را از برگ ها پاک کنید.

شرایط نگهداری گیاهان آپارتمانی دوست دار نور

یکی دیگر از عواملی که در سلامتی و طراوت گیاهان نقش عمده ای دارد میزان رطوبت و حرارت موجود در اطراف آن هاست. کمبود رطوبت محیط زیست گیاه، آب کلردار و کمبود پتاسیم موجب سوختگی نوک و حاشیة برگ ها و ایجاد لکه های قهوه ای رنگ در نقاط مختلف برگ ها می شود.

توجه داشته باشید اگر می خواهید گیاهانتان از طراوت و شادابی خاصی برخوردار باشند، درجة حرارت محیط زیست آنان نباید از حدود ۲۰ تا ۲۲ درجة سانتی گراد کمتر باشد برخی از آنان تا ۱۰-۱۲ درجه بالاتر از صفر حتی کمتر از آن را تحمل می نمایند ولی افسرده و کسل می شوند.

گیاهان آپارتمانی آفتاب دوست

گیاه آلوئه ورا

آلوئه ورا از جمله بهترین گیاهان آپارتمانی دوستدار نور کامل خورشید است که به نگهداری اندکی نیاز دارد. این گیاه سبز علاوه بر زیبایی، خواص بسیاری دارد و به دلیل تولید اکسیژن در شب، از جمله گیاهان مناسب و مفید برای اتاق خواب نیز محسوب می شود. مایع درون این گیاه که به اصطلاح به آن ژل آلوئه ورا می گویند، به عنوان یک ماده ی کمک های اولیه برای انواع بریدگی و سوختگی کاربرد دارد. بهترین مکان برای کاشت این گیاه، درون یک گلدان بزرگ در جایی با نور کامل و تهویه هوای مناسب است تا خوب رشد کرده و شاهد برگهای بزرگ و سبز آن باشید. تنها نکته در مورد نگهداری آلوئه ورا، نور کامل یا نیم سایه و آبیاری مناسب و منظم است و سعی کنید که حتما از زهکش گلدان مطمئن شوید.

گیاه یشم یا کراسولا

انواع گیاهان از خانواده ی یشم یا کراسولا دارای ساقه های محکم، برگهای گوشتی و زیبا و دوستدار نور خورشید هستند. این گیاه مناسب افرادیست که در خانه های پرنور و آفتابگیر زندگی می کنند. این خانواده هرروز حداقل به 4 ساعت نور آفتاب نیاز دارند، بنابراین پشت یک پنجره ی جنوبی، ایده آل ترین مکان برای قرار دادن آنهاست. برگهای گوشتی و سفت این گیاهان، سبب شده تا عده ای آنها را با کاکتوس اشتباه بگیرند اما این گیاهان بر خلاف کاکتوس ها به آبیاری متوسطی نیاز دارند. گیاه کراسولا می تواند ده ها سال زندگی کرده و به آهستگی رشد کند. بنابراین حواستان به این گیاه زیبا و مقاوم باشد و با آبیاری منظم و نور کامل از آن نگهداری کنید تا عمری طولانی و سبز داشته باشد.

سیکاس

نخل سیکاس یک نخل تزیینی با ظاهری زیبا و شیک است که برای فضاهای مدرن بسیار انتخاب مناسبیست. این نخل کوچک همیشه به مانند یک گیاه مصنوعی سبز و پربرگ است و به ندرت برگهای خود را می اندازد. سیکاس یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای خانه های روشن و پرنور است. تنها نکته در مورد آن سمی بودن برگها برای حیوانات اهلی و کودکان است که با توجه به این نکته باید آن را از دسترس آنها دور نگه دارید. مکانی با نور غیر مستقیم زیاد و آبیاری در حد متوسط به طوری که بین 2 آبیاری خاک کاملا خشک شود، از نکات نگهداری این نخل زیباست.

افوربیا

افوربیا بومی آفریقاست و یک گیاه گرمسیری محسوب می شود اما حتما در روزهای بسیار گرم و آفتابی این گیاه را به داخل خانه بیاورید. افوربیا نور غیر مستقیم زیاد و خشکی بین 2 آبیاری را می پسندد.

پاپیروس

پاپیروس ( نخل مرداب ) همان گیاه مصریست که برای ساخت قایق و ساخت کاغذ از آن استفاده می شده است. این گیاه اصیل نیز در لیست گیاهان آپارتمانی آفتاب دوست قرار می گیرد. نکته اصلی داشتن یک گیاه پاپیروس شاد، رطوبت ثابت آن است. این گیاه زیبا در حاشیه برکه ها رشد کرده و به داشتن ساقه های مرطوب عادت دارد بنابراین رطوبت یکی از علاقه مندی های این گیاه است. بهترین راه برای تامین رطوبت این گیاه، قرار دادن در یک ظرف شیشه ای پر از آب است و باید زمانی که آب آن تیره شد آن را مرتبا عوض کنید. نور کامل آفتاب و ریشه های مرطوب از جمله اساسی ترین نیاز های این گیاه زیباست.

گل حسن یوسف

گل حسن یوسف یکی از گیاهان آپارتمانی پرطرفدار و از گیاهان آفتاب دوست است که در اغلب کشورهای غربی با نام “ملکه ای با دنباله های قرمز” شناخته می شود. نام این گل برگرفته از ظاهر زیبا و برگ های رنگانگ و جذاب آن میباشد. گیاهی همیشه سبز، با رشدی سریع و دائمی که وجود برگ هایی با رنگ های متنوع آنرا جزء زیباترین و متنوع ترین گیاهان آپارتمانی قرار داده است. رنگ برگ های گل حسن یوسف بسته به شدت نور متفاوت می باشد، برگ ها در نور کم پر رنگ و در نور مستقیم روشن می شوند. برای آنکه تمام برگهای گل از انرژی خورشید بهره ببرند، هر چند روز یکبار گلدان را بچرخانید.

این گیاه نسبت به سرما حساس است اما هوا خنک را دوست دارد و برخلاف سایر گل های آپارتمانی به نور، گرما و آب زیادی نیاز دارد؛ البته در زمستان از آبیاری زیاد گیاه خودداری کنید. مناسب ترین دما برای رشد گیاه ۱۸ درجه سانتیگراد می باشد و خاک سبک برای رشد این گیاه بهتر است و با وجود این خاک سه روز در هفته آبیاری نیاز است. همچنین می توان برای تامین رطوبت مورد نیاز گل، از زیر گلدانی پرآب استفاده کنید.

با توجه به اینکه گل حسن یوسف رشد سریعی دارد، اگر ریشه ها از ته گلدان بیرون زده باشند باید گلدان را عوض کنید. همچنین هرس شاخه ها باعث رشد بیشتر و حالت بهتر گیاه میشود. حسن یوسف علاوه بر آنکه جزء گیاهان آفتاب دوست است برای کودکان نیز خطری ندارد و برگ های زیبای آن به رنگ های مخلوط قرمز، سفید، سبز، زرد و قهوه ای و گل های کوچک آن به رنگ آبی هستند.

کاکتوس

کاکتوس ها را می توان از متنوع ترین و پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی دانست که جز گیاهان آفتاب دوست نیز هستند. کاکتوس از تیره میخک سانان و دارای ۵۰۰ گونه میباشد که بعد از ارکیده ها بیشترین تعداد را دارد. نام کاکتوس از یک واژه یونانی به معنای گیاه خاردار گرفته شده است.

کاکتوس ها با توجه به تفاوت ظاهری و ژنتیکی به سه گروه پرسکیه، اوپنسیه، کاکتاسه تقسیم می شوند و به علت آنکه متعلق به مناطق خشک و صحراهای آمریکا می باشند از مقاومت بیشتری نسبت به سایر گیاهان برخوردارند. هرچند این گیاه یادآور کویر می باشد اما تمامی انواع آن متعلق به بیابان نیستند، بعضی از انواع آن در چمنزار، کوه و جنگل رشد می کنند.

اگر قصد ساخت یک تراریوم را دارید کاکتوس به خاطر همزیستی مسالمت آمیز انواع آن کنار هم، بهترین انتخاب میباشد. این گیاه با وجود ساقه هایی گوشتی بیشترین توان ذخیره آب را دارد و برای مناطق خشک و کم آب مناسب است. آبیاری کاکتوس به دو روش قرار دادن گلدان در ظرف آب به مدت ۱۵ دقیقه و آبیاری از بالای خاک انجام میشود که میزان آن با توجه به نوع خاک، فصل، دمای محیط، اندازه گیاه و جنس گلدان متفاوت می باشد.

به عنوان مثال گلدان سفالی به خاطر خروج رطوبت اضافی و تهویه گیاه بهترین گزینه است. همچنین از غبارپاشی برگ های این گیاه خودداری کنید. کاکتوس ها را می توان جزء گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا و گیاهان گلدار هم به شمار آورد؛ گل های معطر این گیاه در رنگ های متنوع و عموما بزرگ و درخشان هستند و اغلب در فصل بهار و تابستان شکوفا می شوند که برای آشنایی با این کاکتوس ها مطلب ” کدام کاکتوس گل می دهد” را مطالعه بفرمایید.

گل شمعدانی

شاید اولین تصویری که بعد از شنیدن گل شمعدانی در ذهن اکثر ما شکل میگیرد، حوضی است که اطراف آن با گلدان های رنگارنگ شمعدانی جلوه ای زیبا گرفته است و حس نوستالژی القا میکند. گل شمعدانی گیاهی علفی و چند ساله و یکی از گیاهان آفتاب دوست است که دارای ۲۰۰ گونه می باشد. این گل آپارتمانی شاداب و رنگی به دکوراسیون منزل رنگ می دهد و به صورت آویزان یا درون گلدان نگهداری می شود و عطر ملایمی دارد.

این گیاه محبوب و چشم نواز مخصوص آب و هوای معتدل و کمی مرطوب می باشد. گلی مقاوم با نیازهای مراقبتی کم که گلهایی پر، زیبا و رنگارنگ دارد و ارتفاع آن گاهی به ۲ متر هم می رسد. این گل نسبت به سرما و سایه مقاوم است و تقریبا در انواع خاک ها جز خاک مرطوب رشد خوبی دارد و با افزودن کود کمپوست گل شادابتری خواهیم داشت. در تمام طول تابستان گل میدهد اما در پاییز اغلب برگ ها و ساقه ها خشک میشود که میتوان آن ها را هرس کرد.

شمعدانی یکی از گیاهان آفتاب دوست است که به آفات گیاهان خانگی مستعد است و برگ های زرد آن نشان از آبیاری کم یا زیاد می باشد. این گیاه بیشتر از آب به غذا احتیاج دارد، از بهار تا پاییز دو هفته یکبار با کود محلول در آب گیاه را تغذیه کنید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
گام به گام مراحل چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله !
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان