دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / خواص خوراکی ها /

آشنایی با خاصیت درمانی شلغم 

پنجشنبه، 16 آبان 1398
شلغم گیاهی نشاسته‌ای متعلق به خانواده کلمیان است. خواص شلغم بسیار زیاد است تا جایی که ممکن است شما از این همه فواید تعجب کنید

خواص درمانی شلغم

۱. از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند.

این سبزی چلیپایی حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال ها (مواد شیمیایی گیاهی) است که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند. حضور گلوکوزینولات جلوی سرطان را می گیرد و همچنین موجب کاهش اثر آن می شود. این مواد شیمیایی گیاهی طبیعی در هنگام هضم به دو ترکیب (یعنی ایندول و ایزوتیوسیانات) تجزیه می شوند. آنها به کبد کمک می کنند که سموم را پردازش کند، با تاثیرات سرطان زاها مبارزه می کنند و می توانند رشد سلول های تومور را مهار کنند. گنجاندن این سبزی در رژیم غذایی روزانه تان می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان و همچنین روده ی بزرگ و سرطان رکتوم را کاهش دهد.

۲. سلامت قلب و عروق را ارتقاء میدهد.

یکی از خواص این گیاه این است که دارای خواص ضد التهابی فوق العاده ای است به این دلیل که مقدار زیادی ویتامین K دارد. این ها به پیشگیری از حملات قلبی، سکته ی قلبی و دیگر بیماری های قلبی کمک می کنند. برگ های این گیاه با جذب مقدار بیش تری صفرا که کلسترول موجود در بدن را به طور کامل مصرف می کند، به هضم غذا کمک می کند. این امر منجر به کاهش کلسترول می شود. شلغم همچنین منبع بسیار خوبی از فولات است، که به تقویت سیستم قلبی عروقی کمک می کند.

۳. سلامت استخوان ها را بهبود می دهد.

شلغم منبع مهم کلسیم و پتاسیم است که برای رشد و استحکام استخوان ها، حیاتی هستند. مصرف منظم این گیاه مانع آسیب به مفاصل می شود، و خطر پوکی استخوان و بروز آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) را کاهش می دهد. این گیاه همچنین منبع بسیار خوبی از کلسیم است، ماده ای معدنی که از تولید بافت همبند در بدن پشتیبانی می کند.

۴. تاثیر مثبتی روی سلامت ریه دارد.

مواد سرطان زای موجود در دود سیگار باعث کمبود ویتامین A، و منجر به التهاب ریه، آمفیزم و سایر مشکلات ریوی می شوند.یکی از خواص شلغم این است که ویتامین A موجود در شلغم با مقابله در برابر این کمبود، به حفظ سلامت ریه کمک می کند.

۵. به هضم غذا کمک می کند.

فیبر فراوان موجود در برگ شلغم از سیستم گوارشی بدن پشتیبانی می کند. پژوهش ها ثابت کرده اند که گلوکوزینولات همچنین ممکن است به معده برای پردازش باکتری هایی مانند هلیکوباکتر پیلوری کمک کند.

۶. یکی از خواص شلغم عبارت است از جلوگیری از آترواسکلروزیس (تصلب شرایین).

وجود بیش از اندازه ی رادیکال های آزاد در بدن سبب اکسیداسیون کلسترول بد و تجمع پلاکت ها در بدن می شود، و در نتیجه منجر به بروز آترواسکلروزیس (تصلب شرایین) می شود، اختلالی که به عروق خونی آسیب وارد می کند. ویتامین E، C و بتا کاروتن موجود در ریشه ی شلغم و برگ های آن آنتی اکسیدان هایی بسیار عالی برای مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن هستند.یکی از خواص شلغم این است که مصرف منظم آن مانع از توسعه و پیشرفت این بیماری می شود.

۷. به درمان بیماری های شایع کمک می کند.

قدرت شفا بخشی شلغم در جلوگیری از بیماری های متعدد شایع مانند نداشتن اشتها و بواسیر مفید است. مصرف منظم این گیاه حتی می تواند سنگ کلیه را درمان کند، البته اگر خیلی کوچک باشد.

۸. برای کاهش وزن مفید است.

یکی از خواص شلغم این است که کالری کمی دارد و بنابراین، می تواند بخشی از یک برنامه ی موثر کاهش وزن باشد. از سوی دیگر فیبر بالای موجود در این گیاه سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند، وزن بدن را کنترل و از سلامتی و عملکرد روده ی بزرگ پشتیبانی می کند.

۹. یکی از خواص شلغم این است که آسم را درمان می کند.

خواص ضد التهابی این گیاه را می توان به میزان ویتامین C بالای موجود در آن که یک آنتی اکسیدان قوی است، نسبت داد. این خواص در درمان آسم و کاهش علائم آسم موثر است. مطالعات ثابت کرده اند که دادن شلغم به بیماران مبتلا به آسم می تواند خس خس سینه را در آنها کاهش دهد.

۱۰. از بوی بدن بوی بدن جلوگیری می کند.

بوی بد بدن، به ویژه در ماه های تابستان یک مشکل شایع است. آب این گیاه در خلاص شدن از بوی بدن بسیار مفید است. نوشیدن آب شلغم به طور کلی برای سلامتی خوب است و همچنین به جلوگیری از بوی بد بدن کمک می کند.

۱۱. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

ریشه ی این گیاه نقش مهمی در عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن ایفا می کند. بتاکاروتن موجود در شلغم در تولید غشاهای سالم، به بدن کمک می کند.یکی از خواص شلغم این است که سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند.

۱۲. سلامت چشم را بهبود می دهد.

این گیاه منبع غنی لوتئین است، نوعی کاروتینوئید که سلامت چشم را بهبود می دهد و از بیماری های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه ی زرد) و آب مروارید جلوگیری می کند.

۱۳. آنتی اکسیدان های موجود در شلغم فواید زیادی برای بدن دارند.

این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان های مثل ویتامین C، ویتامین A، ویتامین E، منگنز و بتا کاروتن است. به خصوص ریشه ی این گیاه غنی از ویتامین C است در حالی که برگ سبز آن مقدار فراوانی از تمام این آنتی اکسیدان ها را دارد. این گیاه همچنین حاوی مواد مغذی گیاهی پیچیده ای است که فعالیت آنتی اکسیدانی را تحریک می کند، و در نتیجه توانایی شان برای مبارزه با رادیکال های آزاد و جلوگیری از آسیب به DNA سلول ها افزایش می یابد.

۱۴. یکی از خواص شلغم این است که پوست تان را روشن می کند.

مصرف مکرر این گیاه پوست تان را روشن و صاف نگه می دارد. میزان فراوان ویتامین A و C موجود در این گیاه باعث می شود که پوست سالم و درخشان بماند.

۱۵. ترک پا را درمان می کند.

استعمال خارجی یا پوستی این گیاه به درمان ترک پا کمک می کند. برای این منظور، شما می توانید در حدود ۱۲ شلغم را همراه با برگ هایش در آب بجوشانید. قبل از رفتن به رختخواب، پای تان را در این آب جوشیده با شلغم به مدت ۱۰ دقیقه خیس بگذارید و همچنین کمی شلغم روی ترک های پای تان بمالید. انجام این کار به طور منظم طی مدت ۳ روز پای تان را نرم می کند و پوست آن را ترمیم می کند. برگ این گیاه به از بین بردن چین و چروک روی پا کمک خواهد کرد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
مراحل اکسپت مقاله
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت