آشنایی با مراحل بارداری برای دوقلو ها

  سه شنبه، 30 فروردین 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با مراحل بارداری برای دوقلو ها
دوقلوزایی زمانی اتفاق می افتد که دو تخم جداگانه در رحم بارور شوند. در حال حاضر داشتن دوقلوها نسبت به گذشته رایج‌تر است. ما در این مطلب نحوه دوقلوزایی را برایتان شرح می دهیم. با ما همراه باشید.

اگر دو تخمک به صورت جداگانه در رحم بارور شوند یا یک تخمک بارور شده به دو جنین تقسیم شود، بارداری دوقلویی اتفاق می افتد.امروزه، بارداری دوقلویی نسبت به گذشته در بین بانوان شایع تر شده است.اکثر محققین دلیل بیشتر شدن بارداری دوقلویی را حاصل یک نوع تقسیمات سلولی دانسته اند که در طی این عارضه، دیواره پروتئینی که سلول ها را در کنار هم قرار می دهد، ضعیف می شود که میتواند بعلت بعضی ترکیبات ایجاد شود.

بارداری دوقلویی چگونه اتفاق می افتد؟

چنانچه قصد دارید شانس دوقلو باردار شدن خود را افزایش دهید پیش از هر چیز باید بدانید که دوقلوزایی چگونه اتفاق می افتد؟

دو نوع بارداری دوقلویی وجود دارد: همسان و غیر همسان

دوقلوهای همسان یا مونوزیگوتیک (تک تخمی) یک سوم بارداری های دوقلویی را تشکیل می دهند. این اتفاق کاملا تصادفی است. دوقلوهای همسان هنگامی به وجود می آیند که یک تخمک توسط یک اسپرم بارور شده و سپس به دو جنین مجزا تقسیم شود. این دو جنین دارای ساختار ژنتیک مشترک خواهند بود. دوقلوهای همسان بیشتر در بانوانی مشاهده می شود که با استفاده از روش های کمک باروری حامله می شوند. بسته به آنکه سلول تخم بعد از اتمام لقاح در کدام مرحله به دو جنین تیدیل شود، سه نوع بارداری دوقلویی همسان وجود دارد. اگر این تقسیم در مراحل سلول تخم اولیه رخ دهد، دو جنین با جفت و کیسه آب جدا خواهیم داشت. اگر توده تشکیل دهنده جنین به دو بخش قسمت شود، دو جنین، جفت و کوریون مشترک دارند اما کیسه آب جدا خواهد بود و اگر به دو قسمت تقسیم شدن در مرحله دیسک زایا انجام شود، جفت، کوریون و کیسه آب همگی مشترک خواهد بود. بعلاوه اگر به دو بخش تقسیم شدن دیسک زایا به هر دلیلی به خوب پیش نرفته و کامل صورت نگیرد، احتمال به هم چسبیدن دوقلوها از قسمت های مختلف سر، سینه، پشت و ... وجود دارد که آن را تحت عنوان دوقلوهای به هم چسبیده می شناسیم.

دوقلوهای غیر همسان که آنها را با نام دی زیگوتیک (دو تخمکی) نیز می شناسند زمانی به وجود می آیند که دو تخمک مجزا توسط دو اسپرم جداگانه بارور شوند. در این بارداری هر یک از این دوقلوها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند به این معنا که آنها مولفه های ژنتیکی یکسانی نداشته و هر یک جفت و متعلقات مخصوص به خود را دارند. از آنجایی که فقط نیمی از ساختار ژنتیکی این دوقلوها یکسان است دو نوزاد لزوما دارای جنسیت مشابه نیستند. درحقیقت دوقلوهای همسان تفاوتی با یک خواهر و برادر معمولی ندارند و فقط در یک زمان به دنیا آمده اند.اگر دوقلو باردار هستید، حال که می دانید بارداری دوقلویی چگونه اتفاق می افتد، می توانید از متخصص سونولوژیست بپرسید که احتمالا دلبندان شما از چه نوعی هستند؟!

 بارداری دوقلویی

راه های طبیعی برای افزایش شانس بارداری دوقلو به چه صورت است؟

  • پیدا کردن یک شریک با سابقه خانوادگی دوقلو:به احتمال زیاد فرزندان دوقلو های همسان نر دوقلو های همسان تولید مثل می کنند. داشتن دوقلو های برادر در خانواده شانس داشتن دوقلو را نیز افزایش می دهد. هنگامی که دوقلو های برادر از طرف پدر و مادر وجود داشته باشند احتمال دوقلو شدن بیشتر می شود.
  • افزایش وزن شما:افزایش وزن منجر به تحریک بیش از حد تخمدان ها می شود. تخمدان ها ممکن است به جای یک تخمک چندین تخمک آزاد کنند. اما عوامل دیگری وجود دارد که می تواند باردار شدن را برای افراد چاق دشوار کند.
  • مصرف لبنیات:مصرف زیاد لبنیات شانس بارداری دوقلو را افزایش می دهد زیرا هورمون های رشدی که توسط گاو ها در شیر آن ها ترشح می شود باعث تغییراتی در سطوح هورمونی شما می شود.
  • باردار شدن مکرر:مشخص نیست چرا اما داشتن یک یا چند بارداری قبلی شانس شما را برای داشتن دوقلو افزایش می دهد. حدس زده می شود که این احتمالاً به این دلیل اتفاق می افتد که در زمان بارداری دوم یا بعدی سن شما بالا می رود و احتمالاً بیش از 30 سال.

چگونه دوقلو دار شویم؟

متأسفانه، قرص خاصی وجود ندارد که بتوانید از آن استفاده کنید و 9 ماه بعد بتوانید با یک کالسکه دوتایی در اطراف محله خود گشت و گذار کنید.بسیاری از ادعاهای تأیید نشده درباره چگونگی افزایش احتمال بارداری دوقلوها وجود دارد. برخی از افراد پیروی از رژیم های خاص یا استفاده از برخی روش های درمانی جایگزین را توصیه می کنند، اما هیچ مدرک علمی برای اثبات این روش ها وجود ندارد.

تحقیقات نشان داده است که درمان های باروری به ویژه IVF و محرک تخمدان شانس ابتلا به دوقلو را افزایش می دهد. بنابراین اگر شما دچار مشکلاتی برای باردار شدن شده اید و همچنین میخواهید فرزندان دوقلو به دنیا آورید، این روش کمک به درمان ناباروری به شما پیشنهاد می شود.با این حال، یک بارداری دوقلو هم برای زن و هم برای جنین های در حال رشد خطرناک است. به همین دلیل، برخی از کلینیک های باروری در مورد کاشت جنین های متعدد در طول درمان IVF هشدار می دهند.

توصیه می شود زنان جوانی که اولین بار در بارداری خود قرار دارند و تحت درمان و انتخاب هستند، فقط یک جنین را برای انتقال به رحم خود انتخاب کنند.از آنجا که موفقیت در درمان ناباروری در حال بهبود است، اغلب نیاز به انتقال بیش از یک جنین وجود ندارد. در ایالات متحده آمریکا، تعداد درمانهای IVF که شامل انتقال سه یا چهار جنین بین سالهای 2007 و 2016 می شود کاهش یافته است. انتقال فقط یک یا دو جنین احتمال یک بارداری چندگانه را کاهش می دهد.

سونوگرافی جنین

نکاتی که بهتر است در زمان بارداری دوقلو به آن توجه کنید

  1. با مصرف بیشتر اسیدفولیک، می توانید از نقص های مادرزادی جلوگیری کنید ( کلم بروکلی، لوبیا چیتی، تخمه ی آفتابگردان، مارچوبه و …)
  2. زنان باردار دوقلو به مراقبت متخصص زنان و زایمان نیاز بیشتری دارند.
  3. ممکن است تهوع صبح گاهی در حاملگی دوقلو شدیدتر باشد، مخصوصا در سه ماه اول
  4. علاوه بر حالت تهوع، کمرد درد، دل درد و … در بانوانی که دوقلو باردارند بیشتر است.
  5. لکه بینی در دوران بارداری دوقلو بیشتر دیده می شود. البته این لکه بینی ها دلیل بر سقط نیست،ولی در هر صورت احتمال سقط یا زایمان زودرس در مادران دارای بارداری چند قلویی بیشتر است. درصورت گرفتگی عضله، مشاهده لخته و خونریزی زیاد فورا به پزشک مراجعه کنید.
  6. زنان با بارداری دوقلو معمولا افزایش وزن بیشتری دارند.
  7. خطر بیشتر ابتلا به دیابت بارداری در بارداری دوقلو به طور واضح افزایش می یابد.
  8. احتمال افزایش فشار خون طی بارداری و بروز مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی در بارداری دوقلویی بسیار بیشتر است.
  9. زایمان بارداری دوقلویی ممکن است زودهنگام باشد. بنابراین برای پیشگیری از زایمان زودرس ممکن است داروهایی تجویز شود و یا تمهیدات خاصی در نظر گرفته شود.
  10. احتمال زایمان سزارین در بارداری دوقلویی بیشتر است.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید سلام و احوال پرسی محمود احمدی نژاد و آیت الله جنتی در یک مراسم+ عکس
دیگران می‌خوانند   
سرگرمی جالب و باکلاس نیلوفر پارسا در دوران بارداری/ عجب فضای دنج و باصفایی+عکس فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در هنگام تحویل اتاق هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ سِت کردن 2 ستاره تیم ملی در یک قاب/ طارمی و رضاییان با برند لویی ویتون + عکس فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش ماشاالله وروایی، عموکاووس سریال نون خ خلبان از آب درآمد +عکس دوران خلبانی بازار ارز بدون خریدار؛ حجم معاملات در پایین‌ترین سطح! هشدار مقامات ایرانی به "قرارداد شیطنت آمیز" چینی‌ها! جزییات لایحه "حجاب" و بازداشت این پنج گروه توسط پلیس تعبیر خواب مدفوع در توالت فیلم دردناک از لحظه بلعیده شدن مرد مشهدی توسط زمین در سیل رونمایی شاهرخ استخری از مدل مو و استایل اروپایی جذابش در بلژیک/ مثل همیشه خوشتیپ+عکس اندازه ی باورنکردنی تگرگ هایی که در مشهد بارید با این 6 روش سریع و خانگی "تیرگی آرنج و زانو را از بین ببرید {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه نگاهی به حیاط سرسبز و بزرگ مرتضی پورعلی گنجی با گل های رنگارنگ+ عکس یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب (تصاویر) تغییر چهره بازیگر نقش کودکی «سهراب» سریال از سرنوشت بعد 5 سال ترفند های طلایی برای تمیز کردن آب آکواریوم در خانه ایده خلاقانه برای تبدیل لاک براق به لاک مات روش خشک کردن گل محمدی با حفظ عطر و رنگ ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش همه چیز درباره مزوژل جالپرو: مزایا، معایب و کاربردها حرکات جالب استاندار کنگ فو کار آذربایجان غربی/ ماشالا چقدر حرفه ای 3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
راز عجیب نقاشی مونالیزا لو رفت/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس
سیگار، اکسسوری جدید دختران دودی/ هوا جون میده برای یه نخ سیگار!
اعلام زمان واریز یارانه 300 هزار تومانی
پسربچه کرجی چطور 1300 نفر را به دردسر انداخت!
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم