آشنایی با رفلکس نوزاد و انواع آن

  سه شنبه، 26 بهمن 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با رفلکس نوزاد و انواع آن
نوزاد شما از زمان تولدش تعدادی رفلکس غریزی و خودکار دارد که اغلب حس یا حرکت خاصی باعث ایجاد هر کدام از این رفلکس‌ها در نوزادان می‌شود. برخی از مهم‌ترین آنها در این مطلب آورده شده است.

رفلکس های نوزادی یا رفلکس های بدوی، گروهی از پاسخهای خود به خودی عصبی - عضلانی ساده و کلیشه ای هستند که در جنین رسیده یا نوزادان طبیعی بوده ولی در بالغین وجود ندارند و در صورت وجود غیرطبیعی هستند. این رفلکس های در بدو تولد وجود دارند و به تدریج در طی سال اول زندگی مهار می شوند.رفلکس یا واکنش یک پاسخ غیرارادی و خودبه خود به یک محرک حسی است که در واقع نشانهٔ سالم بودن و طبیعی بودن کودک شما خواهد بود. وجود هر رفلکس، معیار مهم رشد تکاملی و رشد عصبی کودک است. بیشتر رفلکس های نوزادان در ۶ ماه اول بعد از تولدشان ناپدید می شوند و برخی از آنها همیشه باقی می مانند که طبیعی هم هستند. برای آگاهی و اطلاعات بیشتر در قسمت زیر به مهم ترین رفلکس ها و واکنش های نوزادان اشاره شده است.

رفلکس کودک به چه معناست؟

رفلکس های نوزادی در رحم آغاز می شوند. آن ها حرکات تکراری، غیرارادی یا خودکار برای پاسخ به محرک هایی هستند که برای تکامل کنترل سر، تن عضلات، تکامل حسی و رشد کلی کودک ضروری می باشند.این رفلکس ها از جنین در حال رشد محافظت می کنند، به پروسه زایمان کمک می کنند و در واکنش های حسی بعدی در دوران بلوغ نقش دارند. در حالت ایده آل، این رفلکس های اولیه با رشد کودک در مغز در حال رشد” کامل” شده و دیگر فعال نخواهند شد زیرا تمرین این حرکات کار مورد نظر آن ها را انجام می دهد و حرکات کنترل شده و داوطلبانه تر می شوند.

حرکت برای تکامل رفلکس های اولیه بسیار مهم است. بینایی و حرکت دست به دست هم می دهند. تکامل رفلکس های اولیه به ما امکان می دهد تا در مراحل اولیه زندگی کودکی در دنیای مکانی خود حرکت کنیم. برای اولین بار سر خود را بالا نگه داریم، بچرخیم ، سینه خیز و چهار دست و پا حرکت کنیم، راه برویم، و جست و خیز کنیم. همه این ها به بلوک های ساختمانی پایه ای احتیاج دارند که با رفلکس های اولیه آغاز می شوند. از حرکات درشت گرفته تا حرکات ظریف (دست خط، بستن بند کفش) و حتی حرکات بصری (حرکات چشم)، هر مرحله از رشد تحت تاثیر تکامل به موقع رفلکس های اولیه قرار می گیرد.

نوزاد

انواع رفلکس نوزاد

اکثر حرکات نوزاد شما در هفته های اول به وسیله رفلکس انجام می شود. این بدان معنی است که غیرارادی است یا بدون تلاش نوزاد شما رخ می دهد. این رفلکس ها یا اعمال خودکار قدرت باورنکردنی غریزه و تکامل انسان را به طور کامل به نمایش می گذارند. از گرفتن تا ریشه زایی نوزادان به گونه ای برنامه ریزی شده اند که به محرک های خاص در محیط اطراف خود با واکنش های خاص و غیرارادی پاسخ دهند. به عنوان مثال اگر گونه نوزاد را نوازش کنید او به طور خودکار دهان خود را باز می کند و سر خود را به سمتی که نوازش شده است می چرخاند. انگشت خود را داخل دهان آن ها قرار دهید یا سقف دهان آن ها را لمس کنید، آن ها شروع به مکیدن می کنند.

رفلکس چنگ زدن یا گرفتن

اگر انگشت خود را در کف دست شیرخوار قرار دهیم، او برای لحظاتی آن را محکم نگه می دارد. این رفلکس بعد از ۳ ماهگی از بین می رود و ارادی می گردد، این رفلکس در پا نیز وجود دارد یعنی وقتی کف پای نوزاد را لمس کنیم کف پای خود را جمع می کند و در ۸ تا ۱۰ ماهگی از بین می رود.

رفلکس ریشه

رفلکس ریشه یکی از شناخته شده ترین حرکات و اعمال غیر ارادی است که برای نوزادان تازه متولد شده است. این به کودک شما کمک می کند تا سینه یا شیشه شیر را پیدا کند تا شروع به تغذیه کند.

رفلکس چشمک

رفلکس چشمک با تابش لحظه ای نور مستقیم به چشم نوزاد تحریک می شود و باعث چشمک زدن او می شود. این رفلکس نباید مهار شود.

رفلکس مردمک چشم

رفلکس مردمک چشم با تاریک کردن اتاق و درخشش یک چراغ قوه مستقیم به چشم نوزاد برای چند ثانیه رخ می دهد. در این شرایط مردمک هر دو چشم باید به یک اندازه کوچک شود. این رفلکس نباید از بین برود.

رفلکس بابنسکی

از دیگر رفلکس های نوزادی شامل رفلکس بابنسکی است یعنی وقتی کف پای نوزاد تحریک می شود، انگشت شست پای او به بالا خم می شود و انگشتان دیگر از هم باز می شوند.

رفلکس جست وجو

این رفلکس یکی دیگر از رفلکس های مادرزادی است که به نوزاد کمک می کند سینهٔ مادرش را پیدا کند و چگونگی شیر خوردن را یاد بگیرد. هنگامی که گونه، لب ها یا دهان نوزاد را با انگشت یا نوک سینهٔ خود لمس می کنید، نوزاد سر خود را به سمت شما برمی گرداند و دهانش را باز می کند تا مکیدن را شروع کند.

رفلکس رانش زبان

رفلکس رانش زبان نیز یعنی هنگامی که سینهٔ مادر روی زبان نوزاد قرار می گیرد، او زبان خود را بیرون می دهد.

رفلکس خزیدن

رفلکس خزیدن با قرار دادن کودک به صورت دمر (رو به پایین) بر روی سطح صاف تحریک می شود. نوزاد سعی خواهد کرد با استفاده از دست ها و پاهای خود خزیده و به سمت جلو برود. این رفلکس در سن سه تا چهار ماهگی مهار می شود.

رفلکس چشم عروسکی

رفلکس چشم عروسکی را می توان در حالت تاق باز نوزاد (که به پشت دراز کشیده است) مشاهده کرد و به آرامی سر را به هر طرف چرخاند. در این حالت چشمان نوزاد ثابت خواهد ماند. این رفلکس باید بین سه تا چهار ماهگی از بین برود.

رفلکس مورو یا مبهوت

این امر باعث می شود که نوزاد شما در هنگام ترس از صدای بلند، احساس افتادن یا سایر محرک های محیطی، دست ها، انگشتان، و پا های خود را قوس بدهد. نوزادان معمولاً ظاهری "متعجب" از خود نشان می دهند. همچنین اکثر پزشکان بلافاصله پس از تولد و در اولین معاینات نوزاد این رفلکس را بررسی می کنند. انتظار داشته باشید که این رفلکس بین 2 تا 4 ماهگی از بین برود.

رفلکس مکیدن

مکیدن یکی دیگر از رفلکس های بقا است که حتی در دوران بارداری نیز وجود دارد. در طول سونوگرافی حتی می توانید نوزادی را ببینید که شست خود را می مکد. این رفلکس به ویژه زمانی که با ریشه زدن و رساندن دست به دهان همراه باشد، بسیار مهم است زیرا نوزادان را قادر می سازد به طور غریزی غذا بخورند. هماهنگی این حرکات ریتمیک مکیدن با تنفس و بلع یک کار نسبتاً چالش برانگیز برای نوزادان است. با این حال تا زمانی که کودک شما 2 یا3 ماهه شود غریزه مکیدن او به یک تلاش آگاهانه تبدیل می شود و دیگر به عنوان یک رفلکس در نظر گرفته نمی شود.

رفلکس تونیک گردن

در کودکی که به پشتش خوابیده است، چرخاندن گردن به یک سمت باعث خواهد شد که دست و پای آن طرف که صورت به آن سمت چرخیده شده است باز و از بدن دور شود، درحالی که دست و پای طرف مخالف صورت خم می شود و نوزاد هر دو دستش را محکم مشت می کند.

رفلکس برون اندازی

وقتی چیزی روی زبان نوزاد شما قرار بگیرد، او با عمل تف کردن آن را از دهانش بیرون می اندازد.

رفلکس قدم زدن

این رفلکس به کودک شما اجازه می دهد وقتی پا های او را روی یک سطح صاف قرار می دهید، یک پا را جلوتر از دیگری قرار دهد. اگر این کار را در خانه انجام می دهید مطمئن شوید که وزن کودک خود را با نگه داشتن او زیر بازو ها و در عین حال حمایت از سر او حمایت کنید، زیرا او به اندازه کافی قوی نیست که بدنش را در حالت ایستاده نگه دارد. هنگامی که کودک شما به یک سالگی نزدیک می شود و در حال یادگیری واقعی راه رفتن است، رفلکس قدم زدن به شکل آگاهانه باز می گردد.

رفلکس انحنای گالانت یا تنه

این رفلکس زمانی اتفاق می افتد که پهلوی ستون فقرات نوزاد در حالی که روی شکم دراز می کشد، نوازش می شود

ارزیابی رفلکس های نوزادی

ارزیابی رفلکس های نوزاد در حین معاینات کودک انجام می شود. حضور غیرطبیعی رفلکس های اولیه در کودک بزرگتر می تواند در طی معاینه عصبی کشف شود. ارزیابی رفلکس های نوزادی یک ابزار غربالگری برای کودکان در معرض خطر با مشکلات عصبی است. رفلکس های اولیه ممکن است در کودکان خاصی بیشتر از زمان طبیعی خود باقی بماند و باعث ایجاد اختلال در رشد بعدی شود. کودکانی که آسیب عصبی دارند، حاصل رفلکس های نوزادی طولانی مدت هستند. از آنجا که مطالعات اخیر نشان داده است، به نظر می رسد تکرار این رفلکس ها در نهایت آن ها را مهار می کند و والدین می توانند با کمک به تکرار رفلکس های باقیمانده، با کودک کار کنند.

چه موقع با پزشک تماس بگیریم؟

تداوم رفلکس های نوزادان برای زندگی آن ها تهدیدآمیز نیست و از این رو می توانید در طی ویزیت های عادی کودک با پزشک کودک خود صحبت کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (80 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (75 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (64 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (50 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (35 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
اهدای فرش دستباف برای توسعه فرهنگ ورزش کوهنوردی
جزئیات معافیت سربازی افراد بالای 35 سال از شهریور
(ویدئو) از کتیبه‌های باستانی تا الهام‌بخشی کانال سوئز؛ کانال داریوش بزرگ، شاهکاری که مسیر تاریخ را تغییر داد
تست بینایی 30 ثانیه‌ای؛ چشم‌های تیزت را به کار بگیر! چند تا صورت تو این تصویر قایم شده؟
(ویدئو) ساخت سلاح نرم با کنترل از راه‌دور برای فراری دادن دزدهای فرصت‌طلب/ مناسب برای تفریح گیمرهای حرفه‌ای
مجلس شناختی از معاون پارلمانی پزشکیان ندارد/ با کسی عقد اخوت نبستیم/ از میدری تعهد می‌گیریم
نظر رهبر معظم انقلاب درمورد بازیگری فردین در فیلم ایرانی بعد از انقلاب: اشکالی ندارد
ساخت دستگاه بیل بریکر در شرکت دانش‌بنیان تبریزی
(ویدیو) ادعای جنجالی میترا حجار بازیگر،سریال سرزمین مادری، در برنامه دورهمی: آنهایی که ایران را دوست ندارند ایران را ترک کنند!
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه