دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دنیای ورزش / رشته های ورزشی /

آشنایی با رشته ورزشی کونگ فو 

شنبه، 20 اردیبهشت 1399
یکی از هنرهای رزمی ایرانی کونگ فو توآ نام دارد که از سبک های کونگ فو به شمار می رود و تاکید بسیاری بر سلامت تن و روان دارد.

ورزش کونگ فو

کونگ فو چیست؟

واژه ی کنگ فو مربوط به هنر رزمی چینی است. اصل کنگ فو به مکانی به نام معبد شائولین برمی گردد که در آن راهبان برای سلامتی یا دفاع شخصی کنگ فو کار می کردند.

اولین معبد شائولین یک مکان بودایی بود که در سال ۳۷۷ قبل از میلاد در استان هنان چین ساخته شد. در سال ۵۲۷ قبل از میلاد، یک شاهزاده بودایی به نام بودهیدهرما یا دا مو در چین برای تعلیم مذهبی به معبد سفر کرد و راهبان این مکان را ضعیف و بیمار یافت. دامو برای تقویت راهبان، خود را در یک اتاق به مدت ۹ سال برای تفکر محبوس کرد. وی در نهایت، منجر به پیدایش یی جین جینگ یا یک سری تمرین تقویتی و انرژی زا یا هنر رزمی شائولین شد.

کونگ فو یکی از متداول ترین انواع ورزش های رزمی است که از هنرهای رزمی و جنگ های انفرادی کشور چین نشأت گرفته است. کونگ فو یک اسم عام است و اصطلاحی است که هر نوع هنر رزمی که از چین گرفته شده را شامل می شود.این ورزش رزمی، تمام حرکات آهسته و ظریف، از نحوه گام برداشتن در هر تی چی Tai Chi گرفته تا چرخش سریع و حرکات نمایشی و پرشکوه در ووشو Wu Shu و نیز حرکات سریع در فاصله نیدیک یک مبارز و جنگجوی وینگ چون Wing Chun و هر حرکت دیگر ما بین آنها را شامل می شود.ترجمه و برگردان مستقیمی در زبان انگلیسی برای این کلمه وجود ندارد.اما در ترجمه لفظ کونگ Kung به معنای دست یابی یا عمل و فو Fu نیز به معنای شخص با فرد است.

تاریخچه کونگ فو توآ

یکی از هنرهای رزمی ایرانی کونگ فو توآ نام دارد که از سبک های کونگ فو به شمار می رود و تاکید بسیاری بر سلامت تن و روان دارد. کونگ فو توآ به زبان زاهد پیر به معنای وحدت انسان ها تلقی شده است این ورزش رزمی شامل حرکات بدنساز ، نرمش ها ، حرکات موجی ، تکنیک های دست و پا ، یوگا ، دفاع شخصی ، نفوذ بر اجسام سخت ، تمرینات انفرادی و گروهی و نیروی درون ، مبارزات سنتی آزاد و نیمه آزاد می باشد.

کونگ فو توآ در عین اینکه مثل همه هنرهای رزمی اصیل است و هدفی ورای نیروی بدنی دارد اما هیچ شباهتی به هیچ کدام از آن ها ندارد چراکه حالت خاصی را دارا می باشد که در کلمات نمی گنجد و فقط کسانی آن را درک می کنند که همراهش هستند.

تاریخ بنیان گذاری این ورزش که با بهره گیری از تجربیات استاد ابراهیم میرزایی در زمینه های متنوع رزمی و جنگ های چریکی بوده است، مربوط به سال 1352 می باشد و بعد از سپری کردن مراحل آزمایشی تاسیس دانشکده انشاء تن و روان فعالیت رسمی خود را در باشگاه سرباز یا همان پهلوی سابق آغاز کرد.

این رشته رزمی دارای هفت مایگاه یا بخش می باشد که به جز مایگاه اول که مربوط به فعالیت های بدنی و حرکات فیزیکی می باشد بقیه به جنبه های عرفانی ، علمی و پزشکی در رابطه با تن و روان اشاره دارند.

معنای کونگ فو در بین مردم چین

در کل ، هنرهای رزمی چین با نام کونگ فو شناخته می شود . کلمه کونگ فو ظاهرا هیج معنای خاصی ندارد . ولی در بعضی از اقوام کونگ فو ( مرد دانا ) اطلاق می شود . و در نزد بعضی دیگر از مردم نیز به ( عالی ترین شکل هر چیز ) گفته می شود .

در مجموع می توان گفت کونگ فو به هنری اطلاق می گردد که بیانگر حرکات فیزیکی موزون دست و پا است . در هر صورت کونگ فو تقریبا همیشه در دست مردان و زنانی بوده است که مورد اعتماد مردم بوده اند . کونگ فو در بین دو گروه رواج بیشتری داشته است .

گروه اول جادوگران و جن گیران آن زمان که با نمایشهایی افسونگری و اجرای بعضی از حرکات زیبا و پیچیده در میان قبایل امرار معاش می کردند و این فنون و حرکات مذهبی مخصوص خودشان را به فرزندان خود انتقال می دادند . در بین آن می توان رهبر آنها ( تین شید ) را نام برد که ارباب آسمانی نام گرفته بود .

لباس

لباسی که به عنوان پوشش در ورزش رزمی کونگ فو به کار میرود فرقی با لباس کونگ فو تو آ ندارد با توجه به گزارشی که در مجله ی دنیای ورزش در سال ١٣5٣ بیان شده است .ولی در کل لباس این ورزش دارای شرایط به خصوصی است باید اولا بسیار محکم باشد تا زود پاره نگردد ثانیا آزادی بیشتری برای دست و پا داشته باشد تا دست و پا به راحتی بتواند حرکات لازم را انجام دهد.

لباس کونگ فو دارای یک پیراهن و یک شلوار است که پیراهن تمام قسمتهای بدن را میپوشاند از جنس الیاف طبیعی و نخی است تا عرق بدن را جذب خود کند کمر شلوار نیز به گونه ای است که قوس های کمر ستون مهره را وقتی که نیرو یا فشاری به مهره ها وارد آمد حفاظت می کند و در قسمت مچ شلوار عضلات و زرد پی های مچ را محکم نگه می دارد و از صدمه به آنها جلوگیری می کند.

رنگ لباس

لباس کونک فو سیاه است رنگ سیاه از جنبه ی علمی جاذب انرژی است و از هدر رفتن انرژی جلو گیری می کند رنگ سیاه در کونگ فو دارای قداست خاصی است به این معنی که رنگ سیاه در برابر رنگهای دیگر ایستادگی کرده و از نفوذ رنگهای دیگر در خود جلو گیری به عمل می آورد از نظر علمی رنگ سیاه نمی گذارد انرژی بدست آمده از دست برود لذا انرژی را در خود حفظ می کند از خستگی و کوفتگی عضلات و از پیری زود رس بدن هم جلو گیری می کند.

آرم کونگ فو توآ

هلال سرخ بالای مشت نشاندهنده ی فلسفه خون کونگ فو یعنی نبرد تا آخرین قطره خون در راه آزادی و استقلال انسانها مشت در میان دایره ی سیاه ،نشانگر قیام و خیزش از دل تاریکی ها و جهالت و دشمنی ها و همه ی آنچه که نسل امروزی را از خود بیگانه و دور کرده و در بند اسارت زندانی کرده است.مشت نشانه و علامت تجاوز و تعدی نیست بلکه حالت دفاعی دارد که شکل آن کاملا مشخص است.

هلال سفید در پایین مشت نشانگر نژادسفید ایرانی است .کره جهان زیر مشت و نقشه ی ایران در وسط کره به عنوان پایگاه کونگ فو توآ در جهان نمایان شده است .این علامت در سمت چپ قرار میگیرد که مشت سمبل محافظت از قلبی است که تپش آن با فکر و اندیشه همراه است.

انواع سبک های کونگ فو

سبک هایی که در قالب کمیته هستند عبارتند از:

۱.توآ: کونگ فو توآ، یک هنر رزمی ایرانی است که بر تن و روان سالم تر تأکید می کند. این ورزش توسط ابراهیم میرزایی در سال۱۳۴۸ تاسیس گردید.کونگ فو توآ دارای هفت مایگاه است که به جز مایگاه اول که به حرکات فیزیکی و فعالیت های بدنی می پردازد، بقیه به جنبه های علمی، عرفانی و پزشکی در خصوص تن و روان اشاره دارد.

۲.جنگاوران: بنیانگذاری و تأسیس کمیته جنگاوران کونگ فو از سال ۱۳۴۹ در مکان باشگاه سرباز با حضور اساتید برجسته و مربِیانی که به منظور یادگیری وآموزش وتوسعه این سبک به گرد هم آمده بودند برگزارمیشده است.

۳.من تو ما( نیو کونگ فو سابق): هنر رزمی نیو کونگ فو( من تو ما) یا بعبارت دیگر توسعه شیوه نوین درایت، دانایی و توانایی پدیده ایست که تمام اصول و فنون تکنیکی و تاکتیکی آن طبق موازین علمی در پیوندی ارگانیک و سیستماتیک طراحی شده و پیوسته از زیباترین حرکات فنی و فیزیکی هم برخوردار می باشد و هیچگاه فرسوده و کهنه نمیشود چون از قوانین و اصل ماهیت تغییر پذیری، نوآوری و بروز شدن پیروی میکند.

چگونه کنگ فو تعلیم داده می شود؟

شما در اولین کلاس خود با اطلاعات جدید زیادی روبرو می شوید. علاوه بر تمرینات کششی، تقویت عضله و انرژی زایی، حرکات خاصی برای این سبک وجود دارد. هر حرکت شامل اجزای فیزیکی: حرکت پاها، ران ها، بازوان، دست ها، چشمان و تنفس است. برای هر حرکت یک بخش ذهنی نیز وجود دارد. هر حرکت هدف خاصی دارد و این معلم است که درک دانش آموزان را از این اهداف بالا می برد تا بیشینه بازدهی به دست آید.

شما در اولین کلاس از شرایط بدن خود اطلاع پیدا می کنید. پس از یک ماه، در قدرت بازوان و پاهای خود و تمرکز و سلامتی رشد چشمگیری احساس خواهید کرد.

پس از دوره ی شش ماهه ی اول، حرکات اصلی کنگ فو را یاد می گیرید و انرژی شما به گونه ای غیرقبال باور افزایش پیدا می کند. پیشرفت بدون صدمه و آسیب نیز محتمل است زیرا همانند معلمان چینی کنگ فو، ما به ماهیت حرکات، اهداف آنها و آموزش درست آنها احاطه پیدا می کنیم.

مراسم خون

مراسم خون نام مراسم مخصوصی در کونک فو توآ می باشد که در آن همراهان شایسته ای ،خون خود را برای بزرگداشت احترام به خون شهیدان راه حق و ادامه دادن به راه آنها به روی اوتایمی میریزند.توآکاران اعتقاد دارند چنانچه شخصی برای اوتایمی معبدش خون دهد در واقع برای کشورش جان داده است.

توصیه هایی برای شروع کونگ فو

کونگ فو خیلی بیشتر از دفاع شخصی است، کونگ فو خود یک نوع هنر است. شما با تمرین کونگ فو، قادر به بهبود سلامت کلی بدن، اعتماد به نفس و انعطاف پذیری خود خواهید بود.

با استفاده از روش های زیر میتوانید سریعتر به یادگیری کونگ فو بپردازید:

- پیش از شروع کونگ فو باید تکنیک های تئوری را یاد گرفت. این تکنیک ها برای پا، دست و تنفس زیادند. باید سرعت را در حرکات رعایت کرد و به قدرت پاها و دست ها توجه کرد. تکنیک های کونگ فو به کاراته شبیه هستند.

- تمرکز بر روی سبک خاص کونگ فو

- یادگیری پایه های کونگ فو به شخص یاد می دهد که چگونه از خود دفاع کند، حمله کند و حریف را فریب دهد. تمرینات کونگ فو بدون سلاح قابل انجامند و اگر در آن ها حرفه ای شوید به شما امکان حمله با سلاح و بدون سلاح در مسابقات می دهند.

- تمرین حرکات خود بر روی یک کیسه بوکس سنگین

- برای شروع کونگ فو باید تکینک هایی مانند فی کواتوی را فرا گرفت. این تکنیک تمرین ضربه زدن با پا بهمراه پریدن و چرخیدن است. همچنین، شروع کونگ فو نیازمند یادگیری فی ها و چوکتچاست که یک نوع ضربه پا است.

- چنانچه میخواهید کونگ فو را یاد بگیرید باید هر روز تمرکز خود را بیشتر کنید

خط ها و معانی آن در کونگ فو

خط یک (آناتوآ)

آناتوآ با 5١٣ فن ،ترکیب عکس العمل سازی و خاصیت های موجی بر رموز هندسی و ضد حرکات جسمی در جهت عالم ذرات است.

خط دو(آتادو)

آتادو شامل ٣١٧ فن، ترکیب و عکس العمل سازی و خاصیتهای خلاف موجی برای برگردان عالم ذرات و فکر و زندگی می باشد.

خط سه (سوتو)

به معنای مرز دانایی و توانایی و خارج شدن از دایره ی بیهودگی عقلی و از بین بردن ترس و وحشت در زندگی به معنای تو و من و طبیعت مربوط به من و توست مجموعه ای از ٨٧٣تکنیک ،ترکیب و عکس العمل سازی است.

خط چهار (سامسامائه )

سامسامائه نهایت قدرت فیزیکی جسم در قالب هندسی با 4١٧٩ فن، ترکیب و عکس العمل سازی با هدف توجه و رسیدگی جسم و روح است.

خط پنج (مایانا)

به معنی نابودی اختلالات و ناهنجاریها و نبرد انسان در مرز پیدا و پنهان و درک اندیشه هاست.

خط شش (کوانه ووست مایانا)

به معنای صفت های نامناسب انسانی ، ناهنجاری های روانی،عدم شناخت پزشکی و ترس و وحشت از وارد شدن به دنیای تفکر آمیز و فلسفه گرایی و اجبار انسان به درک فهم آشکار دنیای نهانی که این نیرو قدرت بر هدف دستیابی به مایگاه توآ سروده دانایی است .

خط هفت (وای ماباتو یا پنجه ی مرگ)

این معنا درکونگ فو توآ از هفت مایگاه دعا به ایجاد کنندگان فکر و قضاوت انسانها به شناخت و بررسی و و ایجاد انسان به بینش ها ودانش ها و ترکیب هاست ٣٣٠١ فن،ترکیب و عکس العمل سازی .پنجه مرگ ساخته ی پروفسور ابراهیم میرزایی،نهایت خشم و غضب انسان و فریاد و طغیان انسان بر ظلم وستم است.

چند مورد از مزایای هنرهای رزمی چینی

۱- سلامتی و تندرستی

منظور از سلامتی عدم بیماری نیست بلکه توانایی خواب راحت، کار پر انرژی، تفکر درست و آرامش است. منظور از تندرستی سلامتی فیزیکی نیست بلکه توانایی واکنش سریع، تحمل شرایط سخت و تمرکز بدون خستگی است.

۲- ویژگی آموزشی

تعلیم کنگ فو روی پیشرفت اخلاقی و جسمی و ارزش هایی مانند وقار، شجاعت، صبر و شکیبایی تمرکز دارد. ماهیت اصلی این ورزش وابسته به فرایند طولانی شخصیت سازی است. ارزش هایی همچون صبر، شکیبایی، نظم، وفاداری و آرامش از لوازم پیشرفت هستند که از طریق کنگ فو حاصل می شوند.

۳- دفاع شخصی

دفاع شخصی از لوازم هنرهای رزمی چینی است. تعلیم درست کنگ فو در راستای آموزش صبر، جلوگیری از نزاع و دفاع در برابر دیگران است. ما با اعتماد به نفس می توانیم دفاع از خود کنیم. دفاع شخصی در این مورد برای مواقع غیرجنگی و نزاعی مانند مصاحبه کاری یا امتحان مدرسه کارآیی پیدا می کند. در جامعه مدرن، نیاز به دفاع شخصی روانشناسی مهم تر از نیاز به نزاع حقیقی است.

ذن در کونگ فوتوآ

یعنی مرز ناشناخته آدمی و رخنه بر برد اندیشه ی آدمی .معنی و مفهموم ذن مشتمل بر اندیشه در دریای تفکر ،طریقه ی تنفس صحیح، و فعالیت جسمی مناسب داشتن به منظور تلاش در راه زندگی و به آرامش و آسودگی و روشن بینی رسیدن است .ذن یعنی برگشت به بهترین و با کیفیت ترین حالات فیزیولوژیک انسان چون اعتقاد داریم که (روح وروان) چیزی جز فیزیولوژی دستگاه عصبی مرکزی نیست.

بر این اساس شخص در راه ذن تلاش می کند که با دستیابی به اصول مخصوص آن به بهترین حالتهای فیزیولوژیک تن خود مراجعه کند.برای انجام هر فن در کونگ فو نیاز به استقرار مخصوصی داریم که بیشترین کارایی را به آن فن میدهد به طور کلی استقرار از پایه های مهم و اساسی در کونگ فو به شمار می رود ،قرار گرفتن پاها از اصول ابتدایی کونگ فو توآ می باشد که برای انجام تکنیک ها باید نهایت دقت را کرد در این مورد باید استقامت و سرعت بالا و نرمش های کافی در این مورد داشت.

بدن انسان دارای رازها و اسراری است و علم و دانش با آن قدرت و ابهت هنوز نتوانسته به ذره ای از آن دریای بیکران دست یازد.در کونگـفو تو آ توانایی جسم و اندیشه به ریشه علمی و عملی به کارگرفته شده است که به زودی به درک این دنیای تن دست خواهیم یافت .در این زمان انسان غربگرا شبیه رود آلوده است اما برای مرگ زمانه و ضد و نقیض های بی پایه و اساس که توانایی حقایق را ربوده مانند اقیانوسی است که تا رودهای آلوده و کثیف که وارد آن می شوند آن را پاک نکند.

در معبد کونگـفو توآ راهبر تلاش می کند تا فکر و ذهن را با سخن روح در ذهن شاگرد جاری کند و انسان را تمام نشدنی ،آزاد و رها و نظم دهنده نشان دهد .پیدا کردن مادر کونگ فو توآ راهنمایی انسانهاست نشانگر عدالت است شناساندن دروغ و گناه به انسان هیجان زده و متعجب است و سرانجام کونگ فو فریاد عقل است ،عقل است که گذر مرز دانایی ها و توانایی هاست در معبد کونگ فو به نهال آدمی بسیار بها داده می شود و چه باغبانی دقیق می گردد زیرا کودکان امروز را آینده سازان نسل فردا می داند و بر تربیت آنها کوشش زیادی میکند تا نونهالان با حقایق فردا آشنا شوند تا سهم خود را در عرصه ی اجتماعی به نحو احسن انجام دهند.


19 پسندیدم 8 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 29 تیر
از سراسر وب
دیدگاه ها
HO
7 ماه پیش

این مقاله خیلی کامل بود ولی می خواستم در مورد فول کونگ فو هم توضیحاتی بدید تشکر
پاسخ
نازلی
2 سال پیش

خیلی خیلی عالی بود 💜🖤❤💙
پاسخ
ته ته
2 سال پیش

سلام من خودم یک سال کنگ فو رفتم الان خط قرمز من کنگ فو عه
پاسخ
مهسا
3 سال پیش

در پاسخ به: واقعاعالی بود
آره قشنگ بود تو هم کنگ فو دوست داری راستی چند سالته سارینا خانم
پاسخ
آنیتا قهرمانی
3 سال پیش

خیلی عالی بود من تمرین کردم بسیار شگفت انگیز بود
پاسخ
سوگند
3 سال پیش

مرسی خیلی عالی بود برای تحقیق علمی گرفتم
پاسخ
سارینا
3 سال پیش

واقعاعالی بود
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
ترجمه تخصصی کتاب
ترجمه تخصصی متن
هزینه چاپ یک کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
ویدیو/ سوال چینی "حامد آهنگی" از مترجم‌ زبان چینی/ اومد اداشونو دربیاره ولی محتواش جالب‌تر شد
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "تخم‌مرغ عید پاک" را که در "مهمانی خرگوشی" گم شده است، در 4 ثانیه پیدا کنند