دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دین و مذهب / احادیث و سخن بزرگان /

آشنایی با صلوات خاصه امام زمان «عج» 

یکشنبه، 31 مرداد 1400
در کتاب مفاتیح الجنان و در بخش صلوات بر حجج طاهره علیهم السلام این دعا با نام صلوات بر ولی الامر المنتظر، حضرت ابا صالح الهمدی علیه السلام ذکر شده و خواندن آن از توصیه های مؤکد دینی به شیعیان است.

صلوات خاصه امام زمان «عج»

امام مهدی (ع) در سپیده دم روز جمعه، نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری برابر ۸۶۹ میلادی در شهر سامرا در عراق دیده به جهان گشود. البته در سال تولد ایشان اختلافی مطرح است و سال ۲۵۴ و ۲۵۶ نیز گفته شده است که می تواند به علت پنهانی بودن تولد ایشان باشد.

متن و ترجمه صلوات امام زمان (عج)

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى وَلِيِّكَ وَ ابْنِ أَوْلِيَائِكَ الَّذِينَ فَرَضْتَ طَاعَتَهُمْ وَ أَوْجَبْتَ حَقَّهُمْ وَ أَذْهَبْتَ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهَّرْتَهُمْ تَطْهِيرا اللَّهُمَّ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ لِدِينِكَ وَ انْصُرْ بِهِ أَوْلِيَاءَكَ وَ أَوْلِيَاءَهُ وَ شِيعَتَهُ وَ أَنْصَارَهُ وَ اجْعَلْنَا مِنْهُمْ اللَّهُمَّ أَعِذْهُ مِنْ شَرِّ آُلِّ بَاغٍ وَ طَاغٍ وَ مِنْ شَرِّ جَمِيعِ خَلْقِكَ وَ احْفَظْهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ يَمِينِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ وَ احْرُسْهُ وَ امْنَعْهُ أَنْ يُوصَلَ إِلَيْهِ بِسُوءٍ وَ احْفَظْ فِيهِ رَسُولَكَ وَ آلَ رَسُولِكَ وَ أَظْهِرْ بِهِ الْعَدْلَ وَ أَيِّدْهُ بِالنَّصْرِ وَ انْصُرْ نَاصِرِيهِ وَ اخْذُلْ خَاذِلِيهِ وَ اقْصِمْ بِهِ جَبَابِرَةَ الْكُفْرِ وَ اقْتُلْ بِهِ الْكُفَّارَ وَ الْمُنَافِقِينَ وَ جَمِيعَ الْمُلْحِدِينَ حَيْثُ آَانُوا مِنْ مَشَارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا وَ بَرِّهَا وَ بِحْرِهَا وَ امْلَأْ بِهِ الْأَرْضَ عَدْلا وَأَظْهِرْ بِهِ دِينَ نَبِيِّكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ السَّلامُ وَ اجْعَلْنِي اللَّهُمَّ مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ أَتْبَاعِهِ وَ شِيعَتِهِ وَ أَرِنِي فِي آلِ مُحَمَّدٍ مَا يَأْمُلُونَ وَ فِي عَدُوِّهِمْ مَا يَحْذَرُونَ إِلَهَ الْحَقِّ آمِينَ.

خدايا درود فرست بر نماينده ات و فرزند نمايندگانت،آنان كه فرمانبردارى از آنها را لازم نمودى،و حقّشان را واجب گرداندى،و پليدى را از آنها بردى،و پاكشان نمودى،پاك كردنى درخور و شايسته.خدايا يار ىاش كن،و به وسيله او براى دينت يارى رسان،و به دست او يارى فرما دوستانت و دوستانش و شيعيان و ياورانش را،و ما را از آنان قرار ده.خدايا به او پناه ده.از شرّ هر متجاوز و سركش،و از شرّ همه آفريدگانت،و او را حفظ كن،از پيش رويش و از پشت سرش،و از جانب راستش،و از طرف چپش،و نگهبانى اش كن و جلوگيرى فرما از اينكه پي شآمد بدى به او در رسد،و پيامبرت و خاندان پيامبرت را در وجود او حفظ فرما، و عدالت را به او آشكار كن،و وى را با پيروزى تأييد كن،ياورش را يارى ده،و دريغ كننده از يارى اش را خوار گردان،و به دست او گردنكشان كفر را درهم شكن،و كافران و منافقا ن و تمام ب ىدينان را به قتل برسان،هر كجا هستند،در مشرقهاى زمين و مغربهايش،در خشيها و درياهايش و به وسيله او زمين را از عدالت پر كن،و دين پيامبرت(بر او و خاندانش درود باد)را به اونمايان فرما،و قرار ده مرا خدايا از ياران و مددكاران و پيروان و شيعيانش،و درباره خاندان محمد به من بنمايان،آنچه را كه آرزودارند،و درباره دشمنانشان آنچه را كه بيم دارند،اى معبود حق آمين.

خواص و برکات صلوات امام زمان

علاوه بر خاصیت سمبل و شعار بودن صلوات بر پیامبر و اهل بیت طاهرین «علیهم السلام»؛ دعای فرج و صلوات برای سلامتی حضرت مهدی «عجل الله تعالی فرجه الشریف» کـه امام زنده ی عصر ماست از جمله توصیه هاي موکد دینی می باشد.

«خدایا برای ولیّت حضرت حجة بن الحسن کـه سلام خدا بر او و خاندان پاکش باد، دراین زمان ودر همه ی ی زمان ها، ولی و حافظ و رهبر و یاور و دلیل و چشم باش تا آن زمانی کـه وی را در زمنیت با اراده سکنی دهی و بهره مندی از وی را طولانی گردانی.» از همان کودکی می آموزیم کـه دعای فرج بخوانیم!

دعا از هر حیث مخصوصا برای سلامتی امام زمان«عج» آثار و برکات فراوانی دارد از جمله:

۱- نشانگر علاقه و محبت مسلمانان بـه ایشان اسـت. گرچه دوستی تمام ائمه معصومین بخشی از ایمان و شرط قبولی اعمال اسـت، در عین حال دعا کردن در حق امام زمان«عج» موجب ازدیاد محبت آن حضرت در دل ودر نتیجه موجب تقویت ایمان میگردد.

۲- اظهار تجدید عهد و پیمان با آن حضرت اسـت و محتوای پیمان با آن حضرت را دین داری و شریعت محوری و تصمیم قلبی بر اطاعت امر امام«ع» و یاری رساندن او با نثار جان و مال تشکیل میدهد.

۳- سبب زنده نگه داشتن یاد امام غایب در دل منتظران می گردد. یاد امام زمان«عج» توجه بـه ارزش هاي دین و اصول اخلاقی را در دلها جوانه می زند و برعکس غفلت از یاد و خاطره امام یکی از دلایل عمده پژمردگی و سستی ارزش هاي الهی وانسانی در جوامع مسلمان اسـت. دلت گر کـه یک لحظه غافل نشیندخدنگ بلا بر دل دل نشیند.

4- دعا بسیار مؤثر اسـت و موجب فرج آن حضرت و نیز فرج و گشایش در زندگی مؤمنان میشود.

5- موجب قرب الهی اسـت.

وظیفه اصلی منتظران ظهور چیست؟

افرادی که در جرگه منتظران ظهور امام مهدی (عج) قرار دارند، قطعاً دارای وظایفی هستند که باید در دوران انتظار انجام دهند. انتظار ظهور حضرت صاحب الزمان (عج) به دو گونه است، یکی انتظار اعتقادی و شعاری و دیگری انتظار عملی و فراهم کردن زمینه ظهور آن حضرت. اما آنچه مهم تر و مأموریت اصلی منتظران ظهور است، انتظار عملی و زمینه سازی برای برپایی حکومت عدل جهانی در ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است. علی بن محمد از محمد بن علی بن ابراهیم و او از عبدالله بن صالح نقل می کند که گفت: امام زمان (عج) را در کنار حجرالاسود مشاهده کردم که مردم همگی جذب نورانیت وجود او شده بودند، در حالی که ایشان را نمی شناختند چنین مجذوب بودند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
سابمیت مقاله چیست؟
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب