آشنایی با ویژگی های یک کارمند موفق

  یکشنبه، 31 مرداد 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با ویژگی های یک کارمند موفق
اگر از هر مدیر استخدامی‌ای بپرسید، به شما می‌گوید که یافتن کارمند خوب سخت است. متقاضیان کار یا خصوصیات لازم را ندارند یا با فرهنگ سازمانی موجود همسو نیستند؛ در نتیجه، فرایند استخدام برای مدیران ۱۰ برابر سخت‌تر می‌شود. کارمندان نمونه خصوصیات مشترکی دارند. در این مطلب، به بررسی این خصوصیات مشترک پرداخته‌ایم.

کارمند کیست؟

کارمند (به انگلیسی: employee) فردی است که به صورت پاره وقت، تمام وقت یا قراردادی در سیستم اداری شرکت یا سازمانی مشغول به کار بوده و به خاطر انجام یک کار فکری از آن شرکت یا سازمان (خصوصی یا دولتی) حقوق ثابتی دریافت می کند. نوشتن، ترجمه، حسابرسی و… را می توان جزو کارهای فکری محسوب کرد.

کارمند با کارگر چه فرقی دارد؟

در عرف جامعه ایرانی، کارگر و کارمند از نظر مفهوم کاری با همدیگر تفاوت دارند، هانطور که گفتیم کار یک کارمند جنبه فکری دارد ولی کارگر (به انگلیسی: Worker) کسی است که کارش جنبه فنی یا یدی دارد. طبق این تعریف، دکتر، مهندس، کارگرساده و… همگی کارگر محسوب می شوند.

معرفی ویژگی های یک کارمند موفق

به نظر شما ویژگی های یک کارمند موفق چیست؟ چگونه می توان یک کامند موفق شد؟ در اینجا قصد داریم تا به بیان ویژگی های یک کارمند موفق بپردازیم.

1- توانایی در برقراری ارتباط موثر

مهارت برقراری ارتباط در کارمندان موفق بسیار عامل برجسته ای است زیرا توسط این مهارت می تواند با کارفرما، مشتری، ارباب رجوع و سایر افراد صحبت کند، نیاز آنها را متوجه شود برای رفع آن حرکت نماید.حقيقتاً ايجاد روابطي موثر كه منجر به تجارتي موفق گردد، كار مشكلي نيست. اين كار به يك تنظيم ذهني نياز دارد. يعني مي بايست موانعي كه در مسير گسترش روابط مورد نياز پيش مي آيد از ميان برداشت.مسلم است كه هدف از تلاش براي ايجاد ارتباط، در نهايت اين است كه بتوانيم با هم و در كنار هم كاركنيم، اما براي رسيدن به چنين هدفي مي بايست به دیگران و حرفهایشان توجه کنیم. كليد دست يافتن به چنين چيزي در «صبور بودن» و «كنجكاو بودن» است و براي پي بردن به اين نكته كه هنگام كار با ديگران چگونه مي توان رابطه اي موفق برقرار كرد، مي بايست زمان صرف كرد. كافي است، به حرفهاي آنها توجه كنيم، آنگاه به خوبي درخواهيم يافت كه به چه چيز نياز دارند.

2- توانایی در انجام کارِ گروهی

در بسیاری از مشاغل و موسسات انجام کار تیمی اساس کار بوده و کمتر به سلسله مراتب اهمیت می دهند. کارمند موفق می تواند با همکاران و مدیران خود همکاری و مشارکت نموده و به ابراز عقاید و ایده های خود بپردازد و همچنین گوش شنوا برای شنیدن ایده های سایرین نیز داشته باشد و در صورتیکه فرد دارای رفتار سلطه جویانه و تک روی باشد، قطعا از گروه کنار گذاشته می شود.

تیم کاری

3- مقابله با مشکلات

فضاهای کاری در مشاغل مختلف متفاوت است در نتیجه مشکلات جدید و متعددی ایجاد می شود و کارمندان موفق کسانی هستند که توانایی رویارویی با این موانع و حل مشکلات را دارند و نسبت به مشکلات بی تفاوت یا وحشت زده نیستند و بار مسئولیت را به دوش می کشند و می توانند تهدیدها را به فرصت تبدیل نمایند.

4- بالا بودن انگیزه

کارمندان موفق دارای انگیزه بالایی هستند، به ظاهر خود در محیط کار اهمیت می دهند، سرموقع کار را شروع کرده و به آن خاتمه می دهند و سعی می کنند میزان رضایت شغلی خود را افزایش دهند. کارمندان موفق با انگیزه فراوان به دنبال راهکارهای جدید و خلاقیت هستند و در صورت مرتکب شدن به اشتباه آن را می پذیرند.

5- توانایی برنامه ریزی

یک کارمند موفق قطعا برای خود برنامه داشته تا بتواند با حداکثر توانش به بهترین کارایی دست یابد. این برنامه ریزی شامل کارهای روزانه و نیز وظایف شغلی می باشد تا فرد بتواند به بهترین نحو از زمان خود بهره ببرد.

6- انعطاف پذیری

محیط کاری همواره با تغییر و تحولات زیادی رو به رو می شود و کارمند موفق توانایی تطبیق سریع با محیط را دارد. کارمند خوب به سرعت با سایر همکاران ارتباطی مفید و موثر برقرار می کند و در مواقعی که سایرین به کمک او نیاز دارند، به آن ها یاری می رساند.

7- تمایل به یادگیری

تحقیقات نشان می دهد که 63 درصد از کارمندان به بازآموزی و ارتقای مهارت های شغلی خود اقدام کرده اند و بخش زیادی از آن ها بعد از ورود به بازار کار دیگر به فکر ترقی نیستند؛ اما توجه به این موارد بسیار مهم است، چون هم باعث ارتقای درجه می شود هم به شما حس بهتری نسبت به شغلتان می دهد.

8- مدیریت زمان

مدیریت زمان از اساسی ترین مهارت های یک کارمند موفق است چون گاهی اوقات از دست دادنِ وقت عواقب جبران ناپذیری دارد و در این برهه، زمان بسیار ارزشمند است؛ مثلا هنگامی که باید کار در موعد مقرر تحویل داده شود، در این مواقع آرزو می کنیم کاش اندکی بیشتر زمان داشتیم؛ پس باید بدانیم چه زمانی می باید سخت کار کنیم و چه زمانی را به استراحت بپردازیم.

9. داشتن نگرش مسئولیت پذیری

راستی چرا باید کارمندان این نگرش را داشته باشند؟ چون با داشتن این نگرش وقتی کسی با یک چالش سخت، مانع یا حتی روحیه پایین تیمی روبرو می شود؛ شانه های خود را بالا نمی اندازد و فکر نمی کند هیچ کاری نمی تواند در این زمینه انجام دهد بلکه مسئولیت پذیر بوده و برای رفع مشکل اقدام می کند که اگر غیر از این بود، امروز این همه شرکت موفق نداشتیم.

10. دنبال کردن روندها

اسکی رفتن روی مسائل روز بسیار مهم است اما امروزه قدرشناسی و مراقبت از آنچه دارید و در حال انجامش هستید، خود مزیت رقابتی بوده و راهی عالی برای جلو زدن در رقابت است! متاسفانه اکثر کسب و کارها در ایران، صداقت، احترام به مشتری و… که پایه و اساس یک کسب و کار هستند را از یاد برده اند، از این رو شما با رعایت این اصول اولیه از خیلی ها جلو می افتید! با دنبال کردن روندها و مسائل روز می توانید برنامه ریزی های استراتژیک جدیدی ارائه داده، مشتریان فعلی را حفظ و مشتریان جدیدی جذب کنید. این احتمال وجود دارد که شما کارمندانی با سنین مختلف در مجموعه خود داشته باشید اما باید اطمینان حاصل کنید که همه آنها را به طور مؤثر مدیریت می کنید.

11. خوش بین بودن

یک کارمند خوشبین می تواند دیدگاه ها و ایده های جدیدی ارائه دهد و افرادی را که برای یک هدف واحد، راه حل ها و گزینه های مختلفی دارند، دور هم جمع کند. کسی که خوش بین باشد می تواند تیم را متمرکز نگه دارد، حتی زمانی که جاده ناهموار باشد. شما کسی را می خواهید که با ذهنی مثبت با مشکلات مقابله کند زیرا می تواند به اطرافیان خود انرژی دهد و به شما کمک می کند از خط پایان عبور کنید.

12. اهل فن بودن

هنگامی که یک کارمند از فناوری همیشه در حال تغییر حوزه کاری و رقابتی شما مطلع باشد، این یک امتیاز بزرگ است. آنها نه تنها می توانند دیدگاهی تازه به شما ارائه دهند بلکه می توانند به راحتی به اطرافیان خود نیز این یافته ها و اطلاعات را آموزش دهند تا مجبور نشوید وقت و هزینه خود را برای آوردن منبع خارجی تلف کنید.

13. دقیق بودن

فرقی نمی کند که در کدام صنعت باشید، دقت به جزئیات بخش مهمی از هر شغلی است. کارکنانی که به شغل خود افتخار می کنند، معمولا ارزش کارهای خود را می دانند؛ برای مثال، از مدارک و مستنداتی که تهیه می کنند، بسیار راضی هستند، زیرا در وظایف روزانه ی خود دقت بسیاری به خرج می دهند.

کارمند

14. موقر و برازنده بودن

کارمند نمونه فقط بر اساس ظاهر یا پوشش قضاوت نمی شود؛ با وجود این، موقر بودن و ارائه ی تصویری مناسب از خود نقش مهمی در برداشت کلی از فرد دارد. به عنوان عضوی از تیم، کردار و رفتار کارمند نماینده ی تصویر کلی شرکت است؛ در نتیجه، کارمندان باید تصویر محترمی را از خود به جای بگذارند.

15. معتمد بودن

فردی که قادر است دستورالعمل ها را دنبال کند و به ضرب الاجل ها متعهد است، کارمند نمونه و معتمدی است. می توانید به این کارمندان اعتماد کنید، زیرا مطمئن هستید که بدون مدیریت خُرد (Micromanaging) یا پیگیری همیشگی، وظایف خود را انجام می دهند که این امر به آسان تر شدن کل فرایند کاری می انجامد.

16. هدف گرا بودن

متقاضیانی که برای خود هدف تعیین می کنند یا دوست دارند برای رسیدن به هدف کار کنند، کارمندان موفق و متعهدی هستند؛ برعکس کارکنان معمولی که حداقل توان خود را برای انجام کارها می گذراند و منتظرند تا ساعت کاری شان تمام شود، کارمندان هدف گرا همیشه به دنبال یادگیری و تکمیل وظایفشان هستند و در پایان روز حتی جدی تر کار می کنند.

17. اعتماد به نفس داشتن

اعتماد به نفس یکی از خصوصیات کارمند نمونه و موفق است. اگر متقاضی به مهارت ها و توانایی های خود باور داشته باشد، مدیر استخدامی به احتمال بیش تر او را استخدام می کند.

این نوع کارمندان سخت کوش و پرانگیزه هستند و می دانند که می توانند برای بهتر شدن تلاش کنند. آن ها به جای این که وقت خود را با فکر کردن به جزئیات بی اهمیت هدر دهند، مستقیم به سراغ انجام وظیفه ای که در دست دارند، می روند.

18. باهوش بودن

درست است که بیش تر مهارت ها را می توان آموخت، اما هوش پایه ی موفقیت است. اگر متقاضی باهوشی را استخدام کنید، انعطاف پذیری و اشتیاق بیش تری برای یادگیری نشان می دهد و می تواند اطلاعات و مهارت ها را به سرعت بیاموزد و در کار خود از آن ها بهره مند شود.

۱۹. کنش گر بودن

کارمند نمونه، بدون هیچ تعلل یا شکایتی، فراتر از وظایف معمول خود عمل می کند. این کارمندان حتی قبل از این که به مشکلی اشاره شود، راه حل هایی را برای آن پیدا می کنند. آن ها همچنین از هر فرصتی که بر سر راهشان قرار بگیرد، نهایت استفاده را می کنند.

20. سیاست مدار بودن

توانایی برقراری تعادل بین موقعیت های مختلف آسان نیست. در واقع، چشم پوشی از عقیده ی شخصی در محیط کار اغلب چالش برانگیز و دشوار است؛ با وجود این، کارمند نمونه می تواند موقعیت های پر تنش را آرام کند، در ارتباط با همکاران خود با ملاحظه باشد و دیدگاه های دیگران را در نظر بگیرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (9 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (3 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...