آشنایی با ضرب المثل شریک دزد و رفیق قافله

  پنجشنبه، 06 شهریور 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با ضرب المثل شریک دزد و رفیق قافله
ضرب المثل شریک دزد و رفیق قافله در مورد کسانی بکار میرود که در ظاهر با شما دوست هستند ولی مخفیانه بر ضد شما بوده و به دشمنتان کمک میکنند.با ساعدنیوز همراه باشید.

ضرب المثل شریك دزد و رفیق قافله

داستان ضرب المثل

روزی روزگاری، در دوره اي كه مردم برای تجارت و رفت و آمد بین شهرها و كشورها از حیواناتی مانند شتر بهره گیری می كردند.خطر غارت اموالشان توسط راهزنان چندان بود. این گروهها در كمینگاه هایي در مسیر كاروانیان پنهان می شدند و در یك وقت مناسب بر سر راه كاروان هاي تجاری قرار می گرفتند و تمامی اموال آن ها را غارت می كردند.

اگر كاروانیان مقاومت می كردند و به دستورات آن ها گوش نمی كردند ممكن بود حتی انها را بكُشند غارتگران اموال دزدی شده را بین خود و همدستانشان تقسیم می كردند و پولی به دست می آوردند.یك روز كاروانی متشكل از چند تاجر از شهری به قصد تجارت حركت كردند و با خود اجناسی كه در شهرشان ساخت شده بود می بردند

تا در شهر دیگری بفروشند و اجناسی كه لازم دارند از آن شهر بخرند و بیاورند انها میخواستند با این خرید و فروش سود كنند. در بین این تجار، تاجر جوانی هم بود كه برای نخستین بار قصد سفر برای تجارت را داشت، او تا آن موقع غارتگران را كه به كاروانیان حمله می كردند ندیده بود. ولی با حرف هایي كه از همسفرانش شنیده بود به شدت از اینكه توسط غارتگران غافلگیر شود، اموالش به سرقت رود و حتی به خودش حمله شود می ترسید.

ولی با همه ي شنیده هایش نمی توانست از سودی كه با این خرید و فروش نصیبش می شد چشم بپوشاند چند روزی كاروان به آسودگی حركت كرد. تا اینكه به جاده اي كوهستانی و پرپیچ و خم رسید. در جاده هاي كوهستانی به دلیل اینكه كمین گاه هاي بیشتری وجود داشت احتمال غافلگیر شدن توسط راهزنان اکثر بود. با رسیدن به این مسیر ترس و دلشوره ي جوان تاجر هم اکثر شد.

غروب بود كه به پایین جاده ي كوهستانی رسیدند. كاروانیان تصمیم گرفتند شب را آنجا استراحت كنند تا فردا صبح زود با انرژی و توان بیشتری از پیچ و خم آن عبور كنند. انها بارهایشان را از اسب و حیوانات دیگر پایین آوردند تا حیوان هم استراحتی كند. چون احتمال حضور راهزنان در آن جاده چندان بود، تجار تصمیم گرفتند كالاهای ارزشمندشان را پنهان كنند تا اگر نیمه شب در خواب مورد حمله ي غارتگران قرار گرفتند تمام اموالشان را از دست ندهند.

با تاریك شدن هوا تجار شروع به پنهان كردن كالاهای ارزشمندشان در اطراف محل اقامتشان كردند. هركس مشغول كار خودش بود و حواسش به دیگری نبود. تاجر جوان كه خیلی می ترسید اموالش را ببرد فكری به ذهنش رسید و تصمیم گرفت به جای اینكه اموالش را پنهان كند، گشتی در كوهستان بزند و غارتگران را پیدا كند و با انها صحبت كند. همین كار را هم كرد. به پنهان گاه انها رفت و به رئیس انها گفت آمده ام معامله اي با هم بكنیم. دزد گفت: گوش می كنم.

تاجر جوان گفت: ما یك كاروان تجاری هستیم كه در پایین كوهپایه اطراق كردیم تا شب را در آنجا استراحت كنیم. دزد گفت: این را كه خودم می دانم. از معامله ات بگو. جوان گفت: من می دانم كه شما امشب یا فردا صبح به ما حمله می كنید. من جوان هستم و این نخستین باری هست كه به قصد تجارت سفر می كنم همۀ ي دارایی ام را هم با خود آورده ام، اگر شما اجناس مرا بدزدید من شكست بزرگی می خورم.

ولی همراهانم همۀ از تجار بزرگ شهر میباشند آن ها امشب از ترس حمله ي غافلگیرانه شما همه ي ي اموال و اجناس با ارزششان را پنهان كردند. من می روم جای اموال پنهان شده آن ها را علامت میزنم شما نیمه شب به ما حمله كنید و انها را بردارید. دزد گفت: مفید در ازاء این اطلاعات از ما چه میخواهی؟ تاجر جوان گفت: میخواهم اموال من را دست نزنید و اینكه من هم مانند یكی از افراد گروه شما از تقسیم اموال دزدیده شده یك سهم داشته باشم.

راهزن گفت: صبر كن باید با دوستانم مشورت كنم. آن ها گفتند: مفید، خیلی راحت بدون درگیری و خونریزی اموال این كاروان را غارت می كنیم و یك سهم هم به این تاجر جوان می دهیم. راهزن نتیجه ي مشورت با گروهش را به تاجر خبر داد و جوان با شادی رفت.

جوان به سراغ همراهانش رفت و جای تك تك اموالشان را پیدا كرد، حتی به بعضی در پنهان كردن اموالشان كمك كرد ولی خودش خونسرد روكشی روی اموالش انداخت و كنار انها خوابید.نیمه ي شب قبل بود و نزدیك صبح بود كه گروه راهزنان از فرصت بهره گیری كردند موقعی كه كاروانیان خواب بودند به انها نزدیك شدند و جاهایی كه علامت گذاری شده بود گشتند اموال را برداشتند و بردند آن ها تقریباً اموال همۀ ي تجار را بردند.

تاجر جوان كه بیدار شد همراهانش هنوز خواب بودند. سریع خود را به كمینگاه راهزنان رساند، سهم خود را گرفت و به سرعت پایین آمد و انها را میان اموالش پنهان كرد. تجار دیگر كم كم بیدار شدند و خبردار شدند كه دیشب غارتگران به آن ها حمله كردند و اموال پنهان شده شان را برده اند.

در نهایت كاروانیان به راه افتادند. در طول مسیر همه ي از بلایی كه بر سر اموالشان آمده بود، ناله می كردند. تاجر جوان گفت: شما من را عصبانی می كنید همۀ اش ناله می كنید. من حوصله شما را ندارم من سریع تر میروم به شهر بعدی شما را در كاروانسرای شهر می بینم. تاجر جوان به سرعت خود را به شهر بعدی رساند و اموالی كه سهمش از غارت راهزنان بود را به بازار برد و فروخت.

چند ساعت بعد كاروانیان به شهر رسیدند بعضی از تجار كه قبلاً به آن شهر آمده بودند و در بازار شناخته شده بودند. آمدند تا سری به بازار بزنند و ببینند چه طوری میشود پولی به دست آورند كه بتوانند به شهر خودشان بازگردند.یكی از این تجار وارد حجره ي یكی از دوستانش شد تا از او كمك بگیرد. همچنین كه نشسته بود و از بلایی كه بر سر او و همراهانش آمده بود

تعریف می كرد. یك لحظه چشمش به پارچه ها و ظروف خودش كه دیشب پنهان كرده بود و توسط غارتگران دزدیده شده بود افتاد. رو كرد به دوستش و گفت: این پارچه ها و ظروف را از كجا خریدی؟ مرد حجره دار گفت: جوانی غریبه امروز صبح آورد، قیمت خوبی توصیه كرد من هم خریدم. تاجر كه دیشب متوجه غیبت همراه جوانش شده بود و رفتار امروز جوان هم برایش عجیب بود. گفت: اگر دوباره وی را ببینی می شناسی؟ حجره دار گفت: بله امروز صبح وی را دیدم.

تاجر به كاروانسرا بازگشت و ماجرا را برای تجار دیگر تعریف كرد. آن ها تصمیم گرفتند همه ي با هم نزد قاضی شهر روند و از تاجر جوان به دلیل خیانتی كه كرده شكایت كنند. قاضی دستور داد وی را بازداشت كنند. سپس دادگاه وی را محكوم به پرداخت غرامت به تك تك همراهانش كرد. تا تو باشی شریك دزد و رفیق قافله نشوی.جوان كه چاره اي نداشت مجبور شد تمام اموال و اجناس خودش را بفروشد تا بتواند غرامت را پرداخت كند و از زندان رفتن نجات پیدا كند.

تصویر

مورد استفاده:

در مورد اشخاصی به كار می رود كه با طرفین دعوا زدوبند داشته باشند.همچنین اشاره به رفتار و کردار کسی دارد که صداقت ندارد و در نکوهش آدم های دورو و ریاکار به کار می رود.

پیامهای ضرب المثل:

انسان باید یکرنگ باشد.

ضرب المثل های هم مضمون:

آن نمای که آنی.

ای من فدای آن که دلش با زبان یکی است.

درون مردار و بیرون مشک و کافور.

دیو «لاحول» گوی ، بسیار است. ظاهر و باطن باش.

گندم نما و جو فروش.

هم از توبره می خورند و هم از آخور.

اشعار هم مضمون

ای بسا ریشِ سفید و دل چو قیر * ای بسا ریشِ سیاه و دل مُنیر (مولوی)

به مار ماهی مانی ، نه این تمام و نه آن * مُنافقی چه کنی؟ مار باش یا ماهی (سنایی)

قالب تو رومی و دل زنگی است * رو که نه این شیوه یکرنگی است (جامی) نکوهیده باشند در هر زمان * به هر قوم در ، مردم دو زبان یک دل و یک جهت و یک رو باش * از دورویان جهان ، یک سو باش(3) (جامی)

ریشه های قرآنی حدیثی

حضرت علی(علیه السلام) : «ما اَقبَحَ بِالاِنسانِ باطِناً عَلیلاً وَ ظاهِراً جَمیلاً؛ چه زشت است که آدمی باطنی بیمار و ظاهری زیبا داشته باشد».

امام باقر(علیه السلام) : «بِئسَ العَبدُ عَبدٌ هُمَزَۀٌ لُمَزَهُ ، یُقبِلُ بِوَجهٍ وَ یُدبِرُِ بِآخَرَ؛ بد بنده ای است ، بنده بدگوی عیب جو! پیش روی انسان به گونه ای است و پشت سر به گونه ای دیگر».

امام کاظم(علیه السلام) : «بِئسَ العَبدُ عَبدٌ یَکُونٌ ذا وَجهَینِ وَ ذا لِسانَینِ؛ بد بنده ای است آن که دو چهره و دو زبانه باشد».


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (143 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (91 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (79 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (65 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (61 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (54 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (48 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (40 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (39 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (38 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (38 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(ویدئو) ساخت سلاح نرم با کنترل از راه‌دور برای فراری دادن دزدهای فرصت‌طلب/ مناسب برای تفریح گیمرهای حرفه‌ای
رهبر معظم انقلاب: بازی کردن هنرپیشه ای مثل فردین فی نفسه نمی تواند مشکلی داشته باشد ولی...
ساخت دستگاه بیل بریکر در شرکت دانش‌بنیان تبریزی
(ویدیو) ادعای جنجالی میترا حجار بازیگر،سریال سرزمین مادری، در برنامه دورهمی: آنهایی که ایران را دوست ندارند ایران را ترک کنند!
(ویدئو) جنجال جدید شهربانو منصوریان، قهرمان ووشو ایران/ بانوی قهرمان‌ ایران، در ازای 5 طلای جهانی، 5 طلای آسیا و یک گونی مدال، تحصیل بدون کنکور در رشته دندانپزشکی را درخواست کرد
(ویدیو) ماجرای جالب و عجیب عاشق شدن میترا حجار بازیگر، سریال سرزمین مادری/ علت متفاوت ازدواج نکردن وی
(ویدئو) پشت صحنه ساخت آهنگ جدید محسن ابراهیم زاده / آقای خواننده چه غش میکنه از صدای خودش
(تصاویر) چیدمان ایرانی پسند خانه ی رحمان عموزاد، دارنده مدال نقره المپیک 2024، و همسر جوان و موقرش با کابینت های چوبی و مبلمان استخوانی/ واای به این میگن حیاط👌 شیک و باصفا
(عکس) عاشقانه‌ی خاص نیکی کریمی، شاپرک سریال "سرزمین مادری"، برای خواهر و خواهرزاده‌ی نازش در خارج از کشور/ باورتون میشه خواهر باشن؟ دریغ از یه نوک سوزن شباهت
(ویدئو) حضور فرامرز خودنگاه پس از سال‌ها در مسابقه «قهرمان» شبکه سه و خاطره‌ بازی با مردان آهنین! / چقد پیر شدن
(ویدئو) جوکر تایم بی نظیر ژاله صامتی در برنامه جوکر 2 / مراسم ختم ژاله صامتی در جوکر، رسما دیوونه خونس
(تصاویر) پذیرایی منحصربفرد سپیده بزمی‌پور، همسر شاهرخ استخری، و خواهر‌شوهر مهربونش از مهمانان مخصوصشان در جشن تولد پناه/ باریکلا! چه میز شام و دسری چیدن👌
مقایسه جنجالی پاداش 18 میلیاردی قهرمانان المپیک ایرانی و مرغ سوخاری رایگان ورزشکار خارجی / از دربانی دانشگاه آکسفورد تا تحصیل بدون کنکور در پزشکی دانشگاه تهران
فعالیت آزادانه دلالان مرگ؛ گرفتن پول زور از خانواده‌های عزادار
پهلوان رسول خادم بالاخواه مبینا نعمت زاده درآمد!/ حرف های حکیمانه دارنده مدال طلای المپیک درباره جنجال دختر تکواندوکار دهه هشتادی خبرساز شد
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن