دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / خواص خوراکی ها /

آشنایی با خواص بی نظیر آناناس! 

شنبه، 15 مرداد 1401
حتماشنیده اید که می گویند برای کسب انرژی بیشتر،روزانه برای خود آب آناناس تهیه کنید و صبح زود میل کنید تا روز با نشاطی را آغاز کنید. آناناس یک میوه استوایی است که در هر فروشگاهی در دسترس می باشد. در این مطلب می‌خواهیم در مورد خواص آناناس با شما عزیزان صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

آناناس یا کاجدیس (به فرانسوی: Ananas) نوعی میوه است که ریشه آن از جنوب برزیل و پاراگوئه است. بزرگی آن ۱–۱٫۵ متر و بزرگی برجستگی روی آن تا ۳۰–۱۰۰ سانتیمتر است. این میوه نوعی میوه چندگانه است که در علم باغبانی به آن سینکارپ گفته می شود. این گیاه بومی دائمی ناحیه گرمسیری قارهٔ آمریکا است. میوه های خاردار و مطبوعی دارد؛ و در کوبا، پورتوریکو و هاوایی از نظر محصول، آناناس در رتبه اول قرار داد. آب و میوهٔ گوشت این میوه را به مقدار زیاد کنسرو می کنند همچنین در جزایر فیلیپین از برگ های خاردار آن رشته هایی به دست می آید که با آن پارچه می بافند. طبق گزارش فائو در سال ۲۰۱۹ کشورهای برزیل ، تایلند ، فیلیپین ، کاستاریکا و هند بزرگترین تولید کنندگان آناناس بوده اند.

کالری و ارزش غذایی میوه آناناس

یک فنجان از تکه های آناناس تازه تقریباً شامل موارد زیر است:

  • 82 کالری
  • 0.2 گرم چربی
  • 0 گرم کلسترول
  • 2 میلی گرم سدیم
  • 21.65 گرم کربوهیدرات (شامل 16 گرم قند و 2.3 گرم فیبر)
  • 89 گرم پروتئین

موارد زیر به عنوان درصدی از نیازهای روزمره زندگی روزانه است :

  • 131 درصد ویتامین C
  • 2 درصد ویتامین A
  • 2 درصد کلسیم
  • 3 درصد آهن

همچنین آناناس منبع ویتامین و مواد معدنی مهمی از جمله این موارد است :

  • تیامین
  • ریبوفلاوین
  • ویتامین B6
  • اسید فولیک
  • پانتوتنیک اسید
  • منیزیم
  • منگنز
  • پتاسیم
  • بتاکاروتن و آنتی اکسیدان ها

آناناس تازه، تنها منبع شناخته شده آنزیمی به نام بروملین است.

خواص آناناس برای بدن

خواص آناناس بسیارند. مصرف میوه ها و سبزیجات مختلف ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کم می کند. خوردن انواع میوه ها و سبزیجات به مدت طولانی خطرات ابتلا به بیماری های مرتبط با سبک زندگی ناسالم را تا حد زیادی کاهش می دهد. همه ما می دانیم که این میوه برای سلامت کلی ما مفید است و می توان آن را با برش دادن و از طریق آب میوه مصرف کرد. در ادامه به برخی از مهمترین فواید اناناس اشاره می کنیم:

درمان سرماخوردگی

شما با خوردن یک وعده آناناس در طول روز ۱۳۰ درصد از نیاز روزانه بدن خود را به ویتامین سی تامین می کنید. به همین دلیل این میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن مناسب است. چون دارای مقادیر زیادی از ویتامین سی می باشد. اگر از سرماخوردگی شدیدی رنج می برید، باید آناناس بخورید. این مهم بدین دلیل که این میوه سالم حاوی بروملین (نوعی آنزیم) است که خواص التهابی دارد که می تواند با عفونت ها مبارزه کند و باکتری ها را از بین ببرد. مصرف منظم آناناس می تواند از سرفه و سرماخوردگی جلوگیری کند.

تقویت استخوان ها

آناناس سرشار از منگنز است که به تقویت استخوان ها کمک می کند. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که این میوه را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید و این به شما کمک می کند تا بدنی قوی داشته باشید و استخوان های خود را سالم نگه دارید. منگنز استحکام استخوانی خوبی را حفظ می کند و وقتی با روی، مس و کلسیم ترکیب شود، این ماده می تواند فوق العاده سالم باشد. بنابراین، آناناس تمام اجزای تشکیل دهنده را در خود دارد و به همین دلیل است که این میوه می تواند به تقویت استخوان ها کمک کند.

خواص آناناس برای دندان ها

گفته می شود خوردن آناناس باعث تقویت لثه ها و حفظ سلامتی شما می شود. دندان ها و استخوان های شما از کلسیم تشکیل شده اند و آناناس محتوای خوبی دارد.تحقیقی در این اواخر انجام شده که در آن تأثیر ماده ای طبیعی به نام بروملین که از میوه آناناس استخراج می شود بر بهبود و ترمیم حفره دندان کشیده شده مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بررسی های مختلف انجام شده در این مطالعه نشان می دهد که ماده بروملین موجود در میوه آناناس می تواند به خوبی روند ترمیم زخم بعد از کشیدن دندان را تسریع بخشد. همچنین دارای منگنز است که به تقویت استخوان ها و دندان ها نیز کمک می کند. فقط هر روز آب آناناس بنوشید و سالم بمانید.

پیشگیری از سرطان

یک آناناس در روز می تواند سرطان را از شما دور کند. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که هر روز آب آناناس بنوشید و از فواید آن بهره مند شوید. بهترین چیز در مورد آناناس این است که آسیب سلولی را کاهش داده و شما را جوان تر نشان می دهد. این میوه حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که می تواند از شما در برابر طیف وسیعی از بیماری ها محافظت کند و با برخی ارگانیسم های خطرناکی که ممکن اند شما را تحت تاثیر قرار دهند، مبارزه می کند.

کمک به هضم

بلعیدن همه این غذاهای خوشمزه، گاهی اوقات باعث می شود تا احساس سنگینی کنید و این منجر به سوء هاضمه خواهد شد. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که مقداری آب آناناس بنوشید یا آن را بخورید تا از شر معده درد خلاص شوید. آناناس منبع غنی بروملین، فیبر غذایی و ویتامین C است که به هضم خوب کمک می کند.از آب آناناس می توان به عنوان هضم کننده و نرم کننده غذاهای مختلف نظیر گوشت استفاده کرد.

خواص آناناس برای چشم ها

آناناس به عنوان یکی از منابع غنی از ویتامین A شناخته شده و برای سلامت چشم مفید می باشد و در عین حال اجازه بروز تباهی لکه زرد و قرمزی چشم را نمی دهد. تباهی لکه زرد یک بیماری شایع در میان بزرگسالان است که در نتیجه آن، فرد قدرت بینایی خود را از دست می دهد.

به یکی از تحقیقاتی در این باره صورت گرفته است توجه کنید؛ مصرف 3 یا 4 وعده این میوه به صورت روزانه، تا 36 درصد خطر ابتلا به بیماری تباهی لکه زرد را در مقایسه با کسانی که روزانه آناناس را در کمتر از 1.5 وعده خود استفاده می کنند، بسیار کمتر می کند.

کاهش علائم آرتریت

اگرچه بیماری آرتریت به انواع مختلف تقسیم می شود اما در اغلب موارد این بیماری با افزایش التهاب در مفاصل همراه است. آناناس به علت داشتن بروملین و خاصیت ضد التهابی این ترکیب می تواند درد و التهاب را در این بیماران کاهش دهد.نتایج یک مطالعه قدیمی نشان می دهد که بروملین می تواند علائم بیماری آرتریت روماتوئید (روماتیسم) را کاهش دهد. در مطالعه دیگری که بر روی مبتلایان به استئوآرتریت (آرتروز) انجام شد دریافت مکمل بروملین با کاهش درد همراه بود.

جلوگیری از فشار خون بالا

اگر از فشار خون بالا رنج می برید، بهتر است مصرف منظم آناناس را شروع کنید زیرا این میوه دارای مقادیر بالایی پتاسیم و مقادیر کمتری سدیم است که می تواند فشار خون را حفظ کرده و در اغلب موارد احساس آرامشی در شما ایجاد کند. این میوه بهترین راه طبیعی برای کنترل سطح فشار خون است.در نتیجه باعث کاهش فشارخون بالا شده و برای افرادی که به بیماری فشار خون مبتلا هستند مفید است.

کاهش خطر لخته شدن خون

بروملین که ماده اصلی موجود در آناناس است، خطر لخته شدن خون را کاهش می دهد. بنابراین، شما باید این میوه سالم را به میان وعده خوب خود تبدیل کنید. این میوه می تواند به طرق مختلفی برای سلامتی شما مفید باشد و بنابراین مصرف این میوه را به صورت مکرر توصیه می کنیم. جلوگیری از خطر لخته شدن خون از بهترین خواص اناناس برای قلب است.

حاوی آنتی اکسیدان ها

آناناس سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی است که توانایی پیشگیری از بیماری هایی را دارد که بدن شما مستعد ابتلا به آنهاست. بدن شما با افزایش سن، مستعد ابتلا به بسیاری از بیماری ها می شود و در نتیجه این امر می تواند باعث التهاب مزمن و تضعیف سیستم ایمنی بدن شما شود. آناناس دارای آنتی اکسیدان هایی است که می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند و از شما در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت نماید.

خواص آناناس در تأمین انرژی

آناناس حاوی والین و لوسین است که دو ماده برای رشد و ترمیم بافت عضلانی بسیار مهم می باشند. نوشیدن یک لیوان آب آناناس، می تواند به شما در غلبه بر خستگی کمک کند و استقامت شما را افزایش دهد تا شما را در کل روز پر انرژی نگه دارد. بهترین چیز در مورد این میوه آن است که شما را در طول روز هیدراته نگه داشته و تمام انرژی لازم برای دویدن را برایتان فراهم می کند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
تبدیل پایان نامه به مقاله !
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب