آشنایی با اجزای کولر خودرو

  شنبه، 28 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با اجزای کولر خودرو
سیستم کولر را بدون گاز یا با گاز کم روشن نکنید. در صورت رعایت نکردن این موضوع به کمپرسور کولر آسیب خواهد رسید.

در عصر حاضر ديگر وجود كولر در اتومبيل به عنوان يك وسيله لوكس تلقي نمي شود بلكه كولر اتومبيل به عنوان ضرورتي مطرح مي گردد كه ضامن استفاده از اتومبيل توام با امنيت و آرامش خاطر است.
احتياجي به توضيح نيست كه هنگامي كه اتومبيل شما مجهز به كولر باشد، مي توانيد با اعصاب آرامتر و راحت تر به رانندگي بپردازيد. زيرا هرگز گرماي طاقت فرسا، گازهاي خطرناك، گرد و غبار و سر و صدا به داخل اتومبيل شما راه نخواهد يافت.
سيستم كولر اتومبيل در واقع از مجموعه قطعاتي تشكيل شده است كه پس از نصب برروي اتومبيل، براي فضاي داخل كابين توليد برودت دلخواه را مي نمايند. كولر اتومبيل با كاهش حرارت و رطوبت داخل كابين به ما كمك مي نمايد تا رانندگي راحت تري داشته و در طول مسير از آرامش كافي برخوردار باشيم.

در تمامی خودروهای امروزی، از مدل های ارزان گرفته تا مدل های بسیار گران و پیشرفته و لوکس، همه و همه از یک تئوری یک سان برای خنک کردن خودرو استفاده می کنند و تفاوت انواع اتومبیل از نظر سیستم گرمایش و سرمایش در امکانات جانبی و نحوه پیاده سازی آن ها است. برای مثال در بعضی از خودروهای فول آپشن امروزی از کامپیوترهای درون سازی شده برای تنظیم و کنترل بهترین و مناسب ترین وضعیت دمایی استفاده می شود. در طراحی این کولرها و خروجی های آن ها باید به شکل بدنه خودرو، محل قرارگیری سرنشینان و سایر موارد مشابه توجه شود.

تصویر
کولر ماشین

کولر خودرو از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به معرفی مختصر هر یک و وظایف آنها می پردازیم:

قسمت های تشکیل دهنده کولر ماشین

کندانسور

کندانسور در جلوی رادیاتور نصب می شود که گاز متراکم شده در کمپرسور با ورود به کندانسور دمای خود را از دست می دهد و به صورت مایع در می آید.

وظیفه ی اصلی کندانسور تبادل حرارت می باشد.

گرمای جذب شده توسط اپراتور از گاز مبرد داخل سیستم به هوای محیط خارج از کابین توسط کندانسور انتقال پیدا می کند.

آواپراتور

آواپراتور یا مخزن انبساط در قسمت جلوی اتاق خودرو نصب می شود و وظیفه آن انتشار برودت به داخل کابین اتومبیل می باشد و قطعه ای است که برای تبخیر آب یا دیگر مایعات به کار گرفته می شود. از وظایف مهم دیگر این قطعه جذب رطوبت داخل کابین است.

ایجاد برودت توسط کویل آواپراتور باعث تقدیر گشته و قطرات آب ایجاد شده از طریق لوله مخصوصی به خارج از کابین اتومبیل منتقل می شود.

تصویر
کولر ماشین

رسیور

رسیور یا رطوبت گیر سه وظیفه اصلی را بر عهده دارد. یک، جذب رطوبت از ماده سرماساز، دو، جذب ذرات و ناخالصی، سه، ذخیره نمودن ماده سرماساز در حالتی که کولر متوقف باشد.

رسیور کولر ماشین عهده دار خشک کردن گاز و مجاری کولر از هرگونه رطوبت است.

کمپرسور

کپرسور یک پمپ دوار است که وظیفه مکش و فشردن گاز را برعهده دارد و حرکت خود را از تسمه به وسیله موتور می گیرد. کار کمپرسور کولر ماشین مانند یک قلب عمل می کند.

چون که گاز را در همه اجزا به چرخش در می آورد.

کمپرسور فشار و دمای گاز کم فشار خارج شده از آواپراتور را افزایش می دهد و گاز مبرد را از آواپراتور به داخل کندانسور و سپس به کپسول خشک کننده و دوباره به داخل آواپراتور انتقال میدهد.

کمپرسور باید دارای خواصی از قبیل وزن و حجم متناسب با قدرت موتور باشد.

شیر انبساط

شیر انبساط که وظیفه آن کنترل ورود مقدار معینی از ماده به داخل آواپراتور و کم کردن فشار ماده سرما ساز به جهت راندمان بهتر و بیشتر است.

وقتی کمپرسور شروع به کار می کند شیر انبساط باز شده و مایع مبرد با عبور از صافی مربوط به ورودی مایع، به گاز پرفشار تبدیل می شود.

شیر انبساط برقرار کننده تعادل میان بار گرما و خنک کنندگی بهینه آواپراتور می باشد.

ترموستات

ترموستات از یک سمت به شیر انبساط و از طرف دیگر به مخزنی که کنار آواپراتور است نصب می شود تا مانع ورود ماده مبرد از شیر انبساط به آواپراتور و جلوگیری از یخ زدن آن شود.

سوپاپ اطمینان

روی رسیور یک سوپاپ اطمینان وجود دارد تا در صورتی که دمای گاز از ۱۰۵ درجه سانتیگراد تجاوز کند سوپاپ عمل کرده و گاز را تخلیه کند.

کپسول خشک کننده

در کولر اتومبیل کپسول خشک کننده به عنوان منبع ذخیره گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز عمل می نماید.

این کپسول معمولاً یک سوئیچ ایمنی دارد تا در موقعی که گاز از حد معینی کمتر یا بیشتر شود به صورت خودکار جریان برق کمپرسور را قطع کند.

بر روی این کپسول شیشه ای جهت دیدن و رویت گاز وجود دارد تا ما بتوانیم گردش و میزان گاز موجود در سیستم را کنترل کنیم.

فن کولر

وقتی فن الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد می توان آن را روی کندانسور یا روی رادیاتور نصب کنید.

مجموعه لوله ها و شیلنگ ها

در کولر اتومبیل این لوله ها و شیلنگ ها وظیفه ایجاد ارتباط بین اجزای مختلف سیستم را بر عهده دارند که باید از استانداردهای خاصی نیز برخوردار باشند.

کلیدها

کلید A/C: این قطعه وظیفه خاموش و روشن کردن کولر را بر عهده دارد و به شکل های مختلفی وجود دارد که یک لامپ ال ای دی حالت روشن یا خاموش بودن آن را مشخص می کند.

هر چند که در بعضی از خودروهای روز دنیا سیستم کولر و تهویه با روشن شدن خودرو فعال شده و در این حالت فقط دما باید تنظیم شود.

کلید کنترل کنترل فشار: مانوستات یا کلید کنترل فشار دارای دو وظیفه مهم است، محافظت از اجزای سیستم در برابر خرابی های ناشی از تغییرات فشار و کنترل تغییرات فشار کندانسور کولر اتومبیل.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (557 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان