آشنایی با ارز دیجیتال سولانا

  دوشنبه، 09 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با ارز دیجیتال سولانا
پروژه سولانا یک پروژه بزرگ و جدید است و با توجه به قابلیت‌هایی که دارد، می‌تواند با بلاک چین‌های مطرحی چون اتریوم رقابت کند. باوجود این سولانا با چالش‌های بزرگی نیز در نقشه راه خود مواجه است و برای اثبات خود باید زمان بیشتری را منتظر بماند. درمجموع، می‌توان سولانا را یک پروژه امیدوارکننده دانست.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،سولانا (Solana) در یک کلام، یک بلاکچین رمزارزی با کارایی بالاست که از قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز پشتیبانی می کند. اما در ادامه نیز باید دید که پشت پرده این فناوری اساسی و مهم چه می گذرد؟

آناتولی یاکووِنکو (Anatoly Yakovenko)، بنیان گذار و مدیرعامل سولانا، در سال ۲۰۱۷ میلادی، به این نکته پی برد که تابع هش بیت کوین موسوم به SHA256، همچنین می تواند برای ایجاد یک روش زمان سنجی غیرمتمرکز در یک بلاکچین رمزارزی مورد استفاده قرار گیرد و به این ترتیب، وایت پیپر انقلابی سولانا را در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ منتشر کرد.

سولانا جهت به حداکثر رساندن بازدهی شبکه خود، از مکانیزم اثبات سهام با موانع ورودی کم، به همراه تراکنش های دارای برچسب زمانی (timestamped) استفاده می کند. این امر اجازه می دهد تا سولانا ۵۰ تا ۶۵ هزار تراکنش را در ثانیه (و با محدودیت تئوریک بیش از ۷۰ هزار تراکنش در ثانیه) پردازش کند (در مقایسه با ۷ تراکنش بر ثانیه در شبکه بیت کوین و ۱۵ تراکنش بر ثانیه در اتریوم). Solana، بر خلاف پروژه های مشابه دیگر از جمله Polkadot و اتریوم ۲، یک بلاکچین منفرد (لایه اول) بوده و عملیات خود را به سایر زنجیره ها(به عبارت دیگر لایه دوم) واگذار نمی کند.

در این مقاله ما قصد داریم تا درباره ارز دیجیتال سولانا (SOL)، ساختار شبکه آن و همچنین آینده این رمزارز صحبت کنیم.

ارز دیجیتال سولانا (SOL) چیست؟

سولانا یک پروژه منبع باز است که از آن می توان برای بهبود تراکنش های مالی غیرمتمرکز دیفای (DeFi)، بر بستر تکنولوژی بلاک چین استفاده کرد. توکن سول (SOL)، دارایی بومی شبکه سولانا است. درحالی که از سال ۲۰۱۷ ایده اولیه این پروژه شروع شد، اما سولانا در مارس ۲۰۲۰ رسماً توسط بنیادی با همین نام، در ژنو سوئیس راه اندازی شد. پروتکل این ارز دیجیتال به منظور تسهیل تراکنش های غیرمتمرکز (DApp) طراحی شده است.

هدف تیم سولانا معرفی اجماع اثبات تاریخ (PoH) درکنار اجماع اثبات سهام (PoS)، برای بهبود مقیاس پذیری تراکنش های مالی بر بستر بلاک چین است. به دلیل به کارگیری ترکیبی اجماع اثبات سهام و تاریخ، این پروژه موردتوجه کسب وکارهای کوچک و تریدرهای نهادی قرارگرفته است. تمرکز اصلی بنیاد سولانا گسترش امور مالی غیرمتمرکز در سراسر جهان است.

بلاک چین پرسرعت شبکه سولانا، در حال حاضر قادر است، 50 تا 65 هزار تراکنش در ثانیه را تأیید کند. علاوه بر این، بلاک چین این ارز دیجیتال می تواند 400 میلی بار بلوک و 50 گره در شبکه را پشتیبانی کند. شبکه سولانا به طور اختصاصی برای افزایش مقیاس پذیری معاملات، بدون ایجاد محدودیت در تمرکززدایی یا امنیت بلاک چین ساخته شده است.

سولانا یک شرکت در سانفرانسیسکو آمریکا تأسیس کرده که مسئولیت نگهداری و کنترل پروژه را بر عهده دارد. بلاک چین سولانا ترتیب و گذر زمان را به وسیله اجماع اثبات تاریخ نمایش می دهد. به عبارت دیگر کاربران این شبکه بدون این که به یکدیگر اعتماد کنند، قادر هستند که در شبکه فعالیت کنند. این شبکه برای مجازات کاربران متقلب و همچنین تأیید اجماع اثبات تاریخ، از گواه اثبات سهام (PoS) استفاده می کند.

تاریخچه ارز دیجیتال سولانا (SOL)

در اواخر سال 2017، زمانی که شبکه سولانا تأسیس شد، در ابتدا این شبکه سیلک (Silk) نامگذاری شده بود. به دلیل این که پروژه دیگری با همین نام وجود داشت، در 28 مارس 2018 تیم توسعه دهنده آن، حساب Solana Labs GitHub را ایجاد کرد و پس ازآن به سولانا معروف شد. بیش از یک سوم کل رمزارزهای سولانا در 5 فروش جداگانه، فروخته شدند. توکن های فروخته شده قرار است بین ژانویه 2021 تا دسامبر 2022، منتشر شوند.

حدود نیمی از توکن های تولیدشده نیز برای توزیع مجدد توسط تیم سولانا در جامعه ذخیره شده است. با توجه به آمار منتشرشده در سایت Coinmarketcap، در حال حاضر رمزارز سولانا در بسیاری از صرافی های معتبر با جفت ارزهای مختلف نمایش داده می شود.

توکن شبکه سولانا (SOL)

توکن سول (SOL)، توکن اختصاصی بلاک چین سولانا است. کاربران سولانا در صورت ذخیره این توکن توسط شبکه پاداش دریافت می کنند. کارمزد همه تراکنش ها در شبکه سولانا به وسیله توکن سول پرداخت می شوند. همچنین توکن های استفاده شده پس از دریافت کارمزد، سوزانده می شوند.

کاربردهای سولانا (SOL)

کارمزد تراکنش

کاربران باید برای ایجاد قراردادهای هوشمند، استفاده از شبکه و انجام تراکنش ها از توکن سول استفاده کنند.

استیکینگ یا سپرده گذاری

با نگهداری و استیکینگ توکن سول، ضمن کمک به شبکه، می توان به صورت دوره ای این توکن را به عنوان پاداش دریافت کرد.

رأی دهی و اجماع

یکی از کاربردهای اصلی توکن سولانا، استفاده از آن به عنوان ابزار رأی دهی است.

نوآوری های کلیدی سولانا چیست؟

شبکه سولانا در مجموع ۸ نوآوری زیر را به ارمغان می آورد:

  • اجماع اثبات تاریخ(Proof of History)
  • ذخیره تاریخچه بلاک چین
  • ساعت رمزنگاری برای بلاک چین (Tower BFT)
  • پروتکل پخش بلاک چین (Gulf Stream)
  • پشتیبانی از تحمل خطای عملی بیزانس (PBFT)
  • پروتکل حمل و نقل بدون سرنخ (Sealevel)
  • واحد پردازش معاملات (Cloudbreak)
  • قراردادهای هوشمند موازی
  • بانک اطلاعاتی حساب ها

آینده ارز دیجیتال سولانا

تیم توسعه دهنده سولانا موفق شده که با برخی از شرکت های بزرگ، همکاری کند. پشتیبانی این ارز دیجیتال توسط FTX که در صرافی غیرمتمرکز سریوم (Serum) قرار دارد، یکی از موارد قابل توجه این همکاری ها است. علاوه بر این ارز دیجیتال سولانا در حال حاضر همکاری با شبکه چین لینک (Chainlink) را آغاز کرده و قرار است با کمک یکدیگر یک اوراکل فوق العاده سریع بسازند. طبق گزارش های منتشرشده این اوراکل ارزان می تواند در عرض ۴۰۰ میلی ثانیه، یک بلوک سولانا را بسازد.

اخیراً سولانا به کاربران خود مژده مشارکت با Tether جهت ورود به اکوسیستم USDT را داده است. تیم توسعه دهنده این ارز دیجیتال در آینده قصد دارد زمان تولید هر بلوک در بلاک چین خود را تا ۸۰ میلی ثانیه کاهش دهد. آن ها همچنین می خواهند، معاملات ارزهای دیجیتال در صرافی های غیرمتمرکز سولانا را در بازه زمانی ۱ میلی ثانیه امکان پذیر کنند. با توجه به روند خوبی که پلتفرم سولانا در پیش گرفته، بسیاری از تحلیل گران به آینده این ارز دیجیتال امیدوار هستند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (228 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (92 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (64 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (60 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (35 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (29 نظر) خلاقیت خنده دار بَقال اهوازی برای فرار از گرما حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (24 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (22 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (22 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه یکشنبه 7 مرداد 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد 1403
فال انبیاء روزانه یکشنبه 7 مرداد 1403
چه کنیم حمام و سرویس بهداشتی همیشه خوشبو باشد؟
کرم کاپوچینو پنیری، یک دسر فوق‌العاده و جذاب
آلیشا لیمن اینفلوئنسر معروف و محبوب سوئیسی در یوونتوس هم تیمی نامزدش شد +تصاویر
پرسپولیس مرگ هوادارش را به فسخ قرارداد بیرانوند نسبت داد! / شکایت عجیب درویش از دورازه‌بان یاغی
دیدار جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح کشور با خانواده امیرسرلشکر شهید کریم بیاتی اشکفتکی
آیین تکریم از پیشکسوتان رسانه ملّى برگزار شد
تصادف وحشتناک و له شدن خودروی سواری پژو 206 در مرند
کونگ فو آزاد آذربایجان شرقی جایگاه نخست استان را کسب کرد
انتصاب نماینده انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
هیات کونگ فو و هنرهای رزمی شهرستان مرند رتبه نخست استانی را کسب کرد
دختر 14 ساله تبریزی با خودرو وارد پارکینگ یک خانه شد! + فیلم
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم