آشنایی با ارز بات ، پول ملی تایلند

  پنجشنبه، 08 خرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با ارز بات ، پول ملی تایلند
طبق مقررات ارزی همراه داشتن پول رایج تایلند تا THB 50,000 مجاز بوده و هر فرد می‌تواند مبلغی بالغ‌بر THB 100,000 همراه خود داشته باشد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، واحد پول تایلند یا در واقع واحد رسمی پول تایلند، بات (BAHT) می باشد. و هر بات هم برابر با ۱۰۰ سانتاگ (Santag) می باشد. در واقع سانتاگ واحد پول خرد تایلند می باشد. پول سکه ای تایلند نیز به سکه های ۱، ۲، ۵ و ۱۰ باتی تقسیم می شود. البته سکه های ۲۵ یا ۵۰ باتی نیز وجود دارد که ممکن است در خرید از سوپرمارکت از آنها استفاده شود.

در واحد پول تایلند اسکانس هایی که مورد استفاده قرار می گیرند، اسکناس های ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ باتی می باشند. رایج ترین سکه های تایلند سکه های ۱۰ باتی و رایج ترین اسکناس های مورد استفاده در تایلند، اسکناس های ۱۰۰ باتی می باشند.

در سراسر تایلند دستگاه های خودپرداز زیادی وجود دارد که اگر دارای کارت های معتبر بین المللی باشید می توانید از آنها پول رایج تایلند را دریافت نمایید.

اسکناس ها و سکه های بات

اسکناس های این ارز را شش اسکناس ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ باتی تشکیل می دهند و همچنین سکه هایی نیز وجود دارند که به صورت ۱، ۲، ۵ و ۱۰ بات و ۲۵ و ۵۰ ساتانگ رایج هستند.

به تازگی و پس از فوت پادشاه پیشین تایلند و جانشینی پسرش اسکناس های جدیدی با تصویر پادشاه جدید چاپ شده است. با این وجود، اسکناس های قدیمی نیز هنوز در چرخه اقتصادی تایلند وجود دارند و هنوز هم به صورت قابل توجهی در معاملات روزانه از آن ها استفاده می شود.

توجه داشته باشید که این روزها تنها سکه های 25 و 50 ساتانگی وجود دارد و همچنین اسکناس های 10 باتی نیز دیگر چاپ نمی شوند.

همچنین پرکاربردترین سکه در تایلند سکه 10 باتی و پرکاربردترین اسکناس نیز اسکناس 100 باتی است که در معاملات روزانه مورد استفاده قرار می گیرند.

در سال 2004 بانک مرکزی تایلند طی یک برنامه پیشرفته اقدام به چاپ اسکناس هایی با امنیت بالا کرد. در زیر تعدادی از اسکناس های بات تایلند را معرفی می کنیم و با توجه به تصاویر یکسانی که در این اسکناس ها موجود است می توان گفت تفاوت اصلی آن ها در رنگ است.

به طور کلی و در حال حاضر اسکناس 20 بات، سبزرنگ؛ اسکناس 50 بات، آبی رنگ؛ اسکناس 100 بات قرمزرنگ؛ اسکناس 500 بات بنفش رنگ و اسکناس 1000 بات نیز قهوه ای رنگ هستند.

تصاویر روی تمامی آن ها متعلق به بومیپول آدولیاده است.

البته تصاویر پشت اسکناس های بات باهم تفاوت هایی دارند. مثلاً پشت 20 باتی تصویر شاه Rama VIII و پشت 50 باتی تصویر Rama IV ، پشت 100 باتی تصویر Rama VI و Rama V ، پشت 500 باتی تصویر Rama III و پشت 1000 باتی تصویر بومیپول آدولیاده وجود دارد.

برخی از این اسکناس ها پس از فوت بومیپول آدولیاده چاپ مجدد شدند و برخی از تصاویر تغییر کردند.

اسکناس 1000 باتی تایلند

اسکناس 1000 باتی تایلند نخستین بار در سال 2015 چاپ شد و همچنان در چرخه مالی کشور تایلند وجود دارد.

تصویر روی این اسکناس بومیپول آدولیاده و تصویر پشت این اسکناس نیز در حال حاضر برای یادبود همین شخص است. اما درگذشته و از سال 2017 به قبل تصویر پشت این اسکناس متعلق به شاه Rama V بود.

اسکناس 500 باتی تایلند

اسکناس 500 باتی بنفش رنگ اولین بار در سال 2014 چاپ شد و همچنان مورداستفاده قرار می گیرد. تصویر روی این اسکناس نیز متعلق به بومیپول آدولیاده و تصویر پشت آن مربوط ملکه شاه Rama XI است.

این اسکناس در سال 2017 مجدداً چاپ شد و تصویر پشت آن به تصویر میان سالی بومیپول آدولیاده تغییر یافت.

تصویر
اسکناس 500 باتی تایلند

اسکناس 100 باتی تایلند

اسکناس 100 باتی نخستین بار در سال 2015 چاپ شد و همانند اسکناس های قبلی تصویر روی آن متعلق به بومیپول آدولیاده نهمین پادشاه تایلند است.

تصویر پشت این اسکناس نیز متعلق به مجسمه Taksin، پادشاه بخش Thonburi است. این اسکناس نیز در سال 2017 تجدید چاپ شد و تصویر پشت آن به تصویر میان سالی بومیپول آدولیاده تغییر یافت.

تصویر
اسکناس 100 باتی تایلند

اسکناس 50 باتی تایلند

اسکناس 50 باتی نخستین بار در سال 2011 چاپ شد و در حال حاضر نیز در معاملات مورداستفاده قرار می گیرد. تصویر روی این اسکناس متعلق به بومیپول آدولیاده نهمین پادشاه تایلند از دودمان چاکری است و پشت اسکناس نیز مجسمه پادشاه قرن 16 تایلند King Naresuan the Great را نشان می دهد.

در اسکناس های جدید 50 باتی که در سال 2017 شروع به چاپ شد تصویر پشت اسکناس به تصویر جوانی بومیپول آدولیاده تغییر یافت.

تصویر
اسکناس 50 باتی تایلند

اسکناس 20 باتی تایلند

اسکناس فعلی 20 باتی از سال 2013 شروع به چاپ شد و همچنان مورداستفاده قرار می گیرد.

تصویر روی این اسکناس متعلق به بومیپول آدولیاده نهمین پادشاه تایلند و تصویر پشت اسکناس نیز متعلق به مجسمه رام کهامهنگ سومین پادشاه از دودمان پهرا روانگ است.

در سال 2017 که این پادشاه فوت شد اسکناس جدیدی چاپ شد که به مناسبت یادبودی از این پادشاه تصویر وی بر روی پشت اسکناس نقش بست.

تصویر
اسکناس 20 باتی تایلند

سکه های بات

همان طور که در بالا ذکر شد سکه های رایج در کشور تایلند شامل ۲۵ و ۵۰ ستنگ، یک ، پنج و ده باتی هستند.

تصویر
سکه ها و اسکناس های بات پول ملی تایلند

تبدیل بات تایلند به دلار آمریکا و ریال

درصورتی که به تایلند سفر می کنید باید توجه داشته باشید که خرید با ارز دلار خیلی در این کشور رایج نیست و باید درنهایت پول خود را به بات تبدیل کنید.

از طرفی به صرفه نیست که در اینجا بات خریداری کنید و همراه خود ببرید. یکی از بهترین راه ها این است که در اینجا اسکناس های 100 دلاری خریداری کنید و در تایلند آن ها را در صرافی های معتبر چنج کنید.

همچنین در فرودگاه و سطح شهر نیز کیوسک های صرافی وجود دارند که بدون کسر کارمزد اسکناس های شما را چنج می کنند؛ اما باید توجه داشته باشید که حتماً اسکناس های خود را سالم نگه داشته باشید چون از پذیرش اسکناس هایی که مخدوش هستند و یا تاخوردگی و خط خوردگی دارند اجتناب می کنند. همچنین همراه داشتن پاسپورت جهت تبدیل ارز الزامی است.

دو بانک معروف Kasikorn Bank و Siam Commercial Bank نیز به صورت مشترک در فرودگاه سواورنابومی (Suvarnabhumi Airport) شعبه هایی دارند که تبدیل ارز را با نرخ های مناسب تری برای مسافران انجام می دهند.

اکثر این شعبه ها و صرافی ها که در سطح فرودگاه هستند به صورت 24 ساعته فعالیت می کنند

باز هم تاکید می کنیم که توجه داشته باشید برای استفاده از صرافی ها در تایلند بهتر است از اسکناس های 100 دلاری یا 50 دلاری استفاده کنید چراکه این اسکناس ها بیشتر موردپذیرش هستند و با نرخ بهتری معامله می شوند.

از دیگر موارد قابل توجه این است که طبق مقررات ارزی همراه داشتن پول رایج تایلند تا THB 50,000 مجاز بوده و هر فرد می تواند مبلغی بالغ بر THB 100,000 همراه خود داشته باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (461 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (327 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (219 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (32 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (20 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (9 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (8 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند