معرفی ارزهای با ارزش دنیا

  چهارشنبه، 07 خرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی ارزهای با ارزش دنیا
از دلایل مهم باارزش بودن واحد پولی انگلیس این است که حدود 76 درصد زمین‌های این کشور زیر کشت هستند و محصولات مهم کشاورزی مانند گندم و جو، گوجه‌فرنگی، نیشکر و سیب‌زمینی جز تولیدات این زمین‌ها به شمار می‌روند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، نرخ ارز در واقع میزان پولی است که باید در ازای خرید یک واحد پولی دیگر پرداخت شود. معمولاً نرخ ارز یک کشور را نسبت به یکی از ارزهای مرجع مانند دلار و یورو و پوند و … می سنجند.

بسیاری از افراد گمان می کنند که دلار ارزشمندترین ارز در دنیا است. این در حالی است که ارزهای بسیار زیادی وجود دارند که هر کدام از آن ها ارزش بسیار بالاتری نسبت به دلار دارند.

عوامل سیاسی و اقتصادی زیادی هستند که بر نرخ ارز اثر می گذارند.

به صورت کلی اهمیت به نرخ ارز در دنیا بسیار مهم است. کشورهایی که قیمت ارز بالاتری نسبت به دلار دارند، توانسته اند سرمایه گذاران زیادی را به سمت خود جذب کنند. در نتیجه رشد اقتصادی و جنب و جوش در فعالیت های مختلف بیشتر می شود.

در این مطلب می خواهیم با 5 ارز که بیشترین ارزش را میان ارزهای مورداستفاده در جهان دارند آشنا شویم

1. دینار کویت (KWD)

دینار کویت که با علامت اختصاری KWD نمایش داده می شود، در حال حاضر باارزش ترین واحد پولی موجود در جهان است. دینار کویت اولین بار سال 1961 رونمایی شد و مورد استفاده قرار گرفت.

هر دینار کویت معادل 3.33 دلار آمریکاست. در واقع این بدان معنی است که ارزش پول ملی کویت بیش از 3 برابر دلار است.

یکی از دلایلی که دینار کویت در مدت کمی تبدیل به باارزش ترین ارز موجود در جهان شد، وجود ذخایر نفتی در کشور کویت است که به طور قابل توجهی بر اقتصاد و صادرات این کشور تأثیر گذاشته است.

چراکه حدود نیمی از تولیدات ناخالص این کشور مربوط به صنعت نفت آن است و 95 درصد از درآمد حاصل از صادرات را تشکیل می دهد.

همچنین این کشور از سال 2007 ارزش گذاری این ارز بر مبنای دلار را کنار گذاشت.

2. دینار بحرین (BHD)

دینار بحرین بعد از کویت دومین واحد پولی باارزش در جهان است. هر دینار بحرین معادل 2.65 دلار آمریکاست و از سال 1965 مورد استفاده قرار گرفت.

تا قبل از آن، از روپیه برای مبادلات در کشورهای حوزه خلیج فارس استفاده می کردند و پس ازآن به ازای هر 10 روپیه 1 دینار را استفاده می کردند.

اسکناس های دینار در بحرین به 0.5 دینار، 1، 5، 10 و 20 دینار تقسیم می شوند. از دلایل ارزش این واحد پولی وجود ذخایر نفتی و فرصت های شغلی در این منطقه است.

همچنین اقتصاد این کشور وابسته به بانکداری و صنایع ساخت کشتی و همچنین بنادر مجهز صنعتی است.

بحرین همچنین در صنعت آلومینیوم نیز اولین رتبه در خاورمیانه و پنجمین رتبه در جهان را دارد. طبق آمارهای موجود 60 درصد از درآمد کشور بحرین از نفت و حدود 30 درصد آن مربوط به تولید ناخالص داخلی است. در زیر نمونه ای از اسکناس 20 دیناری را مشاهده می کنید.

3. ریال عمان (OMR)

سومین واحد پولی با ارزش جهان ریال عمان است. هر یک ریال عمان برابر با 2.60 دلار آمریکاست. از مهم ترین عوامل تأثیرگذار بر ارزش این ارز، ذخایر فراوان نفت در این کشور نام برده می شود.

جالب است که بدانید تا قبل از استفاده از ریال عمان و پیش از سال 1940 واحدهای مورداستفاده در این کشور روپیه هند و ماریا ترزا بودند که از آن ها روپیه هند تا سال 1959 و پس از پیدایش ریال نیز همچنان مورد استفاده قرار می گرفت.

ریال عمان همچنین به واحدهای کوچک تری به نام بایسه تقسیم می شود که سکه های 5، 10، 25 و 50 بایسه ای به عنوان واحدهای بسیار کوچک و اسکناس های 100 و 500 بایسه ای به عنوان واحدهای کمی بزرگ تر در این کشور رایج هستند.

اسکناس های ریالی هم شامل 1، 5، 10، 20 و 50 ریالی هستند. در زیر یک نمونه اسکناس ریال را مشاهده می کنید که در واقع نصف یک ریال یا همان 500 بایسه است.

یکی از دلایل ارزش ارز عمان از نظر کارشناسان، ثبات سیاسی این کشور است. عمان تلاش کرده در سال های اخیر به ویژه در زمان سلطنت سلطان قابوس، رابطه خوبی با کشورهای اطراف داشته باشد. همین موضوع باعث شده تا ارزش پول ملی این کشور در رده مناسبی قرار گیرد.

جدا بودن از نزاع های منطقه ای و ایفای نقش واسط بین کشورهای مختلف توسط شخص سلطان قابوس، کمک کرده تا این کشور از نظر ثبات اقتصادی موفق عمل کند. به نظر می رسد این سیاست ها همچنان و تا حضور سلطان قابوس بر مسند خلافت ادامه داشته باشد.

البته مشخص است که موقعیت عمان در دریای عمان نیز از دلایلی است که باعث شده تا ثبات اقتصادی و عوامل مختلف دیگر در این کشور ایجاد شود. در هر صورت ما با سومین کشور با ارز ارزشمند مواجه هستیم؛ هرچند کمتر در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

4. دینار اردن (JOD)

دینار اردن به عنوان چهارمین واحد پولی باارزش جهان شناخته می شود. هر دینار این کشور معادل 1.41 دلار آمریکاست.

واحدهای کوچک تر دینار اردن 10 درهم و 100 قرش و 1000 فلس هستند.

جالب است بدانید که با ایجاد تورم شدید در بین سال های 1970 تا 1980 در اسرائیل، دینار اردن با ثبات مواجه شد.

از لحاظ اقتصادی کشور اردن کشوری با منابع محدود است و مانند کشورهای ذکرشده در بالا نیست که سرشار از منابع غنی نفت و گاز باشد.

این کشور همچنین با مشکلاتی از جمله کمبود آب همراه است و برای تأمین بخشی از انرژی خود وابسته به کشورهای خارجی است. به طوری که از سال 2003 نفت مورد نیاز برای اردن توسط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تأمین می شد.

این چهارمین ارز ارزشمند دنیا است که باز هم مربوط به کشورهای عربی خاورمیانه است. البته تفاوت عمده این کشور نسبت به 3 کشور دیگر، عدم اتکا به نفت کشور اردن است.

5. پوند انگلیس (GBP)

پنجمین واحد پولی باارزش در جهان پوند انگلیس است که برخلاف 4 مورد بالا که خیلی شناخته شده نیستند، این واحد پولی در تمام نقاط جهان شناخته شده است.

حتی برخی از افراد با توجه به عدم شناخت ارزهای چهارگانه بالا، بر این باور هستند که پوند باارزش ترین واحد پولی در سراسر دنیاست.

اما از لحاظ قدمت می توان گفت که پوند از قدیمی ترین واحدهای موجود در جهان به شمار می رود که تا به امروز جایگزینی برای آن پیدا نشده است. هر پوند انگلیس معادل 1.39 دلار آمریکاست و واحدهای کوچک تر آن نیز به پنی معروف هستند. هر پنی معادل 0.01 پوند است یعنی 100 پنی می شود یک پوند.

از دلایل مهم باارزش بودن واحد پولی انگلیس این است که حدود 76 درصد زمین های این کشور زیر کشت هستند و محصولات مهم کشاورزی مانند گندم و جو، گوجه فرنگی، نیشکر و سیب زمینی جز تولیدات این زمین ها به شمار می روند.

در این کشور دام پروری نیز رونق دارد و چراگاه هایی برای دام هایی مانند گاو و گوسفند و خوک وجود دارد. صادرات این کشور بر پایه تولید گوشت و لبنیات و ماشین آلات صنعتی و غلات و … است.

ذخایر طلای بسیار زیاد و نظام حاکم بر انگلستان که از قدرتمندترین، باسابقه ترین و باثبات ترین نظام های حکومتی دنیا است، از دلایلی است که این ارز را در لیست 5 ارز برتر دنیا قرار داده است.

انگلستان به عنوان مقتدرترین کشور در لیست حاضر شناخته می شود. ارزش بالای ارز بریتانیا نه به واسطه ذخایر نفت یا حمایت های مختلف، بلکه بر پایه سال ها تلاش ایجاد شده است.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
غازی
3 سال پیش

الی
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (463 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (334 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (219 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (48 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (38 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (13 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
تیتر امروز   
قتل وحشتناک مادر به دلیل طعنه‌های غیراخلاقی اطرافیان
اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان ممتاز بین‌المللی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
باید‌ها و نبایدهای داوطلبانِ "نوبت دوم کنکور" قبل، حین و بعد از آزمون سراسری+ عکس
ویدیو/ استعداد فوق‌العادۀ یک هنرمند در تبدیل سنگ سخت به یک اثر خارق‌العادۀ مینیاتوری/ تو فقط بتراش ای سنگ‌تراش...
7 عضو بی‌مصرف بدن انسان/ آیا بدن ما واقعاً به همه‌ی این بخش‌ها نیاز دارد؟
ویدیو/ آب‌دزدک "سالپ" موجودِ شفاف دریایی که به تخم‌شربتی غواصان معروف است
ویدیو/ ترکیب بوم و خلاقیت یک هنرمند= نقاشی با اشک‌هایی جاری از رنگ
خودکشی متهم ردیف اول سرقت از صندوق امانات بانک ملی در زندان بزرگ تهران
ویدیو/ دیدار مقام معظم رهبری با مرحوم صابری/ کتاب زیبایی که گل آقا طنزپرداز نمونۀ کشور به رهبری هدیه دادند
(ویدئو) هلن کلر؛ داستان الهام‌بخش زنی نابینا که با لمس، محدودیت‌های نابینایی و ناشنوایی را شکست!
ویدیو/ خاطرات فرار از صف مدرسه با مخفی شدن در کلاس/ حالا این کلاس کمد داشت ناظم ندید، بقیه بگن کجا مخفی می‌شدین؟
ناراحتی علی کریمی از آنفالو در شب انتخابات!
(تصاویر) فوتبال بازی کردن دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران ، سوژه تیزبینان شد!
مرجانه گلچین مدل لباس تیم ملی فوتسال بانوان شد/ رونمایی از لباس بسیار شیک خانم های ورزشکار +عکس
(ویدئو) رازهای عشق عمیق مولانا؛ از همسر و فرزندانش تا دیدار شگفت‌انگیز با شمس تبریزی!
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند