آشنایی با فاز ۲ اتریوم

  چهارشنبه، 08 بهمن 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با فاز ۲ اتریوم
در حالی که بسیاری از تحلیل‌گران، به‌روزرسانی شبکه اتریوم را برای افزایش پذیرش ارزهای دیجیتال، افزایش ظرفیت شبکه اتریوم و کاهش کارمزد تراکنش‌ها بسیار مفید می‌دانند، برخی نیز معتقدند که این فناوری جدید برای تکامل و اثبات خود به زمان زیادی نیاز دارد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، اتریوم ۲.۰ نام به روزرسانی بزرگ اتریوم است که طبق وعده تیم اتریوم، پیشرفت های چشم گیری را برای این شبکه به ارمغان می آورد. دو مورد از این پیشرفت ها، «اثبات سهام» و «شاردینگ» هستند که در نهایت باعث به افزایش شدید سرعت تراکنش ها و کاهش کارمزدها می شوند.

اثبات سهام جایگزینی برای استخراج در اتریوم است. به بیان ساده، در این روش افرادی که بخواهند در کار تأیید تراکنش ها و ساخت بلاک مشارکت کنند، دیگر نیاز نیست سخت افزار استخراج و برق تهیه کنند. آنها می توانند به جای این کار اتر خریداری کنند و به شبکه اختصاص دهند و شبکه هم نسبت به دارایی این افراد، به آنها پاداش می دهد.

البته استخراج اتریوم همچنان تا مدت زیادی ادامه خواهد داشت. اتریوم ۲.۰ چند فاز اصلی دارد که فاز صفر آن ۱ دسامبر ۲۰۲۰ راه اندازی می شود. در این فاز اثبات سهام فعال می شود، اما همچنان استخراج هم به صورت موازی ادامه پیدا می کند. در فاز دو استخراج پایان می یابد که زمان اجرای آن هنوز مشخص نیست.

برای شرکت در اثبات سهام اتریوم، شما دو راه دارید؛ فعالیت مستقیم و فعالیت غیرمستقیم.

در روش مستقیم باید کلاینت (نرم افزار) اصلی اتریوم ۲.۰ را از سایت رسمی دانلود کنید و حداقل ۳۲ اتر (بیش از ۱۶,۰۰۰ دلار در زمان به روزرسانی این مطلب) به شبکه اختصاص دهید. همچنین باید حداقل یک کامپیوتر خانگی با سخت افزارهای نسبتاً قدرتمند داشته باشید و کامپیوتر شما همیشه روشن باشد. بنابراین شرکت در اثبات سهام به صورت مستقیم برای کمتر کسی امکان پذیر است.

در روش غیرمستقیم، باید صبر کنید تا به روزرسانی پیاده سازی شود و صرافی هایی مانند بایننس و کیف پول ها، امکان سهام گذاری را برای کاربران خود فراهم کنند. به این ترتیب قادر خواهید بود با هر مقدار سرمایه ای در اثبات سهام اتریوم شرکت کنید.

سود اثبات سهام اتریوم هنوز مشخص نیست و به صورت لحظه ای می تواند تغییر کند، اما تخمین زده می شود که سالانه بین ۴ الی ۱۰ درصد باشد. فراموش نکنید اثبات سهام بیشتر برای افرادی مناسب است که در اتریوم سرمایه گذاری بلندمدت انجام داده اند و می خواهند در مدت سرمایه گذاری خود، از پاداش اثبات سهام هم بهره مند شوند.

نیاز نیست سرمایه گذاران و فعالان عادی اتریوم برای به روزرسانی اتریوم ۲.۰ کاری انجام دهند و در تمام کیف پول های معتبر و صرافی ها، این به روزرسانی انجام خواهد شد.

این خلاصه ای از اتریوم ۲.۰ بود برای افرادی که نمی خواهند تمام این مقاله را بخوانند. اگر جزئیات بیشتری می خواهید به خواندن مقاله ادامه دهید.

در ادامه، مهم ترین تغییرات اعمال شده در هر فاز از راه اندازی اتریوم ۲ را بررسی می کنیم.

فاز 0 به روزرسانی اتریوم ۲

فاز 0 اتریوم ۲ (Ethereum 2.0) به صورت رسمی در تاریخ ۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی، ساعت ۱۲:۰۰ به وقت جهانی راه اندازی شد. یکی از آخرین مراحل قبل از راه اندازی فاز 0 اتریوم معرفی قرارداد استیکینگ بود که امکان انجام تراکنش های اتریوم میان شبکه اصلی و نسخه دوم را فراهم می کرد. توسعه دهندگان اتریوم، استیکینگ حداقل ۵۲۴,۲۸۸ واحد اتریوم توسط ۱۶,۳۸۴ ولیدیتور (اعتبارسنج) را برای راه اندازی فاز 0 اتریوم 2 که بیکن چین (Beacon chain) نام دارد، تعیین کرده بودند.

به گفته توسعه دهندگان، در فاز 0 اتریوم 2 فعلا هیچ حسابی وجود ندارد، انجام تراکنش ها امکان پذیر نیست و امکان استفاده از قراردادهای هوشمند روی زنجیره جدید نیز وجود ندارد. با این حال، در این فاز استیکینگ (Staking) یا همان سهام گذاری معرفی شده است. به عبارت دیگر، در فاز صفر اتریوم کاربران می توانند برای تبدیل شدن به یک ولیدیتور در شبکه اتریوم، کوین های اتریوم (ETH) خود را در شبکه استیک کنند. به این ترتیب، ولیدیتور ها خواهند توانست از طریق استیکینگ تراکنش های شبکه را پردازش و بلاک های جدید را در زنجیره ایجاد کنند.

نقش بیکن چین به مرور زمان تغییر خواهد کرد. در حال حاضر، بیکن چین به صورت جدا و مستقل از شبکه اصلی اتریوم راه اندازی شده است، اما برنامه این است که در نهایت همراه با سیستم اثبات سهام، با شبکه اصلی ادغام شود. تیم اتریوم پیش بینی می کند که این هدف در سال ۲۰۲۲ میلادی محقق خواهد شد.

الگوریتم اثبات سهام به کاربران اجازه می دهد که از طریق استیک اتریوم در شبکه، به عنوان یک اعتبارسنج فعال یا نود اتریوم پاداش دریافت کنند. برای این منظور، کاربران باید کوین های اتریوم خود را در قراردادهای سپرده گذاری قفل کنند.

فاز ۱ به روزرسانی اتریوم ۲

هدف اصلی در فاز ۱ اتریوم ۲ که اجرای آن برای سال ۲۰۲۱ میلادی پیش بینی می شود، ادغام زنجیره های شارد و قرار دادن داده ها در شاردها به منظور بهبود مقیاس پذیری در بلاکچین اتریوم است. به گفته کارل بیخویزن (Carl Beekhuizen)، محقق بنیاد اتریوم، پیچیدگی اجرای فاز 1 اتریوم از فازهای دیگر کمتر است؛ چون در فاز 0 اتریوم بیشتر زمینه ها برای استفاده از فناوری شاردینگ ایجاد شده است.

در شاردینگ، نودهای شبکه بلاکچین به گروه های کوچک تر که شارد نام دارند، تقسیم می شوند. در این حالت، به جای اعتبارسنجی همزمان تراکنش های یکسان توسط نودها، شاردهای مختلف تراکنش های مختلفی را اعتبارسنجی و تأیید می کنند. بنابراین، تعداد تراکنش های پردازش شده در ثانیه افزایش می یابد.

توسعه دهندگان اتریوم اعلام کرده اند که در محافظه کارانه ترین حالت، توان عملیاتی شاردها ۶۴ برابر بیشتر از اتریوم ۱.۰ است. با این حال، فناوری شاردینگ به گونه ای طراحی شده است که امکان پردازش چندین صد برابری داده ها را در مقایسه با اتریوم ۱.۰ داشته باشد.

به گفته بوترین، فناوری شاردینگ باید با رول آپ ها (Rollups) ترکیب شود. رول آپ، یک روش بهبود مقیاس پذیری است که داده های تراکنش ها را به صورت فشرده روی زنجیره نگه می دارد، اما محاسبات را به صورت برون زنجیره ای انجام می دهد. بوترین می گوید که رول آپ ها حداقل برای ۲ سال، الگوی غالب برای افزایش مقیاس پذیری شبکه اتریوم خواهند بود.

بر اساس اظهارات بوترین، در بلاکچین های عمومی حداکثر ۱۵ تراکنش در ثانیه (TPS) انجام می شود، اما با استفاده از رول آپ ها و فاز یک اتریوم 2 به عنوان لایه داده ها، این رقم می تواند به ۲ هزار تا ۳ هزار تراکنش در ثانیه برسد. در نهایت، با اجرای کامل فاز ۱ اتریوم 2 و سیستم شاردینگ، از لحاظ تئوری امکان انجام ۱۰۰ هزار تراکنش در ثانیه وجود خواهد داشت.

به گفته تحلیل گران، ترکیب فناوری شاردینگ و رول آپ ها، اتریوم را به یک بیس و پشتوانه مناسب برای برنامه های بلاکچین در دسترس برای همه، تبدیل خواهد کرد.

فاز ۱.۵ به روزرسانی اتریوم ۲

قبل از راه اندازی مرحله نهایی، شاهد یک به روزرسانی موقت بین فازهای ۱ و ۲ خواهیم بود. در این فاز که تحت عنوان فاز ۱.۵ اتریوم شناخته می شود، شبکه اصلی اتریوم با بیکن چین ادغام خواهد شد.

به گفته توسعه دهندگان، فاز ۱.۵ اتریوم مرحلۀ گذار از اتریوم ۱ به اتریوم ۲ خواهد بود. در این فاز، قرار است که زنجیره اتریوم ۱ به عنوان یکی از شاردهای بلاکچین اثبات سهام فاز 2 اتریوم اجرا شود. به این ترتیب، امکان استفاده از کوین های اتریوم موجود در شبکه اتریوم ۱، بدون ریسک نقض سازگاری داده ها در شبکه اتریوم ۲ فراهم خواهد شد.

به گفته بوترین، با استفاده از زنجیره های شارد به جای لایه های دسترس پذیری داده و رول آپ ها به عنوان محیط اجرا، می توان قبل از راه اندازی کامل فاز 2 اتریوم به یک شبکه اثبات سهام مقیاس پذیر در فاز ۱.۵ اتریوم دست یافت.

فاز ۲ به روزرسانی اتریوم 2

فاز ۲ اتریوم آخرین مرحله از راه اندازی کامل اتریوم 2 است. تیم توسعه دهنده اتریوم، اجرای این فاز را برای سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ میلادی پیش بینی کرده است. در حال حاضر، عملکرد اتریوم 2 در فاز ۲ اتریوم به صورت کاملاً شفاف تعریف نشده است. اما در حالت کلی، این فاز شامل اضافه کردن حساب های اتریوم، انتقال و برداشت وجوه، اجرای انتقال های متقابل بین شاردها، استفاده از قراردادهای هوشمند، ایجاد محیط های اجرایی برای ساخت برنامه های مقیاس پذیر، انتقال اتریوم ۱.۰ به اتریوم 2 و توقف الگوریتم اثبات کار، خواهد بود.

علاوه بر این، در فاز ۲ اتریوم قرار است ماشین مجازی اتریوم ۱ به نسخه اتریوم وب اسمبل (eWASM) ارتقا پیدا کند که توسط کنسرسیوم جهانی وب (W3C) به صورت یک استاندارد متن باز تعریف شده است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (434 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (224 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (159 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (136 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (91 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (74 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW