آشنایی با جذابیت های موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با جذابیت های موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول
موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول جزو جاذبه های منحصر بفرد ترکیه برای علاقمندان به هنر و تاریخ است. این موزه که یکی از جاهای دیدنی استانبول محسوب می شود دارای آثار بسیار با ارزش و شگفت انگیزی است. موزه هنر ترکی و اسلامی در یکی از باشکوه ترین کاخ های کشور ترکیه و در میدان سلطان احمد استانبول واقع شده است.

موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول در میدان سلطان احمد، در ناحیه فاتح قرار دارد و از دیدنی های استانبول محسوب می شود. ساختمان موزه در سال ۱۵۲۴ میلادی ساخته شده است و پیشتر کاخ ابراهیم پاشای پارگایی، همسر خدیجه سلطان و دومین وزیر ارشد سلیمان یکم بود. این موزه دارای یکی از بهترین مجموعه های فرش در جهان است که الهام بخش نقاشان اروپایی همچون هانس هلباین بوده است. یکی از آن قطعات مجموعه، فرشی ساخت شهر سلجوق است که ۸۰۰ سال قدمت دارد. از دیگر آثار ارزشمند این موزه می توان یه تذهیب های خطی، فلزکاری های پیچیده، سرامیک ها و چادرهای عشایری اشاره کرد.

تاریخچه ی موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

موزه هنرهای ترکی و اسلامی اولین موزه در ترکیه برای گردآوری آثار هنری اسلامی بود. این موزه در سال 1914 به عنوان موزه بنیادهای اسلامی تأسیس شد.این ساختمان توسط معمار بزرگ سینان در قرن 16 ساخته شده است. این موزه پس از اعلام جمهوری به موزه هنرهای ترکی و اسلامی تغییر نام داد و در سال 1983 به مکان فعلی خود در کاخ ابراهیم پاشا متعلق به قرن شانزدهم منتقل شد.ساختمان این کاخ که زمانی باشکوه ترین بنا پس از کاخ توپکاپی بود، به وزیر اعظم ابراهیم پاشا و همسرش حتیجه سلطان در زمان سلطان سلیمان واگذار شد.در امپراتوری عثمانی، یک سنت وجود داشت که بوروکرات های سطح بالا با زنان کاخ ازدواج می کردند. در راستای این موضوع خواهر سلطان سلیمان، حتیجه سلطان و وزیر اعظمابراهیم پاشا نیز با یکدیگر ازدواج کردند.آثار موجود در مجموعه موزه مربوط به قرن هشتم تا نوزدهم است و این آثار از سراسر خاورمیانه آمده است. آن ها شامل نامه های مخفی سلطان است. صحافی ایرانی از دوره صفویه، ستون ها و درهای چوبی قرن 12 و 13 از دمشق و مصرو فرش های هلبین، لوتو، قونیه، اوشاک، ایران و قفقاز است.

موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

بخش های موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

موزه هنرهای ترکی و اسلامی (به ترکی استانبولی: Türk ve İslam Eserleri Müzesi) در میدان سلطان احمد در ناحیه فاتح شهر استانبول، ترکیه قرار دارد. ساختمان موزه در سال ۱۵۲۴ میلادی ساخته شده که پیشتر کاخ ابراهیم پاشای پارگایی همسر خدیجه سلطان و دومین وزیر ارشد سلیمان یکم بود. مجموعه موزه شامل نمونه های قابل توجهی از خوش نویسی در جهان اسلام، کاشی و فرش شرقی و همچنین مردم نگاری فرهنگ های مختلف ترکیه به خصوص عشایر می باشد.

بخش فرش

اصلی ترین بخش موزه متعلق به نمایش فرش های گرانبها است و کلکسیونی از فرش های نفیس و زیبا در این قسمت نگهداری می شوند. به خاطر وجود فرش های با ارزش تا سالها این موزه به «موزه فرش» شهرت داشت.از مهمترین فرش های موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • فرش های نادر سلجوقی
  • فرش های نماز متعلق به قرن ۱۵
  • فرش های با تصویر حیوانات متعلق به قرن ۱۵
  • فرش های هولباین یا آناتولی متعلق به قرن های ۱۵ تا ۱۷
  • فرش های ترکی
  • فرش های قفقازی
  • فرش های ایرانی

موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

بخش سرامیک و شیشه

بیشتر آثار موجود در این بخش از موزه آثار سرامیکی هستند که در طی کاوش های بین سال های ۱۹۰۸ الی ۱۹۱۴ به دست آمده اند. از مهمترین آنها می توان به آثار سامرا، راکا، تل هالپ و کیشان اشاره نمود. همچنین در این بخش از موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول می توانید نمونه کاشی های معرق، میراب و دیوارهای متعلق به اصول آناتولی و دوره سلجوقی را تماشا کنید.تزئینات گچبری کاخ قونیه کالیشاسلان، نمونه کاشی و سرامیک های عثمانی و مجموعه آثار هنری شیشه ای اسلامی قرن ۹ از دیگر دیدنی های این قسمت از موزه به شمار می روند.

بخش آثار چوبی

در این قسمت از موزه هنرهای ترکی و اسلامی نمونه هایی از آثار هنری ساخته شده با چوب در معرض نمایش قرار دارند. این آثار متعلق به قرون ۹ و ۱۰ بوده و یادگاری های منحصربفردی از دوران سلجوقیان و هنرمندان آناتولی هستند. خاص ترین آثار چوبی این بخش موزه عبارتند از:

  • آثار چوبی تزئین شده دوره عثمانی
  • نمونه های بی نظیر منبت کاری
  • نگهدارنده های کتاب و کشوها
  • آثار تزئینی مشهور مروارید، عاج فیل و لاک لاک پشت

بخش هنر فلز

در بخش آثار فلزی موزه انواع ابزارآلات و ظروف فلزی متعلق به دوران های گذشته و به ویژه دوران سلجوقی به نمایش درآمده اند. آثاری همچون هوان، آفتابه، آینه، شمعدان، گلاب پاش و … که به زیبایی هرچه تمام تر طراحی و ساخته شده اند.

همچنین در این بخش آثار فلزی دیگری نیز از دوره عثمانی وجود دارد که شامل مجموعه ظروف نقره ای، برنجی و توباکی با تزئینات سنگ های ارزشمند می باشند.

بخش هنر سنگ

اگر علاقمند به آثار هنری سنگی هستید می توانید به بخش هنر سنگ موزه هنرهای ترکی و اسلامی شهر استانبول مراجعه کنید. در این قسمت آثار خارق العاده ای از دوره های سلجوقیان، مملوکیان، عباسیان، امویان و … قرار دارند. برخی از این آثار دارای نقوش مختلفی مانند چهره افراد و شکل های هندسی و غیرهندسی و … هستند. از مهمترین نمونه های هنرهای سنگی این بخش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سنگ های قبر با نقوش صحنه شکار، ابوالهول، اژدها، گریپون
  • آثار هنری با نوشته های حاشیه ای
  • کتیبه های مختلف با هنر خوشنویسی عثمانی

بخش مردم نگاری

یکی از بخش های مهم موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول تحت عنوان بخش مردم نگاری شهرت دارد. در این قسمت ماشین های بافندگی فرش و گلیم که از مناطق مختلف آناتولی گردآوری شده اند، در معرض نمایش قرار دارند. آثار این قسمت موزه طی سالها جمع آوری شده که قابلیت نمایش انتقال موزه به کاخ ابراهیم پاشا را امکان پذیر نموده است.

همچنین شما می توانید در این بخش تکنیک های نقاشی با پشم، نمونه های هنری بافندگی و تزئینات، لباس های محلی منطقه، وسایل خانه، انواع صنایع دستی و آلات موسیقی مختلف را تماشا کنید.

بخش خوشنویسی

انواع تابلوهای خوشنویسی و نامه های قدیمی که توسط هنرمندان و خطاطان برجسته دوران های گذشته اسلامی نوشته شده اند در این قسمت موزه قرار دارند. برخی از این نوشته ها و آثار خوشنویسی در نوع خود کم نظیر بوده و از ارزش هنری بسیار بالایی برخوردارند. آثار به نمایش درآمده در بخش خوشنویسی موزه هنرهای ترکی و اسلامی عبارتند از:

  • قراردادها
  • نوشته های مینیاتوری ترکی و ایرانی
  • قرآن های خطی
  • احکام شاهنشاهی دوران عثمانی
  • نوشتار دستی کتاب های معروف
  • امضاهای سلاطین مختلف

موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

سوالات متداول درباره ی موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

  • موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول کجاست ؟این موزه در نزدیکی مسجد آبی، ایاصوفیه، بازار آراستا و آب انبار باسیلیکا قرار دارد و نزدیکترین ایستگاه تراموا به این موزه سلطان احمد است.
  • هزینه ورودی موزه هنرهای ترکی و اسلامی چقدر است ؟هزینه ورودی هنرهای ترکی و اسلامی برای هر نفر 60 لیر ترکیه می باشد و موزه هر روز باز است.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان