آشنایی با جاذبه های دریاچه سوان

  شنبه، 28 خرداد 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
آشنایی با جاذبه های دریاچه سوان
دریاچه سوان، در قلب ارمنستان و بزرگترین دریاچه کشور و مکانی جذاب برای گذراندن تعطیلات در این کشور است. این دریاچه با مکان های دیدنی خیره کننده ای همچون صومعه "سواناوک" احاطه شده است. این شهر مکانی مناسب برای سفری آرامش بخش می باشد.

دریاچه سوان، یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری کشور ارمنستان است که در نزدیکی شهر ایروان قرار گرفته است. این دریاچه در تابستان ها دارای آب و هوایی ایده آل است و می تواند مقصدی جذاب در سفر به کشور ارمنستان باشد. علاوه بر تفریحات موجود در کنار دریاچه سوان، این منطقه دارای جاذبه های تاریخی فوق العاده، از جمله دو کلیسای مشهور است. بازدید از دریاچه سوان به طور کلی نیازمند صرف یک روز کامل است. با ما همراه باشید تا در ادامه این جاذبه گردشگری را به شما معرفی نماییم.

دریاچه سوان

آب و هوا و پوشش گیاهی اطراف دریاچه سوان

دمای هوا در تابستان 18 الی 20 درجه سانتی گراد تخمین زده می شود و از این روی می توان گفت که دریاچه سوان یکی از برترین جاذبه های تفریحی تابستان در کشور ارمنستان به شمار می رود. دمای هوای اطراف هرچقدر هم گرم باشد، دمای هوا در کنار این دریاچه در تابستان از 20 درجه بیشتر نمی شود.بوته های کنار دریاچه به زیبایی ان افزوده استعلاوه بر زیبایی های کوه های اطراف دریاچه سوان، پوشش گیاهی در اطراف دریاچه سوان بسیار دیدنی است. درخت های کاج، مراتع سرسبز، جنگل های کوهستانی، مراتع همانند آلپ و ابرهایی که در ارتفاع کم قرار گرفته اند، یک منظره از بهشت را در کنار دریاچه سوان می تواند تداعی کند. آب این دریاچه شیرین است و مانند سایر دریاها رنگ غلیظ و کدر به خود نمی گیرد. از این روی می توان گفت که پوشش گیاهی به همراه آبی ملایم دریاچه سوان را می توان از مهم ترین جاذبه هایی دانست که در دریاچه سوان می تواند از هر لحاظ جذاب باشد. پیشنهاد می دهیم در صورتی که قصد بازدید از این دریاچه را دارید، حتما دوربین عکاسی به همراه داشته باشید! هوای کوه های اطراف و خود دریاچه همیشه تازه است و می توان گفت که تکه ای از بهشت در مقابل چشمان شماست. دریاچه سوان در هر آب و هوا و هر لحظه از شبانه روز، رنگی به خود می گیرد. در طول روز آبی آسمانی، هنگام غروب و طلوع خورشید، رنگ آن قرمز می شود، در هنگام باد و گرد و خاک رنگ خاکستری و تلالو ماه در این دریاچه بی نظیر، آن را به رنگ نقره ای در می آورد.

ساکن اصلی دریاچه سوان

دریاچه سوان به هیچ دریا و آب آزادی راه ندارد و از این روی می توان گفت که سوان ساکنان چندانی ندارد. اصلی ترین ساکن این دریاچه، ماهی قزل آلای آب شیرین است که نوعی کم یاب از این گونه ماهی به شمار می رود و رو به انقراض است. محلی ها نام این ماهی را به Ishkhan می شناسند و با گوشت این ماهی، غذاهای خوشمزه ای طبخ می کنند. از آن جایی که ساکن اصلی دریاچه سوان رو به انقراض است، در سال های اخیر مزارع پرورش این نوع ماهی در کنار دریاچه کار خود را آغاز کرده اند تا مردم بتوانند بدون آسیب به محیط زیست این دریاچه، تغذیه کنند.

فلسفه نام گذاری دریاچه سوان

اکثر مختصصات زبان و فرهنگ دانشگاهی در کشور ارمنستان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که ریشه نام دریاچه سوان از اورارتویی سیونا و به معنی «سرزمین دریاچه ها» گرفته شده است. همچنین جالب تر این است که بدانید باستان شناسانی که در این منطقه در حال انجام مطالعه هستند نان این دریاچه را بر روی کتیبه های باستانی ۲۸۰۰ منطقه آذزبرد در نزدیکی از این دریاچه دیده اند که این خود بر این موضوع گواهی می دهد.

مختصری از تاریخ دریاچه سوان

قدمت دریاچه سوان به ۲۵ تا ۳۰ هزار سال پیش بر می گردد. البته اگر بخواهیم نگاه دقیق تری به پیشینه پهنه وسیع بیاندازیم، خواهیم دریافت که نخستین جرقه پیدایش دریاچه سوان در دوره کواترنری و حدود دو و نیم میلیون سال پیش زده شده است. زمانی که در جریان ساخت و جا به جایی پوسته های زمین، دریاچه ای ۱۰ برابر دریاچه کنونی پدید آمد. در اطراف دریاچه مراکز اقامتی متعددی پیدا می کنید. در ادامه با جاذبه های اطراف دریاچه سوان در ساعد نیوز آشنا شوید .

 دریاچه سوان

پارک ملی سوان

در اطراف دریاچه سوان محدوده وسیعی از کشور ارمنستان را پارک ملی احاطه کرده است که این دریاچه هم درون این پارک نیز قرار دارد. جالب است بدانید که این پارک یکی از چهار پارک ملی حفاظت شده در کشور ارمنستان به شمار می رود. زمان ساخت این پارک به سال ۱۹۷۸ میلادی بر میگردد و هدف از ساخت آن قرار گرفتن این مجموعه زیر نظر کارشناسان بوده است تا این جواهر آبی رنگ و جذاب منطقه را از بی مهری ها و خشونت انسانی به دور نگه داشته شود. از زمانی که این منطقه به پارک ملی تبدیل شد، بسیاری از عوامل محیط زیستی منطقه مانند اکوسیستم ها مورد بررسی قرار گرفته اند و حتی بر روی ماهی گیری دریاچه سوان نظارت هایی به عمل آمده است.

صومعه سواناوانک | Sevanavank

از دیگر جاذبه های معروفی که در اطراف دریاچه سوان قرار دارد، صومعه سواناواک است. بسیاری از گردشگرانی که به این منقطه می آیند برای بازدید از این صومعه است تا با یک تیر دو نشان را بزنند. قدمت این بنای تاریخی به قرن نهم بر می گردد. البته خوب است بدانید که این صومعه مجموعه ای از دو کلیسا است که گنبدهایی هشت ضلعی داشته و بسیار به یک دیگر شبیه اند.

صومعه هایراوانک | Hayravank Monastery

یکی دیگر از بناهایی که در این نزدیکی دریاچه سوان قرار دارد، صومعه مشهور و محبوب هایراوانک است که در بخش شمال شرقی این دریاچه واقع شده است. صومعه هایراوانک درست در نزدیکی روستایی کوچک به همین نام قرار گرفته و پیشینه اش به قرن ۹ تا ۱۲ میلادی باز می گردد. این مجموعه رهبانی چند ساختمان مانند کلیسا، نمازخانه و سالن انجمن را در خود جای داده است.

قبرستان نوراتوس Noratus Cemetery |

اگر به بخش غربی دریاچه و ۴۰ کیلومتری شهر سوان برویم، به روستایی تاریخی و با اهیمت خواهیم رسید که به سبب گورستان متفاوتش مشهور است. قبرستان نوراتوس، مجموعه ای از ۹۰۰ خاچکار یا چلیپاسنگ بی نظیر است که قدمت برخی از این سنگ قبرها به قرن دهم میلادی بر می گردد. باید بدانید که با بازدید از نوراتوس، در واقع بزرگ ترین مجموعه خاچکارهای جهان را پیش روی خود دارید.

روستای نرکین گتاشن | Nerkin Getashen

در بخش جنوبی دریاچه سوان، روستای مهم و معروف دیگری به نام نرکین گتاشن به چشم می خورد که میزبان کلیسایی تاریخی بوده و در دل خود رودخانه وروتان را نیز جاری کرده است. علاوه بر این دو، گورستان وسیع دیگری نیز در این روستا انتظار شما را می کشد که تعداد زیادی چلیپا سنگ و خاچکار ار در خود جای داده است. بنابراین بازدید از این سنگ قبرهای استثنائی را از دست ندهید.

قلعه آدزبرد | Odzaberd

قلعه آدزبرد یکی دیگر از جاذبه های تاریخی است که در اطراف دریاچه سوان واقع شده است. نام این قلعه در گذشته ها تیسبا بوده که با گذر زمان به آدزبرد تغییر کرده است. برای آن که به این قلعه برسید، باید به سوی بخش جنوبی دریاچه سوان حرکت کنید و خودتان را به شهر تسووینار برسانید، محل قرار گیری این قلعه درست در سمت شرقی شهر است. جالب است بدانید که این قلعه تنها یک مکان دیدنی بلکه زمانی محل اقامت پادشاهی اورارتو در ۲۸۰۰ سال پیش بوده است. یکی دیگر از دلایل اهمیت این قلعه آن است که از سالم ترین قلعه های برجا مانده در اطراف دریاچه سوان است.

تفریحات دریاچه سوان ارمنستان

در این منطقه، سرمایه گذاری های عظیمی انجام شده است. به لطف این سرمایه گذاری ها، دریاچه سوان دارای امکانات متعدد تفریحی می باشد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

  • شنا: شناکردن یکی از مهم ترین تفریحات بازدید کنندگان از دریاچه سوان است. در سواحل عمومی این امکان وجود دارد که با خیال راحت شنا کنید و از سفر خود لذت ببرید.
  • ماهیگیری:مغازه های کوچکی در نزدیکی دریاچه سوان وجود دارند که مخصوص فروش ابزار و وسایل ماهیگیری هستند. بهتر است پیش از اقدام برای خرید، از فرد قابل اعتمادی در آن منطقه بخواهید که مغازه های دارای منصفانه ترین قیمت ها و همچنین بهترین مکان های ماهیگیری را به شما معرفی کند.
  • قایق سواری: از دیگر امکانات تفریحی محبوب این دریاچه، می توان به قایق سواری اشاره کرد. در اسکله هایی که مخصوص این کار ساخته شده اند، قایق های موتوری و جت اسکی های مخصوصی برای مسافران و گردشگران وجود دارد.
  • ویک بوردینگ: این مورد، یکی از هیجان انگیزترین امکانات تفریحی دریاچه سوان است. ویک بوردینگ به این صورت انجام می شود: شما بر روی تخته ای چوبی قرار می گیرید و آن تخته چوبی به قایق موتوری متصل می گردد. با حرکت سریع قایق موتوری شما هم بر روی آب موج سواری می کنید.این دریاچه دارای امکانات تفریحی دیگری از جمله کایت سرفینگ، پاراگلایدر و اسکی نیز می باشد.

 دریاچه سوان ارمنستان

بهترین زمان سفر به دریاچه سوان

دریاچه سوان در طبیعی سرسبز و سرزنده قرار دارد و محیط پیرامون آن کوهستانی است. آب و هوای این منطقه زیبا در تابستان، معتدل است و می توان گفت که تابستان بهترین زمان برای سفر به دریاچه سوان می باشد. البته اگر در فصول دیگر سال هم موقعیت سفر به این دریاچه برایتان فراهم شد، آن را از دست ندهید.

فاصله دریاچه سوان تا ایروان

فاصله دریاچه سوان با شهر ایروان، تنها 60 کیلومتر است و دسترسی به آن با وسایل حمل و نقل عمومی به سهولت امکان پذیر می باشد. بهترین راه دسترسی به دریاچه سوان، استفاده از مینی بوس های ایستگاه اتوبوس شمالی ایروان است. این مینی بوس ها هر 20 دقیقه یک بار به سمت دریاچه سوان به راه می افتند.این مینی بوس ها که در بین ارمنی زبان ها به مارشروتکاها معروف اند، شما را به شهر سوان می برند؛ اما شما می توانید درخواست کنید که شما را نزدیک دریاچه پیاده کنند. قیمت بلیط آن ها به سوان 500 درام است و از سوان به سمت ایروان نیز برگشت دارند.روش دیگر، استفاده از تاکسی است. شما می توانید با پرداخت کرایه 5000 تا 6000 درام، مسیر ایروان تا دریاچه سوان را با تاکسی طی کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (584 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (52 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان