آشنایی با جاذبه های مسجد شیخ زاید ابوظبی

  پنجشنبه، 14 مهر 1401   زمان مطالعه 12 دقیقه
آشنایی با جاذبه های مسجد شیخ زاید ابوظبی
مسجد بزرگ شیخ زاید یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی ابوظبی به شمار می‌رود که هر روز پذیرای ۵۵,۰۰۰ نمازگزار و بازدیدکننده است. این مسجد یک شاهکار هنری و معماری محسوب می‌شود و بعد از مسجدالحرام و مسجدالنبی، سومین مسجد بزرگ جهان است.

مسجد بزرگ شیخ زاید یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی ابوظبی به شمار می رود که هر روز پذیرای ۵۵,۰۰۰ نمازگزار و بازدیدکننده است. این مسجد یک شاهکار هنری و معماری محسوب می شود و بعد از مسجدالحرام و مسجدالنبی، سومین مسجد بزرگ جهان است. شیخ زاید بن سلطان آل نهیان، نخستین حاکم امارات متحده عربی، این مسجد را در شهر ابوظبی ساخت تا محلی فرهنگی برای مردمی با هر پیشینه ای باشد. این عمارت دارای ۱۰۹۶ ستون، ۸۲ گنبد مرمری سفید، استخرهای انعکاسی، لوسترهای سواروسکی با روکش طلا، نمازخانه و حیاطی است که یکی از بزرگ ترین آثار هنری موزاییک مرمری در جهان را به نمایش می گذارد. مسجد بزرگ شیخ زاید رکورد جهانی گینس را برای بزرگ ترین فرش دست باف در اختیار دارد که به دست هنرمندان ایرانی بافته شده است.

مسجد شیخ زاید ابوظبی

چرا مسجد شیخ زاید؟

  • سومین جاذبه برتر دنیا از نگاه تریپ ادوایزر در سال 2018 است.
  • مسجد شیخ زاید دو سال پیاپی نیز عنوان دومین جاذبه برتر دنیا را از آن خود کرد.
  • پربازدیدترین و محبوب ترین جاذبه شهر ابوظبی است.
  • بزرگترین فرش دستباف دنیا که بافته دسته هنرمندان ایرانی است را در مسجد شیخ زاید خواهید دید.
  • یکی از بزرگترین لوسترهای دنیا در شبستان مسجد شیخ زاید قرار دارد.
  • صحن مسجد شیخ زاید بزرگترین مجموعه موزاییکی و مرمرین دنیاست.
  • بازدید از این مسجد زیبا کاملا رایگان است.
  • شیخ زاید از زیباترین مسجدهای دنیا محسوب می شود.
  • بزرگترین مسجد کشور امارات متحده است.

مسجد شیخ زاید ابوظبی

تاریخچه مسجد شیخ زاید

مسجد شیخ زاید که با نام کامل عربی بنام مسجد الشیخ زاید بن سلطان آل نهیان شناخته و نامیده می شود در مسجدی در شهر ابوظبی ، در کشور امارات متحده عربی واقع شده است . این مسجد بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی سومین مسجد بزرگ جهان است و یکی از نقاط دیدنی در امارات متحده عربی به شمار می آید .
جالب است بدانید شیخ زاید بن سلطان آل نهیان توانایی فوق العاده ای در ایجاد صلح بین قبیله های بدوی در بیابان های عرب داشت و به همین دلیل خیلی زود در دهه ۱۹۴۰ به شهرت جهانی رسیده بود و توانست در سال ۱۹۶۶ حاکم شهر ابوظبی در امارات شود .

در سال ۱۹۷۱ او با شهر دبی متحد و یکی شد و این اتحاد منجر به شکل گیری کشور امارات متحده عربی شد ، شیخ زاید بسیار مردی عاقل و دور اندیش بود و اینکه از درآمد های عظیم نفتی شهر ابوظبی استفاده کرد و آسمان خراش های بسیار و گنجینه های فرهنگی مثل مسجد جامع را در این شهر ساخت .

جالب است در سفر به دبی بدانید که ساخت مسجد از سال ۱۹۹۶ میلادی آغاز شد . نام این مسجد از شیخ زاید بن سلطان آل نهیان گرفته شده است که بنیان گذار، طراح و نخستین رئیس کشور امارات بوده است و در همین مسجد دفن شده است ، او در 20 رمضان 1425 ه . ق یعنی 4 نوامبر 2004 میلادی درگذشت و قبر وی در سمت شمال مسجد واقع شده است این مسجد به طور رسمی در ماه رمضان در سال 2007 میلادی گشوده شد .

مسجد شیخ زاید ابوظبی

معرفی مسجد شیخ زاید

مسجد شیخ زاید در ابوظبی با گنبدهای بزرگ و کوچک و معماری شگفت انگیز کشور امارات متحده عربی است که استفاده از طلا و زیورآلات متنوع بر زیبایی و شکوه و عظمت این بنا را دو چندان کرده است .این مسجد در منطقه ای عظیم در میان دو پل مصفح و مقطع در مدخل جزیره شهر ابوظبی واقع شده است ، این مسجد باشکوه با ابعاد 420 متر در 290 متر سومین مسجد بزرگ جهان نام گرفته است که مسجد الحرام و مسجد النبی در رتبه های اول و دوم قرار دارند و شما با حضور در این مسجد فرهنگ و آداب و رسوم و مذهب مردم دبی را از نزدیک خواهید دید .

تمامی گردشگران در سفر خود به امارات حتما سری به ابوظبی و این مسجد زیبا می زنند و اگر به دیدن این مسجد رفتید با ترکیبی از معماری های ایرانی ، بومی امارات ، مغربی ، ترکی و حتی هندی نیز روبرو خواهید شد که در نوع خود بی نظیر و فوق العاده می باشد .

نماز عید قربان سال 1428 هجری قمری اولین نمازی بود که در این مسجد توسط مردم اقامه و برگزار شد که با استقبال بی نظیر و باشکوه مسلمانان این کشور روبرو شد در این زمان هنوز مسجد به طور کامل تکمیل نشده بود و هنوز گوشه های از آن ناقص دیده می شد .

دستور ساخت این مسجد در سال 1996 میلادی توسط حاکم وقت شهر ابوظبی به نام شیخ زاید بن سلطان آل نهیان در بالای یک تپه 9 متری و میان دو پل مصفح و مقطع صادر گردید و در سال 2007 نیز بهره برداری و افتتاح شد .

سالانه گردشگران زیادی چه مسلمان و چه غیر مسلمان از این مسجد باشکوه دیدن می کنند تا عظمت سومین مسجد بزرگ جهان را شاهد باشند ، هر چند که در کشور امارات بازدید از مساجد برای غیر مسلمانان ممنوع است ولی این مسجد برای بازدید گردشگران و توریست ها یک استثنا محسوب می شود و هزینه ساخت این مسجد دو میلیارد و ۱۶۷ میلیون درهم امارات بوده است و مساحت اجمالی مسجد ۴۱۲.۲۲ متر مربع می باشد .
روزانه صدها زن و مرد غربی از مسجد شیخ زاید آل نهیان ابوظبی به عنوان سومین مسجد بزرگ پس از حرمین شریفین که شهرت جهانی دارد ، بازدید می نمایند که با توجه به اینکه این مسجد به روی تنها مسلمانان باز است ولی این امکان خاص را به گردشگران دبی و یا امارات داده است که آنها هم به احترام این مکان معنوی با پوششهای و آداب اسلامی یعنی یک عبای بلند مشکی و پوشش سر برای بازدید وارد این مسجد شوند .معماران آن زمان در ساخت مسجد شیخ زاید از ترکیبی از سبک های معماری تمدن های مختلف اسلامی استفاده کردند تا تنوع فرهنگی را در آن بوجود آورند مثلا در حیاط اصلی مسجد در فضایی سفید و درخشان ، حوضچه و ستون های منبت کاری شده قرار دارند که در آن از مسجد پادشاهی پاکستان و مسجد حسان مراکش برای شما عزیزان تداعی می کند و گنجایش 30.000 نفر را داراست .

در گوشه های حیاط مسجد مناره های 107 متری ساخته شده که شکل هندسی هر کدام با هم فرق دارد و در ساخت آن ها از معماری کشور زیبای مصر ، آفریقای شمالی و ترکیه الهام گرفته شده است .

مسجد شیخ زاید ابوظبی

بخش های مسجد شیخ زاید

بیشتر مساجد زیبای دنیا ساعت های بازدید محدودی دارند و غیر مسلمان ها هم باید با احتیاط وارد این مساجد شوند، اما مسجد جامع شیخ زاید ابوظبی این گونه نیست. این ساختمان درخشان سفید که در سال ۲۰۰۷ مورد رونمایی قرار گرفت با هدف توسعه تعامل بین فرهنگ های مختلف اسلامی و همچنین دین اسلام با دیگر مذهب های دنیا ساخته شده است. برای ساخت این مسجد از سه معمار مختلف انگلیسی، ایتالیایی و اماراتی استفاده شده و کاشی های آن از ترکیه و شیشه های آن از آلمان آورده شده است، هر سال بیش از یک میلیون نفر بازدید کننده دارد و همه چه مسیحیان، چه یهودیان و چه بی دینان می توانند به راحتی داخل این مسجد شوند، مسجد شیخ زاید برای مسلمانان فقط محلی برای نماز خواندن نیست بلکه سکویی برای تبادل فرهنگی می باشد.

مقبره شیخ زاید

شیخ زاید بن سلطان آل نهیان توانایی عجیبی در ایجاد صلح بین قبایل بدوی در بیابان های عرب داشت و به همین دلیل در دهه ۱۹۴۰ به شهرت رسیده بود و توانست در سال ۱۹۶۶ حاکم ابوظبی شود، در سال ۱۹۷۱ او با دبی متحد شد و این اتحاد منجر به شکل گیری امارات متحده عربی گشت، شیخ زاید از درآمدهای عظیم نفتی ابوظبی استفاده کرد و آسمان خراش های بسیار و گنجینه های فرهنگی مثل مسجد جامع را در شهر ساخت که ساخت مسجد از سال ۱۹۹۶ آغاز شده بود، شیخ زاید در سال ۲۰۰۴ سه سال قبل از کامل شدن مسجد درگذشت و در مقبره ای در بخش شمالی این مسجد به خاک سپرده شد.

حیاط مرکزی مسجد

در ساخت مسجد شیخ زاید از ترکیبی از سبک های معماری تمدن های مختلف اسلامی استفاده شده تا تنوع فرهنگی به وجود بیاید، در حیاط اصلی مسجد در فضایی سفید و درخشان، حوضچه و ستون های منبت کاری شده قرار دارند که در آن از مسجد پادشاهی پاکستان و مسجد حسان مراکش الهام گرفته شده است و گنجایش ۳۰,۰۰۰ نفر را دارد. در گوشه های حیاط مسجد مناره های ۱۰۷ متری قرار دارد که شکل هندسی هر کدام با هم فرق می کند و در ساخت آن ها از معماری کشور مصر، آفریقای شمالی و ترکیه استفاده شده است.

مسجد شیخ زاید ابوظبی

سقف های هنری مسجد

مسجد جامع ۶۲ گنبد در ۷ سایز مختلف دارد که آن را از مسجد پادشاهی لاهور پاکستان الهام گرفته تا زیبایی، احساس و شکوه دوره اسلامی مغول را به عینیت ببخشد و در ساخت قوس سقف ها از سبک معماری آفریقای شمالی استفاده شده است .

مسجد شیخ زاید ابوظبی

راهروی بزرگ مسجد

بازدید کنندگان باید قبل از وارد شدن به راهرو کفش های خود را در بیاورند، مردان باید حتما شلوار بلند تا مچ پا پوشیده باشند و زنان هم باید سر، دست ها و پاهای خود را پوشانده باشد(به زنان در بیرون مسجد روسری هایی داده می شود). در این راهرو اگر به قوس گنبد نگاه کنید خوش نویسی آیه های قرآنی را در بر روی آن می بینید که با ورقه های طلا نوشته شده اند.

مسجد شیخ زاید ابوظبی

لوستر راهروی بزرگ مسجد

مسجد جامع، هفت لوستر بزرگ دارد که توسط شرکت آلمانی فاستیگ ساخته شده اند و هر کدام ۱۲ تن وزن دارد و با کابل هایی که تحمل ۳۶ تن وزن را دارد آویزان شده اند.

مسجد شیخ زاید ابوظبی

سالن اصلی نمازگزاران

راهرو به سالن اصلی نمازگزاران ختم می شود که سالنی بزرگ با دو قسمت مختلف مردانه و زنانه است و گنجایش ۱۰,۰۰۰ نفر را دارد، در این راهرو ۹۶ ستون مرمر قرار گرفته که با مروارید و سنگ های قیمتی تزئین شده اند و در داخل هر ستون سیستم تهویه هوا کار گذاشته شده است.

مسجد شیخ زاید ابوظبی

بهترین زمان بازدید از مسجد شیخ زاید

مسجد شیخ زاید در هر ساعتی از روز زیبایی خود را دارد؛ اما در زمان غروب خورشید، چشم انداز فوق العاده ای پیدا می کند. با تاریکی هوا نیز می توانید عظمت و شکوه این سازه را در نورپردازی زیبای آن نظاره گر باشید.

ساعت بازدید از مسجد شیخ زاید

اگر قصد بازدید از مسجد شیخ زاید را دارید، از روز شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۲۲ به این محل مراجعه کنید؛ گرچه درهای مسجد در ساعت ۲۱:۳۰ به روی گردشگران بسته می شود. روز جمعه این مسجد از ساعت ۹ تا ۱۲ (امکان ورود به مسجد تا ساعت ۱۱:۳۰ وجود دارد) و مجددا از ساعت ۱۵ تا ۲۲ باز است؛ هرچند آخرین ورودی گردشگران در ساعت ۲۱:۳۰ خواهد بود. در ایام ماه رمضان می توانید در ۲۰ روز اول از دوشنبه تا یکشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ و از ساعت ۲۱:۳۰ تا یک بامداد به مسجد بروید. جمعه ها از ساعت ۱۵ تا ۱۸ و ۲۱:۳۰ تا یک بامداد امکان بازدید مهیا است. در ۱۰ روز آخر ماه رمضان ساعت بازدید از ۱۰ تا ۱۸ در روزهای دوشنبه تا یکشنبه و ۱۵ تا ۱۸ در روز جمعه تعیین شده است. این مسجد در ایام عید فطر و عید قربان از شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۲۲ پذیرای گردشگران خواهد بود.

مسجد شیخ زاید ابوظبی

چگونه به مسجد شیخ زاید ابوظبی برویم؟

اکثر مسافران ایرانی شهر دبی را برای مسافرت خود به کشور امارات انتخاب می کنند؛ ولی از آنجاییکه این مسجد زیبا و بی نظیر در شهر ابوظبی واقع شده است، شما باید برای بازدید از این مسجد یک روز از سفر خود را به آن اختصاص دهید. پیشنهاد ما این است، طوری برنامه ریزی کنید که حوالی غروب در این مسجد باشید تا بتوانید زیبایی های این مسجد را هم در روز و هم در لحظه غروب و تاریکی شب مشاهده نمائید.
برای رفتن به ابوظبی دو راه وجود دارد: یکی گرفتن تاکسی و دیگری استفاده از حمل و نقل عمومی (اتوبوس ها).

مسلما کرایه تاکسی گران می باشد و در صورتی که چهار نفر باشید و بخواهید این هزینه را بین خود تقسیم کنید استفاده از تاکسی قابل توجیه است؛ ولی در صورتی که بخواهید از اتوبوس استفاده کنید می توانید با هزینه کم (در حدود 60 درهم امارات) این کار را انجام دهید. بسته به اینکه در کجای دبی مستقر باشید می توانید از ایستگاه های مختلف به شهر ابوظبی بروید؛ دو ایستگاه معروف عبارتند از: ایستگاه متروی ابن بطوطه (Ibn Battuta) و ایستگاه متروی الغوبیبه (Al Ghubaibia)

در واقع در کنار این دو ایستگاه مترو، ایستگاه های اتوبوسی وجود دارد که مسافران می توانند از آنجا به نقاط مختلف شهر دبی و دیگر شهرهای امارات عزیمت کنند. اگر قصد دارید از ایستگاه متروی ابن بطوطه به ابوظبی بروید باید سوار اتوبوس های E101 شوید و اگر می خواهید از ایستگاه الغوبیبه به این شهر بروید باید سوار اتوبوس های E100 شوید. از ایستگاه ابن بطوطه حدود 1:30 ساعت و از ایستگاه الغوبیبه حدود 2 ساعت در راه خواهید بود. شما در ایستگاه اتوبوس مرکزی ابوظبی (Abu Dhabi Central Bus Station) از اتوبوس پیاده خواهید شد و از آنجا می توانید هم با اتوبوس های درون شهری ابوظبی و هم با تاکسی به مسجد شیخ زاید بروید؛ ولی از آنجائیکه کارت مترو و اتوبوس های ابوظبی و دبی با هم متفاوت هستند و خرید کارت اتوبوس ابوظبی برای یکبار استفاده منطقی به نظر نمی رسد، پیشنهاد می کنیم که این بار از تاکسی های درون شهری ابوظبی استفاده کنید. اگر پس از بازید از مسجد ابوظبی تجربه ی جدیدی پیدا کردید که به نظرتان برای دیگر خواننده های ما می توانست مفید باشد، آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (628 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (76 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (12 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان