آشنایی با مسجد آقا بزرگ کاشان

  دوشنبه، 11 مهر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با مسجد آقا بزرگ کاشان
مسجد آقابزرگ مسجد و مدرسه‌ای بزرگ در کاشان، منسوب به ملا محمد مهدی نراقی (برادر ملا احمد نراقی) ملقب به آقابزرگ که به هزینه مردی نیکوکار به نام محمدتقی خانبان و پسرش در نیمه قرن ۱۳ق، مقارن با دوران پادشاهی محمد شاه قاجار (متوفی ۱۲۶۴ق) ساخته شده‌است.

شهر کاشان جاذبه های گردشگری فراوانی دارد و در این میان مسجد آقا بزرگ از معروف ترین آنها است. مسجد و مدرسه آقا بزرگ در دوران پادشاهی محمد شاه قاجار ساخته شده و از آثار برجسته مربوط به آن دوران است. این مسجد و مدرسه که در حال حاضر به عنوان حوزه علمیه طلاب استفاده می شود در خیابانی به همین نام قرار دارد.

چرا بازدید از مسجد آقا بزرگ کاشان؟

  • مسجد آقابزرگ از آثار تاریخی شهر کاشان با زیبایی منحصربه فردی است.
  • این مسجد مجموعه ای از تزیینات و عناصر معماری نفیس است.
  • یکی از زیباترین و باشکوه ترین مساجد ایران در دوره قاجار به شمار می رود.
  • در کنار بازدید از این مسجد می توانید به سراغ خانه های تاریخی شهر کاشان نیز بروید.
  • مسجد آقابزرگ تنها مسجد 5 طبقه جهان است.

تاریخچه مسجد آقا بزرگ کاشان

قدمت مسجد مدرسه آقا بزرگ به دوران قاجار برمی گردد. ساخت این مسجد در دوره محمد شاه شروع شد و در زمان ناصرالدین شاه به پایان رسید. کتیبه های موجود در صفه شبستان، زیر گنبد شبستان، ازاره محراب و سردر ورودی مسجد این تاریخ را تأیید می کنند. ممکن است مسجد مدرسه آقا بزرگ روی آثار به جای مانده از زلزله سال ۱۱۹۲ هجری قمری بنا شده باشد. همچنین احتمالا شبستان شمالی مسجد روی بقایای خانقاه، مسجد، مقبره و مدرسه خواجه تاج الدین متعلق به اواسط سده ۹ قمری ساخته شده است.

در طول زمان تغییرات متعددی در مجموعه آقا بزرگ صورت گرفته است. در و پنجره های دو اطاق اطراف ایوان اصلی گنبدخانه و چهار اطاق بالاخانه سردر ورودی تغییر کردند. در و پنجره های ارسی بالارو تبدیل به درگاه هایی با دو نیم دایره شدند. حدفاصل گنبدخانه و شبستان غربی با سه هم بسته مشبک چوبی با ارسی های بالارو از هم جدا می شد. بعد از آن که موریانه چوب ها را از بین برد، به جای آن ها درهای فلزی کار گذاشتند و بعدها این درهای فلزی را به هم بسته های چوبی با درهای ارسی تبدیل کردند. در و پنجره های مشبک و بالارو حجره ها نیز به همین نحو از بین رفته بودند و مجدد به صورت قبل درآمده اند.

 مسجد آقا بزرگ کاشان

علت نامگذاری مسجد آقا بزرگ

مجتهد بزرگ کاشان، ملا محمد مهدی نراقی همزمان با تولد فرزند آخرش از دنیا می رود و بر اساس رسم آن زمان، نام وی را بر فرزندش می گذارند. پس از مدتی فرزند همانند پدر، مجتهد می شود؛ مردم کاشان برای جلوگیری از اشتباه به دلیل تشابه اسمی پدر را " آقابزرگ" و فرزند را " آقاکوچک" می خوانند. در سفر محمد شاه قاجار به اصفهان و اقامتش در کاشان، وی با علمای شهر از جمله با آقاکوچک دیدار می کند. شاه متوجه درجه علمی بالایی آقاکوچک می شود و پس از آن دستور می دهد که او را نیز آقابزرگ بخوانند. حاج محمد تقی خانبان، حاکم وقت شهر، مامور ساخت این مسجد و مدرسه شد و دخترش را نیز به عقد وی درآورد.

نقل است که در جلسه دیدار شاه و علما، شاه پس از پی بردن به مقام علمی ملامحمد مهدی از وی و دیگر علما خواست که هر آنچه می خواهند را بیان کنند. ملا محمد مهدی از شاه می خواهد پشه ها را از آن ها دور کند و شاه پاسخ می دهد که من از انجام این کار عاجزم؛ سپس از او خواسته شد که برای رعیت مسجدی بنا کند تا در آن نماز بخوانند.

معماری مسجد آقا بزرگ کاشان

معمار مسجد مدرسه آقا بزرگ استاد شعبان بود. این مسجد مانند سایر بناهای کاشان به شیوه معماری گودال باغچه (حیاط تحتانی) ساخته شده است و جزو مساجدی به شمار می رود که سه شبستان دارد. یکی از ویژگی های مجموعه آقا بزرگ تلفیق شبستان با مسجد و مدرسه است که از زیباترین و بهترین نمونه های ایجاد هماهنگی و اتصال دو بنا در کنار هم محسوب می شود.

گنبدخانه مسجد مدرسه آقا بزرگ روی هشت پایه عظیم قرار دارد. در این مسجد برخلاف دیگر مساجد که جبهه جنوب گنبدخانه را برای ساخت محراب مسدود می کنند و جرزهای نسبتا قطوری می سازند، قسمت جنوب، جنوب شرقی و جنوب غربی آن آزاد و رها بنا و محراب مسجد در دیوار رواقی ساخته شده که گرداگرد گنبدخانه قرار دارد. در زمان حاج ملا تقی محمدعلی نراقی، فرزند آقابزرگ، شبستان غربی گنبدخانه با ۴۰ ستون ساخته و از این جبهه ارتباط با بیرون مسدود شد.

در مسجد مدرسه آقا بزرگ تزییناتی چون گچ بری، نقاشی، کارهای چوبی (کنده کاری، گره چینی، آلت و لقط) مقرنس کاری، کاشی کاری، رسمی بندی، یزدی بندی، کتیبه های نفیس گچی و کاشی مشاهده می شود. یک جفت در نفیس کنده کاری شده در ورودی اصلی مسجد وجود دارد که با گره چینی و گل میخ تزیین شده است.

نقاش مجموعه آقا بزرگ استاد محمد باقر قمصری بوده است. کتیبه های خطاطی مسجد نیز توسط استاتید برجسته خوش نویس کاشان از جمله محمد ابراهیم (جد خاندان معارفی)، محمد حسین (جد خاندان ادیب) و بسلمه های طغری به دست سید صادق کاشانی نوشته شده اند.

مسجد آقا بزرگ کاشان

بخش های مختلف مسجد آقا بزرگ کاشان

  • پیر نشین: اولین قسمت مسجد و مدرسه آقا بزرگ، پیر نشین است. پیر نشین به سکوهایی که جلوی در قرار دارند، گفته می شود. کاربرد پیر نشین، استراحت میانسالان و رهگذرانی بوده است که از آنجا عبور می کرده اند.
  • ورودی و سردر: استفاده از سردر در مساجد رایج نبوده ولی در مسجد آقا بزرگ کاشان استفاده شده و یکی از مهم ترین قسمت های بنا است. در بالای در کتیبه ای قرار دارد که قصیده ای بر روی آن حک شده است. در ورودی اصلی با کنده کاری، گره چینی و گل میخ تزئین شده است. ۶۶۶۶ میخ به نشان تعداد آیات قرآن، بر روی در زده شده است.
  • هشتی: هشتی فضای سرپوشیده ای است که پس از ورودی مسجد قرار دارد. در دو سمت هشتی اتاق خادم قرار دارد. پس از هشتی، دو دالان مسقف قرار دارند که دسترسی به صحن و سرای مسجد و مدرسه آقا بزرگ را ممکن می سازند.
  • مهتابی یا زمستانه نشین: اولین قسمت ورودی مسجد، مهتابی است. مهتابی یا زمستانه نشین محوطه ای باز است و در زمستان استفاده می شود. سنگ هایی از جنس مرمر در وسط زمستانه نشین قرار دارند که نور را از خود عبور می دهند و به این طریق نور طبقه پایینی را تامین می کنند.
  • صحن مرکزی: صحن مرکزی مسجد آقا بزرگ از دو قسمت حیاط گودال باغچه و حیاط همکف تشکیل شده است.
  • حیاط گودال باغچه، حیاط طبقه پایینی است و به مدرسه اختصاص دارد. این حیاط از حوضی در مرکز و ۴ باغچه در ۴ طرف آن تشکیل شده است. دورتادور این حیاط، حجره ها، شبستان و سرداب قرار دارند.
  • حیاط همکف یا حیاط طبقه بالایی هم سطح معابر مسجد و مدرسه آقا بزرگ است. در ۴ گوشه این حیاط پله هایی برای رفت و آمد به طبقه پایین وجود دارد. این حیاط بیشتر شبیه یک مهتابی است.
  • شبستان: مسجد آقا بزرگ دارای ۳ شبستان است. شبستان جبهه غربی، بعدا به بنا اضافه شده است و دارای ۲۰ ستون آزاد و ۳۰ چشمه طاق آجری است. شبستان زمستانی، در جبهه شمالی حیاط قرار دارد. این شبستان ستون هایی از آجر و سنگ دارد. روزنه هایی که در پوشش سنگی بنا وجود دارند، نور شبستان را تامین می کنند. شبستان سوم در جبهه جنوبی قرار دارد و به صورت نیم طبقه ای است. این شبستان به عنوان مسجد استفاده می شود و شکستگی های سقفش نور شبستان را تامین می کنند.

چطور به مسجد آقا بزرگ برویم؟

برای رفتن به این مسجد زیبا باید به استان اصفهان، کاشان ،خیابان فاضل نراقی، کوچه مسجد آقا بزرگ بروید تا مجموعه زیبای آقا بزرگ را ببینید. برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی هم می توانید سوار اتوبوس هایی شوید که از میدان کمال الملک عبور کنید و با کمی پیاده روی از آن جا به مسجد آقا بزرگ برسید. شما بعد از نماز صبح تا قبل از نماز مغرب می توانید به بازدید این مسجد زیبا بروید. بازدید از این منطقه دیدنی کاشان هزینه ای ندارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (973 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (169 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (90 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (37 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (11 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (8 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
5 روش بی نظیر برای اینکه فضای خانه بزرگتر دیده شود
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 12 تیر 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 12 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 12 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 12 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 12 تیر 1403 + فیلم
سلاخی برادر در رختخواب به دست مرد جوان /قاتل با پلیس تماس گرفت
نوزادانی بالدار که نگهبان مردگان این گورستان هستند+عکس
تبریک تولد متفاوت نوه دختری امام (ره) به پسر سید حسن خمینی + عکس / رئیس جمهور آمریکا هم خرداد ماهی بود!
دستگیری گدایی که در قزوین تظاهر به معلولیت می‌کرد! / فقط ببین از چه راهی مردم رو گول می‌زد!
از کپل و مخمل تا زی زی گولو و هادی و هدی/ ما بزرگ شدیم و آنها عروسک ماندند+عکس
رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ...
حشمت الله فلاحت پیشه: آراء قالیباف در هر 2 سبد پزشکیان و جلیلی ریخته خواهد شد
شهاب حسینی برای سومین بار پدر شد +عکس/مادر شدن ساناز ارجمند همسر جدید آقای بازیگر
وقتی هوش مصنوعی صدای هنرپیشه هالیوود را در میاورد! / انتقاد شدید "مورگان فریمن" به تقلید صدا
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس