دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

آشنایی با موزه عروسک‌های ملل در تهران 

سه شنبه، 14 تیر 1401
موزه عروسک‌های ملل از جذاب‌ترین موزه‌های تهران است و آن را می‌توان خانه‌ای برای تمامی عروسک‌های جهان دانست. در واقع این موزه مکانی برای به نمایش گذاشتن عروسک‌ها از کشورهای مختلف جهان است و اولین و بزرگ‌ترین موزه عروسک ایران شناخته می‌شود. جزئیات بیشتر را در ادامه می‌خوانید.

موزه عروسک های ملل، مجموعه ای از عروسک های قومی و مردم ساخت ایران و جهان را در خود جای داده است. این موزه دارای بیش از ۲۰۰۰ قطعه عروسک از نوع عروسک های فرهنگی ملل از ۸۰ کشور جهان است که به تفکیک قاره در بخش های مختلف موزه به نمایش گذاشته شده اند. در موزه عروسک های ملل می توانید با آیین ، آداب و رسوم، هنر، پوشاک، موسیقی، صنایع دستی و میراث طبیعی ایران و جهان آشنا شوید. رفتن به این موزه برای کلیه کودکان و بزرگسالان آزاد است و محیطی جذاب و آموزنده دارد.

موزه عروسکهای ملل نخستین بار توسط دو کلکسیونر کشورمان بعنوان موزه ای غیر دولتی با مجوز سازمان میراث فرهنگی راه اندازی شد که آرشیو وسیعی از عروسک کشورها و فرهنگهای مختلف جهان را شامل می شد، سپس بخش عروسکهای فرهنگ ایران نیز به این مجموعه افزوده شد. لازم به ذکر است که این موزه با برگزاری کارگاه های آموزشی، برپایی نمایشگاه های ادواری و ارائه خدمات موزه سیار، امکان آشنایی هر چه بیشتر با فرهنگ و عروسک های جهان را برای علاقمندان فراهم می کند.

چرا موزه عروسک های ملل و موزه عروسک و فرهنگ ایران ؟

  • شما از مجموعه ای دیدن می کنید که میزبان دو موزه منحصربه فرد است؛ موزه عروسک های ملل و موزه عروسک و فرهنگ ایران.
  • این مجموعه اولین و بزرگترین موزه عروسک ایران است و کامل ترین مجموعه از عروسک های ملل، عروسک های اقوام ایران، پوشاک، صنایع دستی، افسانه ها و قصه ها را در خود دارد.
  • در این موزه بازدیدکنندگان به صورت سمعی و بصری با فرهنگ و پوشاک متنوع اقوام ایران و ملل جهان آشنا می شوند.
  • در این موزه، کودکان در قالب بازی و قصه با میراث فرهنگی ناملموس آشنا می شوند.
  • در کارگاه های عروسک سازی و ساخت اسباب بازی مجموعه، می توانید خالق عروسک و اسباب بازی های دست ساز شوید و حالی خوش را تجربه کنید.
  • موزه عروسک های ملل دارنده جایزه موزه داران برتر از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین جایزه موزه برتر از ایکوم است و جز بهترین موزه های تهران محسوب می شود.

چه کسی موزه عروسک های ملل ایران را تاسیس کرد؟

موزه عروسک های ملل در سال 1393 و هم زمان با روز جهانی صلح در تهران با مجوز رسمی از سازمان میراث فرهنگی تاسیس شد. این موزه با تلاش های آقایان مسعود ناصری دریایی و علی گلشن و البته حمایت های خانم فریده ناصری خیلی زود پا گرفت و تبدیل به یکی از دیدنی ترین موزه های تهران شد. گردشگران در این موزه می توانند با آداب ورسوم، شیوه زندگی، قصه ها و افسانه ها، پوشاک و دیگر عناصر فرهنگی کشورهای مختلف جهان آشنا شوند. جالب است بدانید که در این موزه بیش از 2000 عروسک از هشتاد کشور جهان وجود دارد، عروسک هایی که به تفکیک قاره در بخش های مختلف موزه در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار گرفته اند. کارگاه های آموزشی، برپایی نمایشگاه های ادواری، ارائه خدمان موزه سیار از دیگر بخش های جذاب موزه عروسک های ملل است.

بخش های موزه عروسک های ملل

  1. عروسک های ملل در طبقه اول : بخش اول این موزه با نام موزه عروسک های ملل دارای بیش از ۲۵۰۰ قطعه عروسک از ۸۴ کشور و فرهنگ مختلف است. عروسک های افغان، چینی، عربی،عروسک های خدایان هندی، عروسک های تاجیکی بدون چهره، اتریشی و ارمنی تنها بخشی از عروسک های این مجموعه هستند. آثار این مجموعه شامل عروسک های دست ساز، کارخانه ای و نمایشی می شود.
  2. عروسک و فرهنگ ایران در طبقه دوم: بخش دوم این موزه با نام موزه عروسک و فرهنگ ایران به معرفی اقوام، لباس ها، قصه ها و افسانه ها می پردازد. این بخش شامل عروسک های مردم ساخت قومی ایران، عروسک های سلسله های تاریخی ایران، عروسک های پدید آورندگان و خادمان ادبیات کودک ایران و مجموعه ای از عروسک- مجسمه های زنان مناطق مختلف ایران با پوشش هر منطقه است.
  3. اسباب بازی های ملل در زیرزمین: در این بخش دوست داشتنی، بازدیدکنندگان علاوه بر آشنایی با اسباب بازی های گوناگون با تاریخچه ساخت آن ها آشنا می شوند. همچنین در این بخش تورهای بازی و تورهای کودک، کارگاه های متنوع ساخت عروسک و اسباب بازی برگزار می شود.
  4. فروشگاه موزه: در فروشگاه موزه وسایل و اسباب بازی های دست ساز، عروسک های محلی، انواع یادگاری و... به فروش می رسد. ​​​​

فعالیت های جنبی موزه عروسک های ملل

موزه عروسک های ملل همچنین فعالیت های جنبی جهت آموزش کودکان و بزرگسالان برگزار می کند. از جمله این فعالیت ها:

  • اجرای شب های فرهنگی به منظور آشنا کردن علاقه مندان با فرهنگ اقوام ایران
  • برگزاری کارگاه های عروسک سازی به منظور ترویج ساخت عروسک های بومی و جهانی
  • برپایی موزه سیار جهت آشنایی مراکز آموزشی و فرهنگی در سطح تهران و شهرستان ها
  • برگزاری تورهای گروهی برای کودکان و نوجوانان، گروه های مادر و کودک، همچنین برگزاری تورهای تخصصی برای دانشجویان، پژوهشگران و گردشگران ایرانی و خارجی
  • فروش محصولات مرتبط با اهداف موزه در قالب عروسک، بازیچه ها و بسته های آموزشی، فرهنگی و هنری

موزه عروسک ایران و روایت آداب و رسوم مردمان این سرزمین

موزه عروسک و فرهنگ ایران، مکانی برای آشنایی با عروسک های مناطق مختلف ایران، افسانه ها و روایت های مردمان این سرزمین است. در این موزه کودکان و نوجوانان می توانند با آیین ها، مراسم، هنر، پوشاک، موسیقی و صنایع دست آشنا شوند و هر آنچه از ایران زیبا و اصیل لازم است را بیاموزند. در موزه عروسک و فرهنگ ایران همان طور که از نامش پیداست، بازدیدکنندگان می توانند با فرهنگ ایران و ایرانی بیشتر آشنا شوند. در این موزه عروسک های قومی، مجسمه هایی از زنان با پوشاک سنتی، عروسک های فرهنگی با پوشاک زنانه و مردانه از دوره عیلامی تا قاجار وجود دارد که امکان آشنایی با تاریخ و فرهنگ و البته هنر ایران را برای گردشگران فراهم ساخته است. برخی از این عروسک ها با الهام از یک قصه یا باور خاص طراحی شده اند و برخی دیگر که به عروسک های مردم شناسی معروفند، آنچه از فرهنگ و آداب ورسوم اقوام و ملت های مختلف است را به نمایش می گذارنند.

آدرس، ساعت کاری، بلیط موزه عروسک های ملل

  • آدرس موزه عروسک های ملل: مترو دروازه دولت، ابتدای خیابان سعدی
  • ساعت کاری موزه عروسک های ملل: بازدید های گروهی: شنبه تا چهارشنبه؛ بازدیدهای انفرادی و خانوادگی: پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۱ تا ۱۸ روز تعطیل: دوشنبه ها
  • قیمت بلیط موزه عروسک های ملل: ۵۰۰۰ تومان

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 08 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله !
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی