دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / قیمت دلار و نرخ ارز /

آشنایی با روش معاملاتی CFD 

چهارشنبه، 08 بهمن 1399
معاملات CFD اغلب بدون تاریخ انقضا هستند و برای بسته شدن یک پوزیشن، فقط باید پوزیشنی را در خلاف جهت پوزیشن قبلی باز کنید. به عنوان مثال پوزیشن باز مربوط به خرید 50 بیت کوین، با باز کردن پوزیشن فروش 50 بیت کوین بسته می‌شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، معاملات فیوچر مزیت های زیادی داشته و افراد زیادی در این بازار مشغولند. پول های زیادی رد و بدل می کنند. اما ایرادی در معاملات CFD وجود دارد. فکر کنید تاجری که 1،000 گونی گندم را برای تحویل 6 ماه بعد، به ازای هر گونی 5 دلار فروخته، الان باید گونی ای 8 دلار خریده و به خریدار تحویل دهد. یا اینکه به اندازه اختلاف دو قیمت، ضرر و زیان بپردازد که برایش مطلوب نیست. او هیچ راه دیگری هم ندارد. با اینکه فکر می کند ماه دیگر، قیمت گندم پایین آمده و ضررش به سود تبدیل می شود. اما باید چکار کند؟

یکی از ایرادات معاملات آتی این است که در تاریخ سررسید قرارداد فسخ شده و دو طرف باید با هم تسویه کنند. اما آن کسی که ضرر داده، برایش مطلوب نیست، اگر فکر کند 2 ماه دیگر قیمت پایین میاید. پس باید این مشکل را چگونه حل کنند؟ پس سر رسید قراردادها را برداشتند. هرکسی می توانست تا هر زمانیکه میخواست، معامله خود را نگه داشته و یا قرارداد را بسته و سود خود را دریافت کند.

به این شکل، دریچه جدیدی رو به بازارهای مالی و معامله گران باز شد. آن ها دیگر مجبور نبودند استرس سر رسید قرارداد را داشته و تا هر زمانیکه می خواستند، می توانستند صبر کنند. حالا تاجر ما که در قرارداد فیوچرز ضرر داده بود و هنگام سررسید، قراردادش لغو شده بود. هم اکنون میتواند معاملات CFD انجام داده و بی هیچ استرسی، معامله خود را ادامه داده و همچنین از تمامی حسن های معاملات فیوچرز نیز استفاده کند.

مزایای معاملات CFD

1. همانند فیوچرز، در معاملات CFD امکان فروش نیز وجود دارد.
2. استفاده از لوریج.
3. این قرارداد ها سر رسید نداشته و می توانید تا هر زمانیکه خواستید، آن ها را نگه دارید.

معاملات لانگ (Long) و شورت (Short) در ترید CFD

در بازارهای مالی سنتی، امکان کسب سود برای معامله گران فقط از طریق خرید یک دارایی و سپس با افزایش قیمت آن دارایی امکان پذیر بود، اما در حال حاضر و با توجه به وجود معاملاتی همچون معاملات CFD امکان کسب سود از طریق کاهش قیمت یک دارایی نیز امکان پذیر است. به فرآیندی که طی آن امکان کسب سود از طریق کاهش ارزش یک ارزدیجیتال یا دارایی به وجود می آید، یا به عبارت دیگر ورود به یک معامله بر اساس پیش بینی کاهش قیمت یک دارایی، معاملات شورت (Short) گفته می شود. این مفهوم در مقابل معاملات لانگ (Long) قرار دارد که بر اساس پیش بینی افزایش ارزش و قیمت یک دارایی صورت می گیرد.

به عنوان مثال، فرض کنید که پیش بینی شما در مورد سهام شرکت اپل، کاهش قیمت است. به همین دلیل به فروش سهام این شرکت با استفاده از ترید CDF می پردازید. در این شرایط شما می توانید از اختلاف میان قیمت باز و بسته شدن آن سهام کسب سود کنید. اگر در پایان بازه سهام این شرکت کاهش پیدا کرد، سود کرده اید و اگر در انتهای بازۀ زمانی مورد نظر شما، آن سهم افزایش قیمت داشته باشد، ضرر کرده اید.

توجه داشته باشید که سود و ضررهای شما بعد از بسته شدن هر پوزیشن معاملاتی تحقق می یابند.

اهرم (Leverage) در ترید CFD

در معاملات CFD، امکان استفاده از اهرم در پوزیشن ها وجود دارد. به عبارت دیگر شما می توانید، تنها با در دست داشتن بخشی از موجودی مورد نیاز برای یک معامله، معاملاتی با ارزشی بسیار بیشتر از دارایی خود، انجام دهید. فرض کنید قصد خرید 500 عدد از سهام اپل را دارید. در حالت معمول شما باید مقداری معادل ارزش این 500 سهم را پرداخت نمایید، اما در ترید CFD، تنها با پرداخت مبلغی حدود 20 درصد از مقدارکل، انجام این معامله امکان پذیر است.

علی رغم اینکه در قراردادهای مابه التفاوت امکان انجام معاملات با سرمایه ای بیشتر از سرمایۀ حقیقی شما امکان پذیر است، به یاد داشته باشید که میزان سود و زیان شما نیز به همین میزان زیاد شده و بر اساس کل حجم و ارزش معاملات محاسبه می شود. پس این احتمال وجود دارد که در صورت درست نبودن پیش بینی شما، زیان وارده از مقدار اولیه ای که در آن معامله وارد کرده اید، بیشتر شود.

قبل از ورود به هر معامله، کنترل مقدار اهرم و ریسک وارده به سرمایۀ شما در آن معامله الزامی است.

مارجین در معاملات CFD

در برخی مواقع، به معاملات با استفاده از اهرم که در بخش قبل توضیح داده شد، معاملات مارجین نیز گفته می شود؛ چراکه در این معاملات با استفاده از سرمایه ای معادل بخشی از میزان مورد نیاز برای آن معامله، پوزیشن مورد نظر فعال می شود.

در ترید CFD دو نوع مارجین وجود دارد. یکی از آنها مربوط به تأمین مقدار اولیۀ موردنظر برای بازکردن یک پوزیشن ترید است و دیگری مربوط به حفظ پوزیشن های باز در مقابل لیکویید شدن است. مورد دوم مربوط به زمان هایی است که پوزیشن شما، به از بین رفتن کل موجودی به دنبال ضررهای وارده، نزدیک شده است. در صورت بروز چنین مواردی، هشداری به نام Call Margin دریافت می کنید. در این مواقع باید برای شارژ موجودی حساب خود برای جلوگیری از لیکویید شدن یا از دست دادن کل سرمایه، اقدام کنید. در غیر این صورت، پوزیشن مربوطه به صورت خودکار بسته می شود.

کاهش ضررهای احتمالی با استفاده از معاملات CFD

با استفاده از ترید CFD می توانید ضررهای احتمالی را در سبد سرمایۀ خود مدیریت کنید و از امکان ضرر بیشتر جلوگیری نمایید. فرض کنید که به دلیل وجود یک سری اخبار منفی، پیش بینی می کنید که یکی از ارزهای دیجیتال موجود در سبدتان برای بازۀ زمانی کوتاه مدت کاهش قیمت خواهد داشت. در این صورت می توانید آن سهام را در سبد خود نگه دارید و با استفاده از ترید CFD از کاهش قیمت آن ارز و اختلاف میان قیمت باز و بسته شدن قیمت آن ارز، در بازۀ مشخص کسب سود کنید. در این صورت، با توجه به سودی که از طریق قرارداد مابه التفاوت به دست آورده اید، کاهش قیمت ارزدیجیتال موجود در سبدتان جبران خواهد شد.

معاملات CFD چگونه کار می کنند؟

تا اینجا متوجه شدید که ترید CFD چیست. در این بخش قصد داریم به توضیح 4 پارامتر اصلی قراردادهای مابه التفاوت بپردازیم و آنها را شرح دهیم.

اسپرد (Spread) و کارمزد در ترید CFD

قیمت های CFD به دو قیمت خرید و فروش تقسیم می شود.

قیمت فروش (Bid)، قیمتی است که در آن پوزیشن های شورت باز می شود و قیمت خرید (Ask) قیمتی است که در آن پوزیشن های لانگ باز می شود.

قیمت های فروش همیشه مقداری از قیمت لحظه ای بازار پایین تر و قیمت خرید همیشه از قیمت لحظه ای بازار کمی بالاتر است. اختلاف بین این دو قیمت اسپرد (Spread) نام دارد.

در اغلب موارد، هزینه های مربوط به باز کردن یک پوزیشن با اسپردها پوشش داده می شوند. این بدان معنی است که قیمت های خرید و فروش به گونه ای تنظیم می شوند که هزینه های مربوط به انجام معاملات را در بر بگیرند.

خرید و فروش ارزهای دیجیتال یا دارایی های دیگر به صورت قراردادهای مابه التفاوت از این امر مستثنی هستند. در این ارزها اسپرد وجود ندارد و در عوض، معامله گران به ازای معاملات خرید یا فروش خود مبلغی را به عنوان کارمزد یا کمیسیون صرافی ارز دیجیتال پرداخت می کنند.

اندازه معاملات در ترید CFD

معاملات CFD بر اساس قراردادهای استاندارد صورت می گیرند. اندازۀ هر قرارداد بسته به قیمت پایه ای که معامله می شود، متفاوت است و اغلب از چگونگی معاملات آن ارز یا دارایی تقلید می کند.

به عنوان مثال اگر قصد دارید پوزیشنی به ارزش 50 بیت کوین باز کنید، باید 50 قرارداد CFD مربوط به بیت کوین را خریداری نمایید.

این موضوع یکی دیگر از ویژگی هایی است که باعث شده است معاملات CFD شبیه ترین معاملات به معاملات سنتی، در میان انواع روش های دیگر بازار مشتقات باشد.

مدت زمان معاملات CFD

معاملات CFD اغلب بدون تاریخ انقضا هستند و برای بسته شدن یک پوزیشن، فقط باید پوزیشنی را در خلاف جهت پوزیشن قبلی باز کنید. به عنوان مثال پوزیشن باز مربوط به خرید 50 بیت کوین، با باز کردن پوزیشن فروش 50 بیت کوین بسته می شود.

محاسبه سود و زیان حاصل از معاملات CFD

برای به دست آوردن سود و زیان حاصل از یک معامله CFD، باید اندازۀ پوزیشن (در تمام قراردادها) را در مقدار هر قرارداد ضرب کنید. سپس عدد به دست آمده را در اختلاف میان قیمت باز و بسته شدن پوزیشن ضرب نمایید.

فرض کنید که 50 قرارداد CFD از ارزی را با قیمت 7500 دلار خریداری کرده اید و به ازای هر واحد حرکت این ارز یا دارایی، 10 دلار سود یا زیان به دست می آورید. بنابراین در هر حرکت رو به بالا 500 دلار سود و در هر حرکت رو به پایین 500 دلار ضرر به شما تعلق می گیرد.

اگر این ارز یا دارایی را پس از رسیدن به قیمت 7505 به فروش برسانید، سودی معادل 2500 دلار خواهید داشت:

(50 x 10) x (7505 – 7500) = 2500

و اگر این ارز یا دارایی را در قیمت 7497.0 دلار به فروش برسانید، زیانی معادل 1500 دلار خواهید دید:

(50 x 10) x (7497 – 7500)= -1500


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
گردش لاکچری شبنم قلی خانی بازیگر نقش مریم مقدس در یک کافه سر سبز در دبی/ خوش بگذره +عکس
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
هزینه چاپ یک کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید