آشنایی با سنسورهای دنده عقب خودرو

  یکشنبه، 22 تیر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با سنسورهای دنده عقب خودرو
دو مدل سنسور دنده عقب برای خودروها موجود می باشد. سنسور دنده عقب آلتراسونیک (مافوق صوت) و سنسور دنده عقب الکترومغناطیسی. اما به طور معمول در خودروها از سنسور دنده عقب آلتراسونیک استفاده می شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، سنسور دنده عقب برای اولین بار روی ماشین های سنگین نصب شد. آن زمان اگر کسی اصرار و علاقه به وجود این امکان جانبی داشت ، مجبور بود سنسور دنده عقب را به صورت دستی به خودرویش اضافه کند. در حال حاضر خودروهای زیادی مجهز به این سنسور و سایر سنسورهای کمک کننده به پارک خودرو هستند. تعداد سنسور دنده عقب در خودروهای مختلف، متفاوت است. هر چه یک خودرو پیشرفته تر باشد، تعداد سنسورهایی که در آن تعبیه می شود، بیشتر است. در حال حاضر بسیاری از خودروها به سنسور دنده عقب مجهز هستند. سنسور دنده عقب همانطور که از نامش پیداست، روی سپر عقب قرار می گیرد. خودروهای پیشرفته ای هم هستند که علاوه بر سپر عقب، روی نقاط دیگری مثل سپر جلو و آینه های بغل هم مجهز به سنسور پارک هستند. با توجه به تعداد سنسورها و مکانی که برای تعبیه شان در نظر گرفته می شود، پارک خودرو برای راننده آسان تر و ایمن تر خواهد شد.

انواع سنسور دنده عقب خودرو

دو مدل سنسور دنده عقب برای خودروها موجود می باشد. سنسور دنده عقب آلتراسونیک (مافوق صوت) و سنسور دنده عقب الکترومغناطیسی. اما به طور معمول در خودروها از سنسور دنده عقب آلتراسونیک استفاده می شود. در ادامه این متن می توانید با نحوه تشخیص فاصله ی خودرو با اشیا را از طریق این دو مدل سنسور آشنا شوید. همه ی ما می دانیم که اشیا بازتاب کننده ی صدا (صوت ) می باشند و به همین دلیل استفاده از سنسور های مافوق صوت برای این کار می تواند بسیار مناسب باشد. این سنسور ها بر اساس انتشار فرکانس صوتی بالا و در مقابل دریافت بازتاب صدا کار می کنند که در ادامه طرز کار این سنسور های مافوق صوت را شرح خواهیم داد. این سنسور های آلتراسونیک ( سنسور دنده عقب خودرو) به صورت کارخانه ای روی سپر عقب خودرو نصب می شود و در صورتی که خودروی شما از این سنسورها بهره نمی برد می توانید با دریل کاری، انواع سنسورهای دنده عقب خودرو را روی سپر خودرو نصب کنید.

با اینکه کاربرد سنسورهای مافوق صوت بسیار زیاد است و بیشتر کارخانه ها از این سنسورها روی خودرو کار می گذارند، کارخانه هایی هم مانند آئودی، فیات و سیتروئن از سنسورهای دنده عقب الکترومغناطیسی استفاده می نمایند. برای نصب سنسورهای الکترومغناطیسی نیازی به سوراخ کردن ۴ یا ۶ نقطه روی سپر می باشد و همچنین سنسورهای الکترومغناطیسی فضای بیشتری را پوشش می دهند.
طرز کار سنسورهای الکترومغناطیسی به این شکل است که به وسیله یک سری سیم پیچ داخلی، یک میدان مغناطیسی در اطراف سپر خودرو ایجاد می شود و در زمان نزدیک شدن خودرو به یک جسم خارجی، دررون میدان مغناطیسی تغییری ایجاد خواهد شد. این تغییرات ایجاد شده درون میدان مغناطیسی، به شکل یک جریان به سمت پردازنده مرکزی یا مایکروکنترلر فرستاده می شود و سپس آلارمی به شکل صوتی یا تصویری فعال خواهد شد. مشخصا قیمت این سنسور ها نسبت به سنسورهای مافوق صوت( آلتراسونیک) بیشتر می باشد.

طرز کار انواع سنسور دنده عقب خودرو

برای دانستن طرز کار انواع سنسور دنده عقب خودرو ، ابتدا باید نحوه کار سنسور دنده عقب آلتراسونیک یا همان مافوق صوت را یاد بگیریم. به صورت ساده می توان گفت که گوش انسان قادر به شنیدن فرکانس صوتی بین ۲۰ تا ۲۰ کیلوهرتز می باشد و بیشتر و کمتر از آن را نمی تواند بشنود. فرکانس صوتی سنسور آلتراسونیک بیش از ۱۸ کیلوهرتز و به طور معمول بین ۴۰ تا ۵۵ کیلوهرتز تنظیم می شود. مقدار این فرکانس به کاربرد آن بستگی دارد. این سنسور دارای یک بخش فرستنده و یک بخش گیرنده صوتی می باشد. مداری در این سنسور وجود دارد که وظیفه اش ایجاد امواج صوتی با فرکانس بالا می باشد. فرستنده ان امواج را ارسال می کند و پس از برخورد با اشیا به برمی گردد و توسط گیرنده دریافت می شود. این زمان فرستادن و دریافت، توسط پردازنده محاسبه می شود و تبدیل به ولتاژ یا جریان می شود و به سیستم آلارم دهنده ارسال می شود. گفتنی است هرچه این مدت زمان کمتر باشد به این معنی است که جسم در فاصله نزدیکتری قرار دارد. پس هرچه جسم به خودرو نزدیکتر باشد ، قسمت آلارم سریعتر عمل می کند. این سیستم آلارم معمولا یک اسپیکر کوچک بوده که از آن صدا در می آید.

فعال شدن سنسور دنده عقب به جا زدن دنده عقب انجام می شود به مانند مکانیزم روشن شدن چراغ دنده عقب. انواع سنسور دنده عقب خودرو معمولا در فاصله ی ۲ متر از اشیا شروع به آلارم دادن می کند و هرچه خودرو به جسم نزدیکتر شود، صدای بوق تند تر و همچنین بلند تر خواهد شد. این صدای بوق یا همان آلارم در فاصله ۲۰ تا ۴۰ سانتی متری به صورت بوق ممتد در می آید و به این معنی است که فاصله به اندازه کافی و مجاز کم شده است. پسنسورهای دنده عقب آلتراسونیک خود دارای دو مدل می باشند. در یکی از مدل ها فرستنده و گیرنده جدا از هم قرار دارند و در مدل دیگر این دو قطعه به صورت یک پکیج قرار دارند. در خودروها هم از همین مدل هایی که گیرنده و فرستنده در یک پکیج قرار دارند استفاده می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (412 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (169 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (152 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (71 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (62 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (52 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (16 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (11 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس