ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با شهر کازان یا قازان در روسیه

  یکشنبه، 06 آذر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با شهر کازان یا قازان در روسیه
کازان شهری در جنوب غربی روسیه و در کنار رودهای ولگا و کازانکا است. کازان که حوالی سال ۱۰۰۰ میلادی پایه‌گذاری شده است، مرکز استان تاتارستان روسیه است. کازان که حدود ۵۱۵ کیلومتر مربع مساحت دارد، جمعیتی ۱ میلیون نفری را در خود جای داده است و ششمین شهر پرجمعیت روسیه است. کازان در ۷۱۵ کیلومتری شرق مسکو قرار دارد.

بزرگترین شهر و مرکز جمهوری تاتارستان است. کازان به خاطر فرهنگ مشترک روسی و آسیای شرقی که دارد مشهور است. در سال ۲۰۱۵ ۲.۱ میلیون توریست از شهر کازان دیدن کردند که از بین آنها ۱.۵ میلیون نفر از کاخ کرملین کازان (یکی از میراثهای جهانی یونسکو) دیدن کردند. در آپریل ۲۰۱۹ اداره ثبت مالکیت روسیه، کازان را به عنوان سومین پایتخت روسیه انتخاب کرد و در سال ۲۰۰۹ به عنوان پایتخت ورزشی روسیه انتخاب شد که همچنان نیز این عنوان را دارد.

به عنوان پایتخت تاتارستان، این شهر مرکز فرهنگی مردمان باستانی تاتار است طوریکه اسم مستعار “آتن منطقه ولگا ” به این شهر داده شده است. با داشتن ۳۰ دانشگاه و ۴۰ موزه و گالری هنری این شهر کماکان مهد فرهنگ محسوب می شود. به دلیل وجود دانشگاه های معتبر بین المللی این شهر میزبان بسیاری از دانشجویان خارجی علاقمند به تحصیل در روسیه است.

کازان یا قازان (تاتاری: خط لاتین Kazan، خط سیریلیک Казан، روسی: Казань) (تلفظِ روسی: Каза́нь؛ IPA: [kɐˈzanʲ]) پایتخت جمهوری تاتارستان در فدراسیون روسیه است که براساس سرشماری ۲۰۱۰ روسیه با ۱٬۱۴۳٬۵۳۵ نفر جمعیت، هشتمین شهر پرجمعیت و یکی از مهم ترین شهرهای روسیه به شمار می رود.

شهر قازان محل تلاقی رودهای وُلگا و قازانکا در بخش اروپاییِ روسیه است. کرملین قازان از میراث جهانی یونسکو است. یونسکو در سال ۲۰۰۵، در مراسمی سالگرد هزارسالگی شهر قازان را به عنوان شهری چندقومیتی و محل زندگی مسالمت آمیز مسلمان و مسیحی گرامی داشت.[۲] در آوریل ۲۰۰۹، لقب رسمی «پایتخت سوم فدراسیون روسیه» برای این شهر در نظر گرفته شد[۳] و در سال ۲۰۰۹ به عنوان پایتخت ورزشیِ روسیه انتخاب شد.[۴][۵] قازان در سال ۲۰۱۳ میزبان مسابقات المپیاد تابستانیِ دانشجویی، ۲۰۱۵، میزبان مسابقات جهانیِ ورزش های آبی، و یکی از شهرهای میزبان جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ در روسیه است.

شهر کازان

جغرافیای کازان

این شهر با فاصلهٔ ۷۹۷ کیلومتری از شهر مسکو در قسمت شرقی روسیهٔ اروپایی قرار گرفته است. قازان بیش از ۱٫۱ میلیون نفر جمعیت دارد و ۴۰٪ ساکنان آن کمتر از ۳۰ سال سن دارند.قازان از مراکز صنعتی، بازرگانی و فرهنگی در مرز اروپا و آسیاست و مهم ترین شهر فرهنگی برای تاتارها است. این شهر در محل به هم پیوستن دو رودِ وُلگا و قازانکا قرار دارد.شهر اولیه در محل قازان شهر کرمن بود که گفته می شود روی تپه ای دیگ مانند بنا شده بود، و واژهٔ «قازان» در زبان تاتاری به معنای دیگ است.قازان از سال ۱۸۰۱ دارای دانشگاه شده و از سال ۲۰۰۵ بزرگترین مسجد روسیه (و احتمالاً اروپا) به نام مسجد قُل شریف در آن ساخته شده است. در سال ۲۰۰۵، قازان هزارسالگی خود را جشن گرفت.کرملین قازان بخش اصلی اَرگ های تاریخی تاتارستان در شهر قازان است. این اَرگ به دستور ایوان مخوف ساخته شد و از سال ۲۰۰۰ به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته می شود.

آب و هوای کازان

شهر کازان از آب و هوای نسبتا سردی برخوردار است به طوری که میانگین دما در ماه ژانویه که سردترین ماه سال است 14- درجه سانتی گراد زیر صفر و در جولای که گرم ترین ماه سال است به 19+ درجه بالای صفر می رسد. البته زمستان های سرد این شهر معروف است.

شهر کازان به این دلیل که ارتفاع مناطق اطرافش زیاد است تقریبا به حالت کاسه شکل است. به همین دلیل کلمه کاسه کم کم به شکل «کازان» یا «قازان» به عنوان نام این شهر استفاده شده است.

تاریخ کازان

همانطور که در بالا اشاره کردیم، این شهر از تاریخ بسیار غنی برخوردار است. در سال 2005 این شهر جشن 1000 سالگی خود را برگزار کرد. مورخان قدمت این شهر را به قرن دهم میلادی نسبت می دهند. شهر کازان دارای جاذبه های تاریخی و فرهنگی و گردشگری فراوانی است. معماری جاذبه های موجود در این شهر خبر از تاریخ غنی آن می دهد. برج سویومبیک، کرملین کازان، مسجد قل شریف و کلیسای سنت کاترین تنها بخشی از جاذبه های کازان هستند.

واحد پول رسمی کشور روسیه «روبل» است که هر روبل روسیه چیزی حدود 562 ریال می شود. به طور کلی می توان گفت که هزینه های سفر به این شهر به نسبت سفر به شهرهای دیگر روسیه مثل مسکو و سن پترزبورگ بسیار کم تر و معقول تر می باشد.

حمل و نقل در کازان

فرودگاه بین المللی شهر کازان در 30 کیلومتری مرکز این شهر قرار گرفته است. اتوبوس های این شهر نیز هر 30 دقیقه حرکت می کنند. هزینه رفت و آمد و مخصوصا تاکسی تنها هزینه ای است که در کازان گران است. به این صورت که برای ورود به تاکسی 60 روبل و به ازای هر کیلومتر 13 روبل باید پرداخت کنید.کازان داری خط مترو نیز می باشد که تنها از 10 ایستگاه تشکیل شده است و کوتاه ترین خط متروی جهان است.

شهر کازان

اقامت در کازان

شهر کازان بنا به اعلام سازمان جهانی گردشگری از جمله شهرهای در حال توسعه و پیشرفت است و هر ساله به تعداد بازدیدکنندگان آن افزوده می شود. حدود 60 هتل در این شهر وجود دارد که از انواع مختلفی تشکیل شده اند.از هتل 5 ستاره میراژ کازان تا هتل 2 ستاره ولگا طیف وسیعی از هتل ها در این شهر وجود دارند وآماده استقبال از شما می باشند.

خوراک در کازان

خورد و خوارک و غذا یکی از موارد مهم در هر سفری می باشد. مردم کازان به وعده صبحانه اهمیت زیادی می دهند. سوپ سالیانکا، کاشا، سوپ برش و بلینی از جمله غذاهایی هستند که در وعده صبحانه استفاده می شوند. البته باید به این نکته اشاره کرد که سوپ یکی از غذاهای محبوب در کازان می باشد و به عنوان دسر در همه وعده های غذایی استفاده می شود. شاید برای شما جالب باشد که بدانید کازانی ها در درست کردن بستنی بسیار ماهر هستند.به شما پیشنهاد می کنیم حتما بستنی های کازان را تست کنید.زوربلیش، چاک چاک، اچپوچمک، کیستیبال،توکمچ و … از جمله غذاهای محبوب کازان هستند.در زیر تصویری از غذای چاک چاک را مشاهده می نمایید.

دیدنی های کازان

کازان یا قازان از شهر های قدیمی و تاریخی است که بیش از هزار سال قدمت دارد. کازان مکان های تاریخی و دیدنی و زیارتی زیادی دارد که ما در اینجا شاخص ترین مکان های تفریحی و تاریخی این شهر را برای شما بازگو میکنیم.

  • موزه ملی جمهوری تاتارستان : موزه ملی جمهوری تاتارستان کازان در فاصله ۵۰ متری برج اسپاسکایا کاخ کرملین قرار دارد. ساختمان موزه مالی تاتارستان در واقع کاروانسرایی است که در قرن نوزدهم ساخته شده و اکنون کاربری آن تغییر کرده. در این موزه بیش از ۹۱۰۰۰۰ اشیاء قدیمی وجود دارد که ۲۷۰۰۰۰ تای این اشیاء از گنجینه های بجا مانده از قرون وسطی و پیش از آن است. از نقاط قوت این موزه این است که در موزه تاتارستان علاوه بر آثار محلی و بومی، میتوان آثار مصری مانند تابوتی از دوره مصر باستان، کلاسیک، سکه های دوران های مختلف نیز پیدا کرد.
  • قلعه کرملین: قلعه کرملین کازان ترکیبی از دو دین اصلی شهر کازان ارتدوکس مسیحیت و اسلام است که همکاری و همبستگی دو قوم روس و تاتار را به خوبی نشان میدهد. قلعه تاریخی کرملین ارگ اصلی جمهوری تاتارستان است؛ این مجموعه شامل چندین بنای تاریخی جذاب و دیدنی است که کلیسای اعلامیه یکی از نمونه های دیدنی این مجموعه است. کلیسای اعلامیه یکی از کلیسا های روس است که در قرن ۱۶ ساخته شده و ۵ گنبد طلایی دارد. دیوار های مربوط به قرون ۱۶ و ۱۷ این قلعه در سال ۲۰۰۰ به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید و ورودی اصلی کرملین کازان برج اسپاسکی یکی دیگر از بنا های تاریخی و قدیمی این مجموعه است. در این قلعه دفاتر دولتی، پارک ها و موزه های مختلفی نیز وجود دارد.

کازان در ارتباط با ایران

کازان از دیرباز ارتباطاتی با ایران داشته، به طوری که در آکادمی علوم تاتارستان بخش ایران شناسی فعال بوده که خانم آلسو ارسلان اوا آیراتونا ریاست رئیس مرکز ایران شناسی آکادمی علوم تاتارستان برعهده داشته، و آموزش زبان فارسی نیز در دانشگاه اسلامی روسیه انجام می گیرد. در سال ۱۳۸۶ کنسولگری ایران به دلیل همکاری های اقتصادی و فرهنگی با منطقه تاتارستان در مقابل ایجاد کنسولگری روسیه در رشت شروع به کار کرد . هم اکنون رسول شایان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کازان می باشند .

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (72 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (64 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (29 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (27 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (21 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (20 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (18 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (18 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (17 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تیپ خاص و جذاب رضا عطاران، رامین سریال متهم گریخت بعد از دو دهه، مُد روز شد!+عکس نگاهی به خونه زندگی زیبا و شیک سارا صوفیانی و همسرش قبل از مهاجرت/ چیدمان آنتیک و منحصر به فرد منزلشون رو ببینید!+عکس قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید دمنوش آرامبخش فوری نگاهی به جشن تولد ساده و بدون تجملات 71 سالگی حسن روحانی در هواپیما/ سورپرایز رئیس جمهور سابق در آسمان+عکس نگاهی به خانه ابدی سیروس گرجستانی و سنگ قبر منحصر به فردش/ چه متن معنادار و زیبایی روی مزارش نوشتن+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت جالب و خنده دار شهرداری تهران برای تبریک روز دانشجو/ این بنر بامزه پربازدید شد+عکس شوخی بامزه رهبر انقلاب با درخواست های متعدد یک دانشجو برای گرفتن هدیه: دَبه در نیار...+ویدیو خطرات پروتز پستان ابراز علاقه خنده دار حامد آهنگی به نعیمه نظام دوست در خیابان: باید عروس ننم بشی+ویدیو شباهت بی حد و اندازه جواد عزتی به پدر و برادر جوانش/ چه خانواده اصیل و صمیمی+عکس نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس اولین ویدیو از دختر گمشده گلستانی بعد از نجات معجزه آسا/ تصاویر معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان+ویدیو لحظه احساسی بوسه آیت الله هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+عکس بازی یکتا ناصر مقابل منوچهر هادی در فیلم مشترکشان قبل از طلاق +عکس/عجیب ترین تقابل عشق و نفرت... نگاهی به خونه زندگی لوکس و ایرانی پسند علیرضا نیکبخت واحدی با رونمایی از بریز و بپاش های همسرش برای تولدش+ویدیو/ چه مبلایی، چه دکوراسیونی😍 فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار پدر ایرانی در هدایت باد کولر بین پذیرایی و اتاق حماسه آفرید + ویدیو/ انیشتین ثانی برازنده توست هموطن😂😂 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ منطقه محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... تقابل آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم بعد از طلاق؛ این بار در قامت همکار و نه زن و شوهر! +عکس/ جوری نشستن که همدیگرو نبینن
تیتر امروز   
نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک کارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...